» دندانپزشکی » چسب دندان مصنوعی را از کجا تهیه کنیم؟
چسب دندان مصنوعی
دندانپزشکی - اقتصاد

چسب دندان مصنوعی را از کجا تهیه کنیم؟

شهریور 31, 1402 150224

افرادی که دندان های خود را از دست داده اند به خوبی می دانند با گذشت زمان یا بر اثر بی کیفیت بودن پروتز نیاز است از چسب دندان مصنوعی استفاده کنند. اما چه نکاتی را باید قبل از تهیه این محصول در نظر بگیریم؟ آن را از کجا تهیه کنیم؟ چه روش هایی برای تهیه آن وجود دارند؟ آیا به خرید های اینترنتی برای تهیه این محصول می توان اطمینان کرد؟ برای آگاهی از تمام اطلاعات لازم برای تهیه این محصول حتماً مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

نکات مهم پیش از تهیه چسب دندان مصنوعی

چسب دندان مصنوعی در دو مدل کرم و پودری تولید می شود که جهت چسبیدن پروتز به لثه استفاده می شوند. برخی از برند ها برای افزایش بیشتر چسبندگی این محصول از زینک در ساخت آن استفاده می کنند.

بخوانید  خرید سابسکرایب یوتیوب ارزان و بدون ریزش با تحویل فوری

اما اگر پروتز با اصول و استانداردهای موجود و ساختار فک و استخوان بندی دهان متقاضی ساخته شود نیازی به هیچ وسیله کمکی نخواهند بود. هر چند با گذشت زمان و تحلیل رفتن استخوان دهان، دیگر پروتز ها در جای خود به خوبی قرار نخواهند گرفت. در نتیجه زندگی روزمره شخص مختل خواهد شد. حال باید از پروتز جدید و مناسب با فک و لثه استفاده شود یا می توان به کمک چسب این تحلیل را جبران کرد.

اما نکته مهم در زمان تهیه چسب دندان مصنوعی آن است که از محصولی استفاده کنیم که میزان زینک کمتری در ساخت آن بکار رفته است. اگر بتوان محصولی با میزان زینک استفاده شده صفر را پیدا کنیم بسیار مناسب است.

تهیه چسب دندان مصنوعی

چسب دندان مصنوعی را از کجا تهیه کنیم؟

چسب دندان مصنوعی را می توان از مکان ها و سایت های معتبر تهیه کرد. انتخاب یک مکان معتبر شما را از اورجینال بودن محصول مطمئن می کند. گاهی پیش می آید برخی از سایت ها برای فروش محصول خود مزایا و تخفیف هایی را برای کاربران خود در نظر می گیرند. اما یک خریدار باید دقت نماید گاهی این تبلیغ های فروش، فقط دامی هستند برای فروش محصول تقلبی.

بخوانید  چگونه چسب دندان بسازیم؟

سعی نمایید مکانی که برای خرید استفاده می کنید دارای اصول و استاندار های لازم باشد. مثلاً برای خرید اگر از سایت های اینترنتی استفاده می کنید حتماً معیارهای سنجش را در نظر داشته باشد. از مهم‌ترین معیار ارزیابی، داشتن نماد اعتماد است. این نماد فقط به سازمان های معتبر داده می شود که مدارک آنها توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک تأیید شده باشد. برای یافتن نماد اعتماد یک سایت کافی است روی نماد سایت کلیک کنید. حال می توان تمام اطلاعات سایت را مشاهده نمایید.

همچنین می توان با سنجش میزان رتبه سایت از طریق وب سایت سیمیلار وب اعتبار یک سایت را مشاهده نمایید. هر چه میزان بازدیدکننده یک سایت بیشتر باشد از نظر سیمیلاروب آن سایت دارای اعتبار بیشتر است. بی شک یک سایت معتبر اطلاعات کاملی از آدرس، تماس، ایمیل و غیره در سایت قرار می دهد. وجود یک پشتیبانی آنلاین و تمام وقت می تواند اعتبار او را بیفزاید.

