» بیماریهای تنفسی » قرص مونته لوکاست یا همان ایروکاست چیست و چرا برای درمان کرونا تجویز می شود؟
قرص مونته لوکاست یا همان ایروکاست چیست
بیماریهای تنفسی - معرفی دارو و قرص

قرص مونته لوکاست یا همان ایروکاست چیست و چرا برای درمان کرونا تجویز می شود؟

مهر 27, 1402 190218

قرص مونته لوکاست برای جلوگیری از علائم آسم استفاده می شود. معمولاً زمانی که آسم خفیف است تجویز می شود و می تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند. همچنین می تواند به افراد مبتلا به آسم که هنگام ورزش مشکل تنفسی دارند (آسم ناشی از ورزش) و آلرژی های فصلی مانند عطسه، خارش و انسداد یا آبریزش بینی (رینیت آلرژیک) کمک کند. مونتلوکاست گاهی اوقات به افراد بدون آسم برای درمان کهیر (کهیر) که برای مدت طولانی (بیش از ۶ هفته) ادامه دارد داده می شود.

حقایق کلیدی در مورد قرص مونته لوکاست

قرص مونته لوکاست به جلوگیری از باریک شدن راه های هوایی (ناشی از التهاب) کمک می کند. این کار تنفس را آسان تر می کند و از حملات آسم جلوگیری می کند.
اکثر مردم مونته لوکاست را یک بار در روز و در شب مصرف می کنند.
اگر برای آسم مصرف می کنید، مهم است که آن را حتی زمانی که هیچ علامتی ندارید مصرف کنید.
Montelukast در کنار داروهای استنشاقی یا سایر داروهای آسم استفاده می شود.
برخی از عوارض جانبی رایج عبارتند از سردرد.

بخوانید  عوارض و نحوه مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس + اقدامات احتیاطی

قرص مونته لوکاست

نحوه و زمان مصرف قرص ایروکاست

همیشه دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نحوه و زمان مصرف مونتلوکاست دنبال کنید.

دوز مصرف قرص مونته لوکاست

اکثر مردم برای جلوگیری از علائم آسم یا آلرژی، قرص مونته لوکاست را یک بار در روز و در شب مصرف می کنند. با این حال، اگر ورزش باعث بدتر شدن آسم شود، ممکن است پزشک به شما بگوید ۲ ساعت قبل از ورزش مونته لوکاست مصرف کنید. هرگز بیش از ۱ دوز در روز مصرف نکنید.

دوز معمول قرص ایروکاست برای:

  • بزرگسالان و کودکان ۱۵ سال و بالاتر – یک قرص ۱۰ میلی گرمی
  • کودکان ۶ تا ۱۴ سال – یک قرص جویدنی ۵ میلی گرمی
  • کودکان از ۶ ماه تا ۵ سال – ۴ میلی گرم (این می تواند گرانول یا به عنوان یک قرص جویدنی باشد)

نحوه مصرف قرص های جویدنی مونته لوکاست

مصرف قرص های جویدنی حداقل ۱ ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا ضروری است. بدین ترتیب دارو به درستی در بدن شما جذب می شود. قرص های جویدنی را می توان جوید یا مکید. شما یا فرزندتان می توانید بعد از آن آب یا کدو بخورید.

نحوه دادن گرانول مونته لوکاست به کودک

گرانول های مونتلوکاست در یک کیسه با ۴ میلی گرم گرانول در داخل (یک دوز) عرضه می شود. آنها را می توان مستقیماً روی زبان کودک قرار داد. همچنین می توانید گرانول ها را با یک قاشق غذای سرد و نرم مانند ماست یا بستنی مخلوط کنید. مطمئن شوید که کودک شما کل دوز را بلافاصله (یا در عرض ۱۵ دقیقه) مصرف کند. مهم است که گرانول ها را در نوشیدنی حل نکنید. بعد از آن می توانید به کودک خود نوشیدنی بدهید.

اگر فراموش کنم قرص مونته لوکاست را مصرف کنم چه؟

اگر شما یا فرزندتان یک دوز مونته لوکاست یا همان قرص ایروکاست را فراموش کردید، نوبت فراموش شده را رها کنید و نوبت بعدی را روز بعد در زمان معمول مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده دوز زیادی مصرف نکنید. اگر اغلب دوزها را فراموش می کنید، ممکن است تنظیم زنگ هشدار برای یادآوری به شما کمک کند. همچنین می‌توانید از یک داروساز در مورد راه‌های دیگر راهنمایی بخواهید تا به شما کمک کند مصرف داروی خود را به خاطر بسپارید.

بخوانید  قرص قوی برای پریود شدن سریع با معرفی 10 قرص

چگونه با عوارض جانبی قرص مونته لوکاست کنار بیاییم

در مورد موارد زیر چه کاری باید انجام داد:

  • اسهال – برای جلوگیری از کم آبی مایعات زیادی مانند آب یا کدو حلوایی بنوشید. علائم کم آبی شامل ادرار کردن کمتر از حد معمول یا ادرار تیره و با بوی قوی است. بدون مشورت با داروساز یا پزشک هیچ دارویی برای درمان اسهال مصرف نکنید.
  • دمای بالا – پاراستامول به کاهش دما کمک می کند. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. اگر بیش از چند روز طول کشید به پزشک مراجعه کنید.
  • سردرد – مطمئن شوید که استراحت می کنید و مایعات زیادی می نوشید. الکل زیاد مصرف نکنید. از داروساز خود بخواهید یک مسکن توصیه کند. سردرد معمولاً باید پس از هفته اول مصرف قرص مونته لوکاست از بین برود. اگر سردرد بیش از یک هفته طول کشید یا شدید بود با پزشک خود صحبت کنید.
  • احساس معده درد یا بیماری – به وعده های غذایی ساده پایبند باشید و غذاهای روغنی یا تند نخورید. اگر مریض هستید، سعی کنید جرعه های کوچک و مکرر آب یا کدو بخورید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. بدون مشورت با داروساز یا پزشک از هیچ داروی دیگری برای درمان استفراغ استفاده نکنید. قرار دادن کیسه حرارتی یا بطری آب گرم سرپوشیده روی شکم نیز ممکن است کمک کننده باشد
  • بثورات خفیف – ممکن است مصرف یک آنتی هیستامین کمک کند که می توانید آن را از داروخانه خریداری کنید. با داروساز مشورت کنید تا ببینید کدام نوع برای شما مناسب است. اگر بثورات بعد از یک هفته بدتر شد یا بهتر نشد، با پزشک خود صحبت کنید.
بخوانید  قرص سیتاکسا ۲۰ برای چیست؟

عوارض جانبی قرص مونته لوکاست

مصرف قرص مونته لوکاست یا ایروکاست در دوران بارداری و شیردهی

برای شما و کودکتان مهم است که در دوران بارداری خوب بمانید. اگر قرص مونته لوکاست از بدتر شدن آسم شما جلوگیری کرد، می توانید حتی در زمانی که باردار هستید به مصرف آن ادامه دهید. خطرات حملات جدی آسم در دوران بارداری بسیار بدتر از خطرات استفاده از مونته لوکاست است.

حملات آسم می تواند مانع از دریافت اکسیژن کافی به جنین شما شود. اگر در حین مصرف قرص مونته لوکاست باردار شدید، با پزشک خود صحبت کنید. در دوران بارداری، مونته لوکاست را می توان تنها در صورتی استفاده کرد که منافع بالقوه برای مادر بیشتر از خطر احتمالی برای جنین باشد، فقط تحت نظارت پزشک و تنها در دوزهای حداقلی.

در مورد ایجاد نقایص مادرزادی اندام در نوزادانی که مادران آنها در دوران بارداری مونته لوکاست مصرف کرده اند، گزارش شده است. بیشتر این زنان در دوران بارداری از داروهای دیگر آسم نیز استفاده می کردند. رابطه علت و معلولی بین مونته لوکاست و ایجاد نقایص مادرزادی اندام ثابت نشده است. مشخص نیست که آیا مونته لوکاست در شیر مادر ترشح می شود یا خیر. مونتلوکست نباید در دوران شیردهی (شیردهی) استفاده شود.

مصرف قرص مونته لوکاست در کودکان

مونته لوکاست در کودکان با توجه به نشانه ها، در دوزها و اشکال دارویی توصیه شده با توجه به سن ممکن است. لازم است به شدت از دستورالعمل های دستورالعمل های آماده سازی قرص مونته لوکاست در مورد موارد منع مصرف در کودکان در سنین مختلف از اشکال دوز خاص مونتلوکاست پیروی کنید.

