» سلامت دستگاه گوارش » کبد چرب چیست و برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم ؟
کبد چرب چیست و برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم ؟
سلامت دستگاه گوارش - بیماریها

کبد چرب چیست و برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم ؟

شهریور 12, 1402 150211

کبد چرب چیست؟

کبد چرب که استئاتوز کبدی نیز نامیده می شود، نشان دهنده تجمع بیش از حد چربی ها (تری گلیسیرید) در سلول کبد به نام هپاتوسیت است. گاهی اوقات، این بیماری می‌تواند با التهاب کبد نیز همراه باشد که در این صورت استئاتوهپاتیت نامیده می‌شود.

عدم درمان کبد چرب به مرور زمان عوارضی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین مهم است که بدانید چه عواملی منجر به شروع این بیماری می شود، چه علائمی دارد، چگونه تشخیص داده می شود و چگونه می توانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

نقش کبد در بدن

کبد بزرگترین غده بدن است و وزن آن در بزرگسالان به طور کلی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم است. همانطور که پیش بینی می شد، بسیاری از عملکردهای متابولیکی را انجام می دهد، به ویژه:

صفرا تولید می کند که مسئول هضم چربی ها است.

با متابولیسم کربوهیدرات ها و چربی هایی که با غذا می خوریم سر و کار دارد.

بخوانید  بیماری های مجاری صفراوی [تشخص + راه درمان و هزینه]

گلوکز را به شکل گلیکوژن به عنوان منبع انرژی “ذخیره” می کند و آن را به جریان خون برمی گرداند تا در صورت نیاز انرژی را به بدن برساند.

پروتئین های پلاسما را سنتز می کند.

ویتامین ها، مواد معدنی مانند آهن را ذخیره می کند و بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد.

خون را از مواد مضر تولید شده توسط بدن تصفیه می کند: در واقع مرکز مسئول سم زدایی بدن است.

بنابراین انتخاب غذا برای سلامت غده کبدی بسیار مهم است: به عنوان مثال، رژیم غذایی با چربی زیاد مانع عملکرد صحیح آن می شود، در حالی که غذاهایی وجود دارند که می توانند سلامتی را تقویت کنند. بیایید بفهمیم آنها چه هستند.

انواع کبد چرب با توجه به محرک ها کدامند

بسته به دلایلی که منجر به شروع این بیماری شده، انواع مختلفی از کبد چرب وجود دارد:

کبد چرب غیر الکلی

در مورد کبد چرب غیر الکلی، علل خاصی که منجر به تجمع چربی در ناحیه کبد شده است، مشخص نیست. با این حال، این نوع عارضه بیشتر در افرادی رخ می دهد که دارای موارد زیر هستند:

  • *دیابت.
  • *پیش دیابت – وضعیتی که در آن سطح گلوکز ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم درصد است.
  • *چاقی – زمانی که وزن بدن ۲۵ درصد بیشتر از وزن طبیعی باشد.
  • *کلسترول پایین یا تری گلیسیرید سرم.
  • *فشار خون.

با توجه به تعداد آخال های چربی در سلول های کبدی، بیماری کبد چرب غیر الکلی به ۴ درجه (مرحله)متمایز می شود:

۰ – قطرات چربی کوچک روی سطح سلولهای کبدی مشخص می شود.

I – قطره های متوسط و بزرگ چربی به صورت سطحی در کانون های کوچک سلول های عملکردی اندام قرار می گیرند.

II – تری گلیسیریدها سلولهای کبدی را آغشته می کنند، در داخل آنها تجمع می یابند.

III – چربی ها به طور منتشر بافت ساختاری اندام را در تمام سطح تحت تأثیر قرار می دهند، در فضای بین سلولی تجمع می یابند و کیست ها را تشکیل می دهند.

