» سلامت پوست و مو » قرص کلاژن بهتر است یا پودر کلاژن؟
قرص کلاژن بهتر است یا پودر کلاژن؟
سلامت پوست و مو - سلامت و پزشکی - مقالات

قرص کلاژن بهتر است یا پودر کلاژن؟

بهمن 11, 1402 220309

کلاژن چیست و چرا برای بدن مفید است؟

یکی از اساسی ترین پروتئین های سازنده پوست، مو، دندان و استخوان،رباط و تاندون های ما کلاژن می باشد؛ وجود این پروتئین، با همکاری پروتئین های دیگری نظیر الاستین و… سلامت و شادابی پوست و مو , چاق و سفت شدن صورت و استخوان و دندان ها را تضمین می کند. با افزایش سن و آغاز فرایند پیری میزان پروتئین کلاژن رو به کمبود می رود و در نتیجه خاصیت کشسانی، انعطاف و قوام پوست به نحو فزاینده ای کاهش می یابد و در نتیجه چین و چروک هایی عمیق ایجاد می گردد؛

مطالعات متعدد ثابت کرده است که مصرف خوراکی کلاژن می تواند در بهبود میزان چین و چروک ها نقش بسیار موثری داشته باشد. در عصر حاضر انواع کلاژن های متعددی نظیر قرص کلاژن و پودر کلاژن جهت مصرف به این منظور وجود دارد اما سوال بسیاری از افراد این است که قرص کلاژن بهتر است یا پودر کلاژن؟

 

در این مقاله از دندان لند قصد داریم به تعریف جامعی از پروتئین کلاژن و نقش آن در بدن و همچنین مقایسه دو نوع کلاژن موجود در بازار صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را در این زمینه بیابید.

بخوانید  هزینه و قیمت ارتودنسی 1401

بررسی تعریف کلاژن و نقش آن در بدن:

Collagen لغتی یونانی به معنای چسب می باشد. پروتئین کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین های بدن انسان (تقریبا یک سوم از کل)می باشد که سبب اتصال بافتهای مختلف بدن می شود. این پروتئین دارای خاصیت های زیادی می باشد یکی از ویژگی های پروتئین کلاژن خاصیت بازجذبی آن بوده به این معنی که امکان تغییر شکل به اجزای کوچکتر و جذب مجدد را دارا می باشد؛ همچنین این پروتئین می تواند سبب حفظ آب پوست شده و بدین شکل از بروز چین و چروک پوستی جلوگیری بعمل می آورد در ضمن علاوه بر نقش آن در حفظ کشسانی و الاستیته پوست، می توان به نقش بسیار مهم آن در از بین بردن سلولهای آسیب دیده و مرده پوست اشاره نمود .

در بدن انسان حداقل ۱۶ نوع کلاژن مختلف وجود دارد که هر کدام دارای نقش متفاوتی می باشد نوع ۱که بیشترین میزان کلاژن بدن را تشکیل می دهد در بافتهای مختلفی نظیر بافت استخوان، تاندون، غضروف فیبری و دندان و … یافت می شوند.

نوع دو کلاژن در غضروفهایی موسوم به غضروف های کشسان مفاصل یافت می شوند .
نوع سوم پروتئین کلاژن نیز در رگهای خونی و ماهیچه ها یافت می شوند.
مطالعات نشان می دهد کاهش میزان کلاژن از بیست و پنج سالگی آغاز شده و افراد تا حدود سن چهل و پنج سالگی ۳۰% از کلاژن خود را از دست می دهند. مطالعات نشان می دهد میزان ذخایر کلاژن در بدن مردان بیشتر از زنان می باشد به همین دلیل پوست مردان دیرتر از زنان پیر و دارای چین و چروک عمیق می شود. همچنین بعد از سنین یائسگی نیز سرعت روند پیری پوست و کاهش سطح پروتئین کلاژن تسریع شدیدی می یابد .

