» معرفی دارو و قرص » قرص سلکوکسیب ۱۰۰ و ۲۰۰ برای چی خوبه؟ نحوه مصرف و عوارض آن
قرص سلکوکسیب ۱۰۰ و ۲۰۰ برای چی خوبه؟
معرفی دارو و قرص

قرص سلکوکسیب ۱۰۰ و ۲۰۰ برای چی خوبه؟ نحوه مصرف و عوارض آن

مهر 9, 1402 190242

قرص سلکوکسیب نوعی داروی غیر استروئیدی و ضد التهابی است که با نام تجاری Celecoxib شناخته می شود. قرص سلکوکسیب به شکل فوق العاده و مؤثری بر روی هورمون های ایجاد کننده درد اثر کرده و باعث رفع التهاب و درد در بدن می شود. لازم به ذکر است که این دارو دارای یک نام علمی دیگر با عنوان ژنریک سلبرکس (Celebrex) است.

برخی شرکت های سازنده از نام بر روی محصول تولیدی خود استفاده می کنند. باید یادآور شد که دارو همان داروی غیر استروئیدی با همان خاصیت است و تنها تفاوت میان آن ها در نام تجاری درج شده بر روی جعبه آن ها است. این قرص را معمولاً جهت رفع درد یا التهاب ناشی از بیماری هایی همچون دردهای قاعدگی، پولیت های ارثی موجود در روده بزرگ، آرتریت و اسپوندیلیت انکیلوزان مورد استفاده قرار می دهند.

بخوانید  قرص آسپرین برای چی خوبه و چه کسانی باید آسپرین مصرف کنند

نحوه عملکرد قرص سلکوکسیب

عملکرد قرص سلکوکسیب بر اساس مهار COX-2 است که در نهایت سبب رفع درد و تورم در ناحیه دردناک و آسیب دیده بدن می شود. این دارو به کمک مسدود کردن آنزیم های درد باعث کاهش تولید پروستاگلاندین نیز می شود. بنابراین می توان شاهد کاهش درد و تسکین آن شد. رفع تورم و تسکین درد به وسیله این دارو در افراد باعث بهبود فعالیت های روزانه و بالا رفتن کیفیت زندگی می شود. نکته قابل توجه درباره این دارو آن است که باید از مصرف آن در درمان بیماری های مزمن مانند آرتریت بدون نظر پزشک خودداری کرد.

قرص سلکوکسیب ۱۰۰ و ۲۰۰ برای چی خوبه؟

طریق مصرف قرص سلکوکسیب ۲۰۰

پیش از مصرف قرص سلکوکسیب بهتر است راهنمای درون جعبه آن را مطالعه کرد. با این حال در بیان طریقه مصرف ابن دارو باید گفت که این قرص بک داروی خوراکی است که اغلب یک یا دو بار در روز مصرف می شود. پزشکان قرص ۲۰۰ را معمولاً جهت کاهش ناراحتی های معده برای بیماران خود تجویز می کنند که لازم است همراه با غذا مصرف شود.

در صورتی که دستور پزشک چیزی غیر از این باشد باید سلکوکسیب را با یک لیوان آب کامل مصرف کرد. زیرا نوشیدن آب فراوان با این دارو جزو الزامات و دستورات اکید پزشک است. قرص ۲۰۰ سلکوکسیب در برخی بیماران از جمله مبتلایان به بیماری های مزمن به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارد تا در بدن اثر بگذارد. با این حال مدت زمان اثر بخشی آن هرگز از ۱۰ تا ۱۵ روز بیشتر نخواهد بود.

بخوانید  راهنمای بهترین شربت خارجی اشتها آور کودکان

موارد منع استفاده از قرص سلکوکسیب

مصرف قرص سلکوکسیب در افرادی که دارای علائم بیماری و یا ناراحتی های ذیل هستند ممنوع است. بنابراین لازم است مبتلایان به این بیماری ها از مصرف این قرص جدا خودداری کنند.