بخوانید  سرطان پروستات چه علائمی دارد؟

بر اساس علل ایجاد، بیماری کبد چرب می تواند اولیه (به دلیل سندرم متابولیک) یا ثانویه (ناشی از قرار گرفتن در معرض عوامل خارجی کبدی سمی – مصرف داروهای تهاجمی، جراحی بر روی اندام های دستگاه گوارش، روزه طولانی مدت) باشد.

کبد چرب الکلی

کبد چرب الکلی در نتیجه مصرف بیش از حد الکل ایجاد می شود. مقدار مجاز الکل با توجه به جنسیت متفاوت است. بنابراین در مورد زنان مصرف بیش از ۲۰ گرم الکل در روز و در مورد مردان مصرف بیش از ۳۰ گرم الکل در روز افراط در نظر گرفته می شود. این بدان معنی است که برای حفظ محدودیت های نوشیدنی ایمن، یک زن نمی تواند بیش از ۵۰۰ میلی لیتر آبجو در روز یا بیش از دو لیوان شراب بنوشد و یک مرد نباید بیش از ۷۵۰ میلی لیتر آبجو یا ۳ لیوان شراب در روز باشد.

اگر فرد مورد نظر از یکی از شرایط زیر رنج می برد، تجمع چربی در ناحیه کبد نیز ممکن است رخ دهد:

هپاتیت C ویروسی مزمن.

بیماری ویلسون – یک بیماری ژنتیکی است که شامل رسوب مس در کبد است.

سندرم ری – کودکانی را تحت تاثیر قرار می دهد که دارای بیماری هایی مانند تب به عنوان علائم هستند، مانند آنفولانزا، و با آسپرین درمان می شوند.

سایر علل کبد چرب تجویز برخی داروها در بیماران با شرایط خاص است:

آمیودارون – برای درمان بیماری های قلبی استفاده می شود.

تاموکسیفن – در مورد نئوپلاسم پستان استفاده می شود.

متوترکسات – در روماتولوژی و انکولوژی.

همچنین، اگر رژیم غذایی با مصرف بیش از حد کالری شروع شود، به ندرت در مورد زنان باردار یا پس از مصرف مجدد غذا در بیماران مبتلا به گرسنگی، کبد چرب ممکن است رخ دهد.

علائم کبد چرب چیست؟

علائم کبد چرب چیست؟

احساس خستگی حاد.

آروغ زدن.

طعم تلخ در دهان.

ضعف عمومی ، کاهش عملکرد.

درد در شکم.

درد در ناحیه زیر دنده ها.

بخوانید  انواع بیماری های قلبی را با چه علائم ظاهری بشناسیم ؟

التهاب ناحیه سمت راست شکم.

کم اشتهایی.

کاهش وزن.

احساس تهوع.

اکثر اوقات، افراد مبتلا به دنبال آزمایشات معمول متوجه می شوند که از استئاتوز رنج می برند.

توصیه هایی برای بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی

درمان بیماران مبتلا به کبد چرب شامل پیروی از یک رژیم غذایی مناسب است. هیچ درمان دارویی استانداردی برای درمان کبد چرب وجود ندارد، اگرچه چندین روش درمانی مورد بررسی قرار گرفته و در حال انجام است. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کاهش شدت علائم، در صورت وجود، افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی باید از نوشیدن الکل خودداری کنند و به فعالیت بدنی منظم بپردازند. برای افراد دارای اضافه وزن که از این نوع کبد چرب رنج می برند، کاهش وزن ضروری است.

 

توصیه هایی برای بیماران مبتلا به کبد چرب الکلی

در مورد کبد چرب ناشی از مصرف زیاد الکل، بیمار باید قبل از هر چیز کاملاً از این رذیله دست بکشد. از آنجایی که این وضعیت اغلب شامل کمبودهای تغذیه ای می شود، فرد باید رژیمی را نیز دنبال کند که پروتئین و کالری بیشتری نسبت به یک رژیم معمولی داشته باشد. هدف از محدودیت غذایی – در مورد هر دو نوع کبد چرب – کاهش غلظت چربی در کبد است.

