» معرفی دارو و قرص » قرص مکیدنی گیاهی آلتادین چیست و برای چی خوبه؟
قرص مکیدنی گیاهی آلتادین
معرفی دارو و قرص - بیماریهای تنفسی

قرص مکیدنی گیاهی آلتادین چیست و برای چی خوبه؟

آبان 1, 1402 200211

قرص مکیدنی آلتادین یک داروی کاملاً گیاهی بر پایه گیاهان با خاصیت لعابی و درمانی است که به‌طور خاص برای رفع سرفه و کاهش گلو درد و گرفتگی‌های صدا در حین بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، کرونا، برونشیت و یا بروز هرگونه عارضه مشابه بر اثر آلودگی هوا و سایر عوامل محیطی مشابه، کاربرد دارد. تولیدکنندگان این دارو از خواص گیاهان مختلف که سابقه درمانی گسترده و امتحان پس داده‌ای در روش‌های مختلف طب سنتی دارند استفاده کرده و ضمن ارائه یک داروی بدون عارضه و مؤثر، امکان دسترسی و استفاده از این مواد را هم راحت کرده‌اند.

این دارو مانند سایر داروهای گیاه با تعیین کارشناسی شده مقادیر و دوز و مهیا کردن امکان راحت مصرف دارو حتی برای کودکان و سالمندان، پیشنهاد جدیدی را در خصوص منظور کردن مواد مؤثر گیاهی در سبد دارویی مطرح کرده است. قرص مکیدنی آلتادین می‌تواند از طریق خواص مواد تشکیل‌دهنده، نیاز به برخی از داروهای شیمیایی را برطرف کند و میزان مواجهه افراد با عوارض ناخواسته این مواد و داروها را کاهش دهد.

ساخته شدن بر پایه مواد کاملاً گیاهی و ترکیب کردن کاربرد و خواص چند نوع ماده و داروی گیاهی باهم با هدف مقابله با برخی از عمومی‌ترین مشکلات و عوارض بیماری‌ها، مهم‌ترین مزیت استفاده از این دارو است و انتظار می‌رود که با توجه به روش مصرف ساده و تأثیرات مناسبی هم که دارد، بیشتر از قبل مورد توجه افراد مختلف قرار بگیرد.

بخوانید  عوارض وحشتناک قرص ترامادول 100 و 200 که نمی دانید

قرص مکیدنی آلتادین چیست؟

قرص آلتادین یک داروی گیاهی ساخته شده توسط شرکت داروسازی دینه است که برای جلوگیری و بهبود عوارض شایع در سرماخوردگی و سایر بیماری‌های عفونی و ویروسی که ناحیه گلو را درگیر می‌کنند، ساخته شده است. این قرص بر پایه گیاه گل ختمی، عصاره شیرین بیان و اسانس نعنا ساخته شده و به‌صورت قرص‌های مکیدنی قابل مصرف است.

مقادیر و میزان به‌کاررفته از این گیاهان برای گل ختمی ۲۲۰ میلی‌گرم، عصاره شیرین بیان ۱۵۰ میلی‌گرم و اسانس نعنا ۲ میلی‌گرم مشخص شده است. این مقادیر به‌خوبی برای کاهش عوارض و مشکلات بیماری‌ها و مشکلات مختلف در زمینه گلو درد، سرفه، گرفتگی صدا و… به مدت حداقل دو ساعت مناسب است.

کاهش التهاب گلو، تحریک به ساخت و ترشح مخاط، رفع خشکی دهان و گلو و کاهش یا کنترل میزان سرفه از عمومی‌ترین تأثیرات قرص آلتادین دینه ایران است که بیشتر از طریق خاصیت موسیلاژی یا لعابی مواد تشکیل‌دهنده و خاصیت دارویی مواد موجود در آن‌ها بر روی عوارض بیماری‌ها و سازوکار فعالیت بدن تاثیر مثبت می‌گذارد.

گیاهان به کار رفته در قرص مکیدنی آلتادین

گل ختمی در قرص آلتادین

گیاه گل ختمی با نام علمی Althaea officinalis یک گیاه چند ساله است که بومی آسیای غربی، اروپا و شمال آفریقا است و در ایران هم به‌صورت خودرو در کنار جاده‌ها و مسیرهای زمین‌های کشاورزی و… زیاد رشد می‌کند. گونه‌های مختلف این گیاه به‌صورت بوته‌های گلی که تا دو متر هم قابلیت ارتفاع پیدا کردن دارند، رشد می‌کند و قسمت‌های مورد استفاده آن برای کاربری‌های دارویی، برگ‌ها، گل‌ها و حتی ریشه آن است، اما بیشتر گل‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌خصوص در قرص آلتادین هم از گل‌های این گیاه استفاده شده است.