  • سابقه حمله آسم.
  • خونریزی معده یا روده.
  • واکنش شدید آلرژیک پس از مصرف آسپرین یا یک داروی ضد التهابی دیگر.
  • سابقه آلرژی به داروهای سولفا.
  • بیماری قلبی.
  • دیابت.
  • فشار خون بالا.
  • ناراحتی های کبدی.
  • کلسترول بالا.
  • بیماری ها ی کلیه.
  • افراد سیگاری.
  • سابقه حمله قلبی.
  • سابقه سکته مغزی.
  • سابقه لخته شدن خون.

آیا قرص سلکوکسیب فشار خون را بالا می برد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف قرص سلکوکسیب در اکثر مواقع باعث افزایش و بالا رفتن فشار خون در افراد می شود. بنابراین بهتر است در زمان مصرف این دارو به صورت مستمر میزان فشار خون را کنترل کرد. ازجمله عوارض این دارو انسداد گوارشی یا نفخ است که بروز هر کدام و تداوم آن باعث افزایش فشار خون می شود. بنابراین در صورت مشاهده این علائم باید پزشک معالج را در جریان وضعیت جسمانی خود قرار داد.

زمان اثر قرص سلکوکسیب چقدر است؟

عوارض قرص سلکوکسیب ۱۰۰

قرص سلکوکسیب دارای عوارض متعددی است که البته با توجه به فواید و میزان اثرگذاری در دو دوز ۱۰۰ و ۲۰۰ تولید و برای بیماران تجویز می شود. بنابراین کاملاً مشخص است که قرص ۱۰۰ از عوارض کم نری نسبت به دوز ۲۰۰ این دارو برخوردار است. عوارض احتمالی این قرص با دوز ۱۰۰ عبارت‌اند از:

بخوانید  فواید قرص سفیکسیم 400 برای دندان درد

در صورتی که بعد از مصرف این قرص عوارض دیگری از جمله حساسیت های شدید، تنگی نفس، سوزش و درد چشم، قرمزی پوست و تاول پوست مشاهده شود مطلع کردن پزشک از وضعیت بیمار الزامی است. همچنین در صورت بروز مشکلاتی مانند ورم پا، تکلم مبهم، احساس نفس‌تنگی، بی‌حسی ناگهانی یا ضعف یک سمت از بدن، درد قفسه سینه و درد فک یا شانه باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد.

موارد قطع کامل مصرف قرص ضد التهابی سلکوکسیب

گاهی اوقات مصرف قرص سلکوکسیب با عوارض بسیار شدید و خطرناکی همراه است که در صورت مشاهده لازم است فوراً نسبت به قطع مصرف آن اقدام کرد. ورم مچ پا، زردی پوست و چشم ها، احساس خستگی مفرط، تنگی نفس شدید، افزایش وزن ناگهانی و تیره شدن ادرار از جمله این عوارض هستند. نبود ادرار، سردی دست و پا، سردردهای شدید مدفوع خونی یا بسیار تیره و سرفه همراه با استفراغ از دیگر مواردی هستند که با مشاهده آن ها باید مصرف این دارو را قطع کرد.

کپسول سلکوکسیب برای چیست؟

پیش تر شرح داده شد که قرص سلکوکسیب جزو داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی است که در درمان درد و التهاب بدن مورد استفاده قرار می گیرد. کپسول این دارو همان قرص سلکو است که با نام پروبیکس نیز شناخته می شود. این کپسول نیز از خاصیت ضد درد و التهاب برخوردار است. به همین دلیل از آن برای تسکین دردهای آرتروز، درد کمر، درد گردن و البته درد دندان استفاده می شود.

بخوانید  برای درمان اسهال باید چه قرصی بخوریم؟ معرفی 4 قرص برای درمان اسهال

این کپسول از خاصیت و قابلیت تسکین دهندگی بالا در بیماری هایی مانند آرتریت برخوردار است. همچنین در رفع دردهای ضعیف و متوسط و دردهای ناشی از سفتی مفاصل بسیار مؤثر و کاربردی است. به طور کلی این نوع کپسول جهت درمان درد و تورم ناشی از انواع بیماری آرتروز از سوی پزشکان تجویز می شود.

