» سلامت دستگاه گوارش » چطور معده خود را کوچک کنیم ؟ چی بخوریم معده کوچک بشه ؟
چطور معده خود را کوچک کنیم ؟ چی بخوریم معده کوچک بشه ؟
سلامت دستگاه گوارش

چطور معده خود را کوچک کنیم ؟ چی بخوریم معده کوچک بشه ؟

مرداد 3, 1402 280303

چطور معده خود را کوچک کنیم ؟ : آیا شما هم دغدغه حفظ تناسب‌اندام و لاغری دارید؟ شاید تا این لحظه راه‌های زیادی را امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌ باشید. درصورتی‌که تصمیم به لاغر شدن و کاهش وزن گرفته‌اید، بهتر است تا قبل از انتخاب یک روش ایده‌آل به جهت لاغری، تمام جوانب را در نظر گرفته و با آگاهی تمام روشی مناسب با وضعیت جسمی خود را انتخاب نمایید.

در این مقاله سعی داریم یکی از روش‌های روتین لاغری به نام کوچک کردن معده است را به شما معرفی کنیم و بیان کنیم که چگونه معده خود را کوچک کنیم؟

 چطور معده خود را کوچک کنیم

کوچک کردن معده برای چیست ؟

معده شما شبیه به یک بادکنک عمل می‌کند

باتوجه‌به خاصیت ارتجاعی بودن معده، می‌توان گفت حجم معده با میزان غذای دریافتی در طول روز ارتباط مستقیم دارد و می‌تواند کاهش یا افزایش داشته باشد. عمل انبساط و انقباض به طور پی‌درپی و با دریافت هر وعده‌ غذایی در معده اتفاق می‌افتد.

بخوانید  ترکیدن بواسیر و معضلات آن

این به این معنی است زمانی که شما در هر وعده غذایی، غذا وارد معده خود می‌کنید، به همان میزان معده شما بزرگ می‌شود. درصورتی‌که وعده‌های غذایی شما سبک و کم‌حجم باشد، معده به همان میزان کوچک می‌شود و به دنبال آن کاهش وزن و لاغری اتفاق می‌افتد  در صورت دریافت کالری پر حجم، حجم معده نیز افزایش مییابد و اضافه وزن را در پی دارد.

درحقیقت می‌توان گفت معده شبیه بادکنک عمل می‌کند. درصورتی‌که بخواهید برای اولین‌بار ۱ بادکنک را باد کنید، به نیرو و هوای بیشتری نیاز دارید. با یک‌بار باد کردن بادکنک، خاصیت کشسانی در آن افزایش می‌یابد و در دفعات بعدی راحت‌تر به حجم بالا می‌رسد؛ درنتیجه برای بار دوم باد کردن آن راحت‌تر است. با افزایش حجم غذای دریافتی، خاصیت کششی معده افزایش می یابد و به‌منظور سیر شدن به وعده‌های غذایی بزرگ‌تر نیاز دارید که در نتیجه این عمل شاهد افزایش وزن خواهید بود.

 

به‌منظور کاهش حجم معده و کوچک کردن آن چه کنیم؟

توجه به روش غذا خوردن

وعده‌های غذایی خود را کم‌حجم ولی مقوی انتخاب کنید. در واقع شما می‌توانید با افزایش تعداد دفعات وعده‌های غذایی در طول روز و کاهش میزان کالری دریافتی در هر وعده، به کوچک شدن معده خود کمک کنید.
شما می‌توانید با آگاهی ذهن و حضور در لحظه غذا بخورید و با دنبال‌کردن رژیم غذایی متعادل و غنی حجم معده خود را کاهش دهید.
سعی کنید غذای خود را در آرامش و با تمرکز میل کنید. چراکه تند خوردن غذا باعث افزایش میل شما به پرخوری می‌شود.

بخوانید  5 تا از عوارض کولونوسکوپی و بهترین راه پیگیری و مراقبت

برای کاهش حجم معده و کوچک کردن آن چه کنیم؟

جایگزین کردن مواد غذایی با ارزش

در وعده‌های غذایی خود مواد سالم و مغذی چون لبنیات کم‌چرب، ‌میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و انواع گوشت‌های کم‌چرب را بگنجانید‌.
صبحانه را حتماً میل کنید. صبحانه سوخت‌وساز بدن شما را افزایش داده و روند چربی‌سوزی را تسریع می‌کند. نیاز است تا به وعده‌های اصلی غذایی در طول روز توجه داشته باشید و هم چنین میان وعده‌های سبک را در بین وعده‌های اصلی بگنجانید.

مصرف موادی که فاقد ارزش غذایی هستند یا ارزش غذایی آن‌ها پایین است را کم کنید. می‌توانید از مواد غذایی سالم و با کالری پایین مانند میوه خشک و … به‌جای مواد غذایی کم‌ارزش استفاده کنید.
کمی قبل از سیر شدن زمانی که کمی احساس گرسنگی دارید، از غذا خوردن دست بکشید. در نتیجه خوردن غذا با آرامش ، احساس سیری زودتر به سراغ شما خواهد آمد و می‌توانید قبل از این‌که به طور کامل سیر شوید از غذا خوردن دست بکشید.

ورزش ‌کنید

به ورزش رو بیاورید. نیاز است تا میزان تحرک و خود را در طول روز افزایش دهید. می‌توانید با حرکات آهسته و ملایم شروع کنید. از هر فرصتی برای انجام ورزش‌هایی مانند: پیاده‌روی، یوگا، ، دو، شنا، ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک و … استفاده کنید.

بخوانید  آیا معده درد باعث سرگیجه می شود؟+ علائم شایع معده درد و سرگیجه

خواب کافی

میزان خواب خود را موردتوجه و بررسی قرار دهید. سعی کنید میانگین خواب شما در طول شبانه‌روز بین ۷ تا ۱۰ ساعت باشد. با گوش‌دادن به موسیقی آرام‌بخش، مطالعة کتاب یا مدیتیشن قبل از خواب، به بهبود کیفیت خواب خود کمک کنید.

میانه رو باشید. از افراط در هر عملی به جهت کوچک کردن معده خودداری کنید.

اصولاً به‌جای حذف کردن عامل چاق‌کننده، درصورتی‌که به فکر کم‌کردن عامل تحریک‌کننده حجم معده در مدت‌زمان مشخص باشیم، کفایت می‌کند.

چگونه معده خود را کوچک کنیم ؟

تحقق رؤیای تناسب‌اندام با معده کوچک

.همان‌طور که گفته شد بهتر است تا به‌منظور کوچک کردن معده، وعده‌های غذایی خود را در طول روز افزایش داده و در هر وعده‌غذای کمتر و مغذی تری دریافت کنید. با رعایت موارد فوق، رؤیای تناسب‌اندام شما به‌واسطه کوچک شدن معده به تحقق می‌پیوندد. برای خواندن مطالب پزشکی و مقالاتی پیرامون سلامتی و تناسب اندام، به سایت مجله پزشکی دندان لند سر بزنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×