» زیبایی و پزشکی » پی آر پی چیست؟ و آیا PRP سرطان زاست ؟ مزایا و عوارض پی آر پی
پی آر پی چیست؟ و آیا PRP سرطان زاست ؟ مزایا و عوارض پی آر پی
زیبایی و پزشکی - سلامت پوست و مو

پی آر پی چیست؟ و آیا PRP سرطان زاست ؟ مزایا و عوارض پی آر پی

تیر 16, 1402 160212

پی آر پی حاصل از خون غلیظ شده است که از خود بیمار بدست می آید. اما افراد زیادی این روش را با روش کشت سلولی اشتباه می گیرند. در نهایت شایعه سرطان زا بودن این ماده در بین مردم شایعه شده است. هرچند باید تزریق PRP را حتما به مراکز تخصصی و معتبر پوست و مو سپرد و از تزریق آن توسط پزشکان عمومی به شدت اجتناب کرد. زیرا پزشکان عمومی اجازه و حتی مجوز تزریق آن را ندارند. قابل توجه است افرادی که سابقه سرطان دارند نیز از تزریق این ماده منع شده اند.

بخوانید  علت و دلیل اصلی لایه لایه شدن ناخن چیست ؟

 آیا پی آر پی سرطان زاست

پی آر پی چیست؟

پی آر پی به معنی پلاسمای می باشد که غنی شده از پلاکت است. قابل ذکر است پلاکت ها همان سلول های خونی هستند که وظایفی مانند بهبود و لخته کردن خون را بر عهده دارند. بنابراین از PRP برای ترمیم و بهبود بافت های آسیب دیده مو و پوست استفاده می شود. نحوه انجام این تزریق به این شکل است که ابتدا نمونه خون از بیمار گرفته می شود. سپس به کمک سانتریفیوژ پلاکت های از هم جدا شده و برای تحریک رشد و بهبود و ترمیم سلول های مو یا پوست به یک نقطه خاص تزریق می شود. این ماده بیشتر برای تقویت رشد مو ها و بهبود پوست بدن بخصوص صورت به کار برده می شود.

انواع پی آر پی

· PRP مو

پلاسمای غنی شده از پلاکت، برای بازیابی و تقویت سلول های پوستی و رها کردن فاکتورهای رشد تزریق می شود. با تزریق به قسمت تعیین شده در سر سبب تقویت عملکرد فولیکول های مو می شود. همچنین این روش در رشد دوباره موها، ترمیم مو بعد انجام کاشت و تقویت تارهای مو و ریشه های مو نقش بسیار مهمی دارد.

بخوانید  بوتاکس چشم گربه ای چیست و چگونه تزریق می شود

· PRP صورت

یکی از مدرن ترین روش های جوان سازی و مراقبت از پوست PRP صورت است. پلاسمای حاوی از پلاکت قادر است الاستین از بین رفته و در تولید کلاژن را بار دیگر تحریک کند و به کمک این تزریق شادابی و سرزندگی را دوباره به چهره خود به ارمغان بیاورد.

مواد تشکیل دهنده پی آر پی

در روش پی آر پی بجز پلاکت خون بیمار از هیچ‌ چیز خارجی استفاده نمی شود. این روش در تمام دنیا روشی ایمن شناخته شده است. چرا که این روش از فیبروبلاست های تحریک شده استفاده می شود. بدیهی است تاثیر درمان این روش به مرور زمان ظاهر می شود و شما می توانید تغییرات مثبت آن را بعد از دو یا سه هفته بعد از انجام تزریق مشاهده نمایید.

البته نتایج نهایی در اتمام ماه ۲ یا ۳ حاصل خواهد شد. قابل توجه است با انجام تزریق این ماده یک بازسازی بزرگ در قسمت درمانی آغاز خواهد شد و این بازسازی تا ماه های هجدهم نیز ادامه خواهد داشت. البته سن بیمار فاکتور تاثیر گذار در دوره درمان نیز می باشد. گاهی بعد از یک یا دو سال دیگر لازم خواهد شد این تزریق را مجدد تکرار کند. چرا که فاکتورهای پیری پوست همچنان در درون بدنتان وجود دارد. در زیبایی پوست روش PRP برای درمان پف زیر چشم، سیاهی، چروک و همچنین بازسازی پوست همانند یک معجزه عمل می کند.