لازم به ذکر است که بیماری استئوآرتریت نوعی عارضه دردناک است که به دلیل شکسته شدن پوشش مفاصل در افراد به وجود می آید. بنابراین کپسول یا قرص سلکوکسیب را جهت درمان عوارض ناشی از این بیماری برای بیماران تجویز می کنند. علاوه بر موارد ذکر شده از این کپسول در درمان و رفع علائم بیماری آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان نیز استفاده می شود.

لازم به توضیح است که از ابن کپسول برای درمان نوعی دیگر از آرتریت با عنوان آرتریت روماتوئید نوجوانان استفاده می شود. حتی گاهی اوقات پزشکان از این کپسول جهت تسکین دردهای دیگر غیر از آرتریت نیز استفاده می کنند.

آیا قرص سلکوکسیب مورفین دارد؟

در جواب این پرسش باید گفت که در ترکیب قرص سلکوکسیب از مرفین استفاده نشده است. بنابراین هیچ گونه نگرانی بابت ایجاد وابستگی به این دارو برای مصرف کنندگان آن وجود ندارد. بر همین اساس عوارض این دارو به نسبت داروهای مشابه غیراستروئیدی و ضد التهابی از عوارض کمتری برخوردار است.

بخوانید  با 16 درمان سریع و سه سوته آفت دهان در خانه آشنا شویم

آیا قرص سلکوکسیب برای دندان درد خوب است؟

در مواردی که دندان پزشک مجبور به انجام اعمال جراحی بر روی فک و یا دندان بیمار می شود برای تسکین و یا کاهش درد از قرص سلکوکسیب استفاده می کند. باید خاطر نشان کرد که در چنین مواقعی این دارو علاوه بر کاهش درد در کاهش تورم لثه ها نیز مؤثر خواهد بود.

آیا قرص سلکوکسیب خواب آور است؟

واقعیت امر این است که قرص سلکوکسیب تأثیر چندانی بر خواب مصرف کنندگان ندارد‌ با این حال ممکن است به واسطه عوارض سرگیجه ای که ممکن است در افراد ایجاد کند سبب خواب آلودگی مقطعی آنان شود.

زمان اثر قرص سلکوکسیب چقدر است؟

مدت زمان اثرگذاری قرص سلکوکسیب تقریباً ۲ تا ۴ ساعت بعد از مصرف آن است. بنابراین بعد از گذشت این مدت زمان می توان نشانه های کاهش و رفع کامل درد را در بیمار مشاهده کرد. البته باید دانست که مصرف مداوم و منظم این دارو در بیماران مبتلا به آرتروز می تواند اثر بخشی کامل را ظرف مدت ۲ هفته ایجاد کند. با این حال اگر بیماران از این دارو تنها برای تسکین مقطعی و موقتی استفاده می کنند. باید بدانند این قرص نیز مانند تمام داروهای مسکن دیگر به محض استفاده، باعث آغاز فرایند کاهش درد در آنان می شود.

بخوانید  آیا روتارین همان چهارتخمه است؟ همه چیز در مورد داروی روتارین

ناپروکسن یا سلکوکسیب؟

پیش از پرداختن به مقایسه میان ناپروکسن با سلکوکسیب باید گفت که قرص ناپروکسن در لیست داروهای ضد التهاب فاقد کورتون قرار دارند که در اصلاح NSAIDs نامیده می شوند. بنابراین در تسکین دردهایی مانند رگ به رگ شدن عضلات، دردهای قاعدگی، آرتریت، نقرس، ضرب دیدگی استخوان و کمردرد مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه عملکرد ناپروکسن به این صورت است که با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز باعث کاهش تولید پروستاگلاندين در بدن بیمار می شود. پروستاگلاندین که یک ماده شیمیایی است دلیل اصلی ایجاد درد و التهاب در ناحیه دردناک بدن است. بنابراین مصرف این قرص باعث مهار آنزیم های سکلوکسیژناز و همچنین کاهش تولید پروستاگلاندين و در نتیجه کاهش درد و التهاب می شود.

