» ارتودنسی » مراحل سیم کشی دندان چیست؟
سیم کشی دندان
ارتودنسی - زیبایی دندان ها - ناهنجاری های دندان

مراحل سیم کشی دندان چیست؟

تیر 24, 1402 140306

یکی از روش های صافی دندان ارتودنسی و یا اصطلاح عامیانه آن سیم کشی می باشد. در سیم کشی دندان با توجه به فشار ملایم و یکنواختی که به دندانها وارد می شود باعث مرتب شدن و جابه جایی دندانها خواهد شد.

نتیجه دندانهای کج و بهم ریخته

رعایت بهداشت و تمیز کردن دندان های بهم ریخته و نامرتب بسیار دشوار است، در نتیجه این روی هم افتادگی و رعایت نشدن بهداشت آن طور که باید باعث ایجاد پوسیدگی در دندانها می شود. از مشکلات دیگر بهم ریختگی دندانی می توان به ایجاد اختلال در صحبت کردن، جویدن غذا… اشاره کرد.

سیم کشی دندان علاوه بر تغییر موقعیت یک یک دندان‌ها، طرح لبخند و به تبع آن چهره فرد را بهتر و زیباتر می‌کند. بریس‌های مختلفی در ارتودنسی و سیم کشی دندان به کار برده می‌شود. متخصصین ارتودنسی در کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر داودیان نیازها و خواسته‌های هر بیمار را ارزیابی می‌کنند و بهترین روش را برای مرتب کردن دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند پیشنهاد می‌دهند. جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌های ۸۸۸۷۵۱۴۵– ۶۶۵۲۰۹۸۰ در تماس باشید یا از طریق تلگرام سوالات خود را مطرح فرمایید.

بخوانید  خمیردندان مخصوص کامپوزیت + معرفی برند های مطرح و مقایسه ی هر کدام

سیم کشی دندان

چه مشکلاتی با سیم کشی دندان قابل اصلاح است

در ادامه به مشکلاتی مه توسط سیم کشی و یا ارتودنسی دندان قابل اصلاح می باشد اشاره خواهیم کرد:

 

از بین بردن شلوغی دندانها

اگر فک بیمار باریک باشد، فضای کافی برای تمام دندان‌ها وجود ندارد. متخصص ارتودنسی در چنین مواردی مجبور است یک یا چند دندان را بکشد تا فضای لازم برای دیگر دندان‌ها ایجاد شود.

دندان نهفته

بعضی از دندان‌های دائمی در محل مناسب از لثه بیرون نمی‌زند.

نامتقارن بودن دندان‌ها

دندان‌های بالا و پایین به ویژه هنگام بستن دهان روی هم قرار نمی‌گیرد و دندان‌ها حتی زمان بسته بودن دهان دیده می‌شود.

اصلاح دیپ بایت

هنگام روی هم گذاشتن دندان‌ها، دندان‌های بالا همپوشانی زیادی با دندانهای پایین دارد.

بایت معکوس

هنگام روی هم گذاشتن دندان‌ها، دندان‌های بالا پشت دندان‌های پایین قرار می‌گیرد.

اپن بایت

هنگام روی هم گذاشتن دندان‌ها، بین دندان‌های بالا و پایین فاصله وجود دارد.

آندربایت

دندان‌های جلویی بالا بسیار عقب یا دندان‌های پایین بسیار جلو هستند.

 

کراس بایت

حداقل یکی از دندان‌های بالا هنگام بستن دهان جلوی دندان‌های پایین قرار نمی‌گیرد و دندان (های) نامرتب بسیار نزدیک گونه یا زبان است.

بخوانید  انجام همزمان ارتودنسی و عمل بینی: زیبایی و بهبود عملکرد

فواصل بین دندانی

دندان‌ها یا به دلیل غایب بودن دندان یا صرفاً به دلیل کوچک بودن و پر نکردن فضای موجود، فاصله‌دار هستند. (حالت برعکس به هم فشردگی دندان‌ها)

سیم کشی دندان چه مزایای دارد؟

متخصص ارتودنسی می‌تواند عملکرد و ظاهر دندان‌های شما را اصلاح کند.

بهبود و توانایی جویدن و بهبود گفتار فرد.

آسان شدن مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان.

جلوگیری از آسیب دیدن لثه ها

 زمان مناسب برای اقدام به سیم کشی دندان

بهترین زمان سیم کشی دندان معمولاً در دوران کودکی می باشد، اما با این حال بزرگسالان هم می توانند برای ارتودنسی اقدام کنند، و در واقع تعداد بیماران بزرگسال ارتودنسی روز به روز درحال افزایش است. داشتن تعداد دندان‌های مناسب عامل مهم‌تری از سن است. درمان ارتودنسی کودکان نیز باید تا زمان درآمدن تعداد کافی از دندان‌های دائمی به تعویق انداخته شود.

اقدامات قبل از سیم کشی دندان

متخصص ارتودنسی  ابتدا قبل از شروع به درمان وضعیت دندان‌های بیمار را بررسی می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که دندان‌ها بدون ارتودنسی چگونه رشد خواهند کرد و در چه وضعیتی قرار خواهند گرفت.

انواع بریس‌های مورد استفاده در سیم کشی دندان

یکی از پرکاربرد ترین ها بریس فلزی است که از استیل ضدزنگ گرید بالا تهیه شده. در این روش بریس فلزی سیم باریکی را با کش ارتودنسی در جای خود ثابت نگه می‌دارد، کش ارتودنسی فشار را روی دندان‌ها وارد می‌کند و آن‌ها را به سمت محل دلخواه حرکت می‌دهد. بیمار در صورت تمایل می‌تواند کش‌ها یا رابر بندهایی در رنگ‌های مختلف انتخاب کند تا لبخندی منحصر به فرد داشته باشد.

بخوانید  انواع روش‌های ترمیم دندان

بریس خود باز و بسته شونده (براکت دیمون)

بریس خودباز و بسته شونده (براکت دیمون) از همان مواد به کار رفته در بریس فلزی تهیه می‌شود، اما تفاوت این دو در این است که در براکت دیمون از کش استفاده نمی‌شود. تعداد ویزیت‌های ارتودنسی دیمون کمتر است و سایش کمتری روی دندان وجود دارد. بریس خودباز و بسته شونده از براکت‌های شفاف، فلزی یا سرامیکی تهیه می‌شود. اندازه بریس دیمون و فلزی یکی است، اما در بریس دیمون به جای استفاده از کش از درب های کشویی برای حفظ سیم روی براکت ها استفاده خواهد شد.

بریس شفاف یا سرامیکی چگونه است؟

بریس شفاف یا سرامیکی از مواد شفاف به دست می آید و  به اندازه بریس فلزی نیز جلب توجه نمی‌کند. این نوع بریس برای افراد بزرگسالان و نوجوانان مناسب است که به زیبایی ظاهر خود اهمیت می‌دهند. هر چند بریس شفاف همرنگ دندان چندان مشخص نمی باشد، اما چون شکننده‌تر و بزرگتر از بریس‌های فلزی می باشد هنگام رعایت بهداشت دهان و دندان به مراقبت بیشتری نیاز خواهد داشت.

بریس شفاف یا سرامیکی چگونه است؟

بریس لینگوال

بریس لینگوال یا پلاک شفاف به طور سفارشی از فلز برای هر بیمار ساخته می‌شود تا دقیقاً متناسب با شکل دندان‌ها باشد. تمام متخصصین ارتودنسی نمی‌توانند بریس لینگوال را در دهان قرار دهند و برای برخورداری از این درمان باید به متخصص مجرب و حرفه‌ای مراجعه کرد.

بخوانید  ایمپلنت All On 4 و تفاوت آن با ایمپلنت معمولی در چیست؟

مزایای ارتودنسی نامرئی نسبت به ارتودنسی ثابت چیست؟

از آنجایی که پلاک‌های ارتودنسی نامرئی متحرک می باشد، بیمار در طول درمان آزادی عمل بیشتری برای میل کردن خوراکی‌های مورد علاقه خود دارند، فقط کافی است پلاک را به آرامی از دهان خود خارج کنند.

سیم‌کشی دندان چقدر طول می کشد؟

طول مدت درمان در افراد با توجه به شدت ناهنجاری متفاوت می باشد. میزان پیشرفت درمان برای تمام بیماران یکسان نیست و هر بیمار با سرعت متفاوتی به سیم کشی واکنش نشان خواهد داد، بنابراین مدت زمان درمان ممکن است با زمان برآورد شده متفاوت باشد. تعهد و پشتکار بیمار در استفاده از کش ارتودنسی یا هدگیر مطابق تجویز ارتودنسی عامل مهمی در موفقیت‌آمیز و موثر بودن درمان است.

هزینه سیم کشی دندان چقدر است؟

هزینه سیم کشی دندان بسته به نوع بریس، تکنیک پزشک معالج و مکان متفاوت خواهد بود:

به طور کلی هزینه ارتودنسی دندانها متفاوت است و نمی توان قیمت دقیقی را اعلام کرد، و عواملی مانند : سن بیمار، میزان ناهنجاری دندانهای بیمار، نوع درمان مناسب با دندانها و سن بیمار… بر روی هزینه های سیم کشی دندان تاثیر گذار می باشد. پس بهتر است ابتدا به متخصص مراجعه کنید سپس با توجه به شرایط شما هزینه را اعلام خواهند کرد.

بخوانید  اپن بایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×