بخوانید  پمادی برای روشن شدن پوست صورت که معجزه می کند

 انواع پی آر پی

کاربرد پی آر پی

پژوهشگران تزریق پی آر پی را علاوه بر جلوگیری از ریزش مو و رشد مو‌ که بر روی سر تزریق می کنند این ماده را در موارد دیگری از آن استفاده می کنند که عبارتند از:
· جبران آسیب های تاندونی

نوارهای سفت و ضخیم که عضله ها را به استخوان بدن متصل می کنند همان تاندون ها هستند. التیام تاندون بعد از اینکه آسیب ببیند معمولا زمانی طولانی را می طلبد و به کندی زیاد ترمیم می یابد. پزشکان از طریق تزریق این ماده برای درمان مشکلات موجود در تاندون مانند آسیب زانو ناشی از ورزش یا پرش، التهاب های ایجاد شده در تاندون آشیل و آرنج ورزشکاران تنیس استفاده می کنند‌.

· درمان آسیب های حاد

پزشکان به کمک تزریق PRP برای درمان آسیب های حادی مانند پیچ خوردگی زانو یا درمان کشیدگی عضلات همسترینگ استفاده می کنند.

· ترمیم بعد از انجام جراحی

گاهی اوقات پزشکان بعد از انجام جراحی به منظور ترمیم پارگی تاندون یا رباط از تزریق این ماده استفاده می کنند. از نمونه های پارگی رباط و تاندون می توان به ترتیب پاره شدن رباط صلیبی و پاره شدن تاندون چرخنده در قسمت شانه اشاره کرد.

بخوانید  معرفی بهترین ماسک روشن کننده پوست خانگی با طرز تهیه 8 ماسک روشن کننده

· استئوآرتریت

پزشکان ماده پلاسمای غنی شده را به افرادی که استئوآرتریت یا همان آرتروز دارند به قسمت زانو های شان تزریق می کنند. در سال ۲۰۱۵ تحقیق در مورد اثر بخشی تزریق هیالورونیک و تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت برای درمان آرتروز صورت گرفت. این تحقیق نشان داد PRP نسبت به درمان سنتی یا هیالورونیک اثر بخشی بیشتری دارد. هر چند برای اطمینان از نتایج PRP برای درمان هیالورونیک بر روی ۱۶۰ نفر دیگر آزمایش انجام شده است اما باز نیاز به تحقیقات بسیاری است. قابل توجه است هیچ یک از چهار مورد ذکر شده از نظر ارائه نتایج هنوز اثبات نشده است.

مزایای پی آر پی را بهتر بشناسیم

تزریق پی آر پی مزایای بسیاری دارد که در ادامه مطالب به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

· PRP روشی کم تهاجمی است

شروع این روش با گرفتن نمونه خون از بیمار آغاز می شود. سپس خود را فرآوری می کنند و پس از آن تغلیظ می شود. هدف از این کار فقط ساخت یک نمونه ای است که بتوان عوامل های رشد کافی برای ترمیم و بهبود بیماری و آسیب دیدگی بیمار را داشته باشد. نتیجه ای که از تزریق این ماده می شود طی یک روند طولانی حاصل می شود و زود بازده نیست. اما اگر بیمار طی چند جلسه تزریق پلاسمای غنی شده شاهد نتایج مطلوبی بوده است باید تا یک سال ماندگاری داشته باشد.

بخوانید  چرا لمینت ناخن ترک میخورد/4 علت ترک خوردن لمینت ناخن چیست ؟

· تزریق پلاسمای غنی شده روشی کاملا بی خطر است

با توجه به اینکه این روش از طریق همان خون خود بیمار استفاده می کند می توان آن را روشی بسیار ایمن معرفی کرد. این تزریق روش جدیدی نیست و قدمت آن به سال ۱۹۷۰ باز می گردد. در زمان های گذشته این روش در طب ورزشی و بیمارستان ها با هدف ترمیم قسمت های آسیب دیده بدن استفاده می شود.

· بهبود و کاهش موثر التهاب

ساختار آناتومی بدن انسان بسیار پیچیده است. امکان دارد بهبود قسمت های آسیب دیده رباط، مفصل و عضله به زمان زیادی نیاز داشته باشد. گاهی دوره درمان ماه ها و حتی گاهی این مدت به سال احتیاج دارد. این روش در واقع یک روش پیشرفته است که فرایند ترمیم و بهبود را روشی بی خطر و موثر تشریح می کند. این روش به شکل موثر سبب کاهش تورم و التهاب خواهد شد.

· عدم نیاز به حراجی

روش تزریق پلاسمای غنی شده می تواند با توجه به میزان آسیب دیدگی انجام عمل جراحی را برطرف کند.

 مزایای پی آر پی را بهتر بشناسیم

روند انجام تزریق پی آر پی چگونه است؟

در فرایند انجام تزریق پی آر پی باید موارد زیر را طی نمایید:

بخوانید  لیفت با جراحی زیبایی ابرو چیست؟

· پرستار با توجه به مقدار مورد نیاز محل PRP مقداری از خون شما را نمونه گیری می کند.

· سپس خون شما در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده میشود. این دستگاه با چرخش سریعی که دارد سبب جدا شدن اجزای خون از هم می شود. مدت زمانی که این مرحله طی می کند حدود ۱۵ دقیقه می باشد.

· حال تکنسین مربوط به قسمت پلاسمای برای انجام تزریق به مکان مورد نظر آماده می کند.

· پزشکان معمولا از روش های عکسبرداری مثلا سونوگرافی برای مشخص کردن محل تزریق این ماده استفاده می کنند. سپس این ماده را در محل مشخص شده مثلا یک تاندون تزریق می کنند.

آیا یکی از عوارض پی آر پی سرطان زا بودن است؟

درمان پی آر پی فقط به کمک پلاکتی صورت می گیرد که از خون خود فرد گرفته می شود. این ماده رنگش زرد است و سرشار از مواد تحریک کننده برای آسیب های پوستی، درمان بافت پوست و بهبود ریزش مو می باشد.

بنابراین ماده ای که به صورت طبیعی در بدن و خون انسان وجود دارد چرا باید سرطان زا باشد یا باعث سرطان شود. در ضمن هیچ تحقیقی به ارتباط بین پلاسمای غنی شده و سرطان تومور و پوست اشاره نکرده است. همچنین تحقیقات انجام شده در مورد عوارض این ماده به سرطان زا بودن آن صحبتی نشده است.

بخوانید  کلینیک زیبایی دکتر بیوت آماده خدمات‌رسانی به زیباجویان با استفاده از تجهیزات نوین

عوارض معمولی ناشی از استفاده پی آر پی کدام هستند؟

از آنجایی که در روش پی آر پی یک ماده به قسمتی از پوست تزریق شود امکان دارد عوارضی در اثر تزریق این ماده مشاهده کنید. پلاسمای غنی شده از ماده اتولوگ است‌. اتولوگ یعنی ماده درمانی از خود بدن بیمار گرفته شود. این روش احتمال خطر ایجاد یا تشدید آلرژیک در هنگام تزریق داروهایی چون هیالورونیک اسید یا هیدروکورتیزون را کاهش می دهد. هرچند انجام تزریقات در بیشتر موارد عوارضی بر جا خواهد گذاشت از جمله:

· آسیب های بافتی

· درد در قسمت تزریق

· آسیب های عصبی

· عفونت

چه اشخاصی نباید از روش پی آر پی استفاده کنند؟

هر چند عوارض انجام‌‌ تزریق پی آر پی برای افراد واجد شرایط گزارش نشده است اما دوره درمان این تزریق برای همه توصیه نمی شود. اگر سابقه مصرف زیاد الکل یا سابقه کشیدن سیگار یا مصرف دارو دارید بهتر است از این روش استفاده کنید. علاوه بر این در صورتی که به یکی از موارد زیر مبتلا هستید این دوره برای شما مناسب نخواهد بود و از تزریق آن اجتناب کنید:

بخوانید  بهترین مارک چسب بینی برای جوش سر سیاه

· هیپوفیبرینوژنمی

· اختلال در سیستم بدن

· اختلال در سوخت و ساز بدن یا متابولیک

· سپسیس

· سرطان

· ترومبوسیتوپنی

· عفونت های مزمن و حاد

· سندرم های مختل کننده فعالیت پلاکت ها

· داشتن بیماری کبدی

· نداشتن تعادل در مایعات بدن

· بیمارانی که از دیابت رنج می برند

· بیمارانی که لازم است آسپرین یا داروهای ضد انعقاد خون مانند هپارین یا وارفارین را مصرف کنند.

