» بیماریهای مغز » فرق نورولوژیست با جراح مغز و اعصاب چیست ؟
فرق نورولوژیست با جراح مغز و اعصاب چیست ؟
بیماریهای مغز - اعصاب ارتوپد - اعصاب و روان

فرق نورولوژیست با جراح مغز و اعصاب چیست ؟

آذر 2, 1402 110235

امروزه انسان ها بیشتر از هر زمان دیگری با انواع بیماری عصبی دست و پنجه نرم می کنند. از همین رو پزشکان سعی می کنند که با بهترین متدهای روز دنیا به درمان بیماران بپردازند. نورولوژیست و جراح مغز و اعصاب کسانی هستند که به درمان این گروه از بیماری ها می پردازند. با این حال این دو مورد با هم تفاوت های زیادی دارند که باید به صورت جداگانه بررسی شوند. از همین رو در این مطلب قصد داریم تا تفاوت های بین نورولوژیست و جراح مغز و اعصاب را متوجه شویم. از همین رو تا پایان این مقاله جذاب در کنار ما باشید تا اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید.

نورولوژیست کیست؟

اگر بخواهیم کلمه نورولوژی را به فارسی ترجمه کنیم، مسلما عصب‌شناسی بهترین کلمه ای است که می‌توان برای آن به کار برد. به همین علت به متخصص عصب شناسی نورولوژیست گفته می شود که با جراح مغز و اعصاب تفاوت زیادی داربد. یک نورولوژیست به طور ویژه عملکرد ارگان های عصبی مانند مغز، نخاع و شبکه عصبی را مورد بررسی قرار می دهد. از همین رو بیشتر بیماری های مربوط به مغز و اعصاب توسط متخصص نورولوژی به راحتی درمان می شود.

بخوانید  10 ماده غذایی طبیعی شادی بخش که اثرات ضد افسردگی دارند

در واقع یک نورولوژیست تلاش می کند تا بیماری را به شکل عادی و همراه با دارو درمان کند. از همین رو از روش های تهاجمی برای کار خود استفاده نمی کند. با توجه به نکاتی که برای شما بیان شد، حتما سعی کنید که برای درمان خود نزد یک نورولوژیست مطمئن و کاربلد بروید. در این حالت شما قادر خواهید بود که فرایند درمان خود را در یک بازه زمانی سریع پیش بررید. عصب‌ شناسان با شناخت دقیق بیماری شما سعی می کند بهترین راه درمانی را برای آن به کار ببندند و در این زمینه عالی عمل می‌کنند.

جراح مغز و اعصاب یا نوروسرجر کیست؟

اکنون که با نورولوژیست و وظایف آن آشنا شدید، بهتر است که به سراغ جراح مغز و اعصاب یا نوروسرجر برویم. نورو سرجرها زمانی شروع به کار می کنند که بیماری مغز و اعصاب نیاز به جراحی داشته باشد. در برخی از موارد روش های غیر تهاجمی نورولوژیست کافی نیست و باید شرایط عمل جراحی را فراهم کرد. از همین رو شاهد آن هستیم که انواع اختلالات مغز، دستگاه عصبی و ستون فقرات توسط متخصصان مغز و اعصاب برطرف می شود. از همین رو شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا بهترین نورو سرجر را برای روال درمان انتخاب نمایید.

بخوانید  عوارض وحشتناک قرص ترامادول 100 و 200 که نمی دانید

میزان تجربه جراحان مغز و اعصاب باعث می شود که سایر افراد برای درمان هر چه بهتر خود به سراغ این پزشکان بروند. تجربه این موضوع را ثابت کرده است که فرایند درمان با نورو سرجرها درصد موفقیت بسیار بالایی دارد. از همین رو شما هم می توانید از این شرایط عالی استفاده کرده و درمان خود را آغاز کنید. بسیاری از تومورهای مغزی با دستان توانمند جراحان خارج می شوند و بیمار یک بار دیگر به زندگی عادی خود برمی گردد. در ادامه برخی از بیماری‌ هایی که توسط نورولوژیست درمان می شود را معرفی خواهیم کرد.

درمان انواع بیماری ها توسط نورولوژیست

خوشبختانه یک نورولوژیست می تواند تعداد زیادی از بیماری های مغز و اعصاب را درمان کند. از همین رو بیماران کمتر نیاز دارند تا به سراغ جراح مغز و اعصاب بروند. یکی از بزرگترین مسائل مربوط به مغز و اعصاب سردردهای میگرنی است که بسیاری از افراد را به خود درگیر می‌ کند. خوشبختانه عصب شناس ها می توانند طی یک دوره درمانی عالی این مشکل را حل کنند. همچنین بسیاری از افراد هم از بروز بیماری صرع و تشنج رنج می برند. در نتیجه شما این فرصت را دارید که برای درمان کامل نزد نورولوژیست بروید.

