» دندانپزشکی » تست های آزمایشگاهی مورد نیاز برای جراحی زیبایی دندان
جراحی زیبایی دندان
دندانپزشکی

تست های آزمایشگاهی مورد نیاز برای جراحی زیبایی دندان

مهر 16, 1402 4324394

جراحی زیبایی دندان اگرچه قیمت بالایی دارد، اما یکی از شایع ترین جراحی‌ها در حوزه پزشکی و دندانپزشکی است. سالانه افراد زیادی به دلایل مختلف مثل نامناسب بودن جایگاه فک ها، کج بودن دندان‌ها برای زیبایی دندان هایشان هزینه میکنند. اما انجام این عمل بستگی به نوع آن، ممکن است نیاز به آمادگی های زیادی داشته باشد. آزمایش غربالگری یکی از اصلی ترین نیازهای انجام این جراحی  برای بانوان باردار است و در شرایطی هم ممکن است نیاز به آزمایش HPV باشد که در این صورت بهتر است به بهترین آزمایشگاه (تهران لب) مراجعه کنید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب، به عنوان یکی از معروفترین آزمایشگاه های شهر تهران است و کارشناسان مجله سلامت و پزشکی دندان لند پیشنهاد می کنند برای انجام آزمایش های خود به آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب که مورد تایید و اعتماد دندانپزشکان برتر تهران برای آزمایش در منزل و محل کار است مراجعه کنید.

«برای درخواست هرگونه مشاوره، انجام آزمایش و ثبت درخواست تلفنی نمونه‌گیری (در آزمایشگاه، منزل، محل کار) با تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و تلفن ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها با تهران لب تماس بگیرید.»

تست های آزمایشگاهی مورد نیاز برای جراحی زیبایی دندان

جراحی زیبایی دندان چیست؟

جراحی زیبایی دندان به بهبود ظاهر و عملکرد دندان ‌ها، لثه‌‌ها و فک می‌پردازد. این نوع جراحی میتواند به دلایل مختلفی انجام شود از جمله:

  • جلو یا عقب بودن فک
  • دندان‌ های شکسته
  • نامرتب بودن دندان ها
  • کج، تیره، فاصله‌ دار بودن یک یا چند دندان
  • پوسیدگی و خرابی دندان
بخوانید  چگونه چسب دندان بسازیم؟

* انواع جراحی زیبایی دندان کدامند؟

جراحی زیبایی دندان شامل روش ‌های مختلفی است که بسته به نوع و شدت مشکل بیمار، توسط دندانپزشک یا جراح دندانپزشک انتخاب و پیشنهاد میشود.

  • لمینت: پوسته ‌های نازک و شفاف سرامیک یا کامپوزیت که روی سطح دندان‌ها قرار میگیرند تا شکل، رنگ، اندازه و تراز آنها را بهتر کنند.
  • بیلچینگ: سفید کردن دندان ‌های تیره یا لک‌ دار با استفاده از مواد شیمیایی خاص که با نور لیزر یا حرارت فعال میشوند.
  • کامپوزیت: ماده ‌ای شبه سرامیک که برای پر کردن پوسیدگی، تغییر رنگ یا شکل دندان استفاده میشود.
  • ونیر: روکش ‌های نازک سرامیک یا پورسلین که بر روی دندان ‌های جلو قرار میگیرند مشکلات ظاهری آن را بپوشاند.
  • امیپلنت: پروتز‌های دائمی که در جای خالی دندان قرار میگیرند و به استخوان فک متصل میشوند.
  • جرم گیری: فرآیند پاک کردن پلاک و سنگ دندان از رو و بین دندان‌ها با استفاده از ابزار خاص.

آزمایشات لازم برای انجام جراحی زیبایی دندان

جراحی زیبایی دندان یک فرآیند پیچیده و دقیق است که نیاز به بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار دارد. به این منظور، بیمار باید قبل از جراحی، چندین آزمایش انجام دهد تا مطمئن شود که عوارض ناخواسته ای برای او پیش نمی آید. این آزمایشات شامل آزمایش خون، آزمایش اچ پی وی و آزمایش غربالگری دوران بارداری برای بانوان هستند که می بایست در بهترین آزمایشگاه انجام شوند.

بخوانید  آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

آزمایش HPV برای جراحی دندان

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، ویروسی است که میتواند از طریق تماس جنسی یا پوستی منتقل شود. این ویروس می‌تواند باعث ایجاد زگیل شود و تغییراتی در سلول های ناحیه درگیر شده ایجاد کند که منجر به سرطان میشوند.