مصرف مونته لوکاست در بیماران مسن

مصرف در بیماران مسن با توجه به موارد مصرف در دوزها و رژیم های توصیه شده امکان پذیر است.

مونته لوکاست و شیردهی

اگر پزشک یا بازدیدکننده سلامت گفت که کودک شما سالم است، می توانید در دوران شیردهی قرص مونته لوکاست مصرف کنید. مونته لوکاست به مقدار کم وارد شیر مادر می شود. فواید دارو بیشتر از خطر کوچک عوارض جانبی در کودک شما است. اگر متوجه شدید که کودکتان مثل همیشه خوب تغذیه نمی‌کند، به نظر می‌رسد که خواب غیرعادی است، یا اگر نگرانی دیگری در مورد کودکتان دارید، فوراً با یک پزشک یا پزشک مشورت کنید.

بخوانید  شربت پلارژین چیست و عوارض فواید و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

کرونا و قرص مونته لوکاست

فارماکوکینتیک یا نحوه اثر مونته لوکاست بر بدن

پس از مصرف خوراکی، قرص مونته لوکاست به سرعت و تقریباً به طور کامل از دستگاه گوارش جذب می شود. در بزرگسالان، هنگامی که در دوز ۵-۱۰ میلی گرم مصرف شود، Cmax در پلاسما پس از ۲-۳ ساعت به دست می آید. فراهمی زیستی هنگام مصرف خوراکی ۶۴-۷۳٪ است. اتصال مونته لوکاست به پروتئین های پلاسما بیش از ۹۹٪ است. V d به طور متوسط ۸-۱۱ لیتر است.

با یک دوز ۱۰ میلی گرم قرص مونته لوکاست ۱ بار در روز، تجمع متوسط (حدود ۱۴٪) از ماده فعال در پلاسما مشاهده می شود. مونته لوکاست به طور گسترده در کبد متابولیزه می شود. هنگامی که در دوزهای درمانی استفاده می شود، غلظت متابولیت های مونته لوکاست در پلاسما در حالت تعادل در بزرگسالان و کودکان تعیین نمی شود.

فرض بر این است که ایزوآنزیم های CYP3A4 و CYP2C9 در متابولیسم قرص مونته لوکاست نقش دارند، در حالی که در غلظت های درمانی مونته لوکاست ایزوآنزیم های CYP3A4، ۲C9، ۱A2، ۲A6، ۲C19 و ۲D6 را مهار نمی کند. T 1/2 مونته لوکاست در بزرگسالان سالم جوان بین ۲٫۷ تا ۵٫۵ ساعت است. کلیرانس مونته لوکاست در بزرگسالان سالم به طور متوسط ۴۵ میلی لیتر در دقیقه است.

پس از مصرف خوراکی مونته لوکاست، ۸۶٪ در مدفوع در عرض ۵ روز و کمتر از ۰٫۲٪ از طریق ادرار دفع می شود، که تأیید می کند که مونته لوکاست و متابولیت های آن تقریباً منحصراً از طریق صفرا دفع می شوند. فارماکوکینتیک مونته لوکاست در صورت مصرف خوراکی در دوزهای بیشتر از ۵۰ میلی گرم تقریباً خطی باقی می ماند.

بخوانید  چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد ؟

نشانه های مواد فعال دارو Montelukast

پیشگیری و درمان طولانی مدت آسم برونش شامل: پیشگیری از علائم روز و شب بیماری؛ درمان آسم برونش در بیماران مبتلا به حساسیت به اسید استیل سالیسیلیک؛ پیشگیری از اسپاسم برونش ناشی از ورزش، تسکین علائم روز و شب رینیت آلرژیک فصلی.