بخوانید  11 مورد از شایع‌ ترین بیماری های دهان و دندان

کمبود کلاژن در بدن سبب چه عوارضی می شود؟

قبل از پاسخ به سوال فوق بهتر است راجع به این مسئله صحبت کنیم که چه عواملی سبب کاهش کلاژن می شوند؟

عوامل زیادی سبب کاهش این پروتئین می شوند ولی اصلی ترین عامل کاهش پروتئین کلاژن افزایش سن و شروع پروسه پیری می باشد . عدم محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید، رژیم غذایی ناسالم، اعتیاد (به خصوص مصرف سیگار ) و اضطراب و استرس نیز از دیگر عوامل کاهش این پروتئین حیاتی می باشد .

دیواره رگهای خونی از کلاژن ساخته شده است. با افزایش سن و در نتیجه ی کاهش تولید پروتئین کلاژن سبب غیرطبیعی شدن فشار خون فرد می گردد بنابراین تنظیم جریان خون استاندارد در رگهای خونی با اختلال مواجه شده و فرد با عوارض ثانویه ای نظیر سردرد و سر گیجه و درد در ناحیه قفسه سینه مواجه خواهد شد .

همچنین کمبود کلاژن در بدن سبب ابتلا به بیماریهایی نظیر آرتریت و درد مفاصل می گردد چرا که غضروف بین مفاصل ما از کلاژن ساخته شده و نقش مهمی در تحرک مفاصل دارد با کاهش سطح کلاژن ثبات و حرکات طبیعی مفاصل نیز با مشکل مواجه می گردد. خرابی دندان ها نازک و شکننده شدن موها، چین و چروک پوست و همچنین سندرم روده نشت کننده از دیگر عوارض کمبود کلاژن در بدن می باشد.

نشانه های کمبود کلاژن در بدن چیست ؟

از علایم کاهش تولید کلاژن می توان به بدون آب شدن و شل شدن پوست در دو طرف فک، عمیق شدن خطوط اخم و شیار کنار لب ها، قرمزی و التهاب پوست و نمایان شدن لک و کک و مک اشاره نمود.
 نشانه های کمبود کلاژن در بدن؟

بخوانید  چگونه از شر دانه های سیاه روی بینی یا جوش سرسیاه خلاص شویم

مکمل های کلاژن چگونه ساخته می شوند ؟

ژلاتین، هیدرولیز و دناتوره سه فرایند مجزا جهت ساخت مکمل های کلاژن هستند. ژلاتین فرایندی است که طی آن پروتئین های حجیم کلاژن به پروتئین های کوچکتر تقسیم می شوند.

در حالی که هیدرولیز شامل تجزیه در حد اسیدهای امینه می باشد.

این کلاژن ها از بدن حیواناتی به نام کوسه، خوک، گاو و … تهیه می شوند و به صورت مکمل در اختیار انسان قرار می گیرند . کلاژن به دو صورت موضعی و مکمل تولید می شود.

اشکال موضعی کلاژن در ساخت کرم ها استفاده می شود در حالی که کلاژن موجود در مکمل ها خوراکی بوده و به دو شکل پودر کلاژن و قرص کلاژن روانه بازار می شود .

انواع کلاژن حیوانی شامل مواد ذیل می باشد:

 

 کلاژن گاوی :

این کلاژن از پوست، ماهیچه، استخوانهای گاو ها بدست می اید و متشکل از کلاژن های شماره ۱ و ۳ می باشد این سری از کلاژن ها شامل منابعی قوی از گلایسین و پرولین بوده و به تولید کراتین و عضلانی شدن عضلات کمک می نماید .