درمان برای بیماران مبتلا به کبد چرب

مهمترین مؤلفه درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی اصلاح سبک زندگی است: فعالیت بدنی حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته، عادی سازی وزن بدن، اجتناب از نوشیدنی های الکلی و تعدادی مصرف دارو، رژیم غذایی متعادل، پایبندی به کار و استراحت.

بیمار باید گوشت چرب، ماهی، غذاهای کنسرو شده، گوشت های دودی، کربوهیدرات های زود هضم، چربی های پخت و پز، شکلات و بستنی، کاکائو، قهوه سیاه، الکل را از رژیم غذایی حذف کند. اولویت در تغذیه باید به گوشت بدون چربی، ماهی، غذاهای سبزیجات و میوه، کربوهیدرات ها(غلات، ماکارونی گندم دوروم) داده شود.

میزان بهینه کاهش وزن در هپاتوز چرب ۱ کیلوگرم در ۷ روز است. کاهش شدید وزن منجر به ایجاد استئاتوز، استئاتوهپاتیت، تسریع فرآیندهای فیبروز بافت کبد می شود. کاهش ۱۰ درصدی وزن بدن در افراد چاق مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی به طور قابل توجهی باعث بهبود AST، ALT و سایر آنزیم های کبدی و همچنین پارامترهای بافت شناسی می شود.

بخوانید  کلیدینیوم سی یا قرص لیبراکیم برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

درمان دارویی این آسیب شناسی شامل موارد زیر است:

  • داروهایی برای غلبه بر مقاومت به انسولین.
  • امگا-۳-PUFA، استاتین ها، فیبرات ها برای کاهش خطر عوارض قلبی عروقی.
  • محافظ های کبدی
  • با ناکارآمدی روش های دیگر کاهش وزن، می توانید از روش جراحی چاقی – برای انجام بای پس معده و باندینگ استفاده کنید. پیشرفت نارسایی کبد ممکن است نشانه ای برای پیوند کبد ارتوتوپی باشد.

تغذیه برای NAFLD

با توجه به اولویت در معرض خطربودن افراد، اولاً افراد چاق یا دارای اضافه وزن هستند که در درمان هپاتوز چرب، تغذیه مناسب و متعادل مطرح می شود که می تواند علل شروع و پیشرفت بیماری را از بین ببرد. معمولاً متخصصان رژیم های درمانی را توصیه می کنند. با پیروی از یک رژیم غذایی، شروع به کاهش وزن می کنید. کاهش وزن ۵ تا ۱۰ درصدی می تواند وضعیت را بهبود بخشد و حتی به کاهش چربی هایی که کبد را با هپاتوز اضافه می کند، کمک کند.

با این حال، توصیه می شود به آرامی وزن کم کنید ۵-۱ کیلوگرم در هفته ۶٫ مهم است که زیاده روی نکنید، زیرا کاهش وزن شدید، برعکس، خطر ابتلا به هپاتوز چربی را افزایش می دهد. خوردن غذای سالم ضروری است، در حالی که رژیم غذایی باید متعادل باشد. رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، پروتئین و کربوهیدرات ها بسیار مفید است.

شما می توانید نه تنها به تغذیه پزشکی سنتی، بلکه به سایر رژیم های غذایی که مبتنی بر یک منوی متعادل هستند نیز پایبند باشید. به عنوان مثال، رژیم غذایی مدیترانه ای شامل روغن های سالم، حداقل چربی های ناسالم، آنتی اکسیدان ها و کربوهیدرات های پیچیده است.