سازمان بهداشت جهانی در آخرین آپدیت سایت خود (۱۰ شهریور ۱۴۰۲) اعلام کرده که به طور میانگین در جمعیت جهانی، ۱ نفر از هر ۳ مرد به این ویروس مبتلا است.

 منبع:

 https://www.who.int/news/item/01-09-2023-one-in-three-men-worldwide-are-infected-with-genital-human-papillomavirus

میدانیم که این ویروس در ناحیه تناسلی آقایان و بانوان بیشتر دیده میشود، اما اکثر افراد نمیدانند که این ویروس همچنین در نواحی مقعد، گلو و داخل دهان نیز باعث ایجاد زگیل تناسلی و حتی سرطان میکند. انجام آزمایش HPV زنان در آزمایشگاه تهران میتواند راهی برای جلوگیری از این موارد باشد.

* ضرورت آزمایش اچ پی وی زنان برای جراحی دندان

همانطور که گفتیم، این ویروس در نواحی مرطوب بدن از جمله دهان و گلو باعث زگیل تناسلی میشود. این مسئله میتواند مشکلات زیادی برای جراحی زیبایی دندان شما ایجاد کند، از جمله:

  • عفونت و التهاب در ناحیه جراحی
  • خطر بالای خونریزی و خونرسانی نامناسب به بافت ‌های دهان
  • رد شدن یا شکستگی پروتز‌های دندان
  • تغییر شکل یا تخریب بافت‌ های دهان
  • خطر بالای افزایش سرعت رشد زگیل یا تغییرات پیش سرطانی
بخوانید  چه زمانی دندان درد خطرناک است ؟

با انجام آزمایش اچ پی وی زنان در منزل، کارشناس نمونه گیری به محل مدنظر شما اعزام میشود و بعد از انجام تست پاپ اسمیر و آزمایش خون، نمونه را به آزمایشگاه منتقل میکند و پاسخ آن در سریعترین زمان ممکن در اختیار شما قرار میگیرد.

آزمایش خون برای جراحی دندان

آزمایش خون قبل از جراحی زیبایی دندان در بهترین آزمایشگاه تهران به بررسی سطح قند خون، هموگلوبین، فاکتورهای انعقادی و برخی عفونت‌ های خونی می ‌پردازد. این آزمایش به دندانپزشک یا جراح کمک میکند تا از وضعیت سلامت بیمار و ریسک احتمالی عوارض جراحی مطلع شود.

برخی از علل انجام آزمایش خون قبل از جراحی زیبایی دندان عبارتند از:

  • بررسی قند خون ناشتا: این آزمایش به تشخیص دیابت یا کمک میکند. داشتن قند خون بالا ممکن است به دلیل دیابت بوده و باعث آسیب به بافت‌ های دهان و درمان زخم‌ های جراحی شود.
  • بررسی هموگلوبین: این آزمایش به تشخیص کم ‌خونی یا فقر آهن کمک میکند. داشتن هموگلوبین پایین ممکن است باعث کاهش اکسیژن رسانی به بافت‌ های دهان و کاهش توانایی درمان زخم های جراحی شود.
  • بررسی عفونت ‌های خونی: این آزمایش به تشخیص برخی عفونت‌ های خون شامل هپاتیت، HIV، سل و سفلیس کمک میکند. داشتن عفونت‌ های خونی ممکن است باعث کاهش سیستم ایمنی بیمار و تشدید عفونت در دهان شود.
بخوانید  تحصیل دندانپزشکی در روسیه

آزمایش غربالگری برای جراحی دندان

جنین و مادر دو عضو مهم خانواده هستند که سلامتی آنها برای همه اولویت دارد. برای این منظور، پزشکان برای بررسی وضعیت جنین و مادر، چندین آزمایش را در طول بارداری توصیه می‌ کنند که بهتر است در بهترین آزمایشگاه تهران انجام شوند. این آزمایشات به غربالگری معروف هستند و بسته به سن بارداری، به سه مرحله غربالگری اول، دوم و سوم تقسیم میشوند.