کلاژن مرغی :

این کلاژن ها بیشتر شامل کلاژن نوع ۲ بوده و در ساخت غضروف ها کاربرد وسیعی دارند و در نتیجه موجب کارایی بیشتر مفاصل خواهند شد

کلاژن ماهی :

پروتئین کلاژن بدست امده از ماهیان بیشتر شامل کلاژن نوع ۱، پرولین، گلایسین بوده و مصرف آن سبب بهبود رگهای خونی و جلوگیری از بیماری هایی نظیر فشار خون می گردد همچنین این نوع کلاژن سبب عملکرد فوق العاده دیگر اندام ها و مفاصل شده و در شادابی و لطافت پوست فرد نقش ویژه ای دارد .

بخوانید  نحوه انتخاب آموزشگاه آرایشگری مردانه

 کلاژن پوسته تخم مرغ:

این سری ازکلاژن ها که از پوست و سفیده تخم مرغ ها بدست می ایند حاوی کلاژن نوع ۱ -۳-۴-۱۰ بوده و در بهبود شرایط پوست و حجم عضلات و ترمیم اسکار زخم ها اهمیت فوق العاده زیادی دارد

آیا مصرف مکمل های کلاژن مناسب گیاه خواران هست؟

متاسفانه بیشتر مکمل های کلاژن برای گیاه خواران مناسب نمی باشد و مکمل های کلاژن گیاهی محدودی در دسترس افراد برای مصرف وجود دارد.

تولید مکمل های حیوانی نظیر کلاژن گاوی و کلاژن ماهی و … برای تولید کنندگان راحتی و صرفه بیشتری دارد.

پودر کلاژن برای چی خوبه؟

کلاژن در مواد غذایی مختلفی وجود دارد نظیر ژلاتین ، مرغ و استخوان ، آبگوشت ماهی سفیده تخم مرغ و … وجود دارد اما عموما افراد در زندگی پر استرس عصر امروزی بیشتر تمایل دارند به جای گنجاندن مواد غذایی متعدد در رژیم غذایی خود از مکمل و پودرهای کلاژن ساز استفاده کنند. نظرات راجع به پودر کلاژن و همچنین قرص این پروتئین متفاوت است .

پودر کلاژن عموما از پوست و سایر قسمت های بدن ماهی ها تولید می شوند. حال سوال اینجاست که پودر کلاژن برای چی خوبه؟
استفاده از پودر کلاژن سبب مقابله با عمقی تر شدن چین و چروکهای پوستی و در نتیجه کاهش راهپیمایی و تاثیر روند پیری بر پوست می گردد. این سری از پودرهای کلاژن هیدرولیز شده ی صنعتی سبب آبرسانی پوست و رفع لک های تیره که در نتیجه دهیدراته بودن پوست ایجاد شده اند، می گردد.

نحوه مصرف پودر کلاژن به چه شکل می باشد ؟

سوال اکثر افراد این است که پودر کلاژن را با چی بخوریم؟

بخوانید  انواع روش های کاشت ابرو چیست و بهترین روش کاشت ابرو کدام است؟

باید در پاسخ بگوییم که: “پودر کلاژن را می توانید در مقدار مناسبی از مایعات نظیر شیر، اسموتی، ماست و یا قهوه مخلوط کنید و میل کنید.”
سوال دیگری که عموما ذهن مصرف کنندگان را درگیر می کند این مسئله است که بهترین زمان مصرف پودر کلاژن چه زمانی است ؟ یا برای افزایش تاثیر پودر پروتئین کلاژن بهتر است آن را شب میل کنند یا صبح ؟

در پاسخ به این قبیل سوالات باید بگوییم که هیچ زمان قطعی جهت مصرف پودر کلاژن وجود ندارد و زمان مصرف آن به راحتی فرد بستگی دارد مثلا می توانید آن را در شیر حل کرده و شب ها پیش از رفتن به رختخواب میل کنید و یا آن در نوشیدنی صبحگاهی خود حل کنید و بنوشید.

نکته مهم این است که مصرف آن را به طور مدام و بدون وقفه انجام دهید بنابراین عادات غذایی و تمایل خود را در نظر بگیرید و هر زمان که مایل بودید از پودر کلاژن استفاده کنید ولی فراموش نکنید که جهت گرفتن بیشترین نتیجه می بایست پودر کلاژن را به طور منظم و بی وقفه استفاده نمایید .

نحوه مصرف پودر کلاژن  به چه شکل می باشد ؟

با مصرف مکمل کلاژن لاغر می شویم؟

تصور عموم مردم بر این امر استوار است که اگر مکمل پروتئینی کلاژن را به همراه یک نوشیدنی سرشار از فیبر و انواع چربی ها میل کنند، مدت زیادی احساس سیری را تجربه خواهند کرد و میزان تمایل آنها به پرخوری کاهش می یابد اما جالب است بدانید که طبق مطالعات صورت گرفته میزان پروتئین این مکمل ها حجم کوچکی داشته و اندازه آن در حدی نیست که شما احساس سیری طولانی مدت داشته باشید و صرفا قادر است موجب بهبود اشتهای فرد شود.

بخوانید  عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

از طرفی مطالعات دیگر بر روی افراد مبتلا به دیابت نشان داده است که مصرف مکمل کلاژن سبب افزایش هورمون های سیری در خون شده و مدت زمان احساس سیری فرد را بالا می برد.در واقع مکمل های کلاژن سبب بهبود متابولیسم بدن می شوند
نظرات در مورد پودر کلاژن تفاوت زیادی دارد ولی اکثر افراد مصرف کننده این مکمل از تاثیرات مثبت آن بر روی پوست و موی خود اطلاع داده اند .

معرفی بهترین مکمل های کلاژن

قرص آنادرم

دارای آنتی اکسیدانهای مهمی است و نظیر سایر کلاژن سازها عملکرد مناسبی برای جوانسازی و شادابی پوست افراد بالاخص افراد بالای ۴۰ سال دارد.

عصاره هسته انگور، لیکوپن و امگا ۳ از مهم ترین فاکتورهایی است که در بهبود وضعیت پوست شما موثر است. دوره درمان با این محصول سه ماه است.

قرص ایمدین

این مکمل کلاژن دارای نقاط ضعف و قوت بسیاری می باشد از نقاط ضعف آن عدم مقرون به صرفه بودن است.

اما در مقابل دارای اثرات بسیار سریع و شگفت انگیز است و نکته منفی دیگری که راجع به ان وجود دارد بازگشت عوارض پس از قطع مصرف قرص این محصول می باشد. این قرص دارای سه مکانیسم مجزا جهت از بین بردن مشکلات پوستی می باشد اولین مکانیسم شامل از بین بردن و خنثی سازی رادیکالهای ازاد می باشد چرا که این رادیکالهای ازاد سبب کاهش تولید کلاژن در بدن فرد شده و برای خنثی سازی آن ها نیاز به انتی اکسیدان هاست.

در مکمل ایمدین از عصاری گوجه و انگور و ماده معدنی زینک به عنوان انتی اکسیدان و از بین برنده این رادیکالهای ازاد استفاده شده است. زینک سبب افزایش ضخامت ناخن ، مو و ترمیم پوست می گردد.

بخوانید  بهداشت در ارتودنسی

همچنین زینک سبب التیام جای جوش و اسکار زخم ها شده و التیام بخش مناسبی برای پوست صورت به شمار می اید . ویتامین ث نیز از دیگر فاکتورهای مهمی است که در تولید کلاژن موثر می باشد.
میزان مصرف این قرص برای حفظ شادابی و درخشش پوست شما روزانه ۲عدد به مدت ۳ ماه می باشد . قرص انادرم بسیار شبیه قرص ایمدین می باشد و مکمل مناسبی برای افراد بالای چهل ساله است

قرص کلاژن گلد بهترین قرص کلاژن خارجی

مکمل قرص کلاژن گلد یکی از مکمل های قوی جهت ارتقا سطح تولید کلاژن می باشد. نظرات در مورد قرص کلاژن گلد از موفقیت آمیز بودن این قرص در خواص جوانسازی و ضد تیرگی پوست اطلاع داده است.