عوارض جانبی قرص مونته لوکاست

  • بیماری های عفونی: اغلب – عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی.
  • از طرف سیستم خونساز: به ندرت – افزایش تمایل به خونریزی. فرکانس ناشناخته – ترومبوسیتوپنی.
  • از سیستم ایمنی: به ندرت – واکنش های حساسیت مفرط، از جمله. آنافیلاکسی؛ بسیار به ندرت – انفیلتراسیون ائوزینوفیلیک کبد.
  • از طرف روان: به ندرت – تحریک، از جمله رفتار پرخاشگرانه یا خصومت، اضطراب، افسردگی، سرگردانی، رویاهای غیرعادی، بی خوابی، فعالیت های روانی حرکتی (از جمله تحریک پذیری، بی قراری و لرزش)، خواب آلودگی.
  • تیک. به ندرت – اختلال در توجه، اختلال حافظه؛ به ندرت – توهم، افکار و رفتار خودکشی (خودکشی).
  • از سیستم عصبی: به ندرت – سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، پارستزی / کم هوشی، تشنج.
  • از سمت سیستم قلبی عروقی: به ندرت – تپش قلب.
  • از دستگاه تنفسی: به ندرت – خونریزی بینی. به ندرت – ائوزینوفیلی ریوی.
  • از دستگاه گوارش: اغلب – اسهال، تهوع، استفراغ؛ به ندرت – سوء هاضمه، خشکی دهان؛ فرکانس ناشناخته – درد شکم، پانکراتیت.
  • از سمت کبد و مجاری صفراوی: اغلب – افزایش فعالیت ALT و ACT. به ندرت – هپاتیت (از جمله ضایعات کلستاتیک، هپاتوسلولار و مختلط کبد).
  • از پوست و بافت های زیر جلدی: اغلب – بثورات. به ندرت – خارش، کهیر، تمایل به تشکیل هماتوم. به ندرت – آنژیوادم؛ بسیار به ندرت – اریتم ندوزوم، اریتم مولتی فرم.
  • از سیستم اسکلتی عضلانی: به ندرت – آرترالژی، میالژی، از جمله گرفتگی عضلات.
  • از سیستم ادراری: فراوانی آن ناشناخته است – شب ادراری در کودکان.
  • سایر موارد: اغلب – تب؛ به ندرت – استنی (ضعف) / افزایش خستگی، ادم، تشنگی؛ در بیماران مبتلا به آسم برونش به ندرت – ایجاد سندرم چرگ استراوس.
بخوانید  شربت ایمیونیس چیست و چه کاربردی دارد؟

دستورالعمل های ویژه مصرف قرص مونته لوکاست

اثربخشی قرص مونته لوکاست خوراکی در درمان حملات حاد آسم ثابت نشده است. بنابراین، مونته لوکاست خوراکی برای درمان حملات حاد آسم توصیه نمی شود. به بیماران باید آموزش داده شود که داروهای آسم اورژانسی (آگونیست های بتا۲ استنشاقی کوتاه اثر) را همیشه همراه خود داشته باشند. در هنگام تشدید آسم و نیاز به استفاده از داروهای اورژانسی (آگونیست های بتا ۲ استنشاقی کوتاه اثر) برای توقف حملات، نباید مصرف قرص مونته لوکاست را قطع کنید.

بیماران مبتلا به آلرژی تایید شده به اسید استیل سالیسیلیک و سایر NSAID ها نباید این داروها را در طول درمان با قرص مونته لوکاست مصرف کنند، زیرا مونته لوکاست در حالی که عملکرد تنفسی را در بیماران مبتلا به آسم برونش آلرژیک بهبود می بخشد، نمی تواند به طور کامل از انقباض برونش ناشی از NSAID ها جلوگیری کند.

دوز کورتیکواستروئیدهای استنشاقی که همزمان با مونته لوکاست استفاده می شود را می توان به تدریج تحت نظر پزشک کاهش داد، با این حال، جایگزینی شدید کورتیکواستروئیدهای استنشاقی یا خوراکی با قرص مونته لوکاست را نمی توان انجام داد.

تأثیر مونته لوکاست بر توانایی رانندگی وسایل نقلیه و مکانیسم ها

برخی از بیماران در طول مصرف قرص مونته لوکاست خواب آلودگی و سرگیجه را تجربه کرده اند. هنگامی که این علائم ظاهر می شوند، به بیماران توصیه نمی شود که وسایل نقلیه رانندگی کنند و در فعالیت های دیگری شرکت کنند که نیاز به تمرکز توجه و سرعت واکنش های روانی حرکتی دارند.

تداخل دارویی قرصه مونته لوکاست

با استفاده همزمان با فنوباربیتال، AUC مونته لوکاست تقریباً ۴۰٪ کاهش یافت (هیچ اصلاحی در رژیم مونته لوکاست لازم نیست). مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که قرص مونته لوکاست ایزوآنزیم CYP2C8 را مهار می کند، با این حال، در مطالعه تداخلات دارویی مونتلوکاست و روزیگلیتازون (متابولیزه شده با مشارکت ایزوآنزیم CYP2C8)، هیچ تاییدی مبنی بر مهار ایزوآنزیم CYP2C8 توسط ایزوآنزیم CYP2C8 به دست نیامد.