با تمام این تفاسیر و به دلیل عوارض بسیار ناچیز قرص سلکوکسیب نسبت به ناپروکسن و تأثیر فوق العاده آن در مهار هورمون های درد قطعاً سلکوکسیب مؤثرتر است. البته این دو قرص از جهات بسیاری مشابه هستند با این حال دارای تفاوت هایی نیز می باشند. برخی از تفاوت های بارز میان این دو قرص به این شرح است که ناپروکسن بیشتر برای درمان دردهای حاد، دیسمنوره اولیه و اسپوندیلیت آنکیلوزان تجویز می شود. این در حالی است که از سلکوکسیب برای تسکین دردهای مزمن، درد کمر، دردهای قاعدگی و رفع التهاب و درد مفاصل استفاده می شود.

بخوانید  قرص و شربت سالبوتامول برای چی خوبه ؟ هر آنچه در مورد سالبوتامول باید بدانید

ملوکسیکان یا سلکوکسیب؟

به طور حتم قرص سلکوکسیب دارویی به مراتب مؤثرتر و مناسب تر نسبت به ملوکسیکان است. با این حال لازم است با ملوکسیکان آشنا شد تا دلیل این مقایسه را بهتر درک کرد. قرص ملوکسیکان مانند تمامی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی دیگر با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز cyclooxygenase باعث توقف درد و تورم می شود. آنزیم ذکر شده تولید پروستاگلاندین ها prostaglandins را بر عهده دارد.

همچنین پروستاگلاندین ها یا همان مواد شیمیایی موجود در بدن دلیل اصلی ایجاد التهاب می باشند. بنابراین با مصرف ملوکسیکان می توان درد ناشی از اغلب ناراحتی و مشکلات سیستم حرکتی را رفع کرد. این در حالی است که با مصرف آن هرگز علت اصلی درد درمان نخواهد شد. نکته حائز اهمیت در مقایسه این دو قرص آن است که مصرف سلکوکسیب علاوه بر تسکین درد باعث درمان کامل بیماری نیز می شود.

سلکوکسیب و روماتیسم

قرص سلکوکسیب یک عامل مؤثر در درمان روماتیسم است. روماتیسم در اصطلاح پزشکی به اختلالات روماتیک معروف است. این اختلال معمولاً شرایطی را به وجود می آورد که با ایجاد دردهای مزمن و متناوب همراه است. دردهای ایجاد شده اغلب در مفاصل و بافت های هم بند بروز می کنند. بنابراین این بیماری را نمی توان یک اختلال دانست. زیرا روماتیسم باعث ایجاد شرایط و بیماری هایی بالغ بر ۲۰۰ نوع می شود که تمامی آن ها با التهاب مفاصل، روماتیسم غیر مفصلی، درد ناحیه‌ ای و روماتیسم بافت نرم همراه هستند.

بخوانید  قرص ایروکاست ۱۰ میلی گرم مزایا + 18 عارضه و زمان مصرف

بنابراین درمان با این قرص سبب مدیریت و کنترل علائم بیماری از جمله درد، سفتی و التهاب می شود. همچنین این دارو با هدف بهبودی و درمان کامل و پایدار و همچنین بهبود تحرک در بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. در یک کلام می توان این قرص را (celecoxib) دارویی ضدالتهابی و غیراستروئیدی دانست که برای درمان افراد مبتلا به روماتیسم تجویز می شود.

کپسول سلکوکسیب ۲۰۰

کپسول یا قرص سلکوکسیب دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است که برای درمان دردهای مزمن ایجاد شده در ناحیه گردن، کمر، دندان و مفاصل از سوی بیماران مصرف می شود. نکته قابل توجه درباره این کپسول آن است که درمان طولانی مدت با آن به دلیل عدم وجود مرفین ایجاد وابستگی نمی کند. بنابراین با کاهش عملکرد هورمون های درد به نحو مطلوبی درد و التهاب ایجاد شده در بدن را رفع می کند.

علاوه بر آن پزشکان ارتوپد این نوع کپسول را برای درمان شکستگی پوشش مفاصل بیماران خود استفاده می کنند و مصرف آن را به این بیماران توصیه می کنند. به طور کلی این کپسول جهت درمان دردهای التهابی در مواردی مانند دردهای ناشی از قاعدگی، آرتروز و اسپوندیلیت انکیلوزان کاربرد دارد. همچنین از آن در درمان روماتیسم مفصلی کودکان و نوجوانان و کودکان بالای دو سال نیز استفاده می شود.

بخوانید  بهترین قرص برای پسردار شدن , 7 داروی معجزه آسا برای پسردار شدن

مکانیسم اثر کپسول سلکوکسیب

درباره کپسول و قرص سلکوکسیب باید گفت که این دارو نوعی مهار کننده درد است که با تأثیراتی و مؤثر بر روی نواحی دردناک و ملتهب به کنترل هورمون های درد مبادرت می کند. مکانیسم عمل این کپسول به نحوی است که موجب انسداد و متوقف شدن تولید برخی از مواد طبیعی در بدن می‌شود. مواد طبیعی ایجاد شده در بدن تورم و التهاب را در بدن ایجاد می کنند.

بنابراین با مصرف این کپسول نه تنها این علائم بلکه تب ناشی از این عوامل در بیماران نیز به کلی درمان می شود. در واقع این کپسول با انسداد آنزیم‌ های تولیدکننده پروستاگلاندین موجبات درمان و بهبود درد و تورم را مهیا می کند.

موارد منع مصرف قرص سلکوکسیب

زنان باردار و مادران شیرده به شدت از مصرف خودسرانه قرص سلکوکسیب منع شده اند. بنابراین مصرف این دارو در افراد بیمار باید با تجویز پزشک همراه باشد. از آنجا که این قرص خطر بروز حمله قلبی و سکته را در افراد افزایش می‌دهد بیماران قلبی مجاز به استفاده از این دارو نیستند. همچنین افرادی که عمل باز پس قلب را انجام داده اند و یا قرار است در آینده این عمل را انجام دهند نمی توانند از این قرص استفاده کنند.

بخوانید  قرص ایروکاست ۱۰ میلی گرم مزایا + 18 عارضه و زمان مصرف

افرادی که دارای معده و یا روده حساس هستند و پیش تر تجربه خونریزی معده یا روده داشته اند نیز حق مصرف این دارو را ندارند. زیرا مصرف آن باعث عود دوباره بیماری آن ها شده و ممکن است خونریزی مجدد روده و معده را به دنبال داشته باشد.

سلکوکسیب و کمردرد

در متن فوق بارها به تأثیر قرص سلکوکسیب بر تسکین درد کمر اشاره شد. بنابراین می توان این دارو را یکی از درمان های مؤثر برای این بیماری دانست. به طور کلی این دارو به دلیل برخورداری از قابلیت کاهش درد و التهاب در تسکین دردهای مزمن ناحیه کمر و دردهای بعد از انجام جراحی این بخش از بدن بسیار مؤثر است. جالب است بدانید در چنین بیمارانی بعد از مصرف قرص مربوطه تأثیر آن تا چندین ساعت و حتی چندین روز باقی می ماند.

سخن پایانی در مورد قرص سلکوکسیب

قرص سلکوکسیب یک داروی فوق العاده مؤثر در درمان و رفع دردهای آزار دهنده ای است که در نقاط مختلف بدن بروز می کند. بنابراین افرادی که از بیماری هایی مانند روماتیسم، گردن درد، دندان درد شدید رنج می برند و یا به دلیل انجام جراحی در دهان و کمر دچار التهاب شده اند می توانند از این دارو استفاده کنند.

با این وجود باید در زمان تجویز آن از سوی پزشک و همچنین مصرف آن هوشیار بود و به دقت عوارض آن را مورد توجه قرار داد. زیرا همان گونه که پیش تر یادآور شدیم این دارو دارای عوارض متعددی است که ممکن است بروز تنها یکی از آن ها مشکلات بسیاری برای بیمار ایجاد کند

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×