» معرفی دارو و قرص » قرص سرترالین یا آسنترا ۵۰ و ۱۰۰ برای چیست ؟ بهترین زمان و نحوه مصرف
قرص آسنترا 50 و 100 برای چیست ؟ بهترین زمان و نحوه مصرف
معرفی دارو و قرص

قرص سرترالین یا آسنترا ۵۰ و ۱۰۰ برای چیست ؟ بهترین زمان و نحوه مصرف

مرداد 21, 1402 222343

قرص آسنترا ۵۰ و ۱۰۰ یکی از پرمصرف ترین داروهای مورد استفاده برای درمان انواع بیماری های افسردگی و اختلالات روانی است. اختلال روانی و بیماری افسردگی باید درمان شود و در صورتی که نسبت به درمان آن بی توجهی شود، عوارض جبران ناپذیری برای فرد ایجاد می کند. قرص آسنترا یا سرترالین باعث افزایش کیفیت خواب، روحیه و انرژی بیمار می شود. داروی سرترالین یکی از مهارکننده های بازجذب هورمون سروتونین است که به برگشت سروتونین در مغز کمک می کند.

بخوانید  چرک خشک کن مترونیدازول چیست و آیا شربت مترونیدازول برای عفونت دندان کودکان مناسب است ؟

قرص آسنترا سرترالین چیست؟

قرص آسنترا سرترالین یکی از داروهای ضد افسردگی است که با کاهش اضطراب و ترس بیمار می شود .همچنین مشکلات وسواس و تکرار در انجام فعالیت های روزانه تکراری را که در زندگی بیمار اختلال ایجاد می کند، درمان می شود. از قرص آسنترا سرترالین در بعضی موارد با تجویز پزشک به عنوان قرص خواب مصرف می شود.

این قرص برای درمان حمله های ترس، حمله های پانیک؛ درمان اختلالات وسواس، اختلال استرس، اضطراب اجتماعی و درمان سندرم قبل از قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

اشکال و نام های رایج قرص اسنترا

قرص اسنترا به شکل خوراکی و قرص برای درمان بیماری افسردگی و اختلالات روانی استفاده می شود. قرص اسنترا با توجه به نوع بیماری و میزان شدت بیماری افسردگی و اختلال روانی در دوزهای ۵۰ و ۱۰۰ توسط پزشک متخصص برای درمان بیمار تجویز می شود. قرص اسنترا با نام های سرترالین، زولوفت شناخته می شود. برندهای قرص آسنترا سرترالین در بازار دارویی شامل موارد ذیل است:

  • قرص آسنترا ۵۰ میلی گرم
  • قرص آسنترا ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص اینوسترال ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص سرترابایول
  • قرص سرترالین
  • قرص زولامین
  • قرص سرترالین
  • قرص زولوفت
  • قرص سر منتا

موارد مصرف قرص آسنترا ۵۰

از قرص آسنترا ۵۰ برای درمان اختلالات خلقی، اختلالات پانیک و هراس، بیماری های افسردگی و وسواس اجباری مورد استفاده قرار می گیرد. نورونها برای ایجاد ارتباط با نورون های دیگر مواد شیمیایی مختلفی ترشح می کنند. تکانه الکتریکی بین نورون ها باعث عملکرد قسمت های مختلف مغز می شود.

بخوانید  مسکن های بدون نسخه در داروخانه ها برای تسکین و درمان انواع درد

قرص اسنترا با افزایش سطح سروتونین در بین نورون های مغزی باعث بهبود علائم افسردگی و اختلالات خلق و خو در بیماران می شود. همچنین سرترالین انزال زودرس در مردان را به دلیل افسردگی درمان می کند.

فواید قرص آسنترا

فواید مصرف قرص آسنترا سرترالین شامل موارد ذیل است:

  • بهبود خلق و خو و خواب بیمار
  • بازگرداندن سطح انرژی و اشتهای بیمار
  • کاهش حملات پانیک و هراس
  • کاهش اضطراب، ترس و افکار ناخواسته
  • کاهش وسواس اجباری
  • کاهش افکار پریشان و اقدام به خودکشی

آبا قرص سرترالین شادی آور است ؟

یکی از سوالاتی که در مورد مصرف قرص سرترالین وجود دارد این است که آیا استفاده از این نوع قرص باعث ایجاد شادی در بیمار می شود. قرص آسنترا سرترالین از داروهای ضد افسردگی است که با نام های شناخته شده دیگر میزان سروتونین در بدن بیمار را تنظیم می کند.