این قرص حاوی کلاژن نوع یک و سه بوده و نقش موثری در کاهش تیرگی و لک های پوستی دارد. علاوه بر آن مصرف این سری از کلاژن های هیدرولیز شده نقش موثری در حفاظت از استخوانها و غضروف های بدن و ارتقا کیفیت کشسانی پوست و … دارد به همین دلیل در بین مردم به عنوان مکمل جوانساز شناخته شده است .

این محصول به صورت پودری در بسته ای شاسه ای ۲۰ عددی یافت می شوند دوز هیالورونیک اسید و کلاژن در این محصول بالاست و برای مفاصل کاربرد کمتری دارد. اما در مقابل برای تقویت مو و پوست انسان بسیار حیاتی است این مکمل علاوه بر دوز هیالورونیک اسید و کلاژن دارای ویتامین ث نیز هست که طعم و بوی مناسبی را به مکمل اهدا کرده است. علاوه بر آن شفاف کننده پوست روشن کننده لک نیز می باشد.

قرص کلاژن گلد بهترین قرص کلاژن خارجی

بهترین زمان مصرف قرص کلاژن گلد

 

بخوانید  متخصص ارتودنسی کیست ؟ تفاوت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی

همان طور که راجع به پودر کلاژن صحبت شد قرص کلاژن کگلد نیز زمان مصرف خاصی ندارد و انچه اهمیت دارد مصرف منظم و مکرر آن می باشد و میزان مصرف این قرص ۳ الی۴ قرص است که باید به طور منظم در طی ۱ الی ۳ ماه مصرف شود در صورت فراموشی یک دوره مصرف دارو از مصرف بیش از حد اجتناب شود

در مصرف قرص کلاژن گلد به نکات ذیل توجه کنید

۱٫ دارو را به دور از دسترس کودکان نگهداری کنید از مصرف این سری قرص ها برای کودکان اکیدا پرهیز شود

۲٫ مصرف قرص کلاژن گلد سبب افزایش کلسی تونین در خون شده و بنابراین برای زنان باردار و شیرده مضر است

۳٫ در صورتی که بعد از مصرف قرص کلاژن گلد اثرات حساسیت (بثورات جلدی ) یا عوارضی نظیر نفخ یا سایر عارضه های گوارشی ( احساس سنگینی در معده )را مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک معالج خود مشورت کنید .

قرص کلاژن بهتر است یا پودر کلاژن؟

در پاسخ باید بگوییم که هر دو فراورده قرص و پودر کلاژن قادرند میزان کلاژن مورد نیاز بدن را تامین کنند و برخی از انها واجد ریز مغذی های دیگری جهت بهبود کارامد تر بدن هستند بنابراین این دو محصول به لحاظ اثر گذاری بر بدن تفاوت فاحشی ندارند ولی مصرف فراورده قرص، برای برخی از افراد دشوار است بنابراین شرکت های تولید کننده مکمل های کلاژن آن را به صورت پودری در آورده تا فرد با مخلوط کردن مقدار معینی از آن در مایعاتی نظیر شیر، قهوه ابمیوه و …ان را به راحتی مصرف نماید .

از طرفی مصرف این مکمل ها به صورت پودر سبب می شود تا فرد از عوارضی که عموما یک دوز قرص برای فرد به وجود می آید مبرا بماند. همچنین عموما افراد پودر های کلاژن را به نوشیدنی هایی نظیر ابمیوه و اسموتی و شیر می افزایند همین امر سبب غنی تر شدن این نوشیدنی ها و لذت فرد از مصرف این سری مکمل ها می شود . دیگر تفاوت بین قرص کلاژن و پودر کلاژن قیمت آن ها می باشد .