بخوانید  غدد لنفاوی چیست و در کجای بدن قرار دارند و چه علائمی دارد؟

چرا بیماری کبد چرب یا همان NAFLD خطرناک است؟

بیماری کبد چرب، به خصوص در همان ابتدا، می تواند تقریباً بدون علامت باشد و علائم موجود خاص نیستند و بنابراین تشخیص را دشوار می کنند. با این حال، تشخیص هپاتوز چرب با هر گونه ظن به وجود این بیماری مهم است. از آنجا که این بیماری به تدریج، عملاً بدون اینکه خود را به وضوح نشان دهد، ایجاد می شود، با این حال، خطر مرگ قلبی عروقی را چندین برابر افزایش می دهد – به عبارت دیگر، خطر سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، کبد چرب پیشرفته در نهایت می‌تواند منجر به ایجاد سیروز شود و نارسایی کبد که احتمال این رویداد کم است، اما در صورت وقوع، عواقب آن کشنده خواهد بود. واقعیت این است که سیروز معمولاً به پیوند اعضا نیاز دارد، که علاوه بر این می‌تواند در حضور اختلالات قلبی-متابولیک و بیماری‌هایی که اغلب همراه با هپاتوز چرب هستند، با مشکل مواجه شود.

مراحل پیشرفت بیماری NAFLD یا کبد چرب

۱ مرحله هپاتوز چرب (استئاتوزیس) مرحله اولیه بیماری، اغلب بدون علامت

۲ استئاتوهپاتیت غیر الکلی هپاتوز همراه با التهاب سلول های کبدی

۳ فیبروز با انتقال بیشتر به سیروز در این مرحله، بافت کبد شروع به جایگزینی بافت همبند می کند که منجر به نقض ساختار و در نهایت اختلال در عملکرد اندام می شود.

رژیم غذایی که برای بیماری کبد چرب توصیه می شود

با تمام بیماری های کبد، برای “تخلیه” یک اندام مهم و استراحت دادن به آن، لازم است رژیم غذایی را دنبال کنید. تغذیه رژیمی، همانطور که اشاره شد، با دوره اصلی درمان همراه است و آن را موثرتر می کند. اما در مورد هپاتوز چرب، یک رژیم غذایی مناسب انتخاب شده به خودی خود یک روش موثر درمانی است، زیرا این بیماری اغلب توسط سوء تغذیه، عادات بد، دیابت و چاقی تحریک می شود.

بیماری کبد چرب بیماری است که در آن چربی در سلول‌های کبدی رسوب می‌کند و آن‌ها را تخریب و از بین می‌برد. به تدریج، سلول های کبدی با بافت همبند جایگزین می شوند که می تواند منجر به ایجاد سرطان و سیروز شود.

بخوانید  قرص هیوتکس برای چیست ؟

بیماران مبتلا به هپاتوز از مصرف الکل، غذاهای چرب، سرخ کردنی، غذاهای دودی به شدت ممنوع هستند. رژیم غذایی تجویز شده توسط پزشک برای هپاتوز چرب باید به بازیابی عملکرد طبیعی کبد کمک کند، باعث آزاد شدن صفرا کافی برای فرآیندهای گوارشی شود تا پیشرفت بیماری متوقف شود.

رژیم غذایی منع شده برای بیماران کبد چرب

رژیم غذایی منع شده برای بیماران کبد چرب

رژیم غذایی برای هپاتوز کبد چرب به معنای رد کامل موارد زیر است:

آبگوشت های قوی (هم گوشت و هم سبزیجات)؛

پیاز خام، سیر؛

انواع چربی ماهی و گوشت؛

حبوبات (نخود، لوبیا، عدس)؛

محصولات کنسرو شده و کبابی؛

از سبزیجات – گوجه فرنگی، تربچه؛

لبنیات چرب؛

از نوشیدنی ها – گازدار و سرد، قهوه، کاکائو.

رژیم غذایی توصیه شده برای بیماران کبد چرب

با محدودیت های زیاد، نباید فکر کنید که نمی توانید چیزی بخورید. رژیم غذایی برای هپاتوز کبد، علیرغم شدت، امکان انتخاب نسبتاً گسترده ای را باقی می گذارد.

اولین دوره: لبنیات، سوپ غلات، گل گاوزبان بدون چربی یا سوپ کلم.

دوره دوم: گوشت (مرغ، بوقلمون، گوشت گاو)، بخارپز، آب پز یا پخته شده در فر.