بخوانید  فیزیوتراپی در منزل

از دیگر بیماری هایی که معمولا با افزایش سن بروز می کند، آلزایمر و زوال عقل است. از همین رو نورولوژیست ها تلاش می کنند تا با به کارگیری اصول مختلف فرایند درمان را پیش ببرند. ناگفته نماند که در بسیاری از مواقع ضربه به سر منجر آسیب مغزی یا نخاعی می شود. در نتیجه باید در چنین شرایطی از نورولوژیست کمک گرفت. همچنین کسانی که دچار سکته مغزی شده اند هم باید تحت درمان یک نورولوژیست قرار بگیرند. همه این موارد نشان می دهد که دایره کار نورولوژیست تا چه حد گسترده است.

اختلالات مربوط به خواب

بسیاری از افراد از وجود مشکلاتی نظیر بی خوابی گلایه دارند و استراحت خوبی را در طول شب تجربه نمی کنند. متاسفانه بی خوای یک عامل مضر است که کل سیستم بدن را مختل می کند. ریشه بی خوابی مربوط به فعالیت های مغزی است. از همین رو نورولوژیست می تواند این مسئله را بررسی کرده و هر چه سریع تر برای رفع آن دست به کار شود.

ضعف دست و پا یا فلج

هر روزه افراد زیادی از ضعف دست و پا شکایت دارند و به دنبال تقویت خود هستید. ریشه اصلی بروز این مشکل مربوط به عملکرد سیستم عصبی خواهد بود. در نتیجه باید به این نکته توجه داشت که درمان ضعف دست و پا به دست نورولوژیست صورت می گیرد. از همین رو شما می توانید با مراجعه به پزشک متخصص این مشکل را به سرعت حل کنید.

بخوانید  روش خوابیدن به روی شکم چه مزایا و معایبی دارد ؟

کاهش سطح هشیاری بیمار

برخی از افراد اذعان می کنند که هشیاری آن ها نسبت به قبل بسیار کاهش پیدا کرده و از این نظر احساس ضعف می کنند. از همین رو باید با کمک راه های مختلف هشیاری بیمار را به حالت اولیه خود برگرداند. بر همین اساس شاهد آن هستیم که نورولوژیست ها این فرایند درمانی را با سرعت بسیار بالایی پیش می برند. در نتیجه اگر با چنین مسئله ای روبرو هستید، حتما به یک نورولوژیست مراجعه کنید.

درمان بیماری MS

یکی از سخت ترین بیماری های عصبی که افراد زیادی را درگیر می کند ام اس است. در این بیماری به مرور زمان ماهیچه های بدن از کار می افتند. در نتیجه این بیماری به شدت سلامت فرد را تهدید می کند. در چنین شرایطی بهتر است که هر چه سریع تر به یک نورولوژیست مراجعه شود. در این حالت فرایند درمان با سرعت بیشتری ادامه پیدا می کند و فرد با عوارض کمتری در این مورد برخورد می کند. به همین علت حتما به بهترین نورولوژیست مراجعه کنید.

درمان بیماری های مختلف توسط جراحان مغز و اعصاب

درمان بیماری های مختلف توسط جراحان مغز و اعصاب

خوشبختانه نورو سرجرها بخش زیادی از بیماری های مغزی را درمان می کنند که همین امر اهمیت آن را بیشتر کرده است. همچنین بخش زیادی از نیروی جراحان مغز و اعصاب صرف بهبود بیماری های مربوط به نخاع و ستون فقرات می شود. به طور مثال بیماری بیرون زدگی دیسک های بین مهره ای یک مشکل شایع است که توسط نوروسرجرها درمان می شود. همچنین انواع تومورهای خوش خیم و بد خیم توسط این متخصصان از مغز یا نخاع خارج می شود.

بخوانید  5 ادویه ضروری برای بهبود سلامتی و عملکرد مغزی که از آن بی خبرید

متاسفانه هر روزه تصادفات زیادی در کشور اتفاق می افتد. به همین علت در بسیاری از موارد افراد دچار خونریزی مغزی می شوند. در چنین شرایطی است که جراح مغز و اعصاب دست به کار شده و مشکل را حل می کند.

ناگفته نماند که انواع اختلالات عروق مغزی از این طریق قابل درمان است که به هیچ وجه نباید اهمیت آن را دست کم بگیرید. همچنین اگر به هر دلیلی مغز نیاز به جراحی داشته باشد، باید حتما جراح مغز و اعصاب در این زمینه وارد عمل شود. مطمئنا با یک برنامه ریزی درست و حساب شده می توانید فرایند درمان را به سرعت طی کرده و از شر بیماری خلاصی پیدا کنید. برخی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که جراحی مغز و اعصاب درمان می کند شامل موارد زیر است.

عمل دیسک کمر و اختلالات ستون فقرات

امروزه مشکلات مربوط به دیسک کمر به بیشترین حد خود رسیده است. از همین رو شما می توانید با یک برنامه ریزی دقیق مشکلات مربوط به دیسک کمر را نزد جراح مغز و اعصاب درمان کنید. تجربه ثابت کرده است که وجود دیسک کمر زندگی عادی فرد را با اختلالات جدی روبرو می کند. از همین رو شما می توانید این مشکل را به راحتی حل کنید.

