» سلامت زنان » درمان کیست بارتولن با پیاز پخته و سایر درمان های خانگی
درمان کیست بارتولن با پیاز پخته و سایر درمان های خانگی
سلامت زنان

درمان کیست بارتولن با پیاز پخته و سایر درمان های خانگی

آذر 12, 1402 170217

درمان کیست بارتولن با پیاز پخته و سایر روش های خانگی

در اطراف منفذ واژن غده بارتولن قرار دارد این غده در مرطوب و نرم نگه داشتن واژن نقش بسیار مهمی بازی می کند.

اگر این غده مسدود شود، مایعی که توسط آن ترشح می گردد به درون غده بر می گردد و همین امر باعث متورم شدن غدد بارتولن و ایجاد کیست بارتولن می شود.

درمان کیست بارتولن با پیاز پخته و سایر روش های خانگی را قصد داریم در این محتوا بیان کنیم.

کیست بارتولن زمانی که کوچک و غیر عفونی باشد همیشه با درد همراه نیست؛ بنابراین ممکن است متوجه ایجاد این کیست در ناحیه واژن خود نشوید.

زمانی که غدد بارتولین رشد کند، عفونی یا خیلی بزرگ شود، توده یا تورم در نزدیک واژن خود مشاهده می کنید که این می تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد.

بخوانید  ژل شستشوی ضد زگیل و قارچ بانوان: جلوگیری از خارش و بهبود حالت پوست

از علائم و نشانه های کیست بارتولن می توان به متورم و قرمز شدن پوست نزدیک واژن، دردناک بودن رابطه جنسی، تورم لگن در یک طرف، وجود توده در نزدیکی واژن، احساس ناراحتی و درد هنگام نشستن و راه رفتن و تب بالا به دلیل عفونی بودن کیست اشاره کرد.

روش های درمان کیست بارتولن با طب سنتی

از روش های درمان کیست بارتولن با طب سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زردچوبه: خاصیت ضد عفونی کننده طبیعی دارد؛ لذا باعث کوچک شدن تورم و انواع تومورها می شود؛ بنابراین با مصرف زردچوبه می توانید از معجزه آن برای درمان کیست بارتولن استفاده کنید.
  • میوه های دارای ویتامین C : ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و همین باعث می شود به طور طبیعی کیست های شما درمان شوند.بنابراین اگر از کیست های بارتولین رنج می برید، باید در رژیم غذایی خود ویتامین C را بگنجانید. برای این منظور مصرف میوه ها برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن فوق العاده است و می تواند تورم و درد ناشی از بارتولین را کاهش دهد و به بهبودی آن کمک نماید.
بخوانید  عادت ماهیانه و مواد غذایی برای دوران خونریزی قاعدگی و پریودی چیست ؟

روش های درمان کیست بارتولن با طب سنتی

  • ماست: مصرف روزانه دو لیوان ماست می تواند به درمان کیست واژن کمک کند. مصرف ماست باعث متعادل شدن سطح باکتری واژن می شود و این به جهت باکتری لاکتوباسیلوس موجود در آن است.به صورت موضعی هم می توانید از ماست برای درمان کیست بارتولن استفاده کنید.
  •  حمام آب: برای کاهش درد کیست بارتولن به شما پیشنهاد می دهیم از حمام آب گرم استفاده کنید. در واقع حمام آب گرم باعث پاره شدن کیست ها و خارج شدن مایع درون آن ها می شود.برای درمان کافی است دو تا سه بار در روز داخل یک وان آب گرم بنشینید.
  • روغن درخت چای: کیست بارتولن را به طور موثر از بین می برد و اگر برای درمان این نوع کیست به دنبال روش گیاهی هستید کافی است روغن رقیق شده‌ی درخت چای را تا لبه های واژن خود ماساژ دهید.

به صورت خوراکی هم می توانید این روغن را مصرف کنید. برای این منظور باید روغن درخت چای، عسل، سیر تازه و روغن زیتون را ترکیب؛ سپس معجون به دست آمده را میل کنید.علاوه بر این به آب وان هم می توانید، این روغن را اضافه نمایید و داخل وان بنشینید.دردهای ناشی از کیست بارتولن را می تواند، کاهش دهد.

