» دندانپزشکی » لمینت دندان چیست و آیا لمینت دندان ترمیم دارد؟
لمینت دندان چیست
دندانپزشکی - زیبایی دندان ها

لمینت دندان چیست و آیا لمینت دندان ترمیم دارد؟

بهمن 1, 1402 210227

لمینت دندان یکی از بهترین روش های شناخته شده برای زیبایی دندان است. این روش علاوه بر زیبایی برای پوشاندن نواقصی از قبیل لک دندان، شکستگی دندان و ترک دندان مناسب است. این روش تقریبا جزء روش های با طول عمر بالاست و میزان ماندگاری لمینت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است بعد از حداقل ۵ سال و یا حداکثر ۱۰ سال روکش های دندانی نیاز به ترمیم یا تعویض پیدا کنند.

 

ترمیم لمینت دندان باید بعد از آسیب رسیدن به لمینت ها در اسرع وقت و توسط دندانپزشک انجام شود تا مشکلات جدی تری برای دهان و دندان پیش نیاید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یکی از روش های زیباسازی دندان ها است که جنبه درمانی ندارد. پوشش هایی که برای لمینت ساخته می شود از مواد مخصوص دندانپزشکی ساخته می شوند و معمولا با توجه به نوع مواد ماندگاری متفاوتی دارند.

لمینت یا ونیر یک روش اصطلاح طرح لبخند است که در چند سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. معمولا ونیرها همرنگ دندان یا چند درجه سفیدتر از رنگ طبیعی دندان ها انتخاب می شوند که کاملا به سلیقه متقاضی بستگی دارد.

بخوانید  علائم دندان در آوردن نوزاد

کاربرد لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان برای رفع مشکلاتی از قبیل شکستگی دندان، بد رنگی دندان ها، ترک خوردگی دندان ها، در بعضی موارد برای جایگزین ارتودنسی و کجی و بدشکلی دندان ها کاربرد دارد. بیشتر افراد بدون داشتن مشکلات دندانی تنها برای زیبا سازی لبخند خود از این روش استفاده می کنند.

کاربرد لمینت دندان چیست؟

آیا لمینت دندان ترمیم دارد؟

تمام اعمال زیبایی از جمله لمینت دندان نیاز به ترمیم پیدا می کنند. درست است عمر لمینت ها بسیار طولانی است اما یک روش دائمی و مادام عمر نیست و پس از مدتی ممکن است عواملی باعث تخریب روکش شوند و نیاز به ترمیم پیدا کند.

در ترمیم لمینت تنها نقاط آسیب دیده توسط مواد ترمیم می شوند و نیازی به تعویض کامل روکش ها نیست. اما گاه شدت تخریب به حدی زیادی است که اصلا ترمیم جوابگو نیست و لمینت ها باید تعویض شوند.

 

طول عمر لمینت سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی که امروزه به دلیل خلق لبخندی زیبا بسیار مورد استفاده قرار می گیرند دارای طول عمری بین ۱۰ تا ۱۵ سال دارند. جنس این لمینت ها ترد و شکننده است. اما زمانی که بر روی دندان قرار می گیرند استحکام بالایی پیدا می کنند.

به طور کلی نحوه مراقبت از لمینت ها در تعیین طول عمر آن ها دخیل است.

متوسط طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

طول عمر لمینت دندان به طور متوسط ده سال است. اما زمانی که اصول مراقبت به درستی انجام داده شود و فرد به تمام نکته های مراقبتی و بهداشتی دهان و دندان پایبند باشه عمر این روکش ها به ۲۰ سال هم می رسد.

بخوانید  ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف

البنه نوع لمینت هم تاثیر زیادی در ماندگاری آن دارد. لمینت های سرامیکی نسبت به لمینت های کامپوزیتی استحکام و مقاومت بالاتری دارند و همین بالا بودن استحکام سبب افزایش طول عمر آنها شده است.

متوسط طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

عوارض لمینت دندان

عوارض دندان کاملا به نوع جای گذاری لمینت ها بستگی دارد. اگر متخصص در این امر حرفه ای باشد انجام لمینت دندان هیچ گونه عوارضی در پی نخواهد داشت. اما زمانی که این کار به بهترین وجه ممکن انجام نشود ممکن است عوارض زیر دامن گیر متقاضی شود.

· التهاب لثه

التهاب لثه در لمینت کردن زمانی به وجود می آید که لمینت ها درست و دقیق در مجاورت لثه قرار داده نشوند. زمانی که ناصافی در آن ناحیه به وجود بیاید پلاک های میکروبی در آنجا گیر می افتند و همین مساله باعث التهاب لثه و حتی خونریزی لثه خواهد شد که در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری های لثه شود.