بخوانید  بهترین داروها و قرص‌های ضد تهوع و زمان مصرف آن‌ها

گل ختمی در قرص آلتادین

گل‌های این گیاه بیشتر به‌صورت سفید و بنفش رنگ است، اما انواع قرمز، صورتی و نارنجی آن هم وجود دارد و خواص تقریباً مشابهی با گل‌های بنفش‌ و یا سفید رنگ ختمی دارند. این گل‌های نرم مخملی با خاصیت لعاب بالایی که دارد هزاران سال است که به‌عنوان یک ماده غذایی و داروی گیاهی برای درمان بیماری‌های گوارشی، تنفسی و پوستی استفاده می‌شود.

مواد موسیلاژی موجود در گل ختمی اصلی‌ترین دلیلی است که استفاده از آن را گسترش داده است و در قرص آلتادین هم به همین دلیل به کار برده شده است. از دم کرده گل ختمی به‌طور سنتی به جای یک ماده تسکین دهنده گلو و یا تحریک غشاهای مخاطی برای ترشح خلط استفاده شده است. در طب سنتی ایرانی اسلامی از گل ختمی بیشتر به‌عنوان داروی مؤثر در رفع ریزش مو یاد شده و حتی احادیثی در مورد آن وجود دارد، درحالی‌که خواص آن در زمینه بهبود شرایط سیستم گوارشی و کاهش التهاب‌های گلو هم نادیده گرفته نشده است.

عصاره شیرین بیان در قرص آلتادین

گیاه شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) یک گیاه کوچک گل‌دار چند ساله بومی آسیای غربی، شمال آفریقا و جنوب اروپا است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند اختلالات تنفسی، صرع، تب، ناتوانی جنسی، فلج، زخم معده، روماتیسم، بیماری‌های پوستی و… استفاده می‌شود. استفاده از شیرین بیان در مصارف دارویی از جمله در ترکیب قرص آلتادین، بیشتر به‌صورت استفاده از عصاره آن است. این عصاره از قسمت ریشه گیاه شیرین بیان به دست می‌آید و همان‌طور که از نامش مشخص است طعمی شیرین دارد و حاوی مقادیر بالایی ساکارز است.

بخوانید  پماد کالامین برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

عصاره شیرین بیان در قرص آلتادین

اسانس نعنا در قرص آلتادین

گیاه نعنا (mentha piperita) به‌عنوان یک گیاه عمومی بسیار پرمصرف دارای خواص درمانی متنوعی است و به علت برخوردار بودن از رایحه قوی و دلپذیر، از اسانس یا عطر‌مایه آن در روش‌های درمانی رایحه درمانی یا آروماتراپی هم استفاده‌های زیادی می‌شود.

دلیل استفاده از این اسانس در قرص آلتادین علاوه بر ایجاد احساس خوشایند در بو و طعم این قرص که مصرف آن وابسته به مکیدن و مزه کردن است، رایحه خنک و تند و تحریک‌کننده آن است که به‌خصوص در هنگام بیماری‌های مانند کرونا و سرماخوردگی موجب تحریک دستگاه بویایی و فعال‌تر شدن این سیستم از نظر ایمنی در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شود.

نعنا همچنین ممکن است بیماری‌های دستگاه گوارشی را کاهش دهد، موجب کاهش سردرد شود، به‌عنوان ماده ضد خستگی عمل کند، سیونس‌ها را تحریک و باز کند و موجب تنفس راحت‌تر شود و همچنین با خاصیت ضد باکتری که دارد باعث رفع عفونت شود.