آزمایش غربالگری برای جراحی دندان

* آزمایش غربالگری اول

آزمایش غربالگری اول در سه ماهه اول بارداری، بین هفته ۱۱ تا ۱۳ انجام میشود. این آزمایش شامل یک آزمایش خون و یک سونوگرافی است که به شناسایی خطرات شایع همچون ناهنجاری‌ های کروموزومی خاص مانند سندروم داون، تریزومی-۱۸ و تریزومی-۱۳ و ناهنجاری ‌های قلبی جنین کمک میکند.

آنچه باید درباره آزمایش غربالگری بارداری بدانید، این است که با انجام آنها در آزمایشگاه تهران، صرفا میتوان یک احتمال تقریبا دقیق درباره ابتلای جنین به بیماری های کروموزومی و ژنتیکی به دست آورد. درصورتی که نتیجه آزمایش غربالگری نشان دهنده موارد مشکوکی در جنین باشد، پزشکان از آزمایشات تشخیصی دقیق تر مانند آمنیوسنتز یا CSV برای تشخیص دقیق تر استفاده میکنند.

بخوانید  چسب دندان مصنوعی را از کجا تهیه کنیم؟

با توجه به اینکه تست های تشخیصی میتوانند خطر سقط جنین را به همراه داشته باشند، پیشنهاد میکنیم برای انجام این تست‌ها به بهترین آزمایشگاه یعنی تهران لب مراجعه کنید.

* آزمایش غربالگری دوم

آزمایش غربالگری دوم یکی از آزمایشات مهم قبل از جراحی زیبایی دندان است که به بررسی سطح چهار فاکتور مهم خون می ‌پردازد. این مارکرها عبارتند از:

  • AFP: آلفا فتو پروتئین، پروتئینی که توسط جنین تولید میشود.
  • hCG: گنادوتروپین جفتی انسان، هورمون بارداری که توسط جفت تولید میشود.
  • Estriol: استروژن، هورمون جنسی که توسط جنین و جفت تولید میشود.
  • Inhibin-A: پروتئین، که توسط جفت و تخمدان تولید میشود.

این آزمایش به شناسایی خطرات شایع همچون ناهنجاری‌ های کروموزومی خاص مانند سندروم داون، تریزومی-۱۸ و تریزومی-۱۳ و ناهنجاری‌ های قلبی جنین کمک میکند.

آزمایش غربالگری دوم معمولا بین هفته ۱۵ تا ۱۶ بارداری انجام میشود. این آزمایش برای همه خانم ‌های باردار توصیه میشود، به ویژه برای کسانی که سابقه خانوادگی نقص عضو دارند یا سن آنها ۳۵ سال یا بالاتر است.

* آزمایش غربالگری سوم

آزمایش غربالگری سوم از دیگر آزمایشات دوران بارداری است که در سه ماهه سوم بارداری، بین هفته ۳۵ تا ۳۷ در بهترین آزمایشگاه تهران انجام میشود. این آزمایش شامل یک آزمایش خون و یک آزمایش ادرار است که به شناسایی عفونت ‌های باکتریایی مانند استرپتوکوک گروه B کمک میکند.

بخوانید  برای سفید کردن دندان‌ها چه کنیم؟

عفونت باکتری استرپتوکوک گروه B یک عفونت رایج در ناحیه تناسلی و روده‌ها است که معمولاً بدون علامت خاصی در بدن ظاهر میشود. اما اگر در زمان زایمان وجود داشته باشد، ممکن است به جنین منتقل شود و باعث عفونت خون، مننژیت، سپسیس و حتی مرگ جنین شود.

آزمایش غربالگری سوم به پزشک کمک میکند تا بدانید آیا مادر حامله استرپتوکوک گروه B دارد یا نه. اگر نتیجه مثبت باشد، پزشک معمولاً داروی آنتی‌ بیوتیک تجویز میکند تا از عفونت جنین جلوگیری کند.

تهران لب، آزمایشگاهی که آزمایش های تشخیصی سرطان خون مجتبی پوربخش، گزارشگر معروف ورزشی را انجام داد

طبق بررسی های مجله سلامت و پزشکی دندان لند، مجتبی پوربخش، مجری و تهیه کننده اسبق برنامه فوتبال یک با انجام یک سری آزمایش های ساده و در ادامه با آزمایشات تخصصی و فوق تخصصی در آزمایشگاه تهران لب متوجه سرطان خون خود شدند ‌و به سرعت درمان خود راشروع کردند و بهبود یافتند.