غذاهای جانبی: سالاد از سبزیجات تازه یا آب پز؛ سبزیجات بخارپز یا پخته شده در فر؛ املت بخارپز؛ تخم مرغ آب پز (بیش از یک عدد در روز)؛ پنیرهای کم چرب به عنوان یک غذای جانبی، می توانید فرنی (برنج، گندم سیاه، بلغور جو دوسر یا بلغور) بپزید.

شیر کم چرب و خامه ترش، ماست مجاز است.

نوشیدنی ها: چای کم رنگ، آب میوه ها (از میوه ها و انواع توت ها)، کمپوت ها (از میوه های تازه و خشک).

دسرها: ژله و پودینگ میوه (ترجیحا با جایگزین های شکر).

لازم است چهار تا پنج بار در روز غذا بخورید و مقدار کل غذا را به قسمت های تقریبا مساوی تقسیم کنید. نوشیدن مایعات با معده خالی و بین وعده های غذایی توصیه می شود.

بخوانید  برای معده و زخم معده چه میوه ای خوبه ؟

نمونه ای از منوی غذایی توصیه شده برای هپاتوز به شرح زیر است:

صبحانه: کوفته بخارپز، بلغور جو دوسر، چای با شیر.

صبحانه دوم: سیب غیر ترش یا میوه های خشک.

ناهار: گوشت پخته شده، کمپوت میوه تازه.

میان وعده بعد از ظهر: دم کرده گل رز وحشی، بیسکویت یا کراکر.

شام: سالاد سبزیجات، چای، نان پر شده با سیب.

یک مثال دیگر بزنیم:

صبحانه: پنیر لپه بدون چربی با خامه ترش، فرنی گندم سیاه با شیر، چای کم رنگ.

صبحانه دوم: سیب (با افزودن عسل قابل پخت است).

ناهار: سوپ سبزیجات، مرغ آب پز با برنج، آب توت.

میان وعده بعد از ظهر: دم کرده گل رز، بیسکویت.

شام: ماهی آب پز یا پخته، پوره سیب زمینی، چای. در شب – کفیر کم چرب.

چگونه کالری را محدود می کنید؟

کل کالری دریافتی باید ۵۰۰ تا ۷۰۰ کمتر از مقدار توصیه شده فیزیولوژیکی باشد و با در نظر گرفتن وزن، جنسیت و سن، نیازهای بدن در نظر گرفته شود. اول از همه، تعداد کالری مورد نیاز برای متابولیسم انرژی محاسبه می شود. از فرمول های زیر برای محاسبه استفاده می شود (نتیجه بر حسب کیلو کالری به دست می آید):

برای مردان:

۱۸-۳۰ سال: (۰٫۰۶ • وزن بر حسب کیلوگرم ۲٫۹+) • ۲۴۰٫

۳۱-۶۰ سال: (۰٫۰۵ • وزن بر حسب کیلوگرم +۳٫۶۵) • ۲۴۰٫

بالای ۶۰ سال: (۰٫۰۵ • وزن بر حسب کیلوگرم +۲٫۴۶) • ۲۴۰٫

برای خانم ها:

۱۸-۳۰ سال: (۰٫۰۶ • وزن بر حسب کیلوگرم +۲٫۰۳۷) • ۲۴۰٫

۳۱-۶۰ سال: (۰٫۰۳۴ • وزن بر حسب کیلوگرم +۳٫۵۴) • ۲۴۰٫

افراد بالای ۶۰ سال: (۰٫۰۴ • وزن بر حسب کیلوگرم +۲٫۷۶) • ۲۴۰٫

سپس نتیجه در ضریب فعالیت بدنی کم – ۱٫۱، متوسط ​​- ۱٫۳ ضرب می شود، با بارهای زیاد ضریب به ۱٫۵ می رسد، اما چنین بارهایی به ندرت برای بیماران چاق توصیه می شود.

بخوانید  احساس می کنید شنوایتان کاهش پیدا کرده؟

حداقل آستانه برای تعداد کالری که برای سلامتی خطرناک است – برای زنان – ۱۲۰۰ کیلو کالری، برای مردان – ۱۵۰۰ کیلو کالری.

