» اعصاب و روان » قرص رهاکین برای چه بیماری است و برای چی خوبه ؟ نکات ضروری مصرف
قرص رهاکین ۲۰۰
اعصاب و روان - سلامت و پزشکی - معرفی دارو و قرص

قرص رهاکین برای چه بیماری است و برای چی خوبه ؟ نکات ضروری مصرف

بهمن 12, 1402 7611351

آنچه در این مطلب میخوانید

قرص رهاکین از دارو های سودمند و اثربخش برای مهار حملات تشنجی و بیماری صرع به کار برده می شود. همچنین این نوع دارو به هدف بیماری ها و ناراحتی هایی چون بیماری افسردگی،اضطراب , میگرن و ناراحتی های عصبی حاصل از دیابت به وسیله پزشک متخصص تجویز می شود. قرص رهاکین برای این بیماریها بشدت خوبه البته با نظر پزشک متخصص.

همان گونه که می دانید یکی از اقسام حمله های عصبی که شخص را دستخوش مشکلاتی می سازد تشنج می باشد. این ناراحتی به علت اعمال اختلال در فعالیت الکتریکی مغز بروز می کند که مصرف این نوع دارو فعالیت های الکتریکی مغز را پایین می آورد و در نتیجه به مهار حملات تشنجی و بیماری های مرتبط با آن منتهی می شود.

قرص رهاکین برای چی خوبه؟

قرص رهاکین برای معالجه بیماری تشنج و بیماری اختلال دو قطبی خوب هست. اغلب اوقات از این دارو جهت جلوگیری از سردرد های میگرنی بهره برده می شود. این دارو تنها بایستی با تجویز پزشک استفاده شود. مصرف قرص رهاکین برای زنانی که قصد بارداری دادند به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود. در صورت بکارگیری این دارو، پزشک معالج به شخص یک برنامه پیشگیری از بارداری را عرضه می دهد.

بخوانید  روش خوابیدن به روی شکم چه مزایا و معایبی دارد ؟

قرص رهاکین ۲۰۰ چیست؟ و برای چی خوبه ؟

قرص رهاکین

قرص رهاکین ۲۰۰ میلی گرم دارویی است که با تاثیر بر روی دستگاه اعصاب مرکزی اثرات درمانی خود را به راحتی اعمال می کند و شامل تاثیرات ضد تشنج و ضد مانیک می باشد. مقدار مصرف درست دوز روزانه را پزشک متخصص مطابق با سن و وزن مراجعه کننده مشخص می نماید. قرص رهاکین ۲۰۰ را به صورت کامل بایستی بلعید و از نصف کردن، خرد کردن و جویدن آن حتما اجتناب نمایید.

قرص رهاکین ۵۰۰ برای چه بیماریهایی مصرف می شود ؟

پزشک میزان دوز مصرفی قرص رهاکین ۵۰۰ را با توجه به سن و وزن مراجعه کننده تجویز می نماید. در خصوص این نوع قرص هرگونه سوالی که دارید بایستی از پزشک متخصص خود سوال نمایید. در صورت داشتن هر نوع مشکلی به عنوان مثال بارداری یا شیردهی بایستی حتما به پزشک خود اطلاع رسانی نمایید.

قرص رهاکین برای افرادی که پیشینه ناراحتی کبدی، آلرژی خیلی شدید به دارو، کودکان کمتر از ۳ سال، اشخاص دچار به بیماری ها و اختلالات متابولیک ارثی، صدمه ارگانیک مغزی، عقب ماندگی ذهنی و … دارند منع مصرف دارند. این دارو را بایستی با تجویز پزشک معالج مصرف نمایید و از استفاده این دارو با دارو های صرع که ممکن است باعث صدمه رساندن به کبد شود پیشگیری نمایید.

قرص رهاکین ۵۰۰ برای چیست؟

پزشک متخصص اعصاب و روان امکان دارد برای بیمار خود دارویی ها را تجویز کرده باشد که در این بین قرص رهاکین ۵۰۰ هم موجود باشد. مراجعه کننده بعد از خرید آن از داروخانه و مطالعه بروشور دارو که در آن، نوشته شده است این دارو برای افرادی که صرع دارند مناسب می باشد و بیمار امکان دارد شوکه شود و به تجویز پزشک معالج خود شک نماید و گمان کند یا این دارو به غلط تجویز شده یا پزشک آنها در اصل در خصوص آنها تشخیص غلط داده است. اما بایستی دقت داشته باشید که هر دارویی موارد بکارگیری چندگانه در زیر مجموعه های متنوع پزشکی دارد که امکان دارد کلیه آنها در بروشور دارو درج نشده باشد. یا اینکه امکان دارد در این بروشور تنها به مرسوم ترین بیماری که این دارو برای آن مصرف می شود اشاره شده باشد. در این صورت به تجویز پزشک معالج خود حتما اعتماد نمایید و بهتر است بدانید که این دارو یک داروی اثربخش و کم ریسکی در موارد زیر می باشد:

