» اخبار » نحوه انجام ارتودنسی دندان برای افراد ۵۰ سال
اخبار

نحوه انجام ارتودنسی دندان برای افراد ۵۰ سال

مهر 25, 1402 160216

نحوه انجام ارتودنسی دندان برای افراد 50 سال

همه افراد در سراسر دنیا به فکر زیبایی چهره خود هستند. قطعا یکی از زیبایی­های مهم در صورت هر کسی، لبخند فرد است. اما مشکلاتی وجود دارد که این لبخند زیبا را از شما می­گیرد. دسته­ای از این مشکلات در بهم ریختگی و نامنظمی دندان­ها طبقه بندی می­شوند. هما­ن­طور که می­دانید سال­های زیادی است که راه­حل این مشکل پیدا شده است. دندان­پزشکان با استفاده از انواع مختلف ارتودنسی، زیبایی و نظم را به دندان­های بیماران خود باز می­گردانند و در نتیجه کار لبخندی زیبا را به آن­ها هدیه می­دهند.

اما طبق روندی که اهمیت این موضوع در دنیا و علی­الخصوص در کشور ما داشته است، ممکن است افراد میانسال زیادی باشند که هنوز هم دندان­های بهم ریخته و نامنظمی داشته باشند که هم زیبایی صورت آن­ها را کاسته و هم سلامتی دهان و دندان این افراد را به خطر انداخته است. مددجویان بسیاری وجود دارند که در سنین میاانساالی مانند سن ۵۰ سالگی به فکر ارتودنسی دندان خود افتاده باشند اما به دلیل سن خود از این موضوع صرفه نظر کرده­اند.

بخوانید  بهترین ماشین های خارجی موجود در ایران

ما در این مقاله به همراهی شما عزیزان، درباره ارتودنسی دندان در افراد ۵۰ ساله و سنین بالا سخن خواهیم گفت و به تصحیح یکسری از باورهای غلط جا افتاده بین مردم خواهیم پرداخت.

نحوه انجام ارتودنسی دندان برای افراد 50 سال

چه کسانی می­توانند در ۵۰ سالگی ارتودنسی دندان انجام دهند

در ابتدا باید خدمت شما عزیزان و همراهان دکتر مژگان آزادی خواه عرض کنیم، ارتودنسی در سن ۳۰ سالگی با ۵۰ یا ۶۰ سالگی تفاوتی ندارد. شاید سوال کنید که مقصود ما از این جمله چیست؟ منظور ما از این جمله این باور غلطی است که می­گویند ارتودنسی مخصوص سن پایین است. اگر سن بالا برود و انسان به میانسالی برسد، نمی­تواند از ارتودنسی دندان استفاده کند. این جمله کاملا اشتباه است و هیچ مبنای علمی ندارد. در نتیجه ارتودنسی دندان هیچ محدودیت سنی ندارد.

اگر بخواهیم به ادامه روند اصلاح غلط این باور بپردازیم، باید بگوییم که ارتودنسی دندان محدودیت سنی ندارد بلکه محدودیت سلامتی دارد. یعنی کسی که می­خواهد ارتودنسی دندان انجام دهد، حتما در ابتدا باید به دندان­پزشک مراجعه کرده و مورد معاینه قرار بگیرد.

مواردی که دندان­پزشک محترم در این معاینه، آن­ها را بررسی می­کند، سلامتی دندان­ها، لثه و استخوان فک بیمار است. شما به عنوان یک مددجو با سن بالا که کاندید درمانن ارتودنسی هستید، باید از یک سلامت نسبی و مقاومت و استحکام دندان­ها برخوردار باشید. با توجه به سالیانی که از عمر شما گذشته است، احتمال تحلیل رفتن لثه و بیماری­های اولیه و یا پیشرفته در آن نیز برای شما افزایش می­یابد. به همین علت باید از نظر سلامتی لثه و توانایی آن در پاسخ­دهی به این درمان نیز بررسی شوید.

