» دندانپزشکی » معرفی رشته دندانپزشکی
دندانپزشکی
دندانپزشکی

معرفی رشته دندانپزشکی

دی 6, 1402 230215

دندانپزشکی چیست؟

دندانپزشکی یکی از شاخه های علوم پزشکی است که در رابطه با تشخیص و درمان بیماری های دهان، دندان و لثه می باشد. این شاخه از علوم پزشکی در یک دوره ی ۶ ساله که خود به دو قسمت تبدیل می شود آموزش داده می شود. قسمت اول شامل علوم پایه (به مدت ۲ سال) و قسمت دوم شامل کلینیک (به مدت ۴ سال) می باشد و دانشجو در ابتدا مباحث کلی علوم پزشکی شامل فیزیولوژی، آناتومی، میکروبیولوژی و بیوشیمی را مثل دیگر رشته های علوم پزشکی یاد می گیرد. پس از آن نیز در دوره ۴ ساله ی  کلینیک به آموختن تخصصی دهان و دندان می پردازد.
آموزش های تخصصی از فیزیولوژی و آناتومی فک و صورت آغاز می شود تا جایی که دانشجو برای درمان بالینی بیمار آماده باشد. در نهایت هم دندانپزشک عمومی برای تشخیص و درمان بیماری های مربوط به پوسیدگی های دندان، بیماری های لثه، بیماری های مربوط به دهان و فک و صورت، انجام درمان های ارتوپدیک ابتدایی، درمان دندان های شیری، انجام درمان های پروتزی مثل جایگزین کردن دندان های از دست رفته و همچنین انجام جراحی های ساده آماده می شود.
بعد از اتمام دوران تحصیل و گذراندن طرح، مسئله ی گشایش مطب مطرح می شود. افتتاح یک مطب در شهرهای بزرگتر به مراتب از شهرهای کوچکتر و دور افتاده تر سخت تر است، درواقع هر دندانپزشک برای افتتاح مطب خود در هر شهری باید امتیاز به خصوصی را کسب کرده باشد که این امتیاز به عوامل متعدد بستگی دارد، از مدت زمان فعالیت گرفته تا میزان فعالیت در شهرهای دور افتاده و محروم و …

بخوانید  ارتودنسی تا چند سالگی جواب میده؟

|مقاله مرتبط : کلینیک دندانپزشکی

دندانپزشکی شامل ۱۰ رشته ی تخصصی می باشد که عبارت اند از:

متخصص ترمیمی، متخصص پریو، متخصص فک و صورت، متخصص رادیولوژی، متخصص اطفال، متخصص ارتودنسی، متخصص پاتولوژی، متخصص روت کانال، متخصص پروتز، متخصص تشخیص
دندانپزشک عمومی بعد از گذراندن دوران تحصیل خود در صورت تمایل به دریافت تخصص می تواند در یکی از رشته های فوق اقدام به ادامه تحصیل کند که البته این موضوع وابسته به قبولی در امتحان جامع تخصصی می باشد.
طول مدت تحصیل در رشته های تخصصی دندانپزشکی بین ۳ تا ۵ سال می باشد که با توجه به پیچیدگی تخصص متفاوت می باشد.

دندانپزشک کیست؟

دکتر دندانپزشک کسی است که حتما دوره ی عمومی دندانپزشکی را گذرانده و حالا با مدرک دندانپزشکی عمومی و یا با تحصیل در یکی از تخصص های این رشته به عنوان دندانپزشک متخصص می تواند نسبت به تشخیص و درمان بیماری های مربوط به رشته ی تحصیلی و تخصص خود بپردازد. دندانپزشک های متخصص با گذراندن دوره ی تخصص حوزه ی کاری خود را اگر چه محدود می کنند، اما با تخصص و علم و توانایی بیشتر در زمینه ی تخصص خود فعالیت می کنند و در نتیجه می توانند تشخیص های بهتر و درمان بیماری های پیچیده تری را بر عهده بگیرند.

بخوانید  تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

بورد تخصصی چیست؟

حتما شما هم عبارت بورد تخصصی را شنیده اید و برایتان سوال شده بورد تخصصی چیست و چرا بعضی از دندانپزشک ها به آن اشاره می کنند و بعضی خیر؟
بعد از گذراندن دوره ی تخصص دندانپزشکی امتحان جامع دیگری تحت عنوان بورد تخصصی هم به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی برگزار می شود که دندانپزشکان با شرکت در این امتحان و دریافت نمره ی قبولی دارای بورد تخصصی می شوند. این مدرک برای سطح علمی دندانپزشکان اهمیت زیادی دارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×