» تغذیه و سلامت » فواید و مضرات بیسکویت ساقه طلایی چیست؟
فواید و مضرات بیسکویت ساقه طلایی
تغذیه و سلامت

فواید و مضرات بیسکویت ساقه طلایی چیست؟

شهریور 23, 1402 311345

بیسکوئیت ساقه طلائی از محصولات قدیمی و پرطرفدار در بازار محصولات خوراکی داخلی است و در سبد غذایی بیشتر خانواده‌های ایرانی قرار دارد. استفاده از آرد کامل گندم در دستور تهیه و پخت ساقه طلایی و کیفیت پایدار این محصول در طول سالیان متوالی باعث شده که خریداران اعتماد زیادی به این بیسکوئیت داشته باشند و روی خواص سلامتی آن هم حساب ویژه‌ای باز کنند.

پرمصرف بودن یک محصول خوراکی به‌طور طبیعی حساسیت‌ها در مورد مضرات آن را هم بالا می‌برد و به همین دلیل موضوع مضرات بیسکوئیت ساقه طلایی در کنار فواید و خواص آن همیشه مطرح بوده است. ساقه طلایی قاتل خاموش، خواص ساقه طلایی برای دیابتی‌ها، بیسکوئیت ساقه طلایی برای کبد چرب و… تنها بخشی از تیترها و مطالبی است که در این مورد بارها نشر و بازنشر می‌شود، درحالی‌که بسیاری از آن‌ها ریشه علمی ندارد.

بخوانید  کوبالامین یا ویتامین B12 چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد ؟

برای رسیدن به جواب درست تمامی سؤالات در مورد بیسکوئیت ساقه طلایی، تفکیک و بررسی دقیق فواید و مضرات آن ضروری است و به احتمال زیاد علاقه‌مندان به این محصول خوراکی را در خیلی از موارد راهنمایی می‌کند.

آشنایی با ترکیبات بیسکویت ساقه طلایی و ویژگی‌های این بیسکوئیت

آرد کامل گندم، سبوس گندم، شکر، مارگارین (جایگزین کره حیوانی)، عصاره مالت (یا شهد توت یا شهد خرما)، نمک و نگه‌دارنده‌ها و تثبیت‌کننده‌های خوراکی مجاز (مانند شربت اینورت که نوعی شیرین کننده است و برای حفظ رطوبت به مواد بیسکوئیت اضافه می‌شود)، اصلی‌ترین ترکیبات بیسکوئیت ساقه طلایی است.

با نگاه کلی به این مواد متوجه تفاوت خیلی چشمگیر مواد بیسکویت ساقه طلایی با مواد اولیه سایر بیسکوئیت‌ها از دیگر برندهای موجود در بازار نمی‌شویم، اما تفاوت اصلی بیسکویت ساقه طلایی نسبت به بسیاری از محصولات مشابه دیگر، استفاده از آرد کامل و سبوس گندم اضافی در ترکیبات اولیه است. سبوس موجود در ترکیبات این محصول خوراکی به‌طورکلی باعث کاهش عوارض ساقه طلایی نسبت به سایر محصولات می‌شود، چون سبوس با فیبر بالایی که دارد موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

ارزش غذایی بیسکوئیت ساقه طلایی

استفاده از عصاره مالت هم یکی دیگر از ویژگی‌های برتر بیسکوئیت ساقه طلایی است که منبع غنی ویتامین‌های گروه ب به شمار آمده و طی فرآیند مالتینگ از جوانه زنی جو به دست می‌آید. عصاره مالت دارای آهن، کلسیم، مس و ریزمغذی‌های دیگر است و علاوه بر فواید غذایی، موجب متمایز شدن طعم بیسکوئیت ساقه طلایی نسبت به سایر بیسکوئیت‌ها هم می‌شود.

بخوانید  اگر بدنسازی را رها کنیم چاق میشویم؟ عوارض ترک ورزش چیست ؟

آشنایی با میزان کالری بیسکوئیت ساقه طلایی

کالری بیسکوئیت ساقه طلایی برای انواع ساده (سبوس دار) به‌صورت میانگین حدود ۴۵۰ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم (هر بسته ۲۰۰ گرم) ثبت شده است. طبیعتاً کالری ساقه طلایی کاکائویی یا کرم‌دار به واسطه به کار رفتن مواد خوراکی اضافی در آن بیشتر است و اطلاع دقیق از میزان آن از طریق خوانش نشانه‌های روی هر بسته بیسکوئیت امکان پذیر است.
کالری یک عدد بیسکویت ساقه طلایی به تنهایی حدود ۵۰ تا ۶۰ کالری است و این میزان در انواع کاکائویی تا ۷۵ کالری هم می‌رسد. کالری یک عدد بیسکویت ساقه طلایی خرما یا توت هم به میزان انواع ساده آن است.

