» سبک زندگی » گیاهانی که آب را تصفیه می کنند/معرفی ۸ گیاه تصفیه کننده آب
معرفی گیاهان تصفیه کننده آب
سبک زندگی

گیاهانی که آب را تصفیه می کنند/معرفی ۸ گیاه تصفیه کننده آب

بهمن 23, 1402 180216

گیاهانی که آب را تصفیه می کنند : گیاهان تصفیه کننده آب علاوه بر مقرون به صرفه و ساده بودن از ایجاد آلودگی در محیط زیست جلوگیری می کنند. اما استفاده از روش های صنعتی و شیمیایی در تصفیه آب به غیر از هزینه های سنگین و دشوار بودن، آلودگی بخشی از محیط زیست را به دنبال دارد.

همچنین جامعه بشری در طول زندگی خود از گیاهان مختلف برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده کرده اند. مهم ترین این گیاهان شامل زنبق، تهیه آب از ساقه گیاهان یا سوسن زرد اطراف دریاچه محلی می باشند. این فرهنگ با کار کردن روی برخی روش های تصفیه آب به قدری موثر بوده که با آبسردکن های موجود در محل کار یا شرکت شما برابر می کند. بنابراین مهم ترین گیاهان تصفیه کننده آب به شرح زیر می باشند.

بخوانید  در شب یلدا چله بهترین فیلم های کمدی ایرانی و خارجی که می‌توانید ببنید

تصفیه آب با گیاه Xylem

یکی از گیاهان تصفیه کننده آب که دارای بافت آوندی بوده و وظیفه انتقال مواد معدنی محلول و آب را برعهده دارد گیاه Xylem می باشد. بنابراین انواع مختلف این گیاه را می توان به نوعی فیلتر تصفیه آب از نوع گیاهی با قابلیت حمل یا جابجایی تبدیل کرد. حتی یک شاخه درخت معمولی می تواند نقش نجات دهنده در زندگی تمام انسان ها داشته باشد. طبق آزمایشات انجام شده در دانشگاه MIT، پوست شاخه ها را جدا کرده و شلنگی پلاستیکی در بالای درخت متصل می کنند. در نهایت به آن یک شیر آب وصل می نمایند. سپس آب را داخل شیلنگ ریخته تا از گیاه مشبک Xylem عبور کند. رشته های اتصال یافته در این نوع گیاه تمام کثیفی ها، رنگ و باکتریهای مضر را از آب آشامیدنی جدا می سازد.

تصفیه آب با برگ گیاه گشنیز

اخیرا دانشمندان استفاده از گیاه گشنیز یا سیلانترو خرد شده را به گیاهان تصفیه کننده آب اضافه کرده اند. بنابراین با خرد کردن برگ گشنیز و عبور آب از آن می توان از پروسه تصفیه اطمینان یافت. البته از همین گشنیز خرد شده می توان به عنوان چای کیسه ای استفاده کرد که همچون فیلتر زغال چوب تمام فلزات سنگین را به خود جذب می کند.

بخوانید  علت خستگی و کوفتگی بدن و خواب آلودگی در طول روز چیست ؟

تصفیه آب با گیاهان مرداب

گیاهان زمین های مرطوب یا تالاب ها همچون نی و بوریا جزء گیاهان تصفیه کننده آب به حساب می آیند. این گیاهان مردابی با خواص شگفت انگیز قادر به تصفیه انواع آب ها و فاضلاب از جمله فاضلاب لباسشویی می باشند. بنابراین می توان برای اجرای پروژه های مختلف تصفیه از این گیاهان استفاده کرد. همچنین دسترسی به این گیاهان بسیار آسان است و برای تصفیه آب نیازی به هزینه های هنگفت نمی باشد.

تصفیه آب با گیاهان آبزی

گیاهانی که آب را تصفیه می کنند
انتخاب گیاهان تصفیه کننده آب در نزدیکی محل زندگی یا برکه ها و دریاچه های اطراف یک ایده عالی برای تصفیه می باشد. زیرا هزینه تصفیه آب با استفاده از گیاهان بسیار کم بوده و گیاه منبعی پایدار از آب قابل استفاده در اختیار شما می گذارد. بنابراین گیاهان تصفیه کننده همچون نیلوفر آبی و زنبق بکارید.