کدام مدل از چسب دندان مصنوعی را تهیه کنیم ؟

مدل های متنوعی از چسب دندان مصنوعی در بازار یافت می شوند که می توان به آسانی آنها را تهیه کرد. این محصول در سه مدل پد، پودر و خمیری تولید می شود. قبل از تهیه و استفاده از هر مدل باید بروشور آن را به کاملی مطالعه نمایید.

بخوانید  بهترین متن تبریک روز دندانپزشک

مدل خمیر در شکل ظاهر همانند یک خمیر دندان ساده است. در استفاده از مدل خمیری باید محلول را همانند یک خمیر داخل پروتز به صورت توپ های کوچک بگذارید. پس از گذاشتن خمیر روی پروتز، پروتز را روی لثه های خود قرار دهید. حال برای اتصال بهتر پروتز و لثه کمی پروتز را بر روی لثه فشار دهید تا خمیر در کل سطح پروتز پخش شود.

این فشار را چند دقیقه ادامه دهید. برای اتصال بیشتر نباید از مقدار بیشتر از اندازه موجود در بروشور استفاده کنید. سعی نکنید مقداری استفاده کنید که از لبه های آن سرازیر شود. چرا که سبب حالت تهوع در شخص می گردد. همچنین بکار بردن مقدار زیاد خمیر سبب فرسایش بیشتر پروتز می گردد. چرا که جویدن را سخت کرده و حالت خوردن را عوض می کند.

کدام مدل از چسب دندان مصنوعی را تهیه کنیم ؟
مدل های پد به صورت قطعاتی برش داده شده هستند. استفاده از این مدل با توجه نوع پروتز شاید نیاز به اصلاح داشته باشد. اگر مدل پودری را تهیه کردید باید آن با آب ترکیب کنید تا بتوانید از آن استفاده نمایید. محلول تهیه شده باید به میزان مناسب استفاده شود. تمیز بودن پروتز نیز در چسبندگی بسیار مهم است. قبل از استفاده از این محلول پروتز را بخوبی بشویید. سعی نمایید ۱۲ ساعت قبل از استفاده از محلول، پروتز را شسته و در محلول آب قرار دهید. حال بعد از خشک کردن مقداری مناسب یا توصیه شده را جهت استفاده بکار ببرید.

بخوانید  جدیدترین شغل گیمر ها برای کسب از بازی آنلاین

 

در حالت عادی اتصال یک روز دوام دارد. اگر به هر دلیلی پروتز از لثه لق شد می توان با استفاده از مقداری از محلول آن را مجدداً متصل نمایید.

چرا در هنگام تهیه چسب دندان مصنوعی میزان زینک مصرفی در آن مهم است؟

درست است انسان به زینک برای داشتن یک سیستم ایمنی نیاز دارد. اما استفاده از زینک در چسب دندان مصنوعی اگر به مقدار زیاد باشد می تواند همانند یک سم عمل کند. روی موجود در زینک سبب می شود عضله بدن برای مدت طولانی بی حس شود. در نهایت بی حسی طولانی عامل مهمی در ایجاد اختلالات عصبی خواهد شد. ترکیبات شیمایی استفاده شده در چسب دندان مصنوعی علاوه بر بیماری اعصاب و روان بر سیستم دستگاه گوارشی بسیار تأثیر گذار است. همچنین وجود زینک در کاهش توانایی روده و ایجاد یبوست در شخص مصرف کننده تأثیر گذار است.

جالب است بدانید همین عامل زینک موجود در چسب دندان مصنوعی سبب شده در سال ۲۰۰۰ از سازندگان این محصول شکایت شود. چرا که جهت چسبندگی بیشتر مقدار زینک زیادی به فرمولاسیون استفاده می کردند و متقاضیان زیادی را دچار بیماری های اعصاب و روان کرده بود.