· بد بویی دهان

بدبویی دهان یکی از نگران هایی است که افراد هنگام لمینت کردن دارند. انجام این کار به صورت تخصصی و درست هیچ گونه بوی بدی به دنبال نخواهد داشت.

لمینت ها نیاز به مراقبت صحیح دارند شما دندان طبیعی هم داشته باشید نیاز به رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت اصولی و مرتب هستید و اگر نسبت به انجام این کار بی توجه باشید بوی بد دهان ظاهر می شود.

· روکش های لمینت باید به درستی برروی دندان ها نصب شوند ارتباط لمینت و دندان و عدم رعایت بهداشت در بیشتر مواقع باعث پوسیدگی دندان، مشکلات لثه و … می شود. رسیدگی اصولی به لمینت ها خطر ایجاد عوارض اینچنینی را به صفر می رساند.

بخوانید  برای دررفتگی و درد فک به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

· کامپوزیتی درست انجام داده می شود که امکان نخ دندان کشیدن وجود داشته باشد. اگر لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی و سرامیکی بر روی دندان به هم وصل شود و امکان نخ دندان کشیدن را از فرد بگیرند. باعث پوسیدگی سریع تر دندان ها و بوی بد دهان می شود.

· لمینت کردن دندان ها به طرز قابل توجهی فاصله بین دندان ها را پر می کند باز ماندن بین دندان ها تنها برای نخ دندان کشیدن است و اگر این مقدار بیشتر باشد مواد غذایی هر بار در بین دندان ها گیر می کند و باعث بدبویی دهان می شود. درست قرار نگرفتن لبه ها باعث مشکلات متعددی می شود. پس تا جایی که می توانید از ایجاد لبه در کامپوزیت جلوگیری کنید.

·تراش دندان

تراش دندان یکی دیگر از عوارض لمینت دندان است. معمولا بهترین افرادی که لمینت برای انها مناسب است افرادی هستند که دندان های همواری داشته باشند و به تراش دندان نیازی پیدا نکنند. فرم دندان ها در لمینت کردن بسیار مهم است چون اگر فرد متقاضی فرم دندان های بدی داشته باشد ناچارا باید از تراش برای اصلاح ناهمواری ها استفاده کرد. تراش یک میلی متری در لمینت سرامیکی بیشتر وجود دارد تا برجستگی های روی دندان رفع شود و کار پایانی هماهنگی و زیبایی بیشتری داشته باشد.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

به طور معمول تمام افراد کاندیدای انجام لمینت دندان نیستند و اگر بدون توجه به شرایط لثه و دندان این کار انجام شود ماندگاری چندانی نخواهد داشت و بعد از مدتی از آسیب می بیند.

بخوانید  چسب دندان مصنوعی را از کجا تهیه کنیم؟

افرادی که بهم ریختگی دندان دارند به طوری که فاصله بین دندان ها زیاد باشد و یا موقعیت دندان خراب است. در برخی موارد هم فرورفتگی یا برآمدگی روی دندان ها وجود دارد که برای یکدست شدن و فرم بخشیدن به آن ها از لمینت استفاده می شود.

شکستگی یا لب پریدگی دندان های فرد با لمینت رفع می شوند.

مراجعه کننده هایی که به دنبال اصلاح طرح لبخند هستند می توانند از این روش استفاده کنند.

اگر دندان های جلو به اصلاحات جزیی نیاز داشته باشند می توان با لمینت کردن نظم بیشتری به دندان ها بخشید.

افرادی که رنگ دندان های آن ها بد رنگ است می توانند با لمینت این مشکل را رفع کنند. اما زمانی که تغییر رنگ به دلیل مصرف دخانیات، مصرف بیش از حد مواد غذایی رنگدانه دار، مصرف چای و قهوه، ضرب دیدگی دندان یا عصب کشی دندان باشد بایستی ابتدا عادت های بد غذایی و دخانیات کنار گذاشته شود چون استفاده مجدد از سیگار می تواند به لمینت آسیب بزند و از عمر طبیعی آن بکاهد.

 

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

با توجه به فراگیر شدن لمینت دندان در بین افراد، ممکن است بیشتر متقاضیان بدون توجه به وضعیت دهان و دندان خود و تنها به دلیل زیباتر شدن دندان ها اقدام به انجام این عمل کنند.

گروه زیر افرادی هستند که کاندیدای خوبی برای انجام روکش دندان نیستند.

· افرادی که مینای دندان آن ها تحلیل رفته و یا کلا ندارند.