مواد مؤثره موجود در قرص آلتادین

  • گلیسیریزین: گلیسیریزین ماده مؤثره موجود در عصاره شیرین بیان است که از قسمت ریشه این گیاه به دست می‌آید و ضمن اضافه کردن یک طعم شیرین و دلپذیر به قرص آلتادین، خاصیت ضد التهابی، خلط آور و ضد سرفه بسیار بالایی دارد.
  • فلاوونویید: این ماده موجود در گل ختمی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در آلتادین هم موجب کاهش التهابات گلو و سینوس‌های تنفسی می‌شود.
  • آسپاراژین: این ماده یک اسید آمینه مؤثر است و با خاصیت حفظ تعادل دستگاه عصبی به بیماران کمک می‌کند که عوارض را راحت‌تر پشت سر بگذارند.
  • بتائین: بتائین یک ترکیب شیمایی است که نقش زیادی در نرم کردن نواحی درگیر با التهاب ایفا می‌کند و بخشی از خاصیت قرص آلتادین هم وابسته به آن است.
  • لسیتین: این ماده که در بیشتر گیاهان و مواد غذایی یافت می‌شود، خاصیت چرب کنندگی دارد و بخشی از مزیت و کاربرد قرص آلتادین از نظر مرطوب نگاه داشتن نواحی دهان و گلو، به آن وابسته است.
  • رزمارینیک: این ماده موجود در اسانس نعنا، با کاهش علائم واکنش‌های آلرژیک، مانند آبریزش بینی، خارش چشم، و آسم مرتبط است.
  • مواد موسیلاژی: مواد موسیلاژی موجود در گل ختمی به شکل مشخص خاصیت لیزابی دارند و از این طرق موجب مرطوب نگاه داشتن و نرم شدن گلو و کاهش درد آن می‌شوند.
بخوانید  لوسیون بتامتازون چیست و چه عوارضی دارد ؟ + نحوه مصرف و نگهداری

موارد مصرف و تاثیرات قرص مکیدنی آلتادین

طبق توضیحات تولیدکننده دارو و تجربیات مصرف‌کنندگان، قرص آلتادین گیاهی را می‌توان به‌عنوان یک دارو مناسب برای رفع یا بهتر کردن مشکلات، بیماری‌ها و عوارض بیماری شرح داده شده در زیر مصرف کرد.

درمان سرفه یا کاهش میزان آن

سرفه یکی از طبیعی‌ترین واکنش‌های طبیعی بدن است که ممکن است بر اثر بعضی از بیماری‌ها و مشکلات ایمنی بدن بروز دهد. این عارضه علاوه بر آزاردهنده بودن، شرایط را برای هرچه سریع‌تر بهبود یافتن افراد از بیماری، نامساعد می‌کند.

کلافگی و تحلیل انرژی، همچنین جلوگیری از خواب و استراحت کافی عمومی‌ترین مسئله بغرنج در مورد سرفه است و بر لزوم استفاده از داروهای مناسب برای زودتر درمان کردن آن تأکید می‌کند. قرص آلتادین دینه ایران یکی از داروهایی است که از طریق خاصیت لعابی مواد تشکیل‌دهنده خود برای جلوگیری از التهاب‌های گلو و بروز سرفه جلوگیری می‌کند.

درمان گلودردهای غیر عفونی

درمان گلودردهای عفونی فقط از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است، اما دسته‌ای دیگر از عوامل نیز علاوه بر عفونت، باعث بروز گلو درد می‌شوند. مصرف آلتادین در صورتی که گلو درد به دلیل آلودگی هوا، آسیب بافت تارهای صوتی، مصرف سیگار، ویروس، بلع نامناسب غذا و یا هر مورد غیرعفونی دیگری ایجاد شده باشد، به التیام گلو کمک می‌کند و موجب کاهش درد در این ناحیه می‌شود.

بخوانید  با 16 درمان سریع و سه سوته آفت دهان در خانه آشنا شویم

به‌عنوان داروی مکمل در گلودردهای عفونی

گلودردهای عفونی متداول‌ترین نوع گلو درد است که بر اثر باکتری و میکروب ایجاد می‌شود و راه اصلی درمان آن استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها است. در کنار آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف داروهایی مانند قرص آلتادین می‌تواند با کمک به خلط آوری به خروج هرچه سریع‌تر عفونت از گلو و مجاری تنفسی کمک کند.

کاهش عوارض برونشیت

درگیری شش و نایژه‌ها نشان‌دهنده درگیری افراد با بیماری برونشیت است که ممکن است بر اثر باکتری، ویروس، آلودگی و سایر عوامل محیطی با درونی ایجاد شود. سرفه و گلو درد یکی از عوارض مرسوم این بیماری است، در نتیجه استفاده از دارویی مانند قرص آلتادین با تأثیر مناسب بر این عوارض، می‌تواند به روند این بیماری کمک کند.

رفع گرفتگی صدا

کاهش خشکی دهان و گلو

حفظ رطوبت گلو و مخاط دهان و گلو از شرایط مهمی است که در بدن به‌طور مداوم برای ایجاد شرایط مناسب برای آن از طریق تولید بزاق کوشش می‌کند. خشکی دهان می‌تواند یک مشکل عمومی بدن یا ناشی از بیماری‌ها باشد.

مثلاً در هنگام سرماخوردگی و درگیر شدن مجاری تنفسی، بیمار مجبور می‌شود از طریق دهان تنفس کند و این مسئله موجب ایجاد حالت خشکی در دهان می‌شود. مصرف قرص آلتادین برای رفع این مشکل بسیار مناسب است، چون یکی از خواص اصلی این دارو گیاهی پوشاندن نواحی مختلف دهان و گلو با ماده موسیلاژی یا لعاب‌دار موجود در گل ختمی است و این ماده مانع از خشکی دهان و گلو در طولانی مدت می‌شود.

رفع گرفتگی صدا

خشکی گلو، سرماخوردگی، تأثیرات آلودگی هوا، مصرف بیش از حد سیگار و… ممکن است منجر به گرفتگی صدا شود. یکی از ساده‌ترین روش‌های بهبود این وضعیت مصرف قرص مکیدنی آلتادین است که بدون هیچ عارضه خاصی، موجب رفع گرفتگی صدا تا اندازه زیادی می‌شود.

بخوانید  همه چیز درباره قرص لوپرامید

آشنایی با سازوکار تأثیرگذاری قرص آلتادین

قدرت تأثیرگذاری قرص آلتادین گیاهی مانند هر داروی دیگری از مواد تشکیل‌دهنده آن ناشی می‌شود. مهم‌ترین ماده گیاهی به‌کاررفته در این قرص مکیدنی گل ختمی است که به محض تماس با بزاق دهان واکنش نشان داده و مواد موسیلاژی خود را به‌صورت لعاب یا لیزاب در می‌آورد. این ماده به شکل یک پوشش بر روی تمامی قسمت‌ها و نواحی دهان پخش می‌شود و طبق سازوکار طبیعی بلع، رفته‌رفته وارد گلو شده و نواحی داخلی‌تر گلو و دستگاه گوارش را هم تحت پوشش در می‌آورد.

این پوشش به‌خوبی از این نواحی در برابر خشک شدن محافظت می‌کند و همین مسئله موجب کاهش التهاب و تحریکات در این نواحی می‌شود. در صورتی هم که این نواحی پیشتر دچار التهاب، عفونت و هرگونه درگیری دیگری شده باشند، این ماده کمک می‌کند که خلط بیشتری توسط گلو و مسیرهای مخاطی تولید شده و عوامل بیماری‌زا زودتر از بدن خارج شوند.

خواص قرص آلتادین برای کرونا

کرونا بیماری نوظهوری است که در چند سال اخیر به‌صورت همه‌گیری بروز کرد و خیلی از افراد را به ویژه از نظر مشکلات تنفسی و گلو درد و سرفه دچار مشکل کرده است. با مرور خواص و تأثیرات قرص مکیدنی آلتادین مشخص شد که این دارو گیاهی برای برطرف کردن سرفه، کاهش گلو درد و باز شدن مجراهای تنفسی یک داروی بدون عارضه و ایدئال محسوب می‌شود.

تمامی این عوارض یاد شده به روش‌های مختلف جزئی از عوارض کرونا هستند پس استفاده از آلتادین به‌عنوان یک داروی مکمل و کمک به برطرف شدن مشکلات جانبی یا بهبود شرایط افراد در حین گذراندن دوران نقاط کرونا، مناسب خواهد بود.

بخوانید  سرطان حنجره چیست؟ آشنایی با علائم سرطان حنجره

خواص قرص آلتادین برای کرونا

نکته‌ای که در مورد این قرص گیاهی و اصولاً تمامی داروهایی که در دسته داروهای مکمل و تقویتی قرار می‌گیرند قابل ذکر است، این است که این داروها نه به‌عنوان داروهای برطرف کننده بیماری، بلکه همچون داروهای کمک‌کننده به روند بهبود بیماری ایفای نقش می‌کنند، بنابراین مصرف آن‌ها به‌تنهایی کافی نیست، چون اصولاً اهداف درمانی آن‌ها مختص مبارزه و رفع مواردی همچون ویروس مسبب کرونا یا باکتری و عفونت تعریف نشده است.