بخوانید  بهترین زمان و نحوه مصرف قرص دمیترون چیست ؟ 15 عوارض قرص دمیترون بشناسید

بنابراین، در عمل بالینی، اثر مونته لوکاست بر متابولیسم با واسطه CYP2C8 تعدادی از داروها از جمله پاکلیتاکسل، روزیگلیتازون، رپاگلینید انتظار نمی رود.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که قرص مونته لوکاست سوبسترای ایزوآنزیم های CYP2C8، ۲C9 و ۳A4 است. داده های یک مطالعه بالینی تداخل دارویی با مونته لوکاست و جمفیبروزیل (یک مهارکننده ایزوآنزیم CYP2C8 و ایزوآنزیم ۲C9) نشان می دهد که جمفیبروزیل اثر قرار گرفتن در معرض سیستمیک با قرص مونته لوکاست را تا ۴٫۴ برابر افزایش می دهد. مصرف همزمان ایتراکونازول، یک مهارکننده قوی ایزوآنزیم CYP3A4، همراه با جمفیبروزیل و مونته لوکاست منجر به افزایش اضافی در اثر مواجهه سیستمیک با مونته لوکاست نشد.

قرص مونته لوکاست یک مکمل معقول برای تک درمانی با برونکودیلاتورها است اگر این داروها کنترل کافی آسم برونش را فراهم نکنند. پس از رسیدن به اثر درمانی از درمان با مونته لوکاست، کاهش تدریجی دوز برونکودیلاتورها می تواند آغاز شود. استفاده از قرص مونته لوکاست یک اثر درمانی اضافی در بیماران دریافت کننده کورتیکواستروئیدهای استنشاقی ایجاد می کند.

پس از تثبیت وضعیت، می توانید کاهش تدریجی دوز کورتیکواستروئیدها را زیر نظر پزشک شروع کنید. در برخی موارد، حذف کامل کورتیکواستروئیدهای استنشاقی قابل قبول است، اما جایگزینی شدید کورتیکواستروئیدهای استنشاقی با قرص مونته لوکاست توصیه نمی شود.

چرا برای درمان کرونا قرص مونته لوکاست یا همان ایروکاست تجویز می شود؟

چندین عامل درمانی برای درمان کووید-۱۹ مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، اما روش‌های کمی کارآمد بودن آنها ثابت شده است. از آنجایی که نشان داده شده است که آنتاگونیست‌های گیرنده لکوترین، مانند قرص مونته لوکاست، هم آزادسازی سیتوکین و هم التهاب ریه را در مدل‌های بالینی آنفولانزای ویروسی و سندرم زجر تنفسی حاد کاهش می‌دهند، ما فرض کردیم که درمان با مونته‌لوکاست می‌تواند برای درمان COVID-19 استفاده شود.

هدف از این مطالعه تعیین این بود که آیا درمان با قرص مونته‌لوکاست میزان زوال بالینی را که با مقیاس معمولی COVID-19 اندازه‌گیری می‌شود کاهش می‌دهد یا خیر.

روش‌ها: در گزارش ها یک تحلیل گذشته‌نگر از بیماران بستری تایید شده COVID-19 که با یا بدون مونته‌لوکاست درمان شده‌اند، انجام دادند. آن ها از «وخامت بالینی» به عنوان نقطه پایانی اولیه استفاده کردیم، یک پیامد دودویی که به‌عنوان هرگونه افزایش در مقدار مقیاس ترتیبی از روز ۱ تا روز ۳ بستری در بیمارستان تعریف می‌شود، زیرا این داده‌ها به‌طور یکسان برای همه بیماران بستری قبل از ترخیص از بیمارستان در دسترس بودند.

بخوانید  درمان خانگی و قطعی ورم , عفونت و التهاب لوزه در کودکان چیست ؟

میزان زوال بالینی بین گروه‌های قرص مونته لوکاست و غیرمونته‌لوکاست با استفاده از آزمون دقیق فیشر مقایسه شد. همچنین از رگرسیون لجستیک تک متغیره برای ارزیابی ارتباط بین استفاده از قرص مونته لوکاست و زوال بالینی استفاده شد. در مجموع ۹۲ بیمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که ۳۰ بیمار به تشخیص پزشک معالج مونته لوکاست دریافت کردند و ۶۲ بیمار که مونته لوکاست دریافت نکردند.