· وجود پوسیدگی های شدید سدی برای انجام لمینت است

· داشتن بیماری های لثه و یا از بین رفتن لثه هم باعث می شود که نتوان از لمینت استفاده کرد.

بخوانید  ایا لمینت به دندان و مینای دندان اسیب میزند ؟

· وجود عادت های بدی همچون دندان قروچه هم مانعی برای لمینت است.

· مصرف بالای مواد خوراکی و نوشیدنی های رنگی هم منعی برای انجام انواع لمینت است.

· افرادی که دخانیات زیادی مصرف می کنند کاندید خوبی برای انجام لمینت نیستند.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

مراحل انجام لمینت دندان کدامند؟

جلسات انجام لمینت دندان با توجه به سن بیمار، نوع لمینت انتخابی، درصد خرابی دندان ها، تعداد دندان ها و … متفاوت است ولی به طور کلی فرد باید هر یک از مراحل زیر را در جلسات جداگانه ای طی کند.

در مرحله ابتدایی از تمامی دندان ها عکس برداری انجام می شود و اگر دندان ها مشکلات دیگری از قبیل پوسیدگی داشتند باید سریعا رفع شوند.

سپس اگر سطح دندان ها ناهمواری داشت باید به ضخامت بسیار کمی تراش داده شوند تا سطح دندان ها آماده لمینت شود.

تراش دندان باید به حدی کم باشد که به مینای دندان آسیب نرسد و در ادامه باعث حساسیت های دندانی شود.

بعد از تراش نوبت به قالب گیری می رسد..قالب های گرفته شده توسط دندانپزشک به لابراتوار فرستاده می شود.

معمولا بین دو هفته تا یک ماه قالب لمینت آماده می شود . با توجه به اینکه دندان ها در این مدت برای انجام لمینت تراش داده شده اند و امکان حساسیت در ان ها بالاست پس از پوشش های موقتی استفاده می شود تا از دندان ها به طور کامل محافظت شود.

زمانی که لمینت ها آمده شده اند ابتدا به صورت موقتی بر روی دندان ها گذاشته می شوند تا دندانپزشک عیوب احتمالی آن ها را رفع کند. اگر فرم و اندازه لمینت ها بزرگتر آن ها را اصلاح می کند.

برای نصب لازم است که سطح دندان مقداری زبر شود که در اینجا سطح دندان را کمی تراش می دهند تا لمینت ها به راحتی بچسپند.

بخوانید  چگونه چسب دندان بسازیم؟

برای محکم کردن لمینت ها بر روی دندان از یک رزین مخصوص و حساس به نور استفاده می شود و وقتی پرتوهای لیزری روی لمینت ها تابانده میشود کاملا روی دندان محکم می شوند. برای بررسی های احتمالی و اطمینان از نصب صحیح بایستی بعد از یک هفته دوباره به پزشک مراجعه شود.

 

انواع لمینت دندان کدامند؟

لمینت دندان در دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی وجود دارد. روش کامپوزیت یک روش رایج تر که به تراشکاری و قالب گیری نیاز ندارد و در یک جلسه ۵ ساعته قابل انجام است. اگر انجام این روش به صورت تخصصی باشد باعث بوی بد دهان و التهاب لثه نخواهد شد. انتخاب مواد مناسب و با کیفیت در ونیر کامپوزیت باعث می شود که در دراز مدت دچار تغییر رنگ نشود.

لمینت های سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت طول عمر بیشتر دارند و معمولا برای انجام به سه جلسه بیشتر زمان نیاز دارند. در لمینت به روش سرامیکی باید دندان ها تراش نازک زده شوند. اگر لمینت دچار شکستگی یا ترک شود امکان ترمیم آن وجود نخواهد داشت و حتما باید تعویض شود. اگر به دنبال طول عمر بیشتر از ده سال هستید لمینت های سرامیکی گزینه فوق العاده ای هستند. اگر به درستی قالب گیری و نصب شوند هیچگونه عوارضی در پی نخواهند داشت.

بهترین نوع لمینت دندان چیست؟

نوع دندان و ساختار دندان ها تعیین کننده بهترین نوع لمینت دندان است. لمینت های سرامیکی قبل از انجام نیاز به تراش دندان است که در لمینت های کامپوزیتی می توان بدون تراش اتصال را انجام داد. قیمت لمینت های سرامیکی نسبت به نمونه های کامپوزیتی بالاست و ماندگاری بیشتری هم دارند.

بخوانید  بایدها و نبایدهای جراحی دندان سال [1402]?