بخوانید  افسردگی چیست؟ علائم و راه درمان آن را بهتر بشناسیم

•خشم انفجاری

•عدم مهار تکانه

•تحریک پذیری، پرخاشگری

•رفتار های کنترل نشدنی

•خلق ادواری (در بازه زمانی بیش از اندازه شاد و در بازه زمانی بیش از اندازه افسرده بودن)

•پریشانی و بی قراری های حاد و تحمل ناپذیر

استرس ها و اضطراب های مزمن و پایدار که با دارو های رایج ضد اضطراب مهار نشوند.

•مشکلات و اختلالات سلوک و رفتار در کودکان

•درمان کمکی در بیش فعالی کودکان

•درمان کمکی در مشکلات اوتیسم

•درمان کمکی جهت افسردگی های پایدار یا مزمن

•درمان مشکلات و اختلالات دو قطبی

•درمان اقسام ناراحتی ها و درد های عصبی

•معالجه اقسام درد های میگرنی

و موارد متعدد دیگری که امکان دارد پزشک معالج شما تجویز رهاکین را به نفع شما بداند.

عکس قرص اعصاب قوی
عکس قرص اعصاب قوی

با توجه به وجود و گسترش اقسام مشکلات مربوط به روان اقسام متنوعی از دارو های قوی اعصاب هم ساخته شده اند که به وسیله روانپزشک ها تجویز می شوند. یکی از این داروها قرص رهاکین ۵۰۰ می باشد. این داروها از طریق راه های شیمیایی مغز وارد شده و اثربخشی متمایزی را اعمال می نماید و به مهار نشانه ها و اغلب درمان اختلالات روانی می انجامد. ولی بایستی دقت نمایید که استفاده خودسرانه از این قرص اعصاب قوی رهاکین خطر آفرین بوده و خیلی از آنها فقط خاصیت مهار نشانه ها را دارند و به معالجه کامل کمک نمی کنند. در این صورت بکارگیری شیوه های روان درمانی به همراه دارو ها می تواند راه حل درمان خیلی از بیماری ها چون مشکلات خلقی، اضطراب و زوال عقل و … باشد.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دیمون

عوارض قرص رهاکین چیست ؟

هر دارویی از جمله قرص رهاکین به موازات تاثیرات مثبت درمانی امکان دارد سبب ایجاد برخی عوارض نامطلوب هم بشود. هرچند امکان دارد کلیه این عوارض در یک شخص مشاهده نشود. در صورت دیدن هر نوع عوارضی بهتر است پزشک معالج خود را در جریان بگذارید. این عواض عبارتند از:

بخوانید  آیا روتارین همان چهارتخمه است؟ همه چیز در مورد داروی روتارین

•تهوع

•نارسایی کبد

•گیجی

•لرزش و ترمور

•عدم قابلیت در توجه کردن

•آلرژی های پوستی

•آنمی و ترومبوسیتوپنی

•بالا رفتن وزن

•ریزش شدید مو به صورت کاملا موقتی

•دیسمنوره

•خونریزی عروقی

•نیستاگموس (این اختلال حرکت فوری، آنی و غیر ارادی چشم ها می باشد که این حرکت ها امکان دارد عمودی، افقی یا دوار باشد. افزون بر این حرکت ها، علائم دیگری چون حساسیت به روشنایی، سرگیجه، اختلال دید در شب، اختلال بینایی، همیشه چرخاندن سر یا قرار دادن سر در موقعیت کج امکان دارد رخ دهد)

•مشکلات حافظه و هایپر آمونمیا (گونه ای مشکل و ناراحتی متابولیک می باشد که با بالا رفتن غلظت آمونیاک موجود در خون معلوم می شود. این مشکل، حالت خطرناکی را ایجاد می کند که امکان دارد به انسفالوپاتی و مرگ منجر شود.)