با تنظیم سروتونین در بدن بیمار که نوعی انتقال دهنده عصبی است علائم افسردگی مانند خستگی، ناراحتی، اضطراب و افکار پریشان و ترس در بیمار رفع و خلق و خوی بیمار بهبود می یابد. قرص آسنترا برای افراد بالای سن ۱۸ سال تجویز می شود.

آیا قرص سرترالین چاق کننده است ؟

داروهای ضد افسردگی که نوعی مهارکننده جذب سروتونین در بدن است باعث افزایش وزن در افراد می شود. یکی از عوارض مصرف قرص آسنترا سرترالین ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم افزایش وزن و چاقی در افراد است. بر طبق تحقیقات پزشکی دلیل اصلی چاقی با مصرف قرص آسنترا سرترالین مهار بازجذب سروتونین نیست، بلکه این دارو در متابولیسم بدن فرد اختلال ایجاد کرده و مصرف کالری کاهش یافته و بر اشتها تاثیر گذاشته و باعث افزایش وزن می شود.

بخوانید  آیا روتارین همان چهارتخمه است؟ همه چیز در مورد داروی روتارین

مصرف قرص سرترالین برای زود انزالی

یکی از علائم افسردگی و بیماری های روانی مشکلات زودانزالی است. در صورتی که با مصرف داروهای ضدافسردگی، بیماری افسردگی درمان شود، مشکلات زود انزالی بهبود می یابد. با مصرف قرص سرترالین نعوظ طولانی تر می شود. از قرص آسنترا سرترالین برای درمان زود انزالی به شکل رسمی تجویز نمی شود، اما در بعضی موارد طولانی تر شدن نعوظ با مصرف این قرص مشاهده شده است.

قرص آسنترا ۵۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت برای درمان زودانزالی با تجویز پزشک مصرف می شود. در بعضی موارد بیماران مرد که از قرص آسنترا سرترالین استفاده می کنند، باعث نعوظ دردناک و طولانی در حدود ۴ ساعت می شود. در صورتی که نعوظ دردناک و طولانی ادامه داشت،باید سریع مصرف دارو قطع و با فوریت های پزشکی تماس گرفته شود. زیرا در بعضی موارد ایجاد مشکلات دائمی در بیمار مشاهده شده است.

قرص آسنترا 50 و 100 برای چیست ؟

آیا قرص سرترالین خواب آور است ؟

یکی از سوالاتی که در مورد مصرف قرص آسنترا سرترالین وجود دارد این است که ایا قرص اسنترا باعث خواب آلودگی در بیمار میشود. مصرف قرص اسنترا باعث خواب آلودگی در بیمار می شود اما این خواب آور بودن دارو سرترالین دائمی نیست. در صورتی که مصرف این دارو باعث افزایش خواب آلودگی و تغییر در خلق و خوی بیمار شود، با پزشک معالج مشورت شود. همچنین در صورتیکه این دارو با ماری جوانا و الکل استفاده شود، باعث تشدید خواب آلودگی می شود.

بخوانید  قرص قوی برای پریود شدن سریع با معرفی 10 قرص

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان

آیا قرص سرترالین اعتیاد آور است ؟

قرص آسنترا سرترالین باعث اعتیاد جسمی مانند مصرف مورفین در بیمار نمی شود. مصرف قرص اسنترا باید با تجویز پزشک یا روانپزشک با دوز کم شروع و در طول مدت مشخصی افزایش یابد. همچنین مصرف این نوع قرص نباید بدون توصیه پزشک معالج قطع شود.

تاثیر قرص سرترالین برای ترک اعتیاد

داروهای ضد افسردگی مانند قرص آسنترا سرترالین باعث بهبود علائم قطع مصرف مورفین می شود. بنابراین برای افرادی که قصد ترک اعتیاد به مواد مخدر را دارند، با مصرف داروهای ضد افسردگی با تجویز پزشک مشکلات طول درمان اعتیاد در آنها کاهش می یابد.

قرص آسنترا سرترالین با تعدیل مسیرهای نوروترانسمیتر، علائم قطع مصرف مورفین را در افراد معتاد به مواد مخدر کاهش می دهد. علائم بهبود با مصرف قرص آسنترا سرترالین در روزهای اول ترک اعتیاد بیشتر و در روزهای بعدی کاهش می یابد.

نحوه مصرف قرص سرترالین در بارداری

محققان پزشکی در خصوص عوارض مصرف قرص آسنترا سرترالین در زنان باردار مطمئن نیستند که آیا مهارکننده جذب سروتونین در بدن زنان باردار برای جنین مشکلاتی ایجاد می کند. اما در بعضی موارد افزایش فشار خون ریوی در زنان باردار با مصرف قرص اسنترا مشاهده شده است. بنابرای برای جلوگیری از عوارض احتمالی این دارو مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود.