نتایج: بیمارانی که قرص مونته لوکاست دریافت می‌کنند، در مقایسه با بیمارانی که مونته‌لوکاست دریافت نمی‌کنند، به‌طور قابل‌توجهی حوادث بالینی کمتری را تجربه کردند (۱۰٪ در مقابل ۳۲٪، P = 0.022). یافته‌های نشان می‌دهد که مونته‌لوکاست با کاهش وخامت بالینی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ مطابق با مقیاس معمولی COVID-19 مرتبط است.

بیماران کرونایی و روش های درمانی

این کارآزمایی آزمایشی کنترل‌شده غیرتصادفی مداخله‌ای باز در کلینیک‌های سرپایی پس از COVID-19 در یک بیمارستان عالی انجام شد. موارد بهبود یافته مبتلا به کووید-۱۹ تایید شده جذب شدند. (از آنجایی که بسیاری از افراد مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و آزمایش‌های منفی کاذب رایج است، پیشنهاد شد که مثبت بودن آزمایش کووید-۱۹ پیش‌نیاز تشخیص نیست.)

مداخله

این مطالعه آزمایشی شامل ۴۲۶ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ تایید شده بود. از ۱۲۶ مورد (۲۶٫۵%) با سرفه مداوم (بیش از ۸ هفته)، ۵۸ مورد حذف شدند (از آنجایی که ۲۱ مورد قبلاً مبتلا به آسم، ۱۹ مورد COPD، ۱۸ GERD تشخیص داده شده بودند) و بقیه به طور تصادفی در ۲ گروه (متقابل از ۱) تقسیم شدند. :۱): گروه مداخله (۳۲ بیمار) سرفه درمانی استاندارد + قرص مونته لوکاست ۱۰ میلی گرم در روز به مدت ۱۴ روز و گروه کنترل (۳۶ بیمار) فقط سرفه درمانی دریافت کردند. یافته های CT قفسه سینه در گروه های مورد مطالعه قابل توجه نبود.

بخوانید  قرص رهاکین برای چه بیماری است و برای چی خوبه ؟ نکات ضروری مصرف

ارزیابی پایه

در طول دوره پیگیری، گرفتن شرح حال کامل و معاینه فیزیکی، سی تی قفسه سینه برای حذف هرگونه کدورت یا فیبروز، آسم، COPD و GERD و داروهای سرفه قبلی در ۲ هفته گذشته انجام شد. شامل آنتی بیوتیک، آنتی هیستامین، دکسترومتورفان و عوامل مبتنی بر کدئین) ثبت شد.

در روز صفر و روز ۱۴ مداخله، موارد زیر برای هر بیمار ارزیابی شد:

۱٫پارامترهای سرفه شامل طول مدت سرفه، تعداد حمله در روز، شاخص شدت سرفه، مقیاس آنالوگ بصری سرفه (VAS) و پرسشنامه کیفیت زندگی سرفه

۲٫ عوارض جانبی مربوط به دارو در پایان ۱۴ روز ثبت شد.

سرفه پس از واگیر در مراقبت های اولیه رایج است اما هیچ داروی موثر تایید شده ای ندارد. سیستینیل لوکوترین ها در ایمونوپاتوژنز سرفه پس از مسری ثبت می شوند و مونته لوکاست، آنتاگونیست گیرنده سیستینیل لوکوترین، ممکن است در مدیریت سرفه پس از واگیر موثر باشد. یافته اصلی این گزارش این است که قرص مونته لوکاست اثر قابل توجهی در کاهش سرفه در بیماران مبتلا به سرفه مداوم پس از کووید-۱۹ داشت که بر اساس تعداد حملات سرفه در روز (۰۱/۰ > P)، شدت سرفه با VAS (001/0 > P) ارزیابی شد.

شاخص شدت سرفه (۰۱/۰ > P) و کیفیت زندگی سرفه (۰۱/۰ > P). میانگین تعداد روزهای مورد نیاز برای بهبود در گروه مداخله ۱٫۴ ± ۵ در مقابل ۱٫۵ ± ۱۰ روز بود (۰۱/۰ > P) و عوارض جانبی در ۷/۱۸ درصد موارد ثبت شد.