بخوانید  چه مواد مخدری باعث ورم صورت و ایجاد حساسیت در بدن میشود؟

خارج کردن تومورهای نخاعی و مغزی

متاسفانه وجود تومور مغزی و نخاعی باعث اختلال وسیع در عملکرد سیستم عصبی می شود. از همین رو باید بهترین راهکار را برای درمان این مشکل به کار بست. جراح مغز و اعصاب کسی است که با خارج کردن تومورها فرصت زندگی بیشتر را به فرد خواهد داد. بسیاری از بیماران سرطانی دارای تومور هستند که باید در اولین فرصت ممکن خارج شود. خوشبختانه وجود جراحان مغز و اعصاب شرایط بی‌نظیری را برای شما فراهم کرده است که فرایند درمان را با سرعت طی کنید.

خونریزی‌ مای مغزی ناشی از ضربه

متاسفانه در بسیاری از موارد دیده می شود که فرد دچار ضربه به سر شده است. از همین رو در چنین شرایطی احتمال بروز خونریزی مغزی وجود دارد. از همین رو شما می توانید که در صورت چنین مشکلی به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید تا مشکل شما را به شکل ریشه ای حل کند. از آنجایی که خونریزی مغزی دلایل زیادی دارد. باید حتما بررسی شرایط به طور کامل انجام شود.

تفاوت های مهم نورولوژیست با جراح مغز و اعصاب

تفاوت های مهم نورولوژیست با جراح مغز و اعصاب

درک درست تفاوت های نورولوژیست و جراح مغز و اعصاب به شما کمک می کند تا بهترین روش درمانی را برای خود بیابید. بسیاری از مردم این دو تخصص را با یکدیگر اشتباه می گیرند و اطلاع دقیقی از آن ندارند. این در حالی است که این دو مورد با هم تفاوت‌های مختلفی دارند. به طور کلی یک نورولوژیست بر روی درمان بیماری های مزمن تمرکز دارد. از همین رو همیشه سعی می کند که با روش های غیرتهاجمی مانند دارو مشکلات بیمار را کاهش دهد. از همین رو شما با یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند می توانید درمان بیماری های مزمن را نزد متخصص نورولوژیست به خوبی ادامه دهید.

بخوانید  عرق كردن زياد در خواب نشانه چيست؟

برخی از اوقات شاهد آن هستیم که یک مسئله عصبی حاد ایجاد می شود. معمولا در چنین شرایطی باید از روش های تهاجمی مانند عمل جراحی استفاده کرد. از همین رو این فرایند سخت توسط جراحان مغز و اعصاب دنبال می شود تا بهترین نتیجه ممکن را داشته باشد. به همین علت حتما در ابتدا وضعیت خود را بسنجید و سپس برای مراجعه به پزشک اقدام کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که فرایند درمان خود را با چه کسی پیش ببرید.

فرق نورولوژیست و جراح مغز و اعصاب از نظر دوره های تحصیلی

برای اینکه بهتر تفاوت نورولوژیست و جراح مغز و اعصاب را درک کنید، باید به مراحل تحصیلی هر کدام توجه داشته باشید. نورولوژیست و جراح مغز و اعصاب هر دوره پزشکی عمومی ۷ ساله را پشت سر می گذارند. پس از پایان این دوره شخص می تواند برای اخذ تخصص نورولوژی یا جراحی مغز و اعصاب را انتخاب کند. هر کدام از این رشته ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. نکته مهم این است که دریافت تخصص نورولوژی ۳ سال زمان می برد.

در پایان این بازه زمانی شاهد آن هستیم که شخص به یک نورولوژیست تبدیل شده و کار خود را آغاز می کند. آنچه که در این بین بیشترین اهمیت را دارد، طولانی تر بودن دوره درمان در جراحی مغز و اعصاب است. این دوره تحصیلی حدود ۵ سال زمان می برد. از همین رو می توان گفت که دوره تحصیلی جراحی بیشتر و سخت تر از نورولوژی خواهد بود. معمولا هر پزشک عمومی می تواند با توجه به شرایط خود برای اخذ تخصص در هر کدام از این گرایش ها اقدام کند پس شما می توانید درمان خود را به آسانی آغاز کنید.

بخوانید  قرص سیتالوپرام یا سیتالوتد 20 و 40 برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف

فرق نورولوژیست و جراح مغز و اعصاب از نظر دوره های تحصیلی

سخن پایانی

درک تفاوت بین نورولوژیست و جراح مغز و اعصاب به شما کمک می کند تا بدانید به سراغ کدام مورد باید بروید. نورولوژیست درمان دارویی و غیر تهاجمی را انجام می دهد. این در حالی است که جراحان مغز و اعصاب بیشتر به سراغ عمل جراحی می روند. خوشبختانه هر دوی این تخصص ها در درمان بیماری های مغز و اعصاب عالی عمل می کنند. از همین رو تلاش کنید تا با یک برنامه ریزی عالی فرایند درمان خود را پیش ببرید. مطمئنا در این حالت سلامتی کامل خود را به دست خواهید آورد. از اینکه تا انتهای این مطلب در کنار ما بودید از شما سپاسگزاریم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×