پزشک متخصص با توجه به وضعیت لثه و دندان به شما مشاوره می دهد تا بهترین نوع کامپوزیت برای شما انتخاب شود. سلامت و زیبایی دهان و دندان در گرو انتخاب لمینت مناسب و پزشک مناسب است. چون انجام لمینت های نامناسب عوارض این روش را دوچندان میکند.

طول عمر لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی طول عمر کمتری نسبت به نمونه های سرامیکی دارد. معمولا بین ۵ تا ۷ سال و یا کمتر دوام دارند. تخصص پزشک و انجام صحیح لمینت می تواند باعث افزایش طول عمر لمینت ها شود. در صورت شکستی یا لب پریدگی لمینت کامپوزیتی، امکان ترمیم آن وجود دارد.

طول عمر لمینت سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی به دلیل ساختار مستحکمی که دارند طول عمر بالایی دارند. اگر متقاضی بتواند تمام دستورالعمل های نگهداری و مراقبت را به درستی انجام دهد لمینت بیشتر از ۲۰ سال دوام خواهد داشت.

آیا لمینت دندان دائمی است؟

لمینت دندان جزء روش های طولانی مدت زیبایی دندان به حساب می آید. اما روشی دائمی نیست و نیاز به ترمیم و تعویض دارد. لمینت های سرامیکی اگر به طور صحیح مراقبت شوند بیشتر از ۲۰ سال دوام دارند اما دوام دائمی ندارند و حتما باید بعد از شکستگی یا آسیب تعویض شوند. لمینت های کامپوزیتی هم بین ۵ تا ده سال دوام دارند که به راحتی ترمیم و تعویض می شوند.

مزایای لمینت دندان

شاید از نظر شما لمینت دندان تنها برای زیبایی باشد اما انجام لمینت با زیر همراه است.

حفاظت کردن از ساختار ضعیف دندان

جلوگیری از بیشتر شدن ترک دندان

قابل استفاده برای ترمیم های پس از عصب کشی

بخوانید  آیا جوش شیرین برای دندان مضر است؟

پوششی مناسب برای شکستگی دندان

تصحیح عملکرد دندان برای جویدن غذا پس از شکستگی دندان

حفاظت کردن از دندان در برابر سایش

راه اتصال بریج به دندان

پوشش مناسبی برای ایمپلنت

اصلاح کردن بد رنگی دندان

اصلاح فرم، طول و پهنای دندان

تصحیح بدشکلی دندان

بستن فواصل دندانی (دیاستما)

اصلاح به هم ریختگی جزیی دندان ها

معایب لمینت دندان

· بعد از انجام لمینت دندان ممکن است فرد نسبت به سرما و گرما حساسیت داشته باشد که بعد از مدتی کاملا رفع می شود.

· در صورتی که همچنان مصرف نوشابه، مشروبات الکلی و یا سیگار را ترک نکرده اید. پس منتظر تغییر رنگ لمینت ها و کاهش طول عمر آن باشید.

· تراش دندان در لمینت یک عیب بزرگ است چون زمانی که فرد بخواهد لمینت ها را بردارد این کار امکان پذیر نخواهد بود و بازگشت به حالت اولیه غیر ممکن است. پس اگر مطمئن نیستید و هنوز دندان پزشک خوبی پیدا نکرده ابد لمینت را به تعویق بیندازید

· در پاره ای از مواقع متقاضیان پزشکانی را برای این کار انتخاب میکنند که اصلا تخصصی در لمینت ندارند و کار خود را به درستی انجام نمی دهند. استفاده از چیپس و مواد بی کیفیت توسط این پزشکان باعث می شود بعد از مدت کوتاهی لمینت بیفتد با شکسته شود.

· قیمت بالای لمینت امکان انجام این عمل را برای افراد غیر ممکن کرده است.

· اگر لمینت از جنس سرامیکی باشند قابل ترمیم نخواهند بود و حتما بعد از آسیب باید تعویض شوند.

· ممکن است به دلیل مشکلات دهان و دندان عمر لمینت ها به کمتر از ده سال برسد در این صورت لازم است که حتما آن را تعویض کرد.

بخوانید  برای سفید کردن دندان‌ها چه کنیم؟

· اگر تراش دندان عمیق باشد و به عاج دندان برسد باند ضعیف می شود. احتمال افتادن لمینت بیشتر می شود.

· اگر دندان های شما پوسیدگی زیادی داشته باشد و یا پرکردگی های قدیمی زیادی داشته باشید بهتر است سراغ لمینت کردن نروید.

· زمانی که لمینت ها بر روی دندان مستحم شدند امامان کنده سدت و با تعویض آن ها وجود ندارد.