بخوانید  کامپوزیت دندان چیست و اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم؟

هر چند امروزه محصول های حاوی زینک نیز در بازار موجود هستند. اما همچنان در مقابل محصول های حاوی زینک، محصول های بدون زینک نیز در دسترس هستند. در زمان تهیه این محصول فاکتور نبوده زینک در فرمولاسیون آن را حتماً ملاک قرار دهید.

نکات مهم در تهیه و استفاده از چسب دندان مصنوعی

سعی نمایید چسب دندان مصنوعی از مدلی که متخصص شما تجویز کرده است تهیه کنید. تهیه آن از مکان های معتبر بسیار مهم است. باید توجه نمایید محصولی تهیه کنید که میزان روی آن خیلی کم یا بدون روی باشد. چرا که با مصرف آن روی بدن افزایش خواهد یافت و سیستم سلامت بدن را مختل خواهد کرد. مکانی که برای تهیه آن انتخاب می کنید حتماً از طریق پزشک معالج معرفی شود. چرا که متخصصین اطلاعات بهتری از مدل، مارک و مکان های معتبر دارند.

برای استفاده از چسب دندان مصنوعی لازم است بعد از تهیه آن ابتدا پروتز های خود را بخوبی بشویید. بعد از شستن پروتز آن را بخوبی خشک کنید. تمیز بودن و خشک کردن در اتصال لثه و پروتز بسیار تأثیر گذار است و محصولی که تهیه کرده اید بی فایده نخواهد بود.

بخوانید  فواید قرص سفیکسیم 400 برای دندان درد

برخی افرادی می ترسند با تهیه چسب دندان مصنوعی و استفاده از آن همچنان غذا به مابین لثه و پروتز نفوذ کند و آنها را اذیت کند. اما لازم به گفتن است با استفاده از این محصول، پروتز و لثه کاملاً کیپ می شود و فضای کوری برای رفتن مواد به داخل مابین آن دو وجود ندارد. در هنگام استفاده باید میزانی که روی بروشور نوشته شده است بکار رود. نباید بیشتر از میزان معقول استفاده شود. چرا که در هنگام قرار دادن پروتز بر روی لثه دچار مشکل شوید.

تهیه چسب دندان مصنوعی برای چه کسانی مناسب نیست؟

درست است تهیه و استفاده چسب دندان مصنوعی می تواند مزایا و قابلیت های بسیاری داشته باشد. اما همه افراد دارای پروتز نمی توانند از آن بهره ببرند. مواردی که در ادامه مطالب بیان می شوند موارد منع تهیه این محصول می باشند که باید استفاده کننده آنها را در نظر بگیرد:

  • در صورت نداشتن پروتز های متناسب و متقارن.
  • اگر بهداشت دهان و پروتز را رعایت نمی کنید هرگز اقدام به تهیه این محصول نکنید.
  • داشتن زخم و آفت های باز در دهان و لثه.
  • بدون تجویز متخصص و دندان‌پزشک خودسرانه اقدام به تهیه آن نکنید.
  • از حساسیت بدن خود به مواد تشکیل دهنده این محصول مطمئن شوید.
  • پروتزی که برای چسباندن لثه و پروتز استفاده می کنید حتماً دندان‌پزشک آن را تأیید کرده باشد.
بخوانید  نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی

آیا دوام چسب دندان مصنوعی می تواند متریالی برای تهیه آن باشد؟

استفاده از چسب دندان مصنوعی
برخی از افراد فکر می کنند با تهیه چسب دندان مصنوعی می توانند همانند دندان های دائم، دندانی ثابت داشته باشند. اما باید در زمان تهیه این محصول به آنها آگاهی لازم داده شود که میزان ماندگاری این محصول به لقی دندان بستگی دارد. هر چه لقی دندان بیشتر باشد دوام چسبندگی پروتز و لثه‌ی کمتر‌ی خواهید داشت. مدت زمانی که این چسبندگی می تواند حالت خود را حفظ کند از چند ساعت تا ۲۴ ساعت است. در این زمان پروتز بر روی لثه فیکس خواهد بود و بدون حرکت است.