البته از آنجایی که عامل بیماری کرونا ویروس است و به دلیل مناسب نبودن آنتی‌بیوتیک‌ها در رفع ویروس، داروهای مکمل و تقویتی اصلی‌ترین داروها برای مبارزه با این نوع بیماری‌ها قلمداد می‌شوند.

با توجه به این توضیحات می‌توان از قرص آلتادین در کرونا انتظار داشت که از طریق پوشاندن و مرطوب نگاه داشتن بافت‌های دچار التهاب و عفونت با ماده مؤثره موسیلاژی خود، سرفه را کم‌تر کرده و از این طریق هم باعث عدم تحریک و وخیم‌تر شده اوضاع شود. از جنبه خاصیت مواد موجود در گیاهان به کار برده شده در این دارو نیز می‌توان خواص ضد میکروبی (خصوصاً از جانب عصاره نعنا در آن) را انتظار داشت که به‌خودی‌خود در روند بهبود کرونا مؤثر است.

قرص آلتادین و فشار خون

قرص مکیدنی آلتادین به‌طور ویژه برای درمان یا کمک به بهبود شرایط سلامتی بیماران درگیر با فشار خون در نظر گرفته نشده است، اما تصور عمومی بر این باور استوار است که به دلیل استفاده از عصاره شیرین بیان و اسانس نعنا در ترکیب این دارو و تأثیرات مناسب این مواد در کنترل فشار خون، مصرف آن برای درمان فشار خون هم مناسب است. با توجه به رابطه منطقی‌ای که برقرار شد، این احتمال وجود دارد که آلتادین برای فشار خون مناسب باشد، اما هیچ‌گونه تحقیق علمی‌ای در این خصوص صورت نگرفته است.

بخوانید  رابطه شاخص آلودگی هوا تهران و تعطیلی مدارس چیست ؟

قرص آلتادین را چگونه مصرف کنیم؟

طریقه مصرف قرص آلتادین به‌صورت مکیدنی است؛ یعنی برخلافِ اغلب قرص‌ها نباید آن را به وسیله آب بلعید و یا جوید، بلکه باید قرص را درون دهان و ترجیحاً در قسمت انتهایی زبان قرار داد و تا مرحله حل شدن کامل، آن را مکید. این فرآیند معمولاً بیشتر از ۱۰ دقیقه به طول نمی‌انجامد و افراد در طول همین زمان تأثیرات التیام بخشی به گلو و ضد سرفه آن را احساس خواهند کرد. افراد می‌توانند به‌خصوص در زمان‌های اوج بیماری و بروز عوارض سرماخوردگی، به فاصله هر یک تا دو ساعت یک عدد از این قرص را در دهان گذاشته و مصرف کنند.

برای برخی از افرادی که وقت کافی برای مکیدن آلتادین ندارند (مثلاً در حین سخنرانی یا تدریس هستند) یا کار مکیدن این قرص برایشان سخت است و تمایل به جویدن یا بلعیدن قرص مانع از آن می‌شود که خواص ماده و درمان قرص را به‌صورت رفته رفته به بدن برسانند، جویدن قرص هم بلامانع است،

البته بهتر است جویدن را به مدت بیشتری ادامه دهند تا مواد قرص فرصت کافی برای محلول شدن در بزاق دهان را داشته باشد. در این شیوه مصرف قرص آلتادین احتمالاً میزان تأثیرات کاهش پیدا کند و این مسئله نباید دلیلی مبنی بر مصرف دوز بیشتر قرص تلقی شود.

همان‌طور که گفته شد میزان مصرف ایدئال این قرص هر یک یا دو ساعت یک قرص آن هم در مواقع اوج بیماری است و مصرف بیش از حد آن با هدف تأثیرگذاری بیشتر بی‌مورد و غیرمنطقی است و چه بسا احتمال ایجاد عوارض محدود این قرص را که عموماً متوجه برانگیخته کردن واکنش‌های آلرژیک نسبت به مواد و ترکیبات گیاهی این دارو می‌شود، بیشتر کند.

بخوانید  عوارض و نحوه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان

قرص آلتادین برای چه سنی مناسب است؟

شرکت سازنده دارو گیاهی آلتادین در مورد سنین مناسب برای مصرف این قرص محدودیت خاصی را متذکر نشده است. این جنبه عمومی مصرف به‌خصوص در مورد مصرف و در نظر گرفتن آلتادین برای کودکان به این دلیل است که در ترکیبات آلتادین از مواد گیاهی مفید و بدون عارضه استفاده است و مصرف آن برای بیشتر افراد به غیر از افرادی با شرایط و بیماری‌های خاص که توسط دستورالعمل‌های دارو یا توصیه پزشکان به طور مشخص از مصرف دارو منع شده‌اند، هیچ مانعی ندارد.