بخوانید  پیاده سازی سرور جدید سامانه جدید مالیاتی برای شرکت های کوچک و متوسط

مورد مهم دیگری که باید در این قسمت از صحبت، به آن اشاره کنیم، عدم ساییدگی و تحلیل رفتگی بیش از حد استخوان فک می­باشد. که این ساییدگی نیز جزو مواردی است که باید مورد بررسی قرار گرفته و همچون موارد قبلی که به آن­ها اشاره کردیم، باید ابتدا از نظر بیماری درمان شده و مورد حمایت قرار گیرد. پس از درمان­های حمایتی می­توان از ارتودنسی دندان برای افراد در سنین بالا استفاده کرد.

نحوه انجام ارتودنسی دندان برای افراد 50 سال

ارتودنسی دندان در سنین بالا چگونه انجام می­شود

ارتودنسی دندان درسنین بالا، مراحل نسبتا متفاوتی با ارتودنسی برای کودکان و نوجوانان دارد. در ادامه روند بحث، در کنار شما همراهان دکتر مژگان آزادی خواه، به صحبت درباره نحوه انجام ارتودنسی دندان در بزرگسالان و مراحل این متد درمانی می­پردازیم.

  • ابتدایی­ترین مرحله در ارتودنسی دندان در بزرگسالان، همان­طور که قبل­تر نیز به آن اشاره کردیم، مشاوره اولیه است. به این معنی است که شما در ابتدا باید به دندان­پزشک محترم خود مراجعه کرده و مشکل خود را با وی در میان بگذارید. سپس طبق صلاح­دید دندان­پزشک، روند درمانی برای شما مشخص شده و آن را طی می­کنید.
  • مرحله دوم که مهم­ترین مرحله در ارتودنسی دندان در سنین بالا و برای بزرگسالان است و از اهمیت خاصی برخوردار است، معاینه می­باشد. این معاینه به صوورت کاملا تخصیی انجام می­شود تا مشکلاتی که بیمار از آن­ها رنج می­برد شناخته شده و موانع انجام ارتودنسی، شناخته شود. در این مرحله، دندان­پزشک محترم با توجه به مدارک پزشکی شما و معاینه فیزیکی به بررسی مواردی که قبلا از آن­ها یاد کردیم می­پردازد. البته ممکن است برای انجام شدن هر چه بهتر معاینه، درخواست انجام گرافی و یا آزمایشات جدید و بیشتر را بدهد.
  • مرحله بعدی که باید از آن صحبت کنیم، مرحله سوم یعنی برنامه ریزی درمان است. در این قسمت از روند دندان­پزشک برای مددجو روند درمانی وی، هزینه­ها، مدت زمان درمان، عوامل کمک کننده و مکمل درمان و عواملی از این دست را به صورت کامل شرح می­دهد. معمولا در این مرحله یا بعد از معاینه، قالب­گیری ازروی دندان­های بیمار انجام شده تا ابعاد فک و دندان­های بیمار به دست بیاید و نوع و تعداد براکت­های مورد نیاز برای ارتودنسی دندان تعیین شود.
  • پس از انتخاب نوع ارتودنسی طبق صلاحدید پزشک و مشورت و نظر مددجو، نوبت به بخش اصلی درمان یعنی قرار دادن ارتودنسی در دهان و بر روی دندان­ها می­رسد. این مرحله ممکن است با توجه به مشکل بیمار و نوع ارتودنسی انتخابی چندین ساعت زمان ببرد.
  • مرحله بعدی که طولانی­ترین مرحله درمان در تمامی سنین می­باشد، مرحله اثرگذاری و اثربخشی ارتودنسی است. برای این قسمت از روند درمان باید چنند ماه تا چند سال صبر کنیم تا در گذر زمان دندان­ها و فک به جای اصلی خود بازگشته و در آن قسمت ثابت بمانند.
  • مرحله آخر درمان نیز مراجعات بعدی برای چکاپ ارتودنسی دندان و انجام مراقبت­های لازم توسط خود مددجو می­باشد.
بخوانید  آربیتراژ چیست؟

عوارض ارتودنسی دندان در سنین بالا

ارتودنسی دندان نیز مانند تمامی روندهای درمانی دارای عوارضی است. حال این عوارض ممکن است بعضا در سنین پایین بیشتر نمایان شوند و یا اینکه در سنین بالا خود را نشان دهند. بعضی دیگر از این عوارض نیز وابسته به جنس هستند. یعنی ممکن است بانوان را بیشتر درگیر خود کنند. در این قسمت از مقاله، به صورت عمومی درباره عوارض ارتودنسی دندان در سنین بالا صحبت خواهیم کرد.

یکی از عوارضی که هر کسی را در سن بالا می­تواند درگیر کند، طولانی بودن روند درمانی در آنهاست که قبلا به آن اشاره کردیم. در برخی موارد محدود ممکن است، درمان جواب ندهد و بعد از مدتی که ارتودنسی را خارج کردیم، دوباره به حالت اولیه بازگردد. آسیب به مینا و ریشه دندان نیز از دیگر عوارضی است که در سنین بالا ممکن است مددجویان با آن گلاویز شوند. البته باید بدانید که این موارد در افراد معدودی پیش آمده و ارتودنسی در دسته درمان­های بی­خطر طبقه­بندی می­شود.

بهترین سن برای ارتودنسی دندان

بهترین سن برای ارتودنسی دندان، از حدود ۷ یا ۸ سالگی می­باشد تا زمانی­که به سن جوانی و بلوغ برسد. یعنی قبل از ۱۸ سالگی که مددجو به بلوغ جسمی نرسیده است دوره طلایی درمان برای ارتودنسی نامیده می­شود. لازم به ذکر است که بعد از گذشت از این سن نیز، مشکلات دهان و دندان قابلیت رفع شدن دارند و محدودیت سنی وجود ندارد.

بخوانید  سمعک زیمنس چیست؟ + کاربردها و مزایای مهم آن

سخن پایانی؛

در آخر باید به شما همراهان دکتر مژگان آزادی خواه، بگوییم که اگر از نامنظمی و بهم ریختگی دندان­های خود رنج می­برید و کاندید ارتودنسی دندان هستید؛ نگران سن و سال خود نباشید. مهم­ترین کار برای شما، مراجعه به دندان­پزشک و مورد معاینه قرار گرفتن است. تا در صورت عدم وجود مشکلاتی چون ساییدگی و تحلیل رفتگی فک و لثه، ارتودنسی را انجام داده و سلامتی و زیبایی را به خود هدیه کنید.

معرفی کلینیک دکتر مژگان آزادخواه

دكتر مژگان آزادخواه جراح دندانپزشك، فارغ التحصيل سال ١٣٧٥ از دانشگاه دندانپزشكى مشهد و شماره نظام پزشكى ٥٧٦٨٨ داراى ٢٣ سال سابقه كار در حيطه دندانپزشكى با تجربه بالا و يكى از بهترين دندانپزشكان ترميمى و زيبايى واقع در خيابان ونك، ملاصدرا ى تهران است كه داراى فلوشيپ ترميمى زيبايى Esthetic cosmetic در سال هاى ٢٠٠٨ و ٢٠١٣ مى باشد كه دوره ى دندانپزشكى ترميمى و زيبايى را در حضور پروفسور دکتر برقى و آقاى دكتر يزدانى در سال ٢٠١٣ گذرانيده است.

دکتر مژگان آزادخواه تجربه بالایی در زمینه ارتودنسی، لمینت سرامیکی، روکش دندان و ایمپلنت دندان دارد که شما می توانید برای دریافت وقت مشاوره رایگان دندان خود به سایت دکتر مژگان آزادخواه به نشانی اینترنتی www.drmojganazadkhah.com مراجعه کنید یا با شماره های زیر تماس بگیرید.

بخوانید  بیماری‌های سیستم اسکلتی-عضلانی بویژه کمردرد و روش‌های درمانی

۰۲۱۸۸۶۱۶۳۱۰

۰۲۱۸۸۶۰۵۵۴۱

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×