» سبک زندگی » آیا گیاهان در شب دی اکسید کربن تولید میکنند؟
گیاهان در شب دی اکسید کربن تولید میکنند
سبک زندگی

آیا گیاهان در شب دی اکسید کربن تولید میکنند؟

اسفند 10, 1402 270332

گیاهان تولید کننده دی اکسید کربن در طول شب را بیشتر بشناسیم … گیاهان بسیار شگفت انگیز هستند. آنها زیبا و سر زندگی به انسان می بخشند. گیاهان دی اکسید کربن را می گیرند و سپس نفس می کشند. گیاهان زیادی هستند در شب بیدار هستند. اما جای سوال است آیا گیاهان در روز دی اکسید کربن را می گیرند و اکسیژن بازدم می کنند. آیا گیاهان در شب دی اکسید کربن تولید میکنند یا اکسیژن؟ برای دانستن بیشتر هر آنچه درباره تولید دی اکسید کربن در گیاهان در طول شب، با ما همراه باشید.

تنفس در گیاه به چه معنی می باشد؟

در واقع تنفس به گیاه کمک می کند تا گلوکز ساخته شده توسط فتوسنتز را استفاده کند. گلوکز و اکسیژن برای نفس کشیدن گیاه استفاده می شود و آب و دی اکسید کربن تولید می کند و انرژی را در این مراحل آزاد می کند.

بخوانید  چگونه اضطراب و استرس خود را مدیریت کنیم؟ 11 راهکار عملی برای مدیریت اضطراب

حائز اهمیت است گیاهان در طول شبانه روز اکسیژن را برای تنفس خود استفاده می کنند. همچنین از انرژی آزاد شده خود برای رشد و عملکردهای ضروری خود استفاده می کنند. بیشتر افراد گمان می کنند گیاهان در طول روز از اکسیژن استفاده نمی کنند. اما این مطلب واقعیت ندارد. واقعیت این است که گیاهان در طول روز از دی اکسید کربن بیشتر نسبت به اکسیژن استفاده می کنند. در طول شب گیاهان بیشتر از اکسیژن نسبت به دی اکسید کربن استفاده می کنند.

اما در کل گیاهان دی اکسید کربن را مصرف می کنند و اکسیژن را تولید می کنند. به همین دلیل است بیشتر محققین گل و گیاه، توصیه می کنند از گیاهانی مانند سانسوریا، پتوس و آلوئه ورا در اتاق خواب استفاده کنید. چرا که در هنگام شب بیشتر گیاهان اکسیژن را مصرف می کنند و دی اکسید کربن را تولید می کنند.

دلایل تولید دی اکسید کربن توسط گیاهان در شب

وقتی شب می شود و هوا تاریک است گیاهان هنوز بیدار هستند. در این هنگام گیاه اکسیژن اطراف خود را مصرف می کند و در مقابل دی اکسید کربن را آزار می کند.

بخوانید  چند نکته مهم برای  یادگیری  موسیقی که نمیدانستید!

با پایین رفتن خورشید و نبود اشعه های آن، میزان فتوسنتز به همان میزان تنفس گیاه است. گیاهان، اکسیژنی که توسط فتوسنتز ساخته شده را دوباره جذب می کنند. همچنین تمام دی اکسید کربن تولید شده طی تنفس خود را بکار می برد در نهایت هیچ تبادل گازی اتفاق نمی افتند. زمانی که نور خورشید وجود دارد فتوسنتز از دی اکسید کربن استفاده می کند در نتیجه میزان اکسیژن بیشتری را برای گیاه تولید می کند. در این هنگام اکسیژن بیشتری در هوا پخش خواهد شد. گلوکزی که استفاده نشده است همچنان در داخل گیاه ذخیره می ماند تا شب هنگام با نبود نور خورشید برای تولید اکسیژن، از آن استفاده کند.

آیا گیاهان از فرارسیدن شب برای تولید دی اکسید کربن آگاهی دارند؟

گیاهان مانند انسان دارای سیستم عصبی یا مغز نیستند بنابراین آنها همانند انسان نمی خوابند. با این وجود، گیاهان در بیشتر زمان های روز آگاه می باشند. چرا که آنها ساعت بیولوژیکی دارند و با فرایند تاریک شدن هوا و رسیدن شب، فعالیتهای خود را تنظیم می کنند.

دقیقا گیاهان مانند انسان و حیوانات در طول شب فعالیت های متفاوتی نسبت به روز انجام می دهند. در طول روز گیاهان به کمک فتوسنتز برای خود غذا می سازند. اما در طول شب به دلیل نبود نور خورشید قادر به انجام فعالیت و تولید غذا نیست. با این حال گیاهان در طول شب همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. با این تفاوت گیاهان در شب اکسیژن تنفس می کنند که این کار ترکیبی از خوردن و تنفس است. آنها با تنفس، مواد غذایی خود را ساخته و با اکسیژن دریافتی محیط خود ترکیب می کنند. در نهایت انرژی لازم برای رشد و نموی خود را فراهم می کنند.

بخوانید  رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن سریع چگونه است ؟

در واقع گیاهان در طول روز برای خود غذا درست می کنند و در شب آن را می خورند. از آنجایی که گیاهان برای خوردن به اکسیژن احتیاج دارند. در نتیجه میزان زیادی اکسیژن مصرف می کنند. اما میزان اکسیژن مورد نیاز گیاهان نسبت به انسان بسیار ناچیز است.

گیاهانی که در شب تولید دی اکسید کربن می کنند بهتر است در اتاق خواب نباشد

گیاهان جدا از ظاهری زیبا که به محل زندگی ما می بخشد، تصفیه کننده هوا نیز هستند و به تولید هوای سالم و پاک نیز کمک می کنند.

در اتاق خواب باید سعی شود از وجود برخی گیاهان خودداری شود. بودن گیاهانی مانند گیاه سانسوری که در فهرست ۱۰ گل و گیاه برتر برای تصفیه کننده هوای هستند توصیه می گردد. چرا که این گیاه خانگی برخلاف بقیه گیاهان خانگی علاوه بر روز، شب ها نیز دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×