بخوانید  علت خشکی دهان چیست ؟ 7 درمان خانگی خشکی دهان

بهترین قرص کلاژن برای چاقی صورت

کلاژن یکی پروتئین های حجیم محسوب می شود مصرف این پروتئین می تواند احساس سیری کوتاه مدتی را در فرد ایجاد کند و بدین ترتیب در بهینه سازی اشتهای وی کمک شایانی نماید. برخی از افراد قرص کلاژن را صرفا جهت چاقی صورت خود مصرف می کنند؛ این انتظار کاملا نا به جاست زیرا چاق شدن موضعی صورت و مجزا از بدن امکان پذیر نمی باشد.

مصرف قرص کلاژن و سایر مکمل ها سبب افزایش بازجذب آب و لیفت شدن و سفتی مناسب پوست می شود. از طرفی با نرم و شاداب کردن پوست از افتادگی آن ممانعت به عمل می آورد به همین دلیل فرد دچار این اشتباه می شود که صورت وی چاق شده است در حالی که این چاقی واقعا اتفاق نیوفتاده و کلاژن موجود در این مکمل ها سبب ارتقا و شادابی و سفتی پوست فرد شده اند . در مواردی نیز در کنار مصرف کلاژن، فرد واقعا دچار اضافه وزن و چاقی شده است که این امر را نباید به مصرف کلاژن ربط داد چرا که این پروتئین می تواند سبب بهبود متابولیسم بدن و افزایش توده های عضلانی به جای توده های لیپیدی و چربی شود .

به طور خلاصه توصیه می شود افراد فریب تبلیغات دروغین برخی از رسانه ها را نخورند چرا که مطالعات علمی ثابت کرده است که تا کنون هیچ دارویی قادر به چاق کردن یک قسمت واحد از بدن نیست.

بخوانید  تب و بدن درد بعد از کشیدن دندان عقل

 

عوارض کلاژن شامل چه مواردی است ؟

به طور کلی این مکمل ها بی خطر بوده و مضرات شایانی برای فرد ندارد اما هر دارویی جدای از فوایدی که برایمان دارد می تواند دارای اثرات جانبی نیز باشد . اثرات جانبی گزارش شده از مکمل های کلاژن بسیار نادر بوده و شامل اسهال و سایر ناراحتی های گوارشی نظیر درد معده می باشد . از دیگر شکایاتی که افراد نسبت به قرص و پودر کلاژن دارند طعم بد آن می باشد که ممکن است با سلیقه ی برخی از افراد منطبق نباشد که در این موارد مصرف پودر کلاژن را به افراد توصیه می کنیم چرا که می توان آن را با یک نوشیدنی خوش طعم مخلوط کرد تا فرد متوجه مزه ناخوشایند آن نشود.

به دلیل اینکه این مکمل ها عموما مکمل های حیوانی هستند توصیه می شود در صورتی که به تخم مرغ و ماهی و صدف و … آلرژی دارید از مصرف این مکمل ها اجتناب نمایید زیرا در ساخت این مکمل ها از این مواد استفاده شده است و ممکن است موجب بروز واکنش های الرژیک در شما گردد.

 

سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم نکات مهم در مورد دو نوع از مکمل های پروتئین کلاژن و تفاوت های آنها بیان کنیم . با توجه به آن چه که اشاره شد مصرف این مکمل ها سبب آبرسانی و درخشش و شادابی پوست شده و می تواند کمک بسیار زیادی در زیبایی شما داشته باشد.

قرص کلاژن و پودر کلاژن از نظر کیفیت اثر گذاری تفاوت فاحشی ندارند و تنها تفاوت آن ها در سهولت استفاده از پودر کلاژن نسبت به قرص های کلاژن برای برخی از مصرف کنندگان است .

علاوه بر موادی که راجع به اهمیت استفاده از مکمل های کلاژن شرح داده شد . باید بگوییم که این مکمل ها سبب بهینه سازی متابولیسم بدن فرد شده و می تواند نقش مناسبی در تناسب اندام فرد داشته باشد ولی قادر به چاقی یک قسمت از بدن به تنهایی نمی باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×