این گزارش نشان داد که فراوانی سرفه های مداوم پس از COVID-19 26.5 درصد بود. داده‌های مشابهی از سرفه‌های مداوم پس از COVID-19 در یک مطالعه اخیر در ۲۹٫۳ درصد موارد ثبت شد. انجمن قفسه سینه بریتانیا سرفه مزمن را به عنوان سرفه ای که بیش از ۲ ماه ادامه دارد تعریف می کند. در مورد مدیریت، مشخص شد که اگر نشانه‌هایی از سرایت فوق‌العاده یا سایر عوارض مانند پلوریت دردناک وجود نداشته باشد،

بخوانید  قرص ونوستات ۱۲۰ برای چیست ؟ عوارض و زمان و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

به نظر می‌رسد سرفه با تمرین‌های ساده کنترل تنفس و در صورت نیاز با داروها (مثلاً مهارکننده‌های پمپ پروتون، در صورت وجود رفلاکس، بهتر است کنترل شود. فرض شده).

بهبودهای قابل توجه در شدت سرفه در مطالعه حاضر مطابق با بسیاری از گزارش‌هایی بود که بهبود کیفیت زندگی خاص سرفه را در گروه‌های درمان پیدا کردند. با این حال، دیگران دریافتند که مونته لوکاست درمان موثری برای سرفه پس از واگیر نیست و بهبود را با ماهیت خود محدود کننده سرفه پس از واگیر توضیح دادند.

یک مطالعه گذشته نگر اخیر به طور مداوم نشان می دهد که بیماران مسن مبتلا به آسم که قرص مونته لوکاست مصرف می کنند، کمتر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تایید شده بودند. پیشنهاد شد که مونته لوکاست در رویدادهای تکاملی با گیرنده های ACE نقش دارد و همچنین دارای یک واکنش ضد التهابی با آنتاگونیسم برادی کینین و لکوترین است.

از آنجایی که کووید-۱۹ از طریق گیرنده های ACE وارد سلول شده و باعث مرگ و میر ناشی از روش های التهابی نامتناسب شده است، تصور می شد که قرص مونته لوکاست ممکن است بر پیشرفت بیماری در سرایت کووید-۱۹ تأثیر داشته باشد. آنها سه مکانیسم متمایز را برای حمایت از نقش مفید مونته لوکاست در درمان سرایت های ویروسی پیشنهاد کردند:

اول، یک فعالیت ضد ویروسی مستقیم، دوم، به عنوان آنتاگونیست طوفان سیتوکین، و سوم با مهار گسترش عمودی و عواقب محافظت کننده عصبی بر روی مغز جنین. Montelukast کاهش وابسته به دوز در سطوح RNA های بیان شده را متقاعد کرد که نشان دهنده مهار تکثیر ویروسی در بیماران هپاتیت C است. همچنین واکنش‌های اولیه و پیامدهای عفونت مجدد به سرایت ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) را کاهش داد. ادعا شد که قرص مونته لوکاست ممکن است چندین احتمال هم افزایی و افزایش دهنده درمانی را در COVID-19 ایجاد کند.

در نهایت، ۱۸٫۷ درصد از بیماران در مطالعه حاضر عوارض جانبی را ثبت کردند. این دارو به طور کلی بی خطر است، اغلب مورد استفاده قرار می گیرد و نیازی به بررسی های قلبی یا آزمایشگاهی قبلی ندارد. می توان آن را برای زنان باردار، کودکان و سالمندان تجویز کرد. ممکن است برای بیماران مبتلا به بیماری های همراه مانند آسم، دیابت، آپنه خواب، سیگار کشیدن، چاقی یا ضایعات آترواسکلروتیک علامت دار موثرتر باشد.

دانشمندان موسسه علوم هند در بنگلور مطالعه‌ای انجام داده‌اند که نشان می‌دهد قرص مونته لوکاست، دارویی که برای درمان آستاما استفاده می‌شود، می‌تواند از تکثیر انواع کووید در بدن افراد مبتلا جلوگیری کند.

این مطالعه در مجله eLife منتشر شد. این مطالعه بیان می‌کند که هیدرات سدیم مونته لوکست می‌تواند به عنوان یک مولکول سرب برای طراحی مهارکننده‌های قوی برای کمک به مبارزه با عفونت SARS-CoV-2 استفاده شود. Montelukast که برای کاهش التهاب ناشی از شرایطی مانند آسم، تب یونجه و کهیر استفاده می‌شود، در برابر کووید-۱۹ موثر است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×