بیشتر بیماران که چسب دندان مصنوعی استفاده کرده اند از عمر کم چسبندگی بر روی فک پایین گله داشته اند. به دلیل استفاده بیشتر از فک پایین و وجود بزاق، لق شدن این چسبندگی در فک پایین بیشتر دیده شده است. مواد چسبنده فک پایین طی چند ساعت یا ۱۲ ساعت در بزاق دهان حل می شود. اما فک بالا تا زمانی که این چسبندگی از بین نرفته است همچنان حالت خود را حفظ می کند‌.

آنچه باید یادآور شویم این است که چسب دندان مصنوعی تنها برای زمانی کوتاه جوابگو است. اگر از لق بودن پروتز برای شرکت در مراسم، حضور در جلسات مهم و غیره واهمه دارید این محصول می تواند شما را بی نقص جلوه دهد.

بخوانید  دستگاه تسمه کش دستی سامسونگ کره‌ای بخریم یا چینی؟

پارامترهای مهم در تهیه چسب دندان مصنوعی

شاید از خود سؤال کنید در زمان تهیه چسب دندان مصنوعی چه چیزهایی را باید فاکتور خرید قرار دهیم؟ آیا مواردی که به آن پرداخته ایم می توانند مهم‌ترین معیار ما برای خرید باشند؟ مهم‌ترین پارامترهایی که در زمان تهیه باید جستجو کنیم کدام موارد هستند؟

تهیه یک چسب دندان مصنوعی ایده ال و اورجینال می تواند کاری بس دشوار باشد. هر کسی برای تهیه این محصول پارامترهایی دارد. اما اگر اولین بار است اقدام به خرید نموده اید بهتر است فاکتورهایی را در زمان تهیه محصول در نظر داشته باشید. تا با در نظر گرفتن این فاکتورها از خرید خود مطمئن شوید. در ادامه مطالب به مهم‌ترین پارامترهای تأثیر گذار بر خرید خواهیم پرداخت:

محلول از چه موادی تشکیل شده است ؟

همانگونه قبلاً به آن اشاره شد این محصول یک محلول کاملاً بی خطر برای بدن است. اما وجود روی در این محصول می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در هنگام تهیه آن حتماً بروشور مواد تشکیل دهنده را مطالعه نمایید و از عدم وجود روی مطمئن شوید. تا با خیال راحت و بدون داشتن عوارض جانبی از آن استفاده کنید.

بخوانید  راهنمای جامع تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

قیمت چسب مصنوعی

قیمت خود به تنهایی می تواند پارامتری بسیار مهمی برای خرید باشد. نمی توان این برچسب را به محصول زد که چون گران‌بها است صد در صد محصولی با کیفیت است. همچنین نمی توان گفت چون محصول ارزان است حتماً از کیفیتی پایین برخوردار است. محصولی را تهیه نمایید که از کیفیت و برند سازنده آن مطمئن باشید. همچنین متناسب با بودجه ای که در نظر گرفته اید اقدام به خرید نمایید.

میزان تأثیر گذاری آن بر روی دندان ها

انتخاب نوع چسب دندان مصنوعی بسیار مهم است. محصولی را انتخاب کنید که بیشترین بهره‌وری را بتوان از آن برد. اگر همیشه در حال پیاده روی یا حرکت هستید از مدل قوی تری استفاده کنید تا دیرتر پروتز لق شوند

اگر میخواهید محصولی با کیفیت انتخاب کنید حتماً قبل از خرید بررسی های لازم را انجام دهید. سعی نمایید از محصولی استفاده کنید که بیشترین ستاره طلایی را از استفاده کنندگان خود گرفته است. برای این کار کافی است از طریق گوگل به مطالعه برند های سازنده، نوع محصول و نظر کاربران بپردازید. با بررسی دقیق می توان اطلاعات کاملی کسب کرد و در هنگام خرید با دیدگاه بهتر و اطلاعات کامل تری انتخاب کنید.

بخوانید  دندان‌ دائمی و‌ شیری |آناتومی دندان | تعداد و شکل دندان

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×