» دندانپزشکی » نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی
نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی
دندانپزشکی

نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی

آذر 7, 1402 120232

در صنعت پزشکی استفاده و نیاز به تجهیزات بیش از پیش احساس می شود. این موضوع در دندان پزشکی اهمیت بیشتری دارد. به گونه ای که در مطب یا کلینیک های دندانپزشکی استفاده و خرید تجهیزات دندانپزشکی یکی از مهم ترین ضرورت ها محسوب می شود. یکی از کاربردی ترین تجهیزات در دندانپزشکی، خرید اتوکلاو است. با استفاده از اتوکلاو می توان کلیه وسایل کوچکی که برای درمان بیماران مختلف استفاده می شود، را استریل کرد.  در واقع دستگاه اتوکلاو با استفاده از تلفیقی از فشار و گرما، وسایل و پارچه های مختلف در دندانپزشکی را استریل می کند. استفاده کردن و نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی کار سخت و پیچیده ای نیست. کافی است با آموزش استفاده از آن آشنا باشید.

اهمیت استفاده از اتوکلاو در دندانپزشکی

در علم دندانپزشکی، دندانپزشک به صورت مستقیم با دهان و دندان بیماران سر و کار دارد. همان طور که می دانید بسیاری از بیماری ها به صورت مستقیم از طریق بزاق دهان و خون وارد بدن انسان می شود. به همین دلیل رعایت بهداشت در دندانپزشکی اهمیت زیادی دارد. به همین منظور از اتوکلاو برای استریل کردن یا سترون سازی وسایل و تجهیزات دندانپزشکی استفاده می شود.

بخوانید  برای دررفتگی و درد فک به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

برای خرید تجهیزات استریل دندانپزشکی از وبسایت دنت لند کلیک کنید

مراحل استفاده از اتوکلاو دندانپزشکی

طرز کار اتوکلاو نحوه استفاده از آن بسیار آسان است. برای استفاده از این دستگاه در ادامه همراه ما باشید.

  • متصل کردن اتوکلاو به برق شهری

دستگاه اتوکلاو توسط انرژی برق کار می کند. به همین دلیل برای شروع کار باید آن را به برق شهری متصل کنید. برای شروع و استفاده از این دستگاه، نیاز به برق ۲۲۰ ولت شهری است و بیشتر از این مقدار نیازی نیست. برای روشن کردن دستگاه، سیم دو شاخۀ متصل به دستگاه را به پریز برق وصل کنید. یکی از نکات مهمی که زمان متصل کردن اتوکلاو باید به آن توجه زیادی داشته باشید، این است که فرکانس برق متصل به دستگاه حتما باید ۵۰ هرتز باشد. در غیر این صورت این دستگاه بر اثر اتصال به برق ۱۸۰ ولت یا ۲۰۰ ولت ممکن است دچار اختلال شود. به همین دلیل توصیه می شود از یک ترانسفارماتور استفاده کنید.

  • باز کردن درب اتوکلاو

یکی از بهترین ویژگی اتوکلاوها این است که در انواع مختلف و با ظرفیت های متفاوتی تولید می شود. به همین دلیل ممکن است نحوه باز و بسته کردن درب آن ها با یک دیگر تفاوت داشته باشد. در واقع تفاوت اتوکلاوها در تفاوت بین فلکه های آن ها است. برای مثال، اتوکلاوهای ۱۰ لیتری دارای ۵ فلکه و اتوکلاوهای ۲۵ لیتری دارای ۷ فلکه هستند. برای باز کردن درب اتوکلاو باید این فلکه ها را باز کنید. سپس پولک ها یا فلکه اصلی که معمولا قرمز رنگ است، را باز کنید. پس از آن درب باز می شود. برای بستن درب آن نیز باید این عمل را به صورت عکس انجام دهید. یعنی اول فلکه قرمز را ببندید و سپس فلکه ها و پولک های دیگر را به حالت اول برگردانید.