در زمان مصرف این دارو لازم است از نوشیدن الکل و دیگر داروهای ضعیف کننده مغز و اعصاب به شدت خودداری نمایید. چنانچه دارو های دیگری هم استفاده می کنید جهت پیشگیری از تداخل دارویی بهتر است به پزشک معالج خود یا داروسازی اطلاع رسانی نمایید. در صورت مبتلا شدن به اختلالات خود ایمنی من جمله SLE, سیستمیک لوپوس اریتماتوز، روانپزشک خود را در جریان بگذارید. در صورت داشتن بیماری هایی چون دیابت، نقص کبدی یا کلیوی پیش از بکارگیری دارو پزشک معالج خود یا داروساز را مطلع نمایید. برای امتداد درمان و تغییر دوز مصرفی دارو بایستی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. از قطع خودسرانه و یا کم کردن دوز مصرفی دارو اجتناب نمایید.

بیشتر بخوانید: عوارض پیکرتراشی

آیا قرص رهاکین چاق می کند؟

با استفاده نمودن داروی ضد تشنج قرص رهاکین امکان دارد ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید. این دارو معمولا جهت درمان مشکلات دوقطبی، تشنج، صرع و جلوگیری از سردرد های میگرنی بکار برده می شود. اگرچه گاها امکان دارد این دارو در برخی افراد هم سبب کاهش وزن شود. طی یک پژوهشش این دارو می تواند در حدود ۵ درصد از مصرف کنندگان سبب بالا رفتن و اضافه وزن شود.

رابطه داروی رهاکین و خواب چیست؟

قرص رهاکین برای اقسام اختلالات من جمله دو قطبی بودن، تشنج، میگرن و … بکار برده می شود. قرص تا حدی سبب خواب آلودگی این اشخاص که قرص رهاکین را مصرف می کنند می شود.

بخوانید  مهم ترین تاثیر نگهداری گیاهان برای سلامت ما چیست ؟

قرص رهاکین ۵۰۰ برای درمان افسردگی

قرص رهاکین ۵۰۰ برای اقسام اختلالات و مشکلات از جمله افسردگی مطلوب می باشد. ولی شخص بیمار بایستی علاوه بر استفاده از این دارو به روان درمانی هم بپردازد. تا تحولات مثبتی در شناسایی و افکار شخص بیمار به شیوه پایداری انجام گیرد و پس از ترک دارو دوباره علائم افسردگی باز نگردند.

عوارض قطع ناگهانی قرص رهاکین

قرص رهاکین 500
قرص رهاکین ۵۰۰

قطع ناگهانی قرص رهاکین در پی استفاده طولانی مدت آن عوارض شدیدی را در شخص به وجود می آورد. حتی امکان دارد به مرگ شخص منجر شود. در این صورت ضروری است قطع ناگهانی این دارو به تدریج و با توجه به تجویز پزشک معالج کاهش یابد و کم کم مصرف آن را کاملا قطع کنید. رهاکین مراکز مستعد ایجاد تشنج در مغز را کنترل می کند با قطع ناگهانی قرص رهاکین امکان ایجاد تشنج افزایش می یابد.

رهاکین برای میگرن

قرص رهاکین سردرد های میگرنی حاد را تسکین نمی بخشد. مطابق تجویز پزشک معالج، دیگر داروها را جهت حملات شدید این سردرد ها بکار می برند. در صورت بهبود نیافتن شرایط موجود با پزشک خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید: هزینه ارتودنسی

عوارض قرص رهاکین ۲۰۰ انتریک کوتد

هر دارویی نظیر رهاکین ۲۰۰ انتریک کوتد با توجه به تاثیرات مثبتی که دارد می تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد اگرچه تمام این عوارض در یک شخص مشاهده نمی شود. این عوارض ناخواسته عبارتند از:

•مشکلات گوارشی

•مشکلات کبدی

•نارسایی کبدی

•تهوع

•ترمور

•خواب آلودگی

•آتاکسی

•اضافه وزن

•prothrombin

•دپرسیون مغز استخوان

•کاهش شنوایی

•و…

قرص والپروات سدیم ۲۰۰ برای درمان چیست؟

قرص رهاکین برای چه بیماری است

قرص والپروات سدیم ۲۰۰ از گروه داروهای صرع می باشد. یکی از عمده ترین و اثربخش ترین دارو ها در مهار حملات تشنجی اختلال صرع در کودکان و بزرگسالان می باشد. با این حال استفاده از قرص والپروات سدیم ۲۰۰ صرفا به این مورد ختم نمی شود. در مورد گوناگونی چون جلوگیری از سردرد های میگرنی، اختلالات اعصاب و روان نظیر افسردگی و ناراحتی های عصبی حاکی از دیابت هم تجویز می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت کولر گازی ۳۶۰۰۰ ال جی

تاثیر قرص رهاکین بر قاعدگی

آیا قرص رهاکین بر روی قاعدگی اثر می گذارد؟ این قرص از دوران بلوغ می تواند باعث بالا بردن خطر ایجاد کیست های تخمدان و نامنظم شدن دوره ماهیانه شود. یا اینکه امکان دارد شخصی که این دارو را مصرف می کند در یک ماه به هیچ وجه عادت ماهیانه نشود.

بخوانید  آفاکسیم برای عفونت دندان

قرص رهاکین برای ترک اعتیاد

قرص رهاکین امکان دارد به منزله درمان کمکی در مهار نشانه های روانی سندرم ترک اعتیاد اثرات خوشایند و مثبتی داشته باشد. پژوهشات بیشتر و طولانی تر جهت قبول دستاورد های پزشکی فوق و ارزیابی مقدار اثربخشی این دارو در پیشگیری از بازگشت وابستگی به مواد مخدر توصیه می شود.

روش قطع مصرف قرص رهاکین

جهت قطع قرص رهاکین بهتر است حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید. چرا که احتمال دارد همچنان احتیاج به تداوم بکارگیری این دارو وجود داشته باشد. یا اینکه با ملاحظه به استفاده های خیلی متعدد این قرص، پزشک متخصص همچنان استفاده از این دارو را لازم بداند. به هیچ وجه تحت هیچ شرایطی به صورت ناگهانی این دارو را قطع یا کم نکنید چرا که عوارض شدیدی به همراه دارد.

مصرف بیش از حد قرص رهاکین

چنانچه فردی قرص رهاکین را بیشتر از میزان تجویز شده استفاده نماید و نشانه ها و علائم جدی از جمله بیهوشی یا مشکل تنفس را دارد بهتر است حتما با اورژانس ارتباط برقرار نماید. نشانه ها و علائم استفاده بیش از اندازه این قرص امکان دارد شامل موارد زیر باشد:

•خواب آلودگی بیش از اندازه

•اغما

•ضربات نامنظم و کند قلب

لازم به ذکر است که این دارو را به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی با سایرین به اشتراک نگذارید. آزمایشات پزشکی و یا آزمایشگاهی (نظیر سطح دارو، تست عملکرد کبد، آزمایش لخته شدن خون، و…) بایستی پیش از آغاز درمان به شیوه دوره ای جهت بررسی پیشرفت شما یا نظارت بر عوارض جانبی صورت گیرد.

جایگزین قرص رهاکین چیست ؟

هیچ قرص شیمیایی یا داروی گیاهی را نمی توان جایگزین قرص رهاکین نمود. برای این کار بهتر است حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید تا بهترین درمان را برای شما در نظر بگیرد.

قرص رهاکین با چه داروها و قرص هایی تداخل دارویی دارد؟

تداخل دارویی قرص رهاکین به شرح زیر می باشد: •این قرص امکان دارد تاثیرات داروهای دیگر من جمله انتی سایکوتیک ها، کنترل کننده های MAO, ضد افسردگی ها، وارفارین و سایر داروهای ضد انعقاد کومارینی را بالا ببرد. در این صورت پزشک معالج بایستی دوز دارو های مصرفی مراجعه کننده را تنظیم نماید.

بخوانید  چرا باید از مشاوره آنلاین پزشکی استفاده کنیم؟

•این قرص میزان غلظت سرمی زیدوودین، کاربامازپین، پریمیدون و فنوباربیتال را بالا می برد.

•سازوکار لاموتریژین را پایین آورده و سبب بالا رفتن نیمه عمر آن می شود.

•کلیرانس فلبامات و تموزولومید را پایین می آورد.

•میزان غلظت تان سرمی فنی توئین را پایین آورده اما فنی توئین آزاد را بالا می برد و امکان دارد سبب بالا رفتن نشانه های مسمومیت فنی توئین شود.

•این دارو های القا کننده آنزیمی من جمله فنی توئین، کاربامازپین و… سطح خونی والپروات را پایین می آورد.

در صورت بکارگیری هر کدام از دارو های ذکر شده پیش از آغاز درمان حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

 

قرص رهاکین برای درمان چیست؟

قرص رهاکین جهت درمان انواع بیماری ها چون صرع پارشیل یا ژنرالیزه، صرع تونیک، کلونیک میوکلونیک، آتونیک، میکس، اقسام ساده و پیچیده، صرع فوکال و ژنرالیزه، مدل اولیه و ثانویه صرع جنرالیزه، برخی سندروم های ویژه، افسردگی با مانیک و مشکلات دو قطبی به بیمار تجویز می شود.