آشنایی با ارزش غذایی بیسکوئیت ساقه طلایی

هر ۱۰۰ گرم بیسکویت ساقه طلایی شامل حدود ۷۷ گرم کربوهیدرات (از جمله ۳۱ گرم قند که بیشترین عوارض ساقه طلایی به این دلیل است)، ۱۰ گرم چربی، ۷ گرم پروتئین، ۴ گرم آب و ۳ گرم فیبر می‌شود و بخش زیادی از نیاز بدن به این مواد غذایی را تأمین می‌کند.

بیشترین مواد معدنی موجود در این بیسکوئیت هم شامل سدیم با ۴۷۷ میلی‌گرم، پتاسیم با ۱۳۵ میلی‌گرم، فسفر با ۱۰۴ میلی‌گرم، منیزیم با ۳۰ میلی‌گرم، کلسیم با ۲۴ میلی‌گرم، و مقادیر کم‌تری آهن، روی، مس، منگنز و سلنیم می‌شود. در مورد ویتامین‌ها هم ویتامین B۴ یا کولین با ۲۲ میلی‌گرم و ویتامین B۳ با نیاسین با حدود ۵ میلی‌گرم بیشترین سهم را دارند و از سایر ویتامین‌های گروه ب هم مقادیر کم‌تری در ساقه طلایی موجود است.

بخوانید  درمان فوری سردرد و سرگیجه ناشی از گاز زغال و قلیان

 

خواص بیسکویت ساقه طلایی با شهد خرما و شهد توت برای افراد دیابتی

از این برند بیسکوئیت، انواع تهیه شده از آرد جو و شیره توت، و همچنین شیرین و طعم‌دار شده با شهد خرما هم توسط تولیدکننده عرضه شده و در بازار موجود است. مصرف این بیسکوئیت‌ها به‌عنوان جایگزین بیسکویت ساقه طلایی ساده یا کلاسیک متداول شده است و به باور برخی از افراد خصوصاً افراد دیابتی، عوارض کم‌تری را متوجه آن‌ها می‌کند.

با این وجود خواص بیسکویت ساقه طلایی با شهد خرما یا بیسکویت ساقه طلایی با شهد توت تفاوت چندانی با خواص انواع معمولی این بیسکوئیت ندارد، اما به دلیل جایگزین کردن شهد توت و خرما به جای شکر، به احتمال زیاد برای بیماران دیابتی و افرادی که قصد کاهش وزن را دارند، مناسب‌تر است.

علاوه بر نوع قند مصرفی توسط افراد دیابتی، سایر ویژگی‌های مواد غذایی هم در کنترل بیماری آن‌ها تأثیرگذار است. به دلیل شکر موجود در ترکیبات، عوارض بیسکوئیت ساقه طلایی برای افراد درگیر با قند خون به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست، اما سبوس گندم در این بیسکوئیت یکی از موادی است که به احتمال زیاد به جلوگیری از افزایش گلوکز خون کمک می‌کند.

بخوانید  طرز تهیه ماسک خیار و گلاب برای چاقی صورت با بهترین روش ها

بیسکویت ساقه طلایی

این عامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد، بنابراین وقتی جایگزین دیگری برای خوراکی‌های شیرین و تفننی از این دست وجود نداشته باشد، بیسکوئیت ساقه طلایی یک انتخاب مناسب برای افراد مبتلا به پیش دیابت یا در معرض خطر بالای قند خون به شمار می‌آید.

خواص یا مضرات بیسکویت ساقه طلایی برای چاقی

استفاده از آرد کامل گندم و سبوس در تهیه بیسکوئیت ساقه طلایی توجه خیلی از مصرف‌کنندگان را به سمت جایگزین کردن این فرآورده خوراکی به جای سایر فرآورده‌های خوراکی مشابه موجود در بازار جلب کرده است. طبق تحقیقات احتمال چاقی و اضافه وزن در افرادی که غلات سبوس‌دار زیادی می‌خورند نسبت به افرادی که غلات تصفیه شده می‌خورند، کم‌تر است.

با توجه به فواید سبوس برای سلامتی دستگاه گوارش و سایر ارگان‌های بدن، این رویکرد سلامت‌محور تا اندازه زیادی درست است اما نباید باور افرادی را که خصوصاً دچار اضافه وزن و چاقی هستند منحرف کند. به گفته متخصصین تغذیه بیسکوئیت به‌طورکلی یک خوراکی سرشار از کربوهیدرات و قند است و میزان کالری زیادی را به نسبت حجم کمی از غذا به بدن می‌رساند، به همین دلیل به هیچ وجه نمی‌تواند محصولی مناسب چاقی باشد.