البته این گیاهان اگر در آب و هوای معتدل پرورش داده شوند بهترین گزینه برای تصفیه آب می باشند. زیرا با حذف دی اکسید کربن، خاصیت اسیدی آب را کاهش داده که برای مصارف مناسب هستند. همچنین قادر به متعادل نمودن سطح مواد مغذی آب همچون فسفر و نیتروژن می باشد که در مقادیر کم برای بدن ضروری است.

بخوانید  برنج صدری خوب را از کجا بخریم؟

تصفیه آب با دانه گیاه مورینگا

دانه مورینگا یکی از گیاهان تصفیه کننده آب است. زمانی که این دانه ها خرد می شوند ذرات آنها به مواد خارجی و کثیفی های آب چسبیده و به کف انتقال می یابند. همچنین دانه های مورینگا به طور چشمگیری سطح باکتری آب را نیز پایین می آورند.

تصفیه آب با دانه آلوا جاوا

یکی از گیاهان تصفیه کننده آب، دانه های آلو جاوا است. این روش سنتی برای بار اول در کشور سودان مورد استفاده قرار گرفت. در این نوع تصفیه گیاهی باید دانه های زمینی آلوا جاوا را با آب مقطر ترکیب کرده تا برای نوشیدن ضدعفونی و ایمن شود. درنتیجه با اطمینان کامل می توان از این آب بدون انگل مخفی همچون کرم معده استفاده کرد.

تصفیه آب با دانه جک فروت

دانه جک فروت سرشار از مواد مغذی بوده که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین به عنوان یکی از گیاهان تصفیه کننده آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

تصفیه آب با پوست موز

موز زیر مجموعه گیاهان تصفیه کننده آب به حساب می آید. بنابراین سودمندی پوست موز آنقدر زیاد است که نباید جای آن در سطل زباله باشد. زیرا با خرد کردن پوست موز می توان برای ۱۱ بار از آن جهت از بین بردن کدری و آلودگی آب آشامیدنی استفاده کرد.

بخوانید  فواید و خواص چای سیاه برای پوست , زیبایی , لاغری و سلامت چیست ؟

تصفیه آب به کمک گیاهان

در طبیعت بکر چیزی که زیاد به چشم می خورد انواع گیاهان مختلف و وحشی است. بنابراین استفاده از گیاهان تصفیه کننده آب برای گردشگرانی که می خواهند خود آب تهیه نمایند بسیار کاربردی و به صرفه است. البته برخی از گیاهان سمی بوده و استفاده از آنها تمام تلاش گردشگر جهت حفظ سلامتی خود در دل طبیعت را بر باد خواهد داد. بنابراین یکی از روش های سالم و در عین حال کاربردی استفاده از چند تکه نخ، یک مشت گیاه و کیسه پلاستیکی است. حال اینکه چه نوع گیاهی انتخاب می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا گیاهی که زمان زیادی در معرض مستقیم نور خورشید قرار گرفته باشد گزینه مناسبی بوده و عملیات تصفیه آب آسان تر صورت می گیرد.

کاربرد گیاه پالایی در ایران

کاربرد گیاه پالایی در ایران
گیاه پالایی یکی از انواع گیاهان تصفیه کننده آب است. این روش یک تکنیک سودآور اقتصادی، علمی و زیست محیطی بوده که انتخاب مناسب برای کشورهای درحال توسعه می باشد. همچنین تجارتی با ارزش بالا محسوب می شود. متاسفانه با وجود چنین پتانسیلی هنوز در بعضی از کشورها همچون ایران جنبه تجاری نداشته و به عنوان یک فناوری مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بخوانید  شب یلدا و بهترین خوراکی های شب چله یا یلدا را بیشتر بشناسیم ؟ چیلله گئجسی

مهندسین گیاه سبز از گیاه پالایی برای حذف مواد آلاینده از خاک و آب استفاده می کنند. البته کاهش آلاینده های محیط زیست مانند فلزات سنگین، مواد رادیواکتیو، ترکیبات آلی و عناصر سنگین از این قاعده مستثنی نیستند.