  • روغن نارگیل: برای رهایی از شر کیست های بارتولن و دردهای آن انتخاب عالی محسوب خواهد شد. برای درمان باید زرد چوبه و روغن نارگیل را ترکیب و روی واژن خود بمالید تا جذب کیست ها شود.روغن نارگیل به کوچک شدن کیست ها کمک شایانی می کند.
بخوانید  تاثیر تماشای فیلم پورن و مستهجن یا مبتزل بر روح و روان و جسم زنان و مردان چیست ؟ (+18)

علاوه بر این از ترکیب سیر خرد شده و روغن نارگیل هم می توانید استفاده کنید و روی کیست خود این خمیر را بمالید.برای این که تاثیر این ترکیب را مشاهده کنید باید روزی یک تا دو بار از این ترکیب را روی ناحیه واژن خود قرار دهید.

  • روغن کرچک: برای کیست بارتولن، استفاده از روغن کرچک می تواند، گزینه مناسبی باشد.استفاده از این روغن می تواند به درمان و کوچک شدن کیست بارتولن کمک کند و باعث بهبود کامل می شود.
  • درمان کیست بارتولن با جوش شیرین: برای این منظور می توانید مقداری جوش شیرین را با آب گرم ترکیب و داخل آن بنشینید.
  • آلوئه ورا: برای کاهش و بهبود التهابات کیست های بارتولن می توانید از آلوئه ورا استفاده کنید؛ چون خواص ضد التهابی دارد.برای این منظور باید روی کیست بارتولن مقداری ژل آلوئه ورا بمالید؛ سپس با آب گرم بعد از ۲۰ دقیقه واژن خود را بشویید.برای این که نتیجه‌ی مثبتی بگیرید باید سه تا چهار بار در روز این کار را تکرار کنید.

 درمان کیست بارتولن با آلوئه ورا

علاوه بر این می توانید مقداری پودر زردچوبه را با یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید و روی محل کیست واژن خود قرار دهید و بگذارید تا نیم ساعت بماند.

  • سرکه سیب: برای درمان انواع بیماری ها، یکی از بهترین داروهای طبیعی سرکه سیب است.برای درمان گیاهی کیست بارتولن می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. برای این منظور کافی است با مقدار کمی آب دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را ترکیب کنید؛ سپس به وسیله آن واژن خود را ماساژ دهید.
بخوانید  متخصص زنان و زایمان و کارهایی که انجام می دهند؟

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که قبل از استفاده از سرکه سیب اطمینان یابید که به آن حساسیت نداشته باشید.

  • سیر: از خواص آنتی بیوتیکی سیر، می توانید برای دردهای ناشی از کیست بارتولن استفاده کنید.این ماده شفابخش باعث از بین رفتن باکتری های اطراف کیست بارتولن می شود.در نتیجه به مقدار بسیار زیادی خطر عفونت را کاهش می دهد برای این منظور باید سیر را رنده کنید تا به صورت خمیر در آید؛ سپس به مدت دو دقیقه روی کیست خود قرار دهید در مرحله بعد با آب گرم ناحیه مورد نظر خود را بشویید.
  • ویتامین D از پر مصرف ترین ویتامین ها برای درمان بسیاری از بیماری ها است و در برابر انواع باکتری ها و رادیکال های آزاد که باعث بیماری های جدی در بدن می شوند از بدن شما محافظت می کند.عفونتی که باعث بروز کیست بارتولن شده با مصرف ویتامین D از بین می رود.

نقره کلوئیدی و ۱۰ هزار واحد بین المللی ویتامین D3 را کارشناسان توصیه می کنند، مصرف شود علاوه بر این دو بار در روز باید ۱۵ قطره از آن را زیر زبان خود بریزید.

بخوانید  پروتز سینه

در اغلب موارد مصرف این نوع ویتامین باعث ناپدید شدن کیست می شود مانع از عود کیست می گردد.شما می توانید، میوه های خامی که ویتامین D دارند را به مقدار زیادی مصرف کنید.

  • پروبیوتیک ها: باعث از بین رفتن باکتری های می شوند که عامل ایجاد کیست بارتولن هستند.پروبیوتیک ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و مانع ایجاد بیماری های جدی در بدن می شوند.

این نوع مواد مغذی باعث از بین رفتن عفونت هایی که سبب ایجاد کیست بارتولن شده اند، می شود.یکی از بهترین درمان کیست بارتولن، مصرف پروبