» دندانپزشکی » چرا برای ارتودنسی دندان را میکشند؟
چرا برای ارتودنسی دندان را میکشند
دندانپزشکی

چرا برای ارتودنسی دندان را میکشند؟

دی 22, 1402 210311

آیا کشیدن دندان در ارتودنسی ضروری است؟

در خیلی از موارد ارتودنسی کشیدن دندان ضروری نیست؛ اما گاهی اوقات به خاطر فضا دادن به فک و جایگیری درست دندان ها و جلوگیری از جلو زدن دندان ها و یا شلوغی آنها لازم است این کار انجام شود. اگر بیماری برای ارتودنسی واقعا نیاز به کشیدن دندان هایش دارد هرگز نباید از این مسئله بترسد و از ارتودنسی کردن پرهیز کند. بلکه باید بداند بعد از کشیدن دندان و ارتودنسی فک کامل پر شده و هیچ جای خالی ندارد و در اخر هماهنگی مناسب خود را پیدا می کند.

بخوانید  دندانپزشکی در فردیس

 

در چه مواردی باید به سراغ کشیدن دندان برویم؟

اولین مرحله و مهم ترین مرحله یه هنگام ارتودنستی معاینه و برسی دقیق متخصص ارتودنسی می‌باشد. در این مرحله طبق تشخیص متخصص مشخص میشود که آیا فرد نیاز به کشیدن دندان دارد یا نه خیر. به طور کلی اگر تعداد دندان برای قوس یا همان کمان فک زیاد باشد پزشک متخصص دندان های مولر را میکشد دندان های مولر همان بزرگ ترین دندان ها هستند که در عقب فک جای دارند.

هرچند برای کشیدن دندان ها نیز یک سری اولیت هایی وجود دارد؛ به عنوان مقال اولویت با دندان های پوسیده آبسه کرده و خراب و یا حتی روکش شده است. متخصص تا حد امکان سعی می کند که دندان های جلویی و دندان های سالم را نکشد و از همان دندان های ۴و۵ و یا خراب و آسیب دیده استفاده کند.

گاهی حتی اینکار برای خطرات و اسیب های احتمالی در اینده انجام میشود، زیرا ممکن است بعضی بیماران دندان عقل نهفته داشته باشند یا دندان های انها کج و بر فرم بیرون زده باشد ک این باعث کج شدن دیگر دندان ها می شود.

بخوانید  درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد

چرا برای ارتودنسی دندان را میکشند

گاهی وقت ها هم ممکن است که دندان ها هنوز در نیامده باشند اما متخصص این تشخیص را بدهد ک دندان ها بعدا کج و آسیب دیده می شوند. در این حالت بهتر است آنها را بکشید یا شرایط ارتودنسی را تغییر دهید.

معرفی روش های مورد استفاده در ارتودنسی

در شرایط کلی ما همیشه نیاز به کشیدن دندان ها به هنگام ارتودنسی نداریم بلکه ما از چندین روش استفاده می کنیم. روش ارتودنستی ثابت فلزی شامل ارتودنسی دیمون لینگوال معمولی و سرامیکی است، روش ارتودنسی متحرک شامل اینوزیلاین ها و سایر الاینر ها و روش بعدی ارتودنسی نامرئی می باشد.

شاید برای شما هم سوال شود که کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی ضرورتی دارد یا خیر؟

 

دندان های عقل ممکن است به دیگر دندان های آسیایی که مرتب هستند فشار وارد کند و باعث به هم فشردگی آنها شود. به دلیل احتمال رشد نامناسب دندان عقل و امکان فشار آوردن به دندان های دیگر که ممکن است آثار بدی بر روی دندان های دیگر داشته باشد، در صورت توصیه دندانپزشک، دندان عقل خود را بکشید.

آیا دندان عقل در ارتودنسی تاثیر دارد

البته متخصص این احتمال را می دهد که ممکن است دندان عقل پس از تکمیل درمان ارتودنسی مشکلاتی را به وجود بیاورد. یا باعث ایجاد اختلال و بهم ریختگی و کج شدگی و یا برگشت دندان ها به حالت قبل (ریلاپس) شود. البته تصمیم گیری در مورد کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی در همه بیماران عمومیت ندارد و مورد هر بیمار فقط اختصاص به خود شخص دارد که ایا این موضوع را بخواهد یا خیر.

بخوانید  راهنمای کامل دندانپزشک کودکان و اطفال: نکاتی برای بهبود سلامت دهان و دندان فرزندان شما

آیا دندان عقل در ارتودنسی تاثیر دارد

گاهی وقت ها نیز امکان دارد که متخصص تشخیص دهد که نیاز به دراوردن دندان های سالم است این در زمانی است که وجود همه دندان ها باعث بهم ریختی فک و دهان بشود این دندان یا دندان های اضافه ممکن است روی نظم دندان ها و فک تاثیر بگذارد این کار نه تنها باعث فشار بر روی خود دندان ها بلکه باعث بهم ریختگی نیم رخ فرد میشود.

و خب شاید سوال دیگری که برای شما پیش می آید این باشد که شکاف داخل دهان و فک چه میشود؟

آشنایی بیشتر با ارتودنسی و تاثیر آن بر روی فک

در بسیاری از موارد پس از کشیده شدن دندان بیماران، ظاهری نامناسب در میان دندان های فرد ایجاد می شود. به همین دلیل شاید تا مدت کوتاهی باید به نوعی دیگر غذا را بجوید. به این ترتیب لازم است غذا به آرامی و با لقمه‌های کوچک جویده شود و یا حتی از غذا هایی با سختی کمتر استفاده کند. پس از غذا خوردن بیمار باید مراقبت کافی از جمع نشدن مواد غذایی در شکاف دندان را داشته باشد و تا زمانی که این شکاف بسته شود. بنابراین بیماران باید عادت‌های جویدن غذای خود را عوض کند و مراقب خورد و خوراک خود باشد. در هر صورت با گذر زمان این فضاهای خالی میان دندان های شما پر خواهند شد، بنابراین نباید نگران باشید. با کاهش این فاصله، نحوه قرار گرفتن دندان‌های فرد بر روی یکدیگر و نیز شرایط جویدن غذا تغییر خواهد کرد.

بخوانید  ارتودنسی با روش دیمون

در برخی از موارد که خیلی به ندرت پیش می آید، امکان دارد برای ارتودنسی دندان های جلو نیز کشیده شود. در این موارد شاید افراد با توجه به فضای خالی که در جلوی دندان هایشان ایجاد شده است، احساس بدی داشته باشند. البته لازم به ذکر است که این احساس و خالی بودن دندان های جلو تا زمان کوتاهی به همین شکل می ماند و حرکت دندان ها به سمت جای خود این جای خالی را پر می کند.

شاید سوال برای شما پیش بیاید که مدت زمانی که دندان های مرتب خواهند شد و فضای بین دندان های پر می شود چقدر است؟

در جواب این سوال باید بگوییم که زمان مورد نیاز با توجه به شرایط و دندان های هر بیمار متفاوت است. با این حال زمانی که برای پر شدن جای خالی دندان های نیاز است بین یک تا چهار ماه است. البته باز هم می توانید زمان تقریبی مرتب شدن دندان های خود را از دکتر بپرسید تا خیالتان راحت شود.

با خدمات بهترین دکتر ارتودنسی لبخند بی نقص خود را به دست آورید

استفاده از خدمات بهترین دکتر ارتودنسی در تهران به افرادی توصیه می شود که به دلیل نامرتب بودن و جایگیری نامناسب دندان ها اعتماد به نفس خندیدن را ندارند. در دنیای امروز روش هایی وجود دارند که می توانید در ارتودنسی از آن ها کمک بگیرید و در مدت کوتاهی دندان های خود را مرتب کنید. 

بخوانید  هزینه ارتودنسی لینگوال و مزایا و معایت و بهترین کاندید

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×