» اعصاب و روان » قرص سیتاکسا ۲۰ برای چیست؟
نحوه مصرف. مقدار مصرف قرص سیتاکسا 20 میلی گرم
اعصاب و روان - معرفی دارو و قرص

قرص سیتاکسا ۲۰ برای چیست؟

بهمن 24, 1402 500343

سیتالوپرام هیدرو برومید Citalopram Hydrobromide یا Citalopram HBR یا همان قرص سیتاکسا ۲۰ و ۴۰ در گروه داروهای ضد افسردگی و مهارکننده انتخابی برای جذب سروتونین قرار دارد. این دارو با بهبود بخشیدن سطح انرژی کمک می کند تا فرد احساس خوشایندی بیشتری داشته باشد. سیتاکسا با عنوان های دیگری از قبیل selective serotonin reuptake inhibitor یا SSRI بازدارنده بازجذب سروتونین شناخته شده است.

قرص سیتالوپرام ۲۰ چیست؟

قرص سیتاکسا ۲۰ یا سیتوپرام ۲۰ به بازگرداندن ماده طبیعی سروتونین در مغز کمک می کند. دارو سیتالوپرام در اشکال دارویی قرص و محلول تجویز می شود. حداکثر میزان مصرف این دارو ۴۰ میلی گرم در روز است. برای کاهش عوارض معمولا پزشک از دوز پایین ۱۰ میلی گرم درمان را شروع می کند. استفاده بیش از حد خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می دهد. این دارو باید به صورت روزانه و در فواصل منظم مصرف شود تا به خوبی بتواند افسردگی و حملات ترس و اختلالات دیگر را درمان کند.

بخوانید  چگونه کمبود ویتامین b12 را جبران کنیم؟

اثرات مفید این دارو بعد از یک تا یک و نیم ماه خود را نشان می دهد. در ابتدای مصرف سیتاکسا ممکن است فرد افکار خودکشی داشته باشد که باید حتما در هفته های ابتدایی مصرف تحت کنترل باشد.

قرص سیتاکسا برای چی خوبه؟

قرص سیتاکسا ۲۰ و ۴۰ میلی گرم جزء داروهای ضد افسردگی به حساب می آید. این دارو برای مشکلات متعددی از قبیل بی اشتهایی عصبی، حملات ترس، مشکلات پیش از قاعدگی، وسواس، مشکلات پانیک و … تجویز می شود.

نام تجاری قرص سیتاکسا، سیتالوپرام است. این دارو به عنوان مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین شناخته شده است. زمانی که بیمار این دارو را مصرف می کند سطح انرژی او افزایش پیدا می کند و احساس بهتری پیدا می کند. این دارو نسبت به سایر داروهای ضد افسردگی دارای عوارض کمتری است.

موسسه ملی بهداشت انگلستان اعلام کرده است که قرص سیتاکسا ۲۰ میلی گرم و ۴۰ میلی گرم از لحاظ تاثیر گذاری بعد داروهای میرتازاپین، اس سیتالوپرام، ونلافاکسین و سرترالین در رتبه‌ی پنجم داروهای ضد افسردگی قرار دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده این دارو برای درمان افسردگی در کودکان تجویز نمی شود و فقط مصرف آن برای درمان افسردگی در بزرگسالان توصیه می شود. ناگفته نماند که افرادی که دچار اجتماع هراسی یا ترس از مکان های شلوغ هستند از سیتالوپرام استفاده میکنند.

بخوانید  مسکن های بدون نسخه در داروخانه ها برای تسکین و درمان انواع درد

نحوه مصرف. مقدار مصرف قرص سیتاکسا ۲۰ میلی گرم

مصرف قرص سیتاکسا ۲۰ میلی گرم و ۴۰ میلی گرم در گروه های سنی مختلف متفاوت است. جذب این قرص در دستگاه گوارش ۴ ساعت طول می کشد. دارو را می توانید همراه با غذا یا بدون غذا میل کنید. پزشک معالج با توجه به شدت بیماری دوز مناسب را برای بیمار تجویز می کند.

دوز مصرف با توجه به شرایط بیماری، سن بیمار، داروهای مصرفی و … متفاوت است. مصرف این قرص در کودکان و زنان باردار توصیه نمی شود. شروع مصرف این دارو ۲۰ میلی گرم است. اگر بیماری شدت پیدا کند دوز بیماری به ۴۰ میلی گرم می رسد. در زیر با دوز مصرف این دارو در گروه های مختلف بیشتر آشنا شویم.