شربت رهاکین ۲۰۰ برای کودکان

حداکثر استفاده شربت رهاکین ۲۰۰ معمولا جهت درمان صرع و تشنج در کودکان می باشد. اما این شربت اکثرا جزو دارو های تثبیت کننده خلق هم می باشد. این شربت برای سردرد های میگرنی هم بکار برده می شود. حتی برای اختلالات دو قطبی هم توسط پزشک معالج تجویز می شود. این دارو برای کودکان بیش فعال هم معمولا تجویز می شود. این دارو خیلی زود به شیوه اورال جذب می شود. لازم است پیش از غذا آن را مصرف نمایید چرا که خوردن غذا پیش از آن سرعت جذب آن را پایین می آورد. دوام این شربت در بدن حدودا ۱۵ ساعت می باشد.

قرص والپروات سدیم برای درمان چیست؟

قرص رهاکین برای چه بیماری است

قرص والپروات سدیم برای درمان اختلالات دستگاه اعصاب مرکزی بکار برده می شود. این دارو همواره جهت معالجه سردرد های میگرنی، صرع، بیماری افسردگی، مشکل دو قطبی و برطرف نمودن نشانه های حاکی از ترک اعتیاد به شخص بیمار توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

نکاتی در خصوص مصرف قرص هارکین

در خصوص مصرف قرص هارکین بایستی به نکات مهمی توجه نمایید که عبارتند از:

بخوانید  چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد ؟

•چنانچه داروی دیگری استفاده می کنید به جهت ممانعت از تداخلات احتمالی با پزشک معالج خود مشورت کنید. همچنین فهرستی از کلیه دارو هایی که استفاده می کنید را در دسترس پزشک خود قرار دهید.

•از بکارگیری الکل یا سایر دارو های الکل دار و دارو های تضعیف کننده اعصاب و مغز به شدت اجتناب نمایید.

•چنانچه به بیماری های خود ایمنی نظیر سیستمیک لوپوس اریتماتوز دچار هستید حتما پزشک معالج خود را در جریان بیماریتان قرار دهید.

•قبل از بکارگیری این قرص در صورت شیردهی، بارداری، دیابت، نارسایی کلیوی و کبدی حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

•به جهت تغییر دوز درمانی و امتداد درمان می توانید با پزشک معالج خود مشاوره نمایید. همچنین از قطع ناگهانی و کم کردن دوز دارو به صورت خودسرانه به شدت خودداری نمایید.

•پیش از شروع درمان با این قرص بایستی از نداشتن عامل های مستعد کننده خونریزی در مراجعه کننده اطمینان حاصل نمایید.

•بدون اینکه با پزشک معالج خود مشورت نمایید به هیچ وجه این دارو را قطع یا کم نکنید.

•چنانچه با استفاده از این دارو دستخوش زردی، استفراغ، بی اشتهایی یا عدم مهار تشنج شده اید خیلی زود دارو را قطع نموده و به پزشک معالج خود رجوع نمایید.

مزایای قرص رهاکین چیست ؟

قرص رهاکین جهت معالجه مشکلات تشنج، مشکلات روانشناختی نظیر فاز مانیک مشکلات دو قطبی و جهت جلوگیری از سردرد های میگرنی بکار برده می شود. این دارو در درجه اول جهت معالجه صرع و مشکلات دوقطبی و پیشگیری از میگرن بکار برده می شود.

بهترین زمان مصرف قرص رهاکین

مقدار درست و دقیق مصرف قرص رهاکین بستگی به سن، وزن، وضعیت پزشکی، واکنش به این قرص و سایر داروهایی که با این قرص استفاده می شوند، دارد. حتما بایستی به وسیله پزشک تجویز شود و میزان دوز مصرفی آن مشخص شود. جهت کم کردن عوارض این دارو امکان دارد پزشک معالجتان به شما پیشنهاد کند دارو را در آغاز از دوز های کم شروع کنید و مقدار دوز مصرفی را کم کم افزایش دهید. مناسب ترین زمان مصرف این دارو شب ها پیش از خواب می باشد.

چنانچه دوز مصرفی قرص رهاکین را فراموش کردید بایستی چه کاری انجام بدهید؟

چنانچه دوز مصرفی قرص رهاکین را فراموش کرد بایستی امور زیر را انجام داد:

بخوانید  راهکارهای جلوگیری از رشد سایز پا

•چنانچه داروی شما به شیوه یک بار در روز است:

چنانچه دوز مصرفی این دارو را از یاد بردید، بلافاصله پس از یادآوری آن را استفاده نمایید. چنانچه فاصله استفاده از این دارو تا دوز بعدی مدت زمان کمی باقی مانده است، بهتر است دارو را در زمان بعدی مصرف نمایید.