نکات مهم درباره لمینت دندان

لمینت دندان پوسته ای نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت است که قیمت بالایی هم دارد و به عنوان گران ترین اعمال دندانپزشکی محسوب می شود. طول عمر لمینت ها بسیار بالاست. بیشتر افراد ترجیح می دهند همرنگ دندان ساخته شود. یا اینکه چند درجه روشنتر از دندان های طبیعی باشد. عوارض این روش بسیار پایین است و ترمیم کاملا به رفتار فرد بستگی دارد.

معمولا کامپوزیت ها نیاز به تعویض پیدا می کنند اما ونیرهای سرامیکی استحکام بیشتری دارند و به خوبی می توانند تا بیشتر از ۱۵ سال دوام داشته باشند. اما در صورت آسیب قابل ترمیم نیستند و حتما باید تعویض شوند.

عوامل موثر بر طول عمر لمینت دندان

پارامترهای مختلفی در طول عمر لمینت دندان تاثیر می گذارند. لمینت کردن يک روش نسبتا دائمی است. اما ممکن است هر چند وقت یکبار نیاز به ترمیم یا تعویض پیدا کنند. در بدترین حالت ممکن ۵ سال عمر می کنند. اگر بهداشت دهان و دندان مرتبا رعایت شود عمر این روش زیباسازی به ۲۰ سال هم می رسد.

پارامترهای تاثیر گذار بر استحکام لمینت دندان

استحکام لمینت دندان بسته به موادی که در ساخت دندان استفاده می شود متفاوت است. استفاده از مواد چینی و بی کیفیت می تواند باعث استحکام پایینی باشد. معمولا لمینت های سرامیکی مستحکم تر هستند و طول عمر بالایی هم دارند. اما مدل های کامپوزیتی از استحکام چندان زیادی برخوردار نیستند و ممکن است با برخورد ضربه آسیب ببیند.

بخوانید  هزینه ارتودنسی نامرئی

طراحی دقیق متناسب با دندان ها، استفاده از چسب با کیفیت، مراقبت های قبل و بعد صحیح باعث استحکام هر چه بیشتر لمینت می شود

آیا امکان برداشتن لمینت دندان وجود دارد؟

معمولا افرادی که برای زیباسازی و ترمیم دندان های خود لمینت دندان سرامیکی یا کامپوزیتی را انتخاب می کنند باید این روش را برای همیشه ادامه دهند. لمینت های کامپوزیتی امکان برداشته شدن را دارند چون دندان زیر روکش تراش داده نمی شود. اما در روکش های سرامیکی به دلیل تراش دندان لازم است که هر بار این روش ترمیم یا تعویض شود. قبل از اینکه به فکر لمینت باشید باید مطمئن شوید که به صورت دائمی می توانید از دندان های لمینتی خود مراقبت کنید.

روش های مراقبتی از لمینت دندان

مراقبت از لمینت دندان همانند مراقبت از دندان طبیعی است شما هر چقدر زمان برای بهداشت دهان و دندان صرف می کنید باید مقدار آن را برای لمینت بیشتر کنید.

مسواک زدن روزانه

نخ دندان کشیدن

پرهیز از خوردن مواد خوراکی رنگ دار

پرهیز از خوردن غذاهای سفت و میوه های سخت

استفاده از دهان شویه مخصوص

ترک سیگار و دخانیات

ترک مشروبات الکلی

اجتناب از باز کردن درب اشیاء سخت با دندان

آیا لمینت دندان در بارداری انجام می شود؟

لمینت دندان در بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود. از آنجا که خدمات دندانپزشکی در بارداری مگر در مواقع اورژانسی و اجباری انجام داده نمی شود. پس لمینت هم به دلیل شرایط جسمی مادر و تغییرات هورمونی در این دوران انجام نمی شود. با انجام لمینت در این دوران شانس ابتلا به التهاب لثه را افزایش می دهید.

نتیجه گیری

لمینت دندان یکی از روش های زیبایی است که در دو مدل لمینت سرامیکی و کامپوزیتی انجام می شود. لمینت های سرامیکی طول عمر بسیار طولانی دارند. اگر به آنها آسیب نرسد می توانند بیشتر از ۲۰ سال عمر کنند. هزینه های متفاوتی برای لمینت در نظر گرفته می شود. اگر از لمینت های کامپوزیتی استفاده کنید دندان ها نیازی به تراش نخواهد داشت اما در ونیرهای سرامیکی دندان حدود یک میلی تراش داده می شود.

اگر لمینت های کامپوزیتی خراب شود با ترمیم مشکل ان ها رفع می شود. اما شکستن و ترک خوردن لمینت های سرامیکی با ترمیم رفع نمی شود و حتما باید لمینت تعویض شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×