رفع آلودگی های نفتی یکی دیگر از کاربرد گیاه پالایی در ایران است. زیرا با افزایش آلودگی نفتی به ویژه در استان های نفت خیز جنوب، خاک از طریق مواد هیدروکربنه نفتی مسموم می شود. همچنین غبارات ناشی از سوخت گازهای حاوی نفت، موجب نفوذ مواد مضر و سمی به بافت خاک می گردد. بنابراین برای پیشگیری از چنین آلودگی هایی می توان از گیاهان پالایی همراه با میکروارگانیسم ها جهت پاکسازی استفاده کرد. ناگفته نماند که تصفیه با گیاه پالایی نسبت به دیگر روش های تصفیه کمترین هزینه را در بر می گیرد.

مزایای استفاده از گیاه پالایی

عدم بهره وری از مواد شیمیایی در پروسه تصفیه فاضلاب با گیاهان و حفظ محیط زیست

راه اندازی به موقع و سریع تالاب ها جهت اجرای فرآیند تصفیه

کاهش هزینه های ناشی از تصفیه بیولوژیکی نسبت به دیگر روش ها

عدم نیاز به مهارت و تخصص بالا در پروسه و فرایند تصفیه آب با گیاهان

بخوانید  4 روش علمی برای خوابیدن سریع و راحت

عدم نیاز به تجهیزات حرفه ای و تکنولوژی به روز جهت تصفیه آب های آلوده به کمک گیاهان مختلف

راندمان بالا وتلندهای طبیعی و مصنوعی

کمک به پروسه ذخیره آب جهت رشد گیاهان همراه با تصفیه مواد آلی

تصفیه فاضلاب با استفاده از گیاهان

یکی از ابعاد مختص به تصفیه بیولوژیکی، استفاده از گیاهان تصفیه کننده آب به ویژه فاضلاب ها می باشند. این فاضلاب ها به خصوص فاضلاب های صنعتی شامل فلزات سنگین همچون سیانید، کروم، جیوه و… هستند که بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

البته تخریب فلزات سنگین از طریق روش های پیشرفته تصفیه به سختی صورت می گیرد. ولی کاشت گیاهان مختلف در مکان هایی همچون استخرهای تصفیه و استفاده از تکنیک های نوین در این روش می تواند درصدی از فلزات سنگین را جذب نماید.

گیاهان مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب ها شامل صنوبر، پرطوطی، نی و … می باشند. این گیاهان وظیفه سم زدایی فاضلاب ها از انواع آلاینده ها و علف کش ها را برعهده دارند. بنابراین گیاهان تصفیه کننده آب و فاضلاب مواد مضر را در بافت خود ذخیره می نمایند. سپس با اشباع ظرفیتشان رنگ زرد به خود می گیرند و خواص خود را از دست می دهند. این گیاهان قادر به رشد در سطح وسیعی بوده و با کمترین هزینه نسبت به دیگر راه های تصفیه بیولوژیکی، مواد سمی را جذب می نمایند. در نتیجه این روش مقرون به صرفه می باشد. البته تنها محدودیت این روش رسیدگی و مراقبت از گیاهان و نحوه دفع آنها بعد از جذب مواد سمی در سیستم تصفیه است.

بخوانید  چگونه آی کیو (IQ) خود را بالا ببریم؟ 12 راهکار عملی + بررسی نظرات دانشمندان

نقش گیاهان آبزی در تصفیه آب

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین گیاهان تصفیه کننده آب همان گیاهان آبزی می باشند. از مزایای بارز این گیاهان تنظیم PH و میزان سختی آب و افزایش اکسیژن موجود یا محلول در آب است. گیاهان آبزی با جذب دی اکسید کربن و نور، عملیات فتوسنتز را آغاز نموده و سریع رشد می کنند. سپس با جذب فلزات سنگین به عنوان یکی از انواع جاذب های بیولوژیکی شناخته می شوند که با هدف آلایش زدایی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین هزینه کم، حداقل عوارض زیست محیطی و تولید مواد زائد قابل بازیافت از دیگر مزایای نقش گیاهان آبزی در تصفیه آب است. ناگفته نماند که گیاهان آبزی نقش بسزایی در جذب یون آمونیوم و آمونیاک دارند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×