بخوانید  با 16 درمان سریع و سه سوته آفت دهان در خانه آشنا شویم

مصرف قرص آسنترا در سالمندان

مصرف قرص آسنترا در سالمندان در بعضی موارد باعث خونریزی و عدم تعادل و حساسیت در بیمار می شود. در صورتیکه عدم تعادل هیپوناترمی در سالمند با مصرف قرص آسنترا سرترالین ایجاد شود، باعث کاهش تعادل و سقوط فرد می شود

خطر خودکشی با سرترالین

برای درمان بیماری های افسردگی و اختلالات روحی و روانی از داروهای ضد افسردگی با تجویز پزشک و روانپزشک استفاده می شود. قرص آسنترا سرترالین یکی از انواع داروهای ضد افسردگی است که برای جلوگیری از افکار پریشان مربوط به خودکشی مورد استفاده قرار می گیرد. بر طبق مطالعات انجام شده بیمارانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، کمتر دچار افسردگی شدید و اختلال روانی و افکار خودکشی می شوند.

بنابراین در مورد خطرات و فواید مصرف این نوع قرص با پزشک مشورت کنید. در صورتی که با مصرف این قرص تغییرات رفتاری غیر طبیعی مانند افکار خودکشی در خود مشاهده کردید سریع با پزشک مشورت کنید.

میزان دوز مصرفی قرص آسنترا سرترالین

میزان دوز مصرفی قرص آسنترا سرترالین

میزان دوز مصرفی قرص آسنترا برای شروع ۵۰ میلی گرم روزانه یک بار با تجویز پزشک در صبح یا عصر باید مصرف شود. میزان دوز مصرفی این دارو نباید روزانه بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم باشد. برای درمان اختلال اضطراب و ترس این دارو باید روزانه در شروع ۲۵ میلی گرم در صبح یا عصر مصرف شود. در این مورد نیز دوز مصرفی روزانه نباید از ۲۰۰ میلی گرم افزایش بیشتر تجویز شود.

بخوانید  شربت برم هگزین برای چیست ؟

بیشتر بخوانید: ارتودنسی نامرئی

برای درمان سندرم قبل از قاعدگی در شروع روزانه یک بار به میزان ۵۰ میلی گرم در زمان قاعدگی یا قبل از آن مصرف شود. در زمان قاعدگی دوز مصرفی این قرص نباید روزانه بیشتر از ۱۵۰ میلی گرم باشد. در مصرف این دارو قبل از قاعدگی دوز مصرفی نباید روزانه بیشتر از ۱۰۰ میلی گرم استفاده شود.

در بعضی موارد پزشک برای درمان اختلال افسردگی در کودکان و اختلال وسواس در کودکان کمتر از ۶ سال تجویز می شود. دوز مصرفی برای کودکان روزانه یکبار ۲۵ میلی گرم در صبح یا عصر باید مصرف شود. در این مورد نیز دوز مصرفی روزانه نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم تعیین شود. برای بیماران ۱۳ تا ۱۷ سال دوز مصرفی روزانه یک بار در شروع ۵۰ میلی گرم است.

نحوه مصرف قرص آسنترا سرترالین

در زمان مصرف قرص آسنترا سرترالین باید موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:

-قرص آسنترا سرترالین باید با تجویز پزشک متخصص و روانپزشک مصرف شود. از مصرف خودسرانه آن خودداری شود.

-دوز مصرفی این دارو باید با توجه به وضعیت بیمار و شدت بیماری بر طبق تجویز پزشک معالج مصرف شود.

بخوانید  شربت دی سیکلومین برای چیست؟ در مورد 15 عوارض جدی این دارو بیشتر بدانید

-به دلیل عوارض جانبی مانند گیجی و خشکی دهان با مصرف قرص آسنترا سرترالین بهتر است مصرف این دارو با دوز کم شروع و در ادامه درمان دوز مصرفی با توصیه پزشک معالج اضافه شود.

-در صورتی که با مصرف قرص سرترالین حس بهبودی دارید، مصرف دارو بدون مشورت با پزشک معالج یا روانپزشک قطع نشود.

-برای بهبود در درمان قرص در زمان های منظم مصرف شود.

-درصورتیکه در ۲ تا ۳ هفته مصرف قرص آسنترا سرترالین بهبودی در درمان مشاهده نشد، مصرف دارو قطع نشود.