منبع:

 https://tehranlab.com/leukemia-diagnosis-of-mojtaba-pourbakhsh-by-tehran-lab/

سوالات متداول:

  • آیا آزمایش غربالگری تهران لب شامل بیمه است؟
    بله شامل بیمه بوده و تخفیف ویژه برای آزمایش در منزل هم دارند.
  • هزینه آزمایش HPV در تهران لب چقدر است؟
    تمامی قیمت ها مطابق تعرفه رسمی اعلام شده به آزمایشگاه ها محاسبه میشوند.
بخوانید  معرفی رشته دندانپزشکی

تهران لب، آزمایشگاهی که آزمایش های تشخیصی سرطان خون مجتبی پوربخش را انجام داد

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 24

  1. آواتار تهران لب
    تهران لب

    سلام نازی جان 💌
    ممنون از کامنت ارزشمندتون 🙂
    موفق و سلامت باشید ❤️

  2. آواتار تهران لب
    تهران لب

    سلام نیما جان 💌
    بهترین کار اینه که در زمان بارداری، جز درصورتی که مادر تحت فشار یا درد هست، جراحی دندان رو به بعد از بارداری موکول کنید 🙂
    موفق و سلامت باشید ❤️

  3. آواتار تهران لب
    تهران لب

    سلام مینا شاهدلی عزیز💌
    بسیار خوشحالیم که از خدمات مجموعه ما راضی هستید 🙂
    موفق و سلامت باشید ❤️

  4. آواتار تهران لب
    تهران لب

    سلام سیما جان 💌
    طببیعتا انجام تست ها در آزمایشگاه به همراه تجهیزات کامل تری انجام میشه، اما امکان انجام دقیق اونها در منزل هم برای شما فراهم هست 🙂
    موفق و سلامت باشید ❤️

  5. آواتار تهران لب
    تهران لب

    سلام مینا جان 💌
    خوشحالیم که از خدمات تهران لب راضی بودید 🙂
    موفق و سلامت باشید ❤️

  6. آواتار تهران لب
    تهران لب

    سلام زهرا جان 💌
    به طور کلی هرچه اطلاعات بیشتری در اختیار پزشکتون قرار بدید بهتره و به تشخیص دقیق تر کمک میکنه 🙂
    موفق و سلامت باشید ❤️

  7. آواتار تهران لب
    تهران لب

    سلام امیر جان 💌
    خوشحالیم که از سرویس آزمایش در محل کار راضی بودید 🙂
    موفق و سلامت باشید ❤️

  8. آواتار تهران لب
    تهران لب

    سلام ژیلا جان 💌
    از اینکه از خدمات ما راضی بودید متشکریم 🙂
    موفق و سلامت باشید ❤️

  9. آواتار تهران لب
    تهران لب

    سلام احمد جان 💌
    قیمت آزمایشات بسته به نوع بیمه شما متغیره، و هزینه آزاد اون از ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ ممکنه متغیر باشه 🙂
    موفق و سلامت باشید ❤️

  10. آواتار تهران لب
    تهران لب

    سلام آرزو جان 💌
    از اینکه از خدمات ما راضی بودید بسیار خوشحالیم 🙂
    موفق و سلامت باشید ❤️

  11. آواتار آرزو پرستش
    آرزو پرستش

    منم بین چندین آزمایشگاه تهران که رفتم واقعا تهران لب از همه نظر، نظافت و پرسنل واقعا عالین. ممنون از تیم خوبشون

  12. آواتار احمد شفیعی
    احمد شفیعی

    سلام، ببخشید هزینه آزمایش غربالگری الان چقدر هستش؟

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      هزینه غربالگری اول با بیمه تامین اجتماعی
      معمولا هزینه آزمایش غربالگری اول با بیمه تامین اجتماعی پرداخت نمیشود، خصوصا اگر از بیمه های پایه استفاده کنید، باید هزینه آزاد آزمایش غربالگری را پرداخت کنید که حدود ۸۰۰ هزار تا ۱۲۰۰ تومان است.

