» اعصاب و روان » مزایای بازی های رایانه ای و رسانه ای و ویدئو گیم‌ها چیست؟
مزایای بازی های رایانه ای و رسانه ای و ویدئو گیم‌ها چیست؟
اعصاب و روان - سبک زندگی - سرگرمی - سلامت ذهن - فرهنگ

مزایای بازی های رایانه ای و رسانه ای و ویدئو گیم‌ها چیست؟

فروردین 6, 1403 160317

نگاهی کلی به مزایای غرق شدن در دنیای بازی های رایانه ای و ویدئو گیم‌ها

به اعتقاد بسیاری از افراد به ویژه پدر مادرها، بازی‌ های ویدئویی و رایانه ای برای کودکان و به طور کلی گیمرها هیچگونه مزایایی ندارد. این نظریه اما برای پلیرها و افرادی که عاشق بازی‌های ویدئویی هستند، اهمیت بالایی ندارد و این افراد ساعت‌ ها با موبایل، کامپیوتر و دستگاه‌های دیگر مشغول به بازی کردن می شوند و در دنیای ویدئو گیم ها غرق می شوند. در ابتدا باید به تمامی افرادی که فکر می‌ کنند بازی های ویدئویی برای افراد مفید نیست، گفت که به صورت علمی ثابت شده است که بازی کردن ویدئو گیم به خصوص برای کودکان مزایای متعددی دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با مزایای غرق بازی های رایانه ای بیشتر آشنا شوید.

مزایای بازی های رایانه ای

آیا بازی‌های ویدئویی و رایانه ای برای گیمرها مزایایی دارند؟

همانطور که گفته شد، بازی های رایانه ای برای گیمرها مزایای متعددی دارند. البته توجه کنید که بازی کردن به مدت طولانی درست مانند انجام دادن هر کار دیگری به صورت طولانی، مضر است. در این بخش قصد داریم برخی از مزایای بازی های رایانه ای برای کودکان و به طور کلی پلیرها را معرفی کنیم.

بخوانید  علت نازک شدن پوست داخل دهان چیست؟

اهمیت بالای بازی های رایانه ای در اجتماع

یکی از ویژگی‌های جذاب که بازی های رایانه آنلاین دارند، این است که می توانند مهارت اجتماعی افراد به ویژه کودکان را تا حد زیادی بالا ببرد. در این بازی ها کودکان می توانند با تمامی افراد در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل مهارت های اجتماعی فرزندان شما و آی کیو به طور وسیعی بهتر خواهد شد. البته این ویژگی تنها برای کودکان نیست و می تواند بهترین راه حل برای افرادی باشد که ترس از حضور در اجتماع دارند.

اهمیت بالای بازی های رایانه ای در یادگیری

در برخی از بازی های رایانه ای، سازندگان سعی داشته اند تا بتوانند به همراه جذابیت های بصری و مرحله های سرگرم کننده، کودکان را به یادگیری تشویق کنند. به عنوان مثال بازی های ویدئویی متعددی وجود دارند که برای یادگیری ریاضی یا زبان انگلیسی وجود دارند. این بازی ها در پلتفرم های مختلفی مانند تلفن همراه و رایانه های شخصی قابل اجرا هستند.

یکی از بهترین نرم افزارها در زمینه یادگیری زبان انگلیسی که یادگیری را با بازی همراه کرده است، دولینگو (Duolingo) نام دارد. همچنین بازی‌ هایی که بر اساس یادگیری طراحی شده اندف فرصت این را فراهم می کنند که افراد بتوانند بر روی معلومات خود تمرین کنند. این قابلیت می تواند در روند یادگیری کودکان بسیار تاثیر گذار باشد.

بخوانید  کتاب بیولوژی کمپبل ویرایش 2020

تاثیرات بازی های رایا نه لی

اهمیت بالای بازی های رایانه ای در بالا بردن واکنش افراد

از دیگر مزایایی که بازی های رایانه ای بر روی گیمرها دارند، بالا بردن سرعت واکنش افراد است. این واکنش ها که اصطلاحا با نام ریفلکس نیز در میان افراد شناخته می شود، می تواند تاثیر زیادی در زندگی واقعی افراد داشته باشد. به طور کلی این ویژگی می تواند هوش هیجانی افراد را بهبود دهد. به عبارت دیگر افرادی که بازی های رایانه ای بازی می کنند، می توانند سریع تر در برابر برخی از رویدادها و مباحث اجتماعی پاسخ دهند.

اهمیت بالای بازی های رایانه ای در انگیزه افراد

یکی از دلایلی که والدین نیز از بازی های رایانه ای استقبال می کنند این است که می توانند به عنوان پاداش در ازای درس خواندن کودکان باشند. این بازی ها به طور کلی می توانند انگیزه مناسبی باشند برای افرادی که قصد دارند کاری طاقت فرسا انجام دهند.

تاثیر بازی های ویدئویی چندین سالی است که توسط موسسه های پژوهشی مختلف بررسی می شود. این تحقیقات نتایج مثبتی را داشته است که در ادامه با برخی دیگر از این تاثیرات آشنا می شویم:

  • بازی های ویدئویی، کار تیمی را تشویق می کنند
  • بازی های ویدئویی خلاقیت افراد را به طرز قابل توجهی افزایش می دهند
  • بازی های ویدئویی مهارت هایی مانند رهبری و استراتژی را به گیمرها آموزش می دهند
  • بازی های ویدئویی می توانند مهارت تفکر منطقی را به افراد بیاموزد
بخوانید  تخفیف خرید بلیط هواپیما تهران به نجف

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، بازی کردن به مدت طولانی یا همان افراط در بازی کردن، می تواند عواقب جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد. به عنوان مثال افراد در صورت بازی کردن زیاد، ممکن است با مشکلاتی مانند ضعیف شدن چشم روبرو شوند.

با بازی کردن، مهارت های مختلف خود را بهبود ببخشید

بر خلاف این عقیده که بازی های رایانه ای نمی توانند مفید باشند و تنها بازی های برد گیم هستند که برای بازی کنندگان سود دارند، بازی های ویدئویی تاثیرات زیادی برای روی مهارت گیمرها دارد. از این مهارت ها که تاثیر زیادی در زندگی واقعی دارد، می توان به مهارت های اجتماعی یا تفکر منطقی اشاره کرد که در پلیرهای بازی های رایانه ای بهبود داده می شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×