» دندانپزشکی » فواید قرص سفیکسیم ۴۰۰ برای دندان درد
فواید قرص سفیکسیم 400 برای دندان درد
دندانپزشکی - بهداشت و سلامت دندان - معرفی دارو و قرص

فواید قرص سفیکسیم ۴۰۰ برای دندان درد

بهمن 18, 1402 240352

فواید قرص سفیکسیم ۴۰۰ برای دندان درد

قرص سفیکسیم ۴۰۰ زمانی از طرف دندانپزشک تجویز می شود که در طی یک عمل جهت پیشگیری از گسترش باکتریهای داخل دهان و در بیرون از دهان باشد. زیرا باکتری های دهانی به سرعت گسترش یافته و بیماریهای خاصی همچون اندوکاردیت را ایجاد می نمایند.

همچنین اگر برخی از درمان ها، عفونت های موجود در حفره دهانی را از بین نبرند باید سفیکسیم ۴۰۰ مصرف کنند. البته اکثر دندانپزشک ها این نوع قرص را برای رفع عفونت های دندانی تجویز می نمایند. ولی بعضی از دندان های عفونی به قرص سفیکسیم نیاز نداشته و به سادگی، بخش عفونی تخلیه می شود و دندان خارج می گردد.

بخوانید  بهترین دندانپزشک را چگونه انتخاب نماییم؟

قرص سفیکسیم ۴۰۰ چیست؟

قرص سفیکسیم ۴۰۰ یک آنتی بیوتیک بسیار قوی بوده که طیف گسترده ای از میکروب ها را تحت تاثیر می گذارد. همچنین برای درمان عفونت های باکتریایی حاد مانند دندان درد، عفونت های حلق، گوش، قفسه سینه و مجاری ادراری تجویز می گردد. سپس ساختار دیواره سلولی باکتری ها را مهار کرده و آن ها را از بین خواهد برد.

البته افراد حساس به پنی سیلین نیز به احتمال زیاد به مصرف این نوع قرص حساسیت دارند. درنتیجه قبل از شروع درمان و حساسیت به هر نوع آنتی بیوتیک یا قرص سفیکسیم باید پزشک را در جریان گذاشت.

نحوه مصرف قرص سفیکسیم ۴۰۰ برای دندان درد

قرص سفیکسیم ۴۰۰ بایستی طبق دستور پزشک مصرف شود. اگر دوره درمان به اتمام نرسیده باشد، ولی بیمار احساس بهبودی کند، بدون شک ادامه درمان الزامی است. زیرا در این بازه زمانی باکتری به طور کامل از بین نرفته و همین عمل بر مقاومت میکروبی می افزاید. البته مقاومت میکروبی جزء مشکلات اولیه جهانی بوده که با سرعت بالا در حال افزایش می باشد. پس در صورت مصرف بیش از حد، مشکلات تهدید کننده ای برای جهان و حیات در پی خواهد داشت.

بخوانید  مسکن قوی برای درد دندان

همچنین اگر سفیکسیم ۴۰۰ بدون تجویز پزشک، طول درمان و مقدار نامناسب به مصرف برسد، بدون ایجاد اثرات مطلوب در فرد، مقاومت باکتریایی را حاصل می نماید. درنتیجه نسل مقاوم و جدیدی از باکتری ها به وجود آمده که با آنتی بیوتیک ها از بین نمی روند.

نحوه مصرف قرص سفیکسیم 400 برای دندان درد

مصرف قرص سفیکسیم ۴۰۰ در کودکان ۱۰ سال به بالا و بزرگسالان، ۱ الی ۲ عدد در طول روز می باشد. پس روزانه یک عدد قرص و یا روزانه یک قرص در شب و یک قرص در صبح مصرف شود. البته مقدار قرص مصرفی در کودکان کمتر از ۱۰ سال بسته به وزن و سن آنها توسط پزشک معالج تجویز می گردد. پس در هر نوبت جهت مصرف دارو باید مقدار آن را خیلی دقیق اندازه گیری کرد و میزان تجویزی را به خورد کودک داد. همچنین دوره درمان این نوع قرص کوتاه بوده و حداکثر ۱۴ روز را در بر می گیرد.

قرص سفیکسیم ۴۰۰ تداخل غذایی نداشته و قبل یا بعد از سرو هر نوع غذایی می توان آن را مصرف کرد. همچنین اگر یک نوبت از قرص فراموش شود به محض یادآوری باید آن را بلعید. ولی در صورت نزدیکی زمان دارو به نوبت مصرف بعدی باید از مصرف آن خودداری نمود. البته مصرف دور بعد به دلیل فراموشی نوبت قبلی نباید دوبرابر شود. ناگفته نماند که این قرص علاوه بر کپسول ۴۰۰mg دارای کپسول ۲۰۰mg و سوسپانسیون ۱۰۰mg به صورت خوراکی موجود می باشد.

بخوانید  چگونه از شر درد دندان خلاص شویم؟ / درمان سریع دندان درد با این 4 روش خانگی

عوارض قرص سفیکسیم ۴۰۰

یکی از عوارض شایع مصرف قرص سفیکسیم ۴۰۰ همان اسهال خفیف در اوایل درمان است. پس به محض وقوع اسهال باید مایعات زیادی مصرف شود و اگر اسهال خونی و شدیدتر باشد بعد از ۲۴ ساعت مراجعه به پزشک ضروری است. همچنین سوء هاضمه، درد شکمی و احساس تهوع در زمان درمان از دیگر عوارض مصرف قرص سفیکسیم بوده و برای بهبود این عوارض بایستی غذاهای ساده و سبک را مصرف نمود.