  13. آواتار ژیلا آقایی
    ژیلا آقایی

    من تو تهران لب آزمایش HPV انجام دادم واقعا کارشون خوب بود، سریع هم نتیجه رو رسوندن ممنون از تیم خوبتون

  14. آواتار امیر چالدری
    امیر چالدری

    آزمایش در محل کار سرویس خیلی خوبیه واسه کسایی که شاغلن، ممنون از خدمات خوبتون

  15. آواتار زهرا نصیری
    زهرا نصیری

    ببخشید همه نتیجه هر سه تست غربالگری حاملگی برای جراحی دندان لازمه؟ من تو سه ماهه دوم هستم تازه

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      در صورتی که در سه ماهه دوم باردار هستید و قصد دارید جراحی دندان انجام دهید، توصیه می‌شود که با پزشک متخصص خود درباره ضرورت انجام تست غربالگری حاملگی برای جراحی دندان مشورت کنید. هرچند که تست غربالگری حاملگی معمولاً برای بررسی مشکلات پزشکی عمومی و ارزیابی ریسک‌های مرتبط با جراحی استفاده می‌شود، اما تصمیم نهایی در این خصوص باید توسط پزشک شما اتخاذ شود. او می‌تواند با بررسی وضعیت بارداری شما و ارزیابی عوارض و فواید احتمالی جراحی، تصمیم صحیح را برای شما بگیرد.

  16. آواتار مینا سعادت
    مینا سعادت

    من برای پدرم آزمایش در منزل گرفتم واقعا تیم خوبی هستن، به موقع اومدن و سریع کار انجام دادن

  17. آواتار سیما شجاعی
    سیما شجاعی

    این آزمایش هارو حتما باید در آزمایشگاه انجام بدیم یا در منزل هم میشه انجام داد؟

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      برای تشخیص دقیق و قطعی، بهتر است آزمایش‌های غربالگری حاملگی را توسط متخصصین پزشکی و در آزمایشگاه انجام دهید. آزمایش‌های غربالگری حاملگی معمولاً نیازمند تجهیزات و فنون خاصی هستند که در آزمایشگاه‌های پزشکی وجود دارند. همچنین، فرآیند نمونه‌برداری و تجزیه و تحلیل نمونه‌های آزمایشی نیازمند تخصص و تجربه کارشناسان آزمایشگاه است.

      بنابراین، برای انجام آزمایش‌های غربالگری حاملگی بهتر است به یک آزمایشگاه پزشکی مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند شما را به آزمایشگاه مناسب ارجاع دهد و نمونه‌برداری و تجزیه و تحلیل آزمایش‌ها را به صورت متخصصانه انجام دهید. این روش به حصول نتایج دقیق و صحیح کمک می‌کند و تشخیص‌های صحیح‌تری را درباره وضعیت حاملگی شما ارائه می‌دهد.

  18. آواتار مینا شاهدلی
    مینا شاهدلی

    من آزمایشگاه های زیادی رفتم، واقعا تهران لب جزء بهترین آزمایشگاه تهران هستش ممنون از خدمات خوبتون

  19. آواتار نیما براتی
    نیما براتی

    سلام ممنون از مطالب خوبتون، یعنی جراحی زیبایی دندان در بارداری مشکل ایجاد میکنه درسته؟

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      بله، جراحی زیبایی دندان در دوران بارداری ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. در حالت عمومی، توصیه می‌شود که جراحی‌های الکتیو و زیبایی دندان در دوران بارداری به تأخیر انداخته شوند. این موضوع به علت دو عامل اصلی است:

      تأثیرات آنستزی و داروها: در حالت عادی، جراحی‌های دندانی ممکن است نیازمند استفاده از داروهای آنستزی یا داروهای دیگر باشد که ممکن است تأثیرات جانبی داشته باشند و برای جنین ضرری ایجاد کنند.

      ریسک عفونت: در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن زن به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است ضعیف شود. این ممکن است باعث افزایش ریسک عفونت در دندان‌ها و لثه‌ها شود. جراحی زیبایی دندان ممکن است عاملی برای افزایش این ریسک باشد.

      بنابراین، بهترین راهنمایی این است که در صورت بارداری، در مورد نیاز به جراحی زیبایی دندان با پزشک دندانپزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند بررسی کند که آیا جراحی ضروری است یا می‌تواند به تأخیر افتاده و پس از اتمام دوران بارداری انجام شود. همچنین، اگر در دوران بارداری به مشکلات دندانی و زیبایی دندان نیاز دارید، راهکارهای جایگزین غیرجراحی مانند پاکسازی دهان، معاینه و تمیزی دندان‌ها و استفاده از روش‌های غیرتهاجمی را در نظر بگیرید.

  20. آواتار نازی احمدی
    نازی احمدی

    ممنون از مقاله خوبتون، منم پیارسال باردار بودم واسه جراحی دندان رفتم ازم نتیجه غربالگری خواستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×