•اگر داروی شما به شکل دوبار در روز است:

دوز از یاد برده را بلافاصله پس از یادآوری میل نمایید. چنانچه تا مصرف بعدی تقریبا ۲ ساعت باقی مانده باشد بهتر است دوز از یاد برده را استفاده نکنید و دوز باقی مانده را در زمان خود مصرف نمایید.

به هیچ وجه ۲ دوز را در یک ساعت بکار نبرید، به هیچ وجه دوز اضافی به دلیل جبران دوز، از یاد برده را استفاده نکنید. چنانچه به تشنج مبتلا هستید استفاده دقیق، منظم و سر ساعت این دارو بسیار حائز اهمیت است. از یاد بردن دوز دارو می تواند سبب حمله شود. چنانچه نمی خواهید دوز مصرفی را فراموش کنید بهتر است از زنگ هشدار ساعت جهت یادآوری استفاده نمایید.

عوارض قرص رهاکین برای زنان چیست ؟

عوارض قرص رهاکین برای زنان شامل موارد زیر می باشد:

•اسهال

•سرگیجه

•خواب آلودگی

•ریزش موقت مو

•تاری دید

•تحولات و تغییرات در دوره ماهیانه

•زنگ زدن گوش

•لرزش

•بی حسی

•امکان دارد تغییر وزن هم ایجاد شود.

هشدار های مصرف قرص رهاکین

پیش از مصرف قرص رهاکین بایستی به هشدار هایی در این خصوص توجه نمایید:

•پیش از آغاز و در طی ۶ ماه اول درمان با این قرص بایستی کارکرد کبد تحت کنترل باشد.

•در صورت وجود نقص شدید کلیه این دارو بایستی با تجویز پزشک و با احتیاط بسیاری استفاده شود.

•مشکل کارکرد کبد (من جمله نقص کبدی کشنده) با استفاده از این دارو امکان دارد در کودکان با سن کمتر از ۳ سال، اشخاصی که مشکلات متابولیک یا دژنراتیو دارند، در وضعیت مشکل ارگانیک مغزی یا تشنجات حاد با عقب ماندگی ذهنی، ایجاد شود.

•در صورت ایجاد درد و ناراحتی شدید شکمی که امکان دارد علائم پانکراتیت باشد بایستی مواظبت های و مراقبت های ضروری صورت گیرد.

‌نحوه مدیریت عوارض جانبی رهاکین

نحوه مدیریت عوارض جانبی قرص رهاکین عبارتند از:

•دل درد، احساس بی حال، تهوع و استفراغ

این قرص را بهتر است به همراه غذا یا پس از آن مصرف نمایید. لازم است بدانید در زمان استفاده از این دارو غذا های پرچرب، خیلی شیرین یا پر ادویه استفاده نکنید.

بخوانید  قرص فیفول برای پوست صورت

•اسهال از عوارض رهاکین

آب را به دفعات زیاد ولی به مقدار اندک مصرف نمایید. چنانچه دستخوش نشانه ها یا علائم کم آبی نظیر تیره شدن ادرار، ادرار کمتر از حد طبیعی، بد بو بودن ادرار هستید بهتر است پزشک معالج یا داروساز خود را مطلع سازید. از استفاده دارو های دیگر جهت درمان این عارضه بدون مشورت با پزشک معالج جدا اجتناب نمایید.

•خشکی، زخم دهان یا تورم لثه، جهت خشکی دهان:

بهتر است آدامس یا شیرینی ها فاقد شکر بکار ببرید. یا اینکه نوشیدنی های خنک را کم کم میل نمایید. چنانچه این شیوه سودمند واقع نشد یا شما دستخوش زخم دهان هستید با پزشک خود مشورت نمایید. چنانچه ورم لثه خیلی آزار دهنده باشد یا این نشانه برطرف نشده است با پزشک خود مشورت نمایید.

•لرزش در یک قسمت از بدن یا حرکات غیر عادی چشم

چنانچه این نشانه رنج آور باشد با پزشک خود حتما مشورت کنید. این نشانه ها می تواند حاکی از آن باشد که دوز تجویز شده برای شما خیلی زیاد است. تغییر دوز یا بکارگیری دارو در ساعات دیگری از روز می تواند به شما کمک بسزایی نماید.

•احساس خستگی یا خواب آلودگی بعد از مصرف قرص رهاکین

هنگامی که بدن به این دارو عادت می کند، این عوارض کم کم رفع می شوند. چنانچه این نشانه های در طول ۱ الی ۲ هفته برطرف نشدند پزشکتان می تواند دوز مصرفی را کمتر نماید. چنانچه این شیوه هم اثرگذار نبود پزشک معمولا داروی دیگری را جایگزین می کند.

•سردرد

با استراحت کردن و استفاده از نوشیدنی های بسیار، سردرد التیام می یابد. از بکارگیری مشروبات الکلی خودداری نمایید. می توانید یک داروی تسکین دهنده از داروساز تهیه نمایید. چنانچه این علائم حداکثر یک هفته ادامه داشت یا چنانچه شدید تر شد به پزشک معالج خود اطلاع دهید‌.

•افزایش وزن

چنانچه پس از بکارگیری این قرص با افزایش وزن روبه رو شدید بهتر است از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. ورزش مرتب به شما در حفظ وزن کمک بسزایی می کند. در زمان استفاده از این دارو پزشک، وزن شما را ارزیابی می کند.

بخوانید  قرص سلکوکسیب ۱۰۰ و ۲۰۰ برای چی خوبه؟ نحوه مصرف و عوارض آن

•نازک شدن تار مو یا تغییر رنگ با مصرف رهاکین

چنانچه این نشانه های درد آور وجود داشته باشند از پزشک خود بخواهید اگر امکان دارد دوز مصرفی دارو را کاهش دهد. پس از کم کردن دوز یا تغییر دارو، مو مجدد شروع به رشد کردن می کند

•نامنظم بودن یا به تعویق افتادن قاعدگی

چنانچه دوره ماهیانه شما منظم است ولی با استفاده از این دارو دستخوش بی نظمی شده اید با پزشک معالج خود صحبت کنید. افزون بر این که این مسئله یکی از عوارض هارکین می باشد این نشانه می تواند علائم بارداری باشد که این دارو می تواند برای جنین زیان آور باشد.

قرص انتریک کوتد ۲۰۰ برای چیست ؟

قرص انتریک کوتد، که با نام دیگر آسپرین یا آ.اس.آ شناخته می‌شود، جهت درمان و تسکین التهاب و درد ناشی از اختلالات روماتیسمی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و آرتریت ایدیوپاتیک به‌کار می‌رود. همچنین، این دارو برای درمان بیماری‌هایی که همراه با تب هستند مانند آنفولانزا و سرماخوردگی نیز مفید است.

مصرف بی‌رویه و خودسرانه قرص انتریک کوتد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است باعث بروز خونریزی شود. به همین دلیل، پزشکان برای بیمارانی که سابقه سکته نداشته‌اند یا دچار حمله قلبی نشده‌اند، استفاده روزانه از این دارو را توصیه نمی‌کنند.

قرص‌های انتریک کوتد یا دارای این پوشش به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در تماس با اسید معده باز نمی‌شوند و پس از ورود به روده و تغییر اسیدیته باز شده و جذب می‌شوند. با این حال، باید توجه داشت که قرص‌های انتریک کوتد باید با معده خالی مصرف شوند. زیرا معده خالی حالت اسیدی‌تری نسبت به زمانی که غذا به آن وارد می‌شود دارد، و در نتیجه، داروی انتریک کوتد به احتمال کمتری در معده باز خواهد شد.

جدول اطلاعاتی در مورد قرص رهاکین

البته، با اینکه قرص رهاکین در برخی شرایط ممکن است مفید باشد، اما باید توجه داشت که مصرف این دارو بدون نظر پزشک متخصص درمانی، ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشد. در زیر، یک جدول اطلاعاتی در مورد قرص رهاکین برای شما آماده کرده‌ایم:

نام دارو رهاکین
استفاده درمان التهاب مفاصل و کاهش درد
عوارض جانبی شایع سرگیجه، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، اسهال
عوارض جانبی نادر تهوع و استفراغ شدید، بی‌قراری، تب، بی‌اشتهایی، افزایش حساسیت به نور، تاری دید، درد در نقاط مختلف بدن، ضربان قلب نامنظم
محدودیت‌ها استفاده از این دارو برای بیمارانی که دارای مشکلات کلیوی، اختلالات خونی و قلبی، مشکلات گوارشی و تاریخچه حساسیت به داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) هستند، ممنوع است.
تعاملات دارویی رهاکین ممکن است با برخی داروها و مکمل‌ها تعامل داشته باشد، بنابراین قبل از شروع مصرف باید با پزشک خود در مورد تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید، مشورت کنید.
نحوه مصرف دارو را با یک لیوان آب در همراه یا بعد از غذا مصرف کنید. از خوردن غذاهای چرب و سنگین در هنگام مصرف دارو خودداری کنید.
نکات ویژه مصرف بیش از حد این دارو ممکن است باعث عوارض جانبی جدی شود، بنابراین همیشه به مقدار و دوره مصرف توصیه شده توسط پزشک خود عمل کنید. در صورت بروز علائمی مانند خونریزی یا درد شدید در شکم، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