بخوانید  کاکائو داروی معجزه آسای طبیعت 11 خواص کاکائو+انواع، کاربرد

به بیان ساده مصرف بیش از اندازه بیسکوئیت ساقه طلایی چاق می‌کند و محدود کردن مصرف سایر فرآورده‌های آرد گندم با این خوراکی، افراد دچار اضافه وزن را دچار سوء هاضمه و مضرات سلامتی ناشی از آن می‌کند.

این‌که در روز چند عدد بیسکویت ساقه طلایی بخوریم تا چاق نشویم، به شرایط مختلف زیست و سوخت‌وساز بدن ربط دارد، اما در ایمن‌ترین حالت بیشتر از سه عدد بیسکوئیت در روز توصیه نمی‌شود تا ضمن دریافت فواید و خواص آن، از مضرات سوءمصرف بیسکویت ساقه طلایی آسیب نبینیم.

بیسکویت ساقه طلایی در بدن‌سازی

بیسکویت ساقه طلایی برای ورزشکاران و خصوصاً بدن‌سازان از خوراکی‌های محبوب است چون نیاز بدن آن‌ها را به کالری بیشتر، با حجم کمی از غذا تأمین می‌کند. بیشتر مواد غذایی با این ویژگی دارای کربوهیدرات‌ها و قند زیادی هستند و به همین دلیل ارزش غذایی خاصی را متوجه بدن نمی‌کنند، درحالی‌که مصرف ساقه طلایی در بدن‌سازی با توجه به فواید سبوس و آرد کامل گندم انتخاب هوشمندانه‌تری است و ضمن بهره‌مند کردن افراد از انرژی لازم برای سوخت‌وساز بدن، مواد مغذی بیشتری هم به بدن آن‌ها می‌رساند.

بیشتر افراد در طی روندهای آماده‌سازی و تمرینات از رژیم‌های غذایی خاصی پیروی می‌کنند که ممکن است برخی از مواد مغذی ضروری بدن آن‌ها را حذف کند. کمبود مواد مغذی ضروری که شامل مواد معدنی و ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌ها و… می‌شود، در طولانی مدت به سلامتی افراد آسیب می‌زند. راهکار بیشتر ورزشکاران برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از مواد غذایی ترکیبی یا فرآروده‌های خوراکی ویژه‌ای است که بتواند در حجم کم تعداد و میزان بیشتری از مواد مغذی ضروری را برای بدن تأمین کند.

بخوانید  فواید بینظیر برگ کرفس / با برگ کرفس چه کنیم ؟

بیسکوئیت ساقه طلایی به هیچ وجه یک فرآورده تخصصی در این زمینه نیست، اما با توجه به ارزش غذایی نسبتاً مطلوبی که نسبت به سایر فرآورده‌های خوراکی ارزان و در دسترس از این دست دارد، مورد توجه ورزشکاران و فعالیت‌های بدن‌سازی قرار گرفته است.

بیسکویت ساقه طلایی در بدن‌سازی

سایر خواص بیسکوئیت ساقه طلایی

خواص و فواید ساقه طلایی مانند هر خوراکی دیگری در وهله اول متوجه ویژگی‌های عمومی تأمین انرژی لازم برای سوخت‌وساز بدن می‌شود و در وهله دوم در ارتباط با خواص سبوس گندم و فیبر موجود در آن قرار می‌گیرد که از ترکیبات اصلی ساقه طلایی به شمار می‌آید.

سبوس به قسمت پوسته خارجی دانه‌های گندم گفته می‌شود که به دلیل سرشار بودن از فیبر، برای دستگاه گوارش و افزایش حرکت و تحریک پذیری روده‌ها مفید است. بهبود عملکرد دستگاه گوارش موجب رفع مشکلاتی مانند یبوست، سندرم روده تحریک پذیر، جلوگیری از بواسیر و… می‌شود. کاهش فشار خون بالا هم از خواص سبوس گندم است. به این ترتیب فیبر دلیل اصلی مصرف غلات به‌صورت کامل است.

بزرگ‌سالان در طول روز به ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر نیاز دارند و غلات کامل حاوی هر دو نوع فیبر محلول و فیبر نامحلول است و سلامتی کلی بدن و دستگاه گوارش تا اندازه زیادی به آن‌ها وابسته است. فیبر محلول به کاهش سطح گلوکز و کلسترول خون کمک می‌کند و فیبر نامحلول هم به حرکت غذا در روده‌ها و دستگاه گوارش کمک می‌کند و از این طریق باعث کاهش مشکلات در زمینه معده، یبوست، اسهال و… می‌شود.

بخوانید  4 دمنوش گیاهی پاکسازی ریه برای دوران آلودگی هوا و سرما

بیسکوئیت ساقه طلایی با آرد کامل پخته می‌شود و علاوه بر آن حاوی مقادیری سبوس اضافه هم هست و مصرف آن مقداری از فیبر لازم برای بدن را تأمین می‌کند.