البته بدیهی است که در نظر گرفتن قرص آلتادین برای کودکان کم‌سن‌وسال و نوزادان به‌عنوان یک داروی گیاهی بهبود دهنده سرفه و کاهش التهابات گلو، مناسب نیست، چون کودکان با شرایط سنی کم‌تر نمی‌توانند طریقه درست مصرف آلتادین و در حقیقت مکیدن قرص را به درستی انجام دهند. عوارض قرص آلتادین برای کودکان در همین مورد خلاصه می‌شود.

برای کودکان کم سن و سال‌تر (به‌طور عمومی منظور کودکان زیر سه سال است) به جز انواع قرص‌های مکیدنی، مصرف هر داروی دیگری هم به شکل قرص و کپسول مناسب نیست چون همیشه برای این افراد کم‌توان‌تر از نظر جسمی و کنترل دقیق حرکات بدن (در اینجا دهان و زبان) احتمال پریدن قرص در گلو و ایجاد مشکلات خفگی وجود دارد.

به همین ترتیب مصرف قرص مکیدنی آلتادین برای افراد با سن و سال خیلی بالا که شرایط بدنی آن‌ها به‌نوعی تغییر کرده و دچار افت شده هم مناسب نیست. همچنین این شرایط منع مصرف آلتادین و هرگونه قرص مکیدنی‌ای برای افراد دچار بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف مانند افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند و اندام‌های حرکتی آن‌ها دچار آسیب شده است، وجود دارد.

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

عوارض قرص آلتادین چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

در کل برای قرص مکیدنی آلتادین عوارض خاصی به‌خصوص توسط شرکت تولیدکننده، دینه، گزارش نشده است. این ادعا با توجه با گیاهی بودن تمامی مواد تشکیل دهنده این قرص درست به نظر می‌رسد، اما نباید احتمال حساسیت افراد مختلف را به یک یا چند مورد از مواد تشکیل دهنده آلتادین نادیده بگیریم.

احتمال برانگیختن واکنش‌های آلرژیک تقریباً توسط هر ماده گیاهی وجود دارد و در برخی از موارد این احتمال در صورت فرآوری شدن این مواد برای استفاده به‌عنوان مواد اولیه دارو، افزایش هم پیدا می‌کند. مثلاً در مورد مصرف زیاد از حد عصاره شیرین بیان احتمال ایجاد شدن ضعف عضلانی وجود دارد و به همین دلیل هم در آلتادین از مقدار مناسب و کنترل شده آن استفاده شده است.

بنابراین در مورد آلتادین و عوارض احتمالی آن هم باید ذهن مصرف‌کنندگان را متوجه احتمال ایجاد عوارض سوء‌مصرف و واکنش‌های آلرژیک به گل ختمی، شیرین بیان و همین‌طور نعنا کرد. بعضی از افراد ممکن است به این گیاهان و مواد موجود در آن‌ها حساسیت داشته باشند و در نتیجه عوارض قرص مکیدنی آلتادین هم متوجه آن‌ها شود. مصرف‌کنندگان این قرص این واکنش‌های آلرژیک را بیشتر به‌صورت عطسه و خارش گلو گزارش کرده‌اند که در صورت ادامه‌دار بودن باید از طریق قطع مصرف قرص، مانع از آن شد.

همچنین استفاده از این قرص ممکن است برای افراد دیابتی یا درگیر با بیماری قند خون، به دلیل موجود داشتن ساکارز، عوارض افزایش میزان قند خون و به خطر انداختن وضعیت عمومی آن‌ها را در پی داشته باشد.

موارد منع مصرف قرص آلتادین

  • زنان باردار؛ به دلیل نامناسب بودن مصرف عصاره شیرین بیان برای آنان.
  • کودکان زیر سه سال؛ به دلیل بالا بودن احتمال عوارض قرص آلتادین برای کودکان با این شرایط سنی.
  • افرادی که دارای آلرژی به گیاه گل ختمی، عصاره شیرین بیان و یا اسانس نعنا هستند.
  • افراد دیابتی؛ به دلیل احتمال افزایش قند خون به واسطه قند موجود در ترکیب مواد عصاره شیرین بیان.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×