لطفا توجه داشته باشید که این جدول فقط جهت اطلاعات کلی است و برای مشاوره در خصوص مصرف این دارو باید به پزشک خود مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 11

  1. آواتار بهار امیدی
    بهار امیدی

    من مادرم بیماری قلب و لوپوس دارد.
    و پدرم هم رهاکین مصرف میکنه البته چون مخفیانه به دستور پزشک بهش میدیم داخل غذا حل کردیم که مادرم اشتباهی از بشقاب پدرم غدا خورد و از سر شب میگوید که حالم بد است چشمانم تار است و سرگیجه دارم دستا و پاهایم میلرزد

    با مصرف دارو های خودش مثل: آلپرازولام، سرترالین، و قرص قلب و لوپوس و انعقاد خون
    خطرناک هست که رهاکین را اشتباه مصرف کرده؟؟؟

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      حتما با پزشک متخصص تماس بگیرید

  2. آواتار بهار امیدی
    بهار امیدی

    سلام و خسته نباشید
    من مادرم لوپوس و بیماری قلبی داره و دارو های مختلف را مصرف میکنه به خاطر بیماری پدرم بهش توی غذا قرص رهاکین داد بعد خودش حواسش نبود از اون بشقاب یکم غذا خورد از سر شب میگه حالم بده دست و پاهاش میلرزه میگه چشمام تاره و سر گیجه دارم حالم خیلی بده

    الان با دارو هایی که مثل سرترالین و آلپرازولام و دارو های قلب و انعقاد و…….. که مصرف میکنه تداخل با رهاکین میتونه خطر ناک باشه؟؟؟

  3. آواتار ‌مریم حبیبی
    ‌مریم حبیبی

    سلام من مدت ۶ ماهه از رهاکین استفاده میکنم و وزنم ۲۰ کیلو بالا رفته و بخاطر دیسک کمر و آرتروز ستون فقرات استراحت مطلق هستم دو نوبت بود قرصم رهاکین ۵۰۰ نصف ظهر نصف شب نصف ظهر را قطع کردم میتونم حالا بعد از مدت یک هفته نصف وعده قرص شب را نخورم و قطع کنم؟؟

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید باتوجه مدت زمان مصرف قرص رهاکین قطع کردن یکباره اش به صلاح نیست

  4. آواتار غزل محمدی
    غزل محمدی

    سلام
    آیا قرص رهاکین ۵۰۰ در چاقی تاثیر دارد؟ و تا چه حد در افزایش وزن موثر است؟

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      چاقی از عوارض قرص رهاکین نیست ولی نتایج هر دارو برای هر شخص متفاوت است چنانچه پس از بکارگیری قرص رهاکین ۵۰۰ با افزایش وزن روبه رو شدید بهتر است از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. ورزش مرتب به شما در حفظ وزن کمک بسزایی می کند. در زمان استفاده از این دارو پزشک، وزن شما را ارزیابی می کند.

  5. آواتار مجید محمدی
    مجید محمدی

    با سلام
    دیروز بعدظهر ساعت۲توی ماشین نشسته بودم یهو از حال رفتم بلند شدم دیدم ساعت یه ربع به۳ هستش خیس خالی بودم چشام سیاهی میرفت به زور بلند شدم از ماشین خارج شدم لطفا بگید باید چیکار کنم پیش چه دکتری برم.راهنمایی کنید

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      سلام و عرض ادب
      به متخصص داخلی یا اعصاب و روان مراجعه کنید

  6. آواتار توماس
    توماس

    میشه بهم بگید قطع ناگهانی قرص رهاکین چه عوارضی دارد

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      قطع ناگهانی قرص رهاکین در پی استفاده طولانی مدت آن عوارض شدیدی را در شخص به وجود می آورد. حتی امکان دارد به مرگ شخص منجر شود. در این صورت ضروری است قطع ناگهانی این دارو به تدریج و با توجه به تجویز پزشک معالج کاهش یابد و کم کم مصرف آن را کاملا قطع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×