محدودیت کالری به درستی محاسبه شده از غذا و ورزش کافی به خلاص شدن از شر چربی اضافی در کبد کمک می کند. با این حال، بسیاری از افرادی که چنین رژیمی دارند گرسنگی شدید را تجربه می کنند و نمی توانند برای مدت طولانی به آن پایبند باشند. علاوه بر این، با کمبود کالری، میزان متابولیسم کاهش می یابد، یعنی مقدار انرژی که بدن برای حفظ عملکردهای حیاتی خود صرف می کند، در نتیجه کاهش وزن لازم برای “از دست دادن کبد” بسیار کاهش می یابد یا متوقف می شود.

توصیه هایی برای افزایش فعالیت بدنی

افزایش ورزش در برابر افزایش توده عضلانی چربی کبد تاثیر مثبتی بر متابولیسم بدن دارد و باعث کاهش چربی بدن به خصوص چربی مضر احشایی می شود که در حفره شکمی اطراف اندام های داخلی (کبد، طحال، لوزالمعده) جمع می شود و به ایجاد کاهش حساسیت بافت به انسولین (مقاومت به انسولین)آن کمک می کند.

فعالیت بدنی با در نظر گرفتن ویژگی های سنی و توانایی های بدنی و همچنین وجود بیماری های همزمان به صورت جداگانه انتخاب می شود. اصل اساسی این است که هر فعالیت بدنی بهتر از هیچ است. افزایش فعالیت بدنی به تدریج از ۳۰ دقیقه سه بار در هفته تا ۵۰ دقیقه ۵ بار در هفته انجام می شود. با چاقی متوسط، پیاده روی ساده یا نوردیک، شنا، تنیس روی میز، ایروبیک، رقص، دوچرخه سواری و هر گونه فعالیت بدنی دیگر با شدت کم استفاده می شود.

فهرستی از درمان های خانگی برای کبد چرب

فهرستی از درمان های خانگی برای کبد چرب

لیمو

لیمو به دلیل محتوای بالای ویتامین C خود شناخته شده است. لیموها همچنین دارای گلوتاتیون، اریوسیترین و نارینگینین هستند. این سه تفنگدار آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که به جلوگیری از چاقی و سم زدایی کبد و تسکین التهاب کبد کمک می کنند. به همین دلیل است که بیشتر مردم روز خود را با یک لیوان بزرگ آب با طعم لیمو شروع می کنند. دستور غذا ساده است: نصف لیمو را در یک لیوان آب فشار دهید و ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید.

بخوانید  آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

چای سبز

امروزه چای سبز به دلیل خواص درمانی یکی از بهترین نوشیدنی هاست. چای سبز همچنین برای مقابله با کبد چرب مفید است زیرا میزان چربی ذخیره شده در کبد را مسدود می کند و عملکرد کبد را بهبود می بخشد. اگر به طور منظم ۲ یا ۳ فنجان چای سبز در روز بنوشید، خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد.

 سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان طبیعی است که به خلاص شدن از شر بافت های چربی انباشته شده در کبد کمک می کند و به سلامت کبد آسیب می رساند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را دو بار در روز قبل از غذا بنوشید. در صورت تمایل می توانید یک قاشق چایخوری عسل نیز اضافه کنید. شما باید به مدت ۱-۲ ماه به طور منظم از این روش استفاده کنید.

علت کبد چرب چیست؟

نوشیدنی ها و مواد غذایی قندی

و اگر به جای میوه ها، سبزیجات و آب تازه، غذاهای بسته بندی شده و نوشابه های گازدار در یخچال خود داشته باشید، بدن شما میزان گلوکز، فروکتوز و شربت ذرت را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیشتر غذاهای بسته بندی شده و نوشابه های گازدار باعث چاقی و ایجاد مقاومت به انسولین می شود و منجر به تجمع بافت چربی در کبد می شود. برای جلوگیری از این امر، باید از غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی دوری کنید.