• خواص بیسکویت ساقه طلایی برای اسهال

غلات کامل فواید گوارشی زیادی از جمله کاهش احتمال اسهال و شلی روده دارد. فیبر موجود در غلات کامل از جمله گندم یا جو، حرکات روده را منظم می‌کند و باعث رفع التهابات، اسهال و درد در ناحیه روده‌ها می‌شود. بیسکوئیت ساقه طلایی در کنار محصولات شناخته شده دیگری مانند بیسکوئیت مادر، در باور عمومی هم به‌عنوان مواد خوراکی ضد اسهال و سفت کننده روده شناخته می‌شود و این باور حتماً بر اثر تجربه شکل گرفته و دهان به دهان چرخیدن آن تا اندازه‌ای نشان از صحت موضوع دارد.

• خواص بیسکویت ساقه طلایی برای معده و هضم غذا

اسید لاکتیک موجود در سبوس گندم باعث شکل‌گیری و رشد باکتری‌های خوب در روده بزرگ می‌شود. این باکتری‌ها فرآیند هضم را بهبود می‌بخشند و باعث جذب بهتر مواد غذایی و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. هضم صحیح غذا در معده پیش‌شرط عملکرد مطلوب سایر قسمت‌های دستگاه گوارش در بدن است و بیسکوئیت ساقه طلایی با هضم پذیری مناسب مشکل خاصی برای روند کلی هضم، جذب و دفع غذا ایجاد نمی‌کند.

بخوانید  خواص وانیل برای چاقی صورت

• خواص بیسکویت ساقه طلایی برای یبوست

حرکت نامنظم مواد غذایی در دستگاه گوارش عامل اصلی ایجاد یبوست در افراد مختلف است. اصلی‌ترین فایده فیبر نامحلول موجود در سبوس گندم که در ترکیبات بیسکوئیت ساقه طلایی هم به کار رفته است، متوجه تنظیم حرکت روده‌ها و سایر اجزای دستگاه گوارش می‌شود و مصرف منطقی و منظم آن تا حدودی احتمال ایجاد این عارضه در افراد مختلف را کاهش می‌دهد.

• فواید ساقه طلایی برای بهبود فشار خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی

سبوس موجود در بیسکوئیت ساقه طلایی با فیبر محلول خود از جذب کلسترول بد در بدن جلوگیری می‌کند و موجب کاهش‌ تری گلیسیرید خون هم می‌شود. البته احتمال کاهش خطرات فشار خون و بیماری‌های قلبی با مصرف دایره گسترده‌تری از غلات کامل (خصوصاً لوبیا و عدس) بیشتر است، اما انتخاب محصولات سالم‌تر بر پایه سبوس به‌عنوان یک اقدام سلامت‌محور در این زمینه ارزشمند است.

• احساس سیری و جلوگیری از افزایش وزن

مصرف سبوس گندم مانند سبوس سایر غلات به‌طور مستقیم باعث کاهش وزن و برطرف کردن مشکلات ناشی از چاقی نمی‌شود، اما با القای احساس سیری و عدم نیاز به مصرف خوراکی‌ها، در حفظ وزن و فرصت دادن به توزیع بهتر چربی‌ها در طولانی‌مدت کمک می‌کند. غذاهای دارای سبوس توسط دستگاه گوارش بهتر هضم می‌شوند و این عامل در ایجاد احساس سیری تأثیر زیادی دارد.

بخوانید  جویدن سیاه دانه صبح ناشتا

مضرات بیسکوئیت ساقه طلایی

بیشتر مضرات و عوارض این محصول خوراکی مانند سایر محصولات خوراکی دیگر به دلیل سوء مصرف و رعایت نکردن مقادیر مطلوب آن ایجاد می‌شود. با این پیش شرط مضرات زیر را می‌توان برای این برند بیسکوئیت موجود در بازار در نظر گرفت:

  • با کالری بالا احتمال چاقی افراد را افزایش می‌دهد
  • چون حاوی قند است به افراد دیابتی آسیب می‌رساند
  • حاوی مارگارین است و این نوع چربی نسبت به چربی‌های سالم گیاهی یا حیوانی ارزش غذایی مناسبی ندارد
  • مانند سایر محصولات تجاری دارای مواد نگه‌دارنده شیمیایی است و نسبت به محصولات خانگی کیفیت پایین‌تری دارد

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.50
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 1

  1. آواتار جابرکلاشی
    جابرکلاشی

    ساقه طلایی درمشکین شهر مغازه دارها تاریخ مصرف عوض کردند چند نفر مسموم شدند ساقه طلایی خامه دار خودش کاملا بعداز چند روز فاسد مشه نباید تولید بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×