البته یکی از عوارض رایج مصرف این دارو سردرد بوده که مصرف آب در طول روز می تواند از شدت درد بکاهد. ناگفته نماند که احساس سرگیجه در این نوع قرص مانند سایر آنتی بیوتیک های به صورت آشکار دیده می شود و با از مصرف آن، رانندگی مجاز نمی باشد.

توصیه های لازم زمان مصرف قرص سفیکسیم ۴۰۰

مصرف قرص سفیکسیم ۴۰۰ در واژن یا دهان خارش و ضایعات قرمزی ایجاد می نماید که به محض بروز باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین بانوانی که قرص های ضدبارداری همزمان با سفیکسیم مصرف می نمایند، اگر دچار استفراغ و اسهال شدند، بعد از ۲۴ ساعت باید روش های دیگر جلوگیری را امتحان نمایند.

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

البته بیمارانی که قصد شروع یک دوره درمانی یا عمل جراحی را دارند، بایستی به پزشک خود اطلاع دهند. زیرا سفیکسیم بر روی جوابدهی بعضی از آزمایشات همچون قند خود داخل ادرار اثر می گذارد. ناگفته نماند که در صورت هر نوع واکسیناسیون باید پزشک را در جریان گذاشت.

مکانیسم اثر قرص سفیکسیم ۴۰۰ برای دندان درد چگونه است؟

این قرص همچون دیگر آنتی بیوتیک های موجود در داروخانه ها از ایجاد دیواره سلولی موجود در باکتری ها جلوگیری می کند. همین موضوع با گذشت زمان در رشد بیش از حد باکتری ها اختلال ایجاد می نماید. پس اگر تشکیل دیواره سلولی در باکتری ناقص باشد، خیلی سریع در محیط آبکی از بین خواهد رفت. بنابراین قرص سفیکسیم به محض تشکیل دیواره سلولی در باکتری می تواند آن را نابود نماید.

موارد منع مصرف قرص سفیکسیم ۴۰۰

یکی از موارد منع این نوع قرص به تاریخ انقضای آن باز می گردد. پس اگر تاریخ مصرف دارو گذشته باشد باید مصرف آن را قطع نمود. همچنین اگر یک فرد دیگر همان علائم شخص بیمار را داشت نباید از قرص سفیکسیم بدون تجویز پزشک به او داد. البته در صورت بروز برخی از علائم باید به پزشک مراجعه نمود که به شرح زیر است.

  • پورفیری
  • دیابت
  • بیماری های گوارشی مانند کولیت
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی
  • شیردهی
  • بارداری
بخوانید  بازیگران ایرانی که لمینت کردند / 8 بازیگر ایرانی با زیباترین دندان های دنیا

موارد منع مصرف قرص سفیکسیم 400

تداخل دارویی قرص سفیکسیم ۴۰۰

تداخلات دارویی، تاثیر و عملکرد داروهای مصرفی را مورد هدف قرار داده و منجر به افزایش ریسک نمایان شدن عوارض جانبی آن ها می شود. پس زمان مصرف قرص سفیکسیم باید لیستی از داروهای غیرتجویزی و تجویزیی که بیمار مصرف می نماید در اختیار پزشک معالج بگذارد. بنابراین برخی از داروهایی که با قرص سفیکسیم تداخل دارند به شرح زیر می باشند:

  • آمینو هیپورات سدیم
  • جنتامایسین
  • آمیکاسین
  • سالیسیلات ها
  • رقیق کننده های خون

قرص سفیکسیم ۴۰۰ برای سرماخوردگی

این نوع قرص همان گونه که اشاره شد برای رفع عفونت های باکتریایی مصرف می شود. پس مصرف آن با هدف رفع عفونت های ویروسی همچون سرماخوردگی بی اثر خواهد بود. البته برخی از افراد با مشاهده علائم عفونت گلو و سرماخوردگی به صورت خودسرانه قرص سفیکسیم را مصرف می نمایند که این کار کاملا اشتباه است. زیرا عفونت ویروسی از بین نرفته و باکتری ها به مرور زمان در برابر این قرص مقاوم تر می شوند و دیگر بر روی بدن اثری ندارند.

قرص سفیکسیم ۴۰۰ برای عفونت واژن

عفونت واژینال یکی از متداول ترین عفونت هایی بوده که گریبان اکثر بانوان را می گیرد. پس به محض مشاهده علائم عفونت همچون ترشح غیرعادی و خارش باید به پزشک زنان مراجعه نمود. اگر عفونت از نوع باکتریایی باشد، تجویز قرص سفیکسیم در ۴۰۰ میلی گرم صددرصد است. زیرا این قرص از خواصی برخوردار بوده که با درمان عفونت های باکتریایی از رشد انواع باکتری ها جلوگیری می کند. البته پزشک در صورت لزوم به غیر قرص خوراکی سفیکسیم داروهای دیگری همچون کرم های ضد باکتری را تجویز می نماید تا پروسه درمان موثرتر و سریع تر صورت گیرد.

بخوانید  مواد تشکیل دهنده خمیر دندان

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×