نوشیدنی های گازدار را باید با آب، قهوه و چای، برگر ماهی و سیب زمینی سرخ کرده با سالاد جایگزین کنید.

به جای کربوهیدرات های ساده (مانند نان سفید، سیب زمینی، ذرت، پیتزا، پاستا، چیپس، غلات، نوشابه)، باید کربوهیدرات های پیچیده (مانند نان غلات کامل، میوه های تازه و سبزیجات سبز) مصرف کنید.

بخوانید  بهترین متخصص تغذیه در تهران برای مشاوره تغذیه و رژیم غدایی

سبک زندگی کم تحرک

سبک زندگی کم تحرک

اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید و ۷ تا ۸ ساعت در روز در حالت نشسته کار می کنید، در معرض خطر هستید. سعی کنید تا حد امکان حرکت کنید و ورزش کنید. ۴۵ دقیقه پیاده روی در روز به کاهش رشد چربی در کبد کمک می کند. فعالیت بدنی باعث کاهش مقاومت به انسولین می شود که نقش مهمی در بیماری کبد چرب دارد. اگر فرصت انجام پیلاتس، شنا یا انجام هر گونه فعالیت بدنی را دارید، خطر ایجاد چربی در کبد را کاهش می دهید.

 الکل

اگر به طور منظم الکل بنوشید، ممکن است در معرض خطر کبد چرب باشید. اگر حدود شش هفته از الکل دوری کنید، بافت چربی در کبد شما شروع به ناپدید شدن می کند. همچنین مصرف زیاد الکل می تواند منجر به سیروز شود. برای جلوگیری از همه اینها، باید محدودیت های سالم را رعایت کنید. به یاد داشته باشید، برای جلوگیری از مشکلات، نباید مست شوید.

دلایل زیادی برای رسوب چربی در کبد وجود دارد، اما در ۲/۳ بیماران همچنان الکل است. در مکان های دوم، سوم و بعدی دیابت شیرین، چاقی و چربی خون (افزایش محتوای بخش های خاصی از چربی در خون به دلیل علل ژنتیکی و ترجیحات غذایی مربوطه) قرار دارند. از علل نادر کبد چرب می توان به مصرف برخی داروها، جراحی در دستگاه گوارش و بیماری های ارثی اشاره کرد. علاوه بر این، این عوامل ممکن است ترکیب شوند.

تاثیر پیاز برای کبد چرب چیست ؟

گاهی به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می شود که پیاز نخورند زیرا گفته می شود این پیاز فشار زیادی به کبد وارد می کند. با این حال، این توصیه شایعه ای بیش نیست. زیرا در ادبیات تخصصی هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پیاز به کبد فشار وارد می کند وجود ندارد.

عسل برای کبد چرب خوب است یا نه؟

عسل برای کبد چرب مشکل ساز می باشد زیرا حاوی مقدار زیادی فروکتوز است. همین امر در مورد سایر غذاهایی که حاوی فروکتوز زیادی هستند – برای مثال نوشابه ها، شیرینی ها، ماست صدق می کند. فروکتوز شهرت بد خود را مدیون این است که افراد بیشتر و بیشتر از این غذاها مصرف می کنند و افراد بیشتری اضافه وزن پیدا می کنند.

با این حال، این سوء ظن هنوز به طور صریح تایید نشده است. در عوض، مطالعات نشان می دهد که این غذاها یا گروه های غذایی فردی نیستند که مسئول ایجاد چاقی و بیماری های متابولیک هستند، بلکه کل رژیم غذایی و سبک زندگی هستند.

به طور خلاصه: کسانی که در طولانی مدت کالری زیادی مصرف می کنند و خیلی کم ورزش می کنند دچار چاقی می شوند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند کبد چرب را در پی خواهند داشت. اینکه آیا مصرف بیش از حد عسل، نوشابه یا سایر غذاها منجر به افزایش کالری شده است، تعیین کننده نیست.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×