بهترین زمان مصرف قرص سرترالین

در صورتی که پزشک مصرف این دارو را تجویز نمود یک بار در روز صبح بعد از صبحانه و بعد از شام استفاده شود. اگر این دارو به شکل مصرف در دو دوز تجویز شد، در دو زمان مشخص شده مصرف شود.

عوارض قرص سرترالین

قرص آسنترا یکی از داروهای معروف ضد افسردگی است که فواید آن بیشتر از عوارض آن است. عوارض مصرف قرص آسنترا سرترالین شامل موارد ذیل است:

موارد احتیاطی مصرف قرص آسنترا سرترالین

عوارض جانبی شدید قرص آسنترا سرترالین

مصرف قرص آسنترا عوارض جانبی شدیدی دارد که در صورت مشاهده سریعا باید با فوریت های پزشکی تماس گرفته شود:

-کبودی و خونریزی

-کاهش میل جنسی و زودانزالی

-گرفتگی عضلات

بخوانید  کلیدینیوم سی یا قرص لیبراکیم برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

-لرزش

-کاهش وزن شدید

-استفراغ رنگ قهوه ای

مدفوع تیره و خونی

-درد چشم، قرمز و ورم چشم

-گشادشدن مردمک چشم

-تغییرات در بینایی

سندروم سروتونین

مصرف قرص آسنترا سرترالین میزان سروتونین در بدن بیمار را افزایش و در طولانی مدت باعث ایجاد سندرم مسمومیت سروتونین می شود. بنابراین در صورتیکه علائم سندرم سروتونین را مشاهده کردید سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

علائم سندرم سروتونین شامل توهم، تپش قلب شدید، سردرد و سرگیجه شدید، استفراغ و تهوع، بی حوصلگی بدون دلیل، لرزش ماهیچه ها، تب بدون دلیل است. بنابراین تمام داروهای ضد افسردگی که باعث افزایش سروتونین در بدن می شود باید با تجویز پزشک یا روانپزشک با دوز مصرفی مشخص مصرف شود.

 

موارد احتیاطی مصرف قرص آسنترا سرترالین

در صورتی که به داروی آسنترا سرترالین حساسیت دارید با پزشک مشورت کنید. در بعضی موارد مصرف داروی سرترالین به دلیل دارا بودن ترکیبات غیرفعال باعث ایجاد مشکلات و حساسیت در بیمار می شود. قبل از تجویز قرص آسنترا سرترالین توسط پزشک موارد ذیل به پزشک اطلاع داده شود:

-سابقه پزشکی بیمار و خانواده

-سابقه بیماری اختلال دوقطبی و افسردگی

-مشکلات خونریزی

-بیماری کبدی بیمار

-سابقه تشنج بیمار

-بیماری تیروئید

-سابقه بیماری گلوکوم آب سیاه در بیمار و خانواده وی

نکات مهم در مصرف قرص اسنترا

در زمان مصرف قرص آسنترا سرترالین موارد ذیل رعایت شود:

-قرص اسنترا باعث خواب الودگی و تاری دید می شود. بنابراین در زمان رانندگی و انجام فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارد، از مصرف دارو اجتناب شود.

بخوانید  قرص سیتاکسا ۲۰ برای چیست؟

-در مدت مصرف قرص آسنترا سرترالین از مصرف الکل خودداری شود.

-قبل از عمل جراحی در مورد داروهایی که مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید.

-در بعضی موارد مصرف این قرص در نتیجه آزمایشات پزشکی مانند آزمایشات مغزی مانند پارکینسون تاثیر دارد. بنابراین در هنگام این نوع ازمایشات به کارکنان آزمایشگاه و پزشک اطلاع داده شود.

-در مدت مصرف این قرص بدن نسبت به نور حساس می شود. بنابراین در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و از ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده شود.

-در طول درمان با قرص اسنترا از مصرف گریپ فروت به دلیل افزایش عوارض سرترالین در بدن خودداری شود.

-در مصرف این قرص و ابتلا با دیابت حتما روزانه قند خون چک شود. زیرا مصرف این قرص باعث تغییر در سطح قند خون می شود.