 توصیه های مهم حین تزریق ماده PRP

در صورت مصرف داروهایی مانند پیروکسیکام، دیکلوفناک، ایندومتاسین، بروفن و… حتما باید سه روز قبل از تزریق از مصرف آنها خودداری کنید برای آسپرین حتما مدت قطع آن حداقل ۱۰ روز قبل از تزریق PRP باشد.

توصیه های مهم قبل از تزریق ماده پی آر پی

· سعی نمایید دو روز قبل از انجام تزریق مقدار مایعات بیشتری بنوشید تا پوست و بدن شما کاملا هیدراته و پر آب باشد.

· یک یا دو هفته قبل از انجام تزریق از مصرف کافئین و چربی زیاد کاملا پرهیز کنید یا مصرف آن را کاهش دهید.

· اگر مکمل یا دارویی مصرف می کنید حتما درباره مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. گاهی برخی از مکمل ها سبب افزایش کبودی می شوند و نباید به مدت ۲ یا ۳ هفته قبل از تزریق PRP آن را مصرف کنید.

بخوانید  جراحی بینی در سه مرحله با دکتر زرین قلم

توصیه های مهم حین تزریق ماده PRP

درمان PRP از گرفتن نمونه خون تا اتمام مرحله تزریق فقط نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید. گاهی برای بیماران تزریق PRP بسیار دردناک و آزار دهنده است. برای این بیماران که از این درمان هراس دارند از بی حسی موضعی استفاده می شود تا نگران دوره درمان آزار دهنده نباشند. ماده PRP به کمک سرنگ به پوست یا محل مورد نظر تزریق خواهد شد. برای تزریق های مربوط به کاشت مو، در صورت نیاز می توان PRP را در ناحیه دهنده یا گیرنده اسپری کرد.

توصیه های مهم بعد از تزریق ماده PRP

· حتما به مدت ۴ ساعت بعد از انجام تزریق از لمس پوست خود خورداری کنید. صبر کنید تا زخم های تزریق بهبود یابد.

· مراقب آلودگی های ناشی از دستان، خاک، باد و … باشید.

· سعی نمایید به مدت ۲۴ ساعت از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید.

· هرگز کمپرسی های گرم و سرد را روی زخم های خود قرار ندهید.

· در هنگام خوابیدن چند بالش را در زیر سر خود بگذارید که همیشه آگاه باشید. در هنگام خوابیدن سعی کنید محل تزریق شده در قسمت بالا قرار بگیرد و از تماس اجسام به محل درمان خود داری شود.

بخوانید  برای درمان فوری آفتاب سوختگی صورت چی خوبه؟

· به مدت یک ماه از ضد آفتاب استفاده کنید.

· احتمال حساس شدن پوست شما تا یک هفته کاملا طبیعی است

· در صورت وجود قرمزی یا کبودی حتما برای درمان با پزشک خود مشورت کنید.

زمان بهبودی بعد از تزریق پی آر پی

بعد از انجام تزریق پی آر پی برای انجام محل آسیب دیده ممکن است پزشک‌ در بهبود درمان مدتی را به شما پیشنهاد دهد تا محل درمان استراحت کند. هر چند این دوره قبل از انجام تزریق PRP به علت وجود آسیب انجام می شود. بیشتر افراد بعد از انجام درمان، فعالیت روزمره خود را شروع می کنند. از آنجایی که درمان PRP برای رشد بافت ها و تقویت بهبودی انجام می شود امکان دارد بعد از انجام تزریق فورا تغییراتی را مشاهده نکنید. اما بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه ناحیه درمان به سرعت بهبود خواهد یافت و نتایج درمان ظاهر خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×