بزرگسالان بالاتر از ۶۰ سال که دارای بیماری های کبدی هستند باید روزانه ۲۰ میلی گرم دارو سیتاکسا مصرف کنند. اما بزرگسالان دچار مشکلات افسردگی باشند باید از دوز کمتر از ۲۰ میلی گرم درمان شروع شود چون سرعت دفع و متابولیزه در بزرگسالان کمتر است و اگر دارو مدت زمان بیشتری در بدن بماند باعث می شود باعث تشدید عوارض می شود. برای مردانی که دچار مشکلات زود انزالی هستند باید از دوز پایین ۱۰ و ۲۰ میلی گرم در روز شروع شود و در صورت لزوم و با تشخیص پزشک دوز مصرف افزایش پیدا کند.

بخوانید  موارد مصرف قرص پردنیزولون ۵ چیست؟

عوارض قرص سیتاکسا ۲۰

عوارض مصرف قرص سیتاکسا در افراد مختلف متفاوت است. برخی از عوارض رایج این دارو شامل حالت تهوع، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، خستگی، خواب آلودگی، تعریق، تاری دید، خمیازه کشیدن و … است. این عوارض برای تمام افراد با بیماری های مختلف ثابت نیست و ممکن است افراد پس از استفاده از دارو هیچ گونه عوارضی نداشته باشند.

برای جلوگیری از وقوع عوارض، دارو برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود و افرادی که دارای بیماری های قلبي يا سكته اخير قلبي، نارسایی كبد، سابقه تشنج و نارسایی شدید كليه هستند باید با احتیاط و تحت نظر دکتر دارو را مصرف کنند.

این دارو اگر با نظر پزشک و دوز تجویز شده پزشک مصرف شود عوارض کندی خواهد داشت. اما عوارض زمانی رخ می دهد که بیمار دارو را بدون نظر پزشک یکباره قطع کند. در چنین شرایطی فرد دچار عوارض قطع دارو می شود. اگر تصمیم به قطع دارو و یا جایگزینی دارو دارید حتما با پزشک مشورت کنید تا روش قطع دارو را به شما آموزش دهد و در صورت لزوم داروی مناسب تری را برای شما تجویز کند.

بخوانید  چگونه آی کیو (IQ) خود را بالا ببریم؟ 12 راهکار عملی + بررسی نظرات دانشمندان

قرص سیتاکسا باعث چاقی میشود؟

قرص سیتاکسا ۲۰ برای چیست؟

عملکرد قرص سیتاکسا ۲۰ در افراد مختلف متفاوت است. بر اساس تحقیقات انجام شده حدود ۲۵ درصد از افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند دچار چاقی و اضافه وزن می شوند. هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص اینکه چرا داروهای ضد افسردگی دچار چاقی می شوند وجود ندارد. اما در نظریه ای آمده است که چون متابولیسم افزایش پیدا میکند فرد بیشتر دچار گرسنگی می شود در نتیجه اضافه وزن پیدا می کند.

به طور کلی واکنش ها به سیتاکسا در افراد متفاوت است. از آنجا که این دارو روی سروتونین مغز تاثیر می گذارد و سروتونین باعث کنترل اشتها، اضطراب و خلق و خو می شود. در نتیجه ممکن است فرد بیمار بعد از مصرف دارو به غذاهای پر کربوهیدرات مانند نان، ماکارونی، دسرها و … علاقمند می شود در نتیجه دچار چاقی می شوند.

خود بیماری افسردگی روی فعالیت جسمانی تاثیر بگذارد. فردی که به افسردگی مبتلا می شود ممکن است دچار خستگی مزمن و عدم فعالیت شود و این عدم تحرک باعث افزایش وزن شود. در نتیجه بیشتر افراد احساس می کنند که مصرف دارو باعث چاقی شده است در صورتی که چاقی به دلیل عدم تحرک بوده است.

بخوانید  پماد کالامین برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

قرص سیتاکسا ۴۰ برای چیست؟

قرص سیتاکسا ۲۰ میلی گرم و ۴۰ میلی گرم برای اختلالات زیر تجویز می شود:

· اختلالات افسردگی ماژور یا تک قطبی

· زود انزالی در مردان

· حملات ترس

· مشکلات قاعدگی

· گرگرفتگی در یائسگی

· رفتار پرخاشگرانه یا آشفته همراه با زوال عقل

· اختلال پرخوری

· اختلال اضطراب عمومی

· اختلال وسواسی اجباری

· اختلال پانیک یا هراس

· اختلال استرس پس از سانحه

· بی اشتهایی عصبی

قطع ناگهانی قرص سیتاکسا

قطع ناگهانی قرص سیتاکسا

افرادی که قرص سیتاکسا ۲۰ مصرف می کنند اگر دارو را به صورت ناگهانی قطع کنند دچار علائم ترک می شوند. تمامی پزشکان توصیه می کنند که داروهای ضد افسردگی به تدریج قطع شوند. علائم قطع ناگهانی دارو در هر فرد با توجه به زمان شروع دارو، مدت زمان مصرف و دوز مصرفی دارو، شدت بیماری و … متفاوت است. پزشکان برای به حداقل رساندن علائم ترک، دارو را به صورت تدریجی و در عرض چند هفته قطع می کنند. قطع ناگهانی سیتالوپرام باعث بروز علائم زیر می شود:

· بروز علائمی شبیه آنفولانزا از جمله لرز و بدن درد

بخوانید  آیا مفنامیک اسید چرک را خشک می کند؟

· تغییرات خلقی از جمله افسردگی، تحریک پذیری و تغییرات خلقی

· اضطراب و احساسی شبیه شوک الکتریکی در سر

· ایجاد مشکلات گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع، گرفتگی عضلات و استفراغ

· سرگیجه یا ورتیگو (احساس چرخش در سر)

· خستگی و صدای وزوز در گوش

· پدید آمدن مشکلات حرکتی از جمله از دست دادن تعادل و هماهنگی

· ایجاد مشکلات تمرکز

· اختلالات حسی (حس کردن بو بدون اینکه بویی وجود داشته باشد.)

· اختلال در خواب و رویا بینی

· تشدید افکار خودکشی

قرص سیتالوپرام برای چیست؟

سازمان غذا و دارو مصرف قرص سیتاکسا ۲۰ یا سیتالوپرام را برای بزرگسالانی که دچار افسردگی هستند تایید کرده است. کاربرد اصلی این دارو درمان افسردگی است. اما در اختلالات دیگری از قبیل اختلال مصرف الکل، اختلال وسواس فکری عملی، اختلال هراس (پانیک اتک)، اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی، انزال زودرس، گرگرفتگی در یائسگی و … سیتالوپرام با دوزهای مختلف تجویز می شود.

قرص سیتاکسا برای زود انزالی

قرص سیتاکسا ۲۰ برای درمان زود انزالی در مردان هم تجویز می شود. سیتاکسا برخلاف داروی داپوکستین اثر گذاری فوری ندارد اما اگر طی چند هفته مصرف شود باعث افزایش زمان انزال می شود. برای زود انزالی ابتدا قرص پاروکستین تجویز می شود. اگر این دارو موثر واقع نشود و یا با بدن فرد سازگاری نداشته باشد سیتالوپرام تجویز می شود.

بخوانید  چرک خشک کن مترونیدازول چیست و آیا شربت مترونیدازول برای عفونت دندان کودکان مناسب است ؟

داروی سیتالوپرام یک درمان قطعی برای زودانزالی نیست. مصرف کنندگان این دارو پس از یک دوره مصرف شاهد برگشت علائم انزال زود رس بوده اند و ادعا کرده اند که تنها برای چند هفته یا چند ماه بهبود پیدا کرده اند. برای درمان زود انزالی معمولا روش های ایمن و کم عوارض دیگری از قبیل ورزش‌های تقویت عضلانی یا تکنیک‌های رفتاری پیشنهاد می شود.

همچنین بخوانید : کولر گازی وایت وستینگ هاوس

در پایان بهتر است بدانید که:

داروی سیتاکسا ۲۰ برای درمان افسردگی تجویز می شود. هیچوقت نباید از این دارو به صورت خودسرانه مصرف کنید و یا آن را برای دیگران تجویز کنید. این دارو برای برخی از گروهای سنی مانند کودکان و زنان باردار خطرناک است.

سیتالوپرام باید یک دوره مشخص مصرف شود تا علائم بهبود خود را نشان دهد. قطع ناگهانی یا مصرف نامنظم دارو می تواند علائم ترک را پدیدار کند. بهتر است فرد بیمار طی دوره ی مصرف حتما تحت نظر پزشک باشد تا به صورت مداوم علائم و رفتار او کنترل شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 2.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×