تداخل دارویی قرص آسنترا ۱۰۰

در مصرف داروهای مکمل تداخل دارویی باید مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که تداخل دارویی مورد توجه قرار نگیرد، باعث آسیب های جدی با اعضای بدن و در بعضی موارد باعث مرگ بیمار می شود. قرص آسنترا سرترالین با داروهای ذیل تداخل دارویی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

-داروی لینزولید

-داروی ایسو کاربوکا زید

-داروی مکلبباید

-داروی متیلن آبی

-داروی فنلزین

-داروی پروکاریسین

-داروی راازگالی

-داروی ترانیل سیپرومین

-قرص فلوکستین

-داروی ونلافاکسین

-داروی دالوکستین

-داروی تریپتوفان

بخوانید  استفاده از قرص چرک خشک کن برای عفونت سینوس

-قرص آنتی هیستامین سیتریزین و دیفن هیدرامین

-داروی زولپیدوم

-داروی آلپرازولام

-قرص کدئین

-قرص آسپرین

-داروی مربوط به بیماری پارکینسون

عوارض و نشانه های ترک قرص سرترالین

در صورتی که مصرف قرص سرترالین بدون تجویز پزشک قطع شود، باعث ایجاد شرایط بدتر برای بیمار می شود. همچنین در بعضی موارد قطع خودسرانه قرص آسنترا سرترالین باعث ایجاد عوارضی مانند سردرد، خستگی، مشکل در خواب و تغییرات روحی و روانی و افکار پریشان می شود.

برای جلوگیری از عوارض قطع این دارو پزشک برای مدت مشخصی مصرف دارو را قطع می کند. علائم قطع مصرف قرص سرترالین برای چند روز تا چند هفته در بیمار وجود دارد. قطع قرص اسنترا در بیمار باعث ایجاد تهوع، سرگیجه، تحریک پذیری، استفراغ، کابوس های شبانه، سردرد و فلج شدن ناگهانی بدن می شود.

سندرم قطع مصرف قرص آسنترا سرترالین

یکی از مشکلاتی که در مورد مصرف داروی ضد افسردگی وجود دارد این است که در صورتیکه مصرف داروی ضد افسردگی به دلیل کاهش دوز، ایجاد وقفه در مصرف و قطع دارو به وجود آید باعث ایجاد سندرم قطع داروی ضد افسردگی در بیمار می شود.

بنابراین در صورتیکه میزان دوز مصرفی قرص اسنترا که یکی از داروهای مورد مصرف در درمان افسردگی است دچار وقفه ، کاهش یا قطع مصرف شود، بیمار دچار عوارضی مانند اختلال در خواب، آنفلوانزا، تغییر در خلق و خو و افکار پریشان می شود. در بعضی موارد علائم سندرم قطع مصرف قرص آسنترا سرترالین کوتاه مدت و خفیف و در بعضی موارد بدون درمان بهبود می یابد. در بعضی موارد شدیدتر این نوع سندرم علائم بهبودی در بیمار با تجویز مجدد دارو افزایش می یابد.

موارد منع مصرف قرص آسنترا سرترالین

در بعضی موارد برخی از افراد با توجه به وضعیت جسمی نباید از قرص آسنترا برای درمان افسردگی و بیماری های مربوط به اختلالات روحی و روانی استفاده کنند. در صورتی که این افراد قرص آسنترا مصرف کنند، دچار عوارض جانبی شدید در بیماران می شود. موارد منع مصرف قرص آسنترا سرترالین به شرح ذیل است:

-افرادی که دچار اختلالات روان گسیختگی هستند، به دلیل تشدید بیماری با مصرف این دارو مجاز به استفاده از آن نیستند.

-بیمارانی که سطح سدیم در خون آنها پایین است، نباید از این قرص استفاده کنند.

-بیمارانی که دچار خونریزی و اختلالات کبدی هستند باید با توصیه پزشک این نوع قرص را مصرف کنند.

-بیماران زیر ۱۸ سال سن نباید از این نوع قرص استفاده کنند، مگر افرادی که دچار اختلال وسواس هستند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 2

  1. آواتار آتا
    آتا

    قرص آسنترا ۵۰ چاق کننده است ؟

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      خیر، چاقی یکی از عوارض جانبی شایع سرترالین (Sertraline) نیست. در واقع، یکی از عوارض جانبی متداول سرترالین کاهش اشتها و وزن است و در برخی افراد ممکن است منجر به کاهش وزن شود. با این حال، در برخی افراد، سرترالین ممکن است باعث افزایش وزن شود. به هر حال، تغییرات وزنی که به علت استفاده از سرترالین رخ می‌دهد، معمولاً کمتر از ۲ کیلوگرم است و بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که قبلاً در وزن نرمال بوده‌اند. همچنین، این تغییرات در وزن ممکن است به دلیل عوامل دیگری مانند تغییر در سطح فعالیت فیزیکی، تغییر در رژیم غذایی، عوارض دیگر دارویی و موارد دیگر رخ دهد. برای هرگونه تغییر در وزن، پیشنهاد می‌شود با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×