  • آبگیری کردن اتوکلاو
بخوانید  تست های آزمایشگاهی مورد نیاز برای جراحی زیبایی دندان

اتوکلاو دارای یک سینی است. آن را از درون اتوکلاو خارج کنید و درون آن آب بریزید. میزان آب باید به اندازه ‌ای باشد که تا لبۀ پلیت MAX دستگاه را پٌر کند. سپس سینی را درون دستگاه قرار دهید. پس از آن وسایل و لوازمی که نیاز به استریل شدن دارند را درون آن بگذارید و درب دستگاه را ببندید. اگر آب داخل دستگاه کافی نباشد، خطای کم بودن آب را بر روی صفحۀ نمایشگر اتوکلاو نمایش داده می شود. پس از پر کردن آب سینی با اندازه مورد نظر، چراغ LED روی دستگاه روشن می شود.

۴-     تنظیم کردن تنظیمات دستگاه اتوکلاو

روی نمایشگر دستگاه اتوکلاو می توانید تنظیمات دمایی و مدت زمان استریل شدن وسایل را تنظیم کنید. همچنین می توانید تنظیمات اتوکلاو را با توجه به الزامات وسایلی که داخل دستگاه قرار داده‌اید، تغییر دهید و تنظیم نمایید. به طور کلی مدت زمان نسبی لازم برای استریل شدن، ۳۰ دقیقه است.

۵-     پایان کار دستگاه اتوکلاو

پس از این که مدت زمانی که با استفاده از تنظیمات، تنظیم کرده اید به پایان رسید، دستگاه اتوکلاو بوق می زند. در واقع در مدت زمان مشخص شده، کلیه وسایل و لوازمی که درون آن قرار داده اید به طور کامل استریل می شود. پس از پایان کار دستگاه اتوکلاو،  نباید مستقیماً درب دستگاه را باز کنید. ابتدا  باید فلکۀ بخار که در بالای دستگاه وجود دارد را باز نمایید. سپس صبر کنید تا بخار داخل دستگاه  به طور کامل از آن خارج شود. همچنین توجه داشته باشید که  درجه فشاری که روی دستگاه نمایش داده می ‌شود به صفر برسد. پس از آن درب دستگاه را باز کنید و وسایل را از درون آن بیرون بگذارید.

بخوانید  6 تا از محبوب ترین درمان های دندانپزشکی زیبایی برای افزایش زیبایی لبخند شما

نکات مهم قبل از استفاده از دستگاه اتوکلاو

با وجود این که کار کردن با دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی بسیار آسان و ساده است. اما قبل از استفاده یادآوری کردن برخی از نکات ضروری و لازم است. رعایت این نکات کمک می کند که زمان استفاده با مشکل و خطایی در دستگاه مواجه نشوید. همچنین تاثیر زیادی در افزایش طول عمر دستگاه نیز دارد. از جمله مهم ترین نکات می توان موارد زیر را نام برد:

۱-     پس از پایان استریل شدن دستگاه، درون آن را با یک پارچه تمیز خشک و تمیز کنید.

۲-     قبل از قرار دادن سینی که دارای وسایل و لوازم دندانپزشکی است، وسایل را به طور کامل با دستمال تمیز، تمیز کنید.

  • برای قرار دادن ابزار در داخل دستگاه، حتماً از دستکش استفاده کنید.

۴-     بعد از  خشک شدن ابزار و گذشت یک مدت زمان سه ساعته، دستکش ‌های خود را عوض کنید. سپس با استفاده از کاغذ استریل (Medical Care)  مجددا وسایل و ابزارها را بسته بندی نمایید.

۵-     دستگاه اتوکلاو را پٌر از وسایل و ابزار نکنید. به جای آن طی چندین بار وسایل را بشویید.

بخوانید  مراحل ارتودنسی هزینه و طول درمان مزایا و عوارض

۶-     زمان قرار دادن وسایل داخل دستگاه آن ها را با فاصله بچینید تا به راحتی جریان هوا بین آن ها آزادانه حرکت کند و وسایل به طور کامل ضد عفونی شود.

۷-     از استریل کردن فقط از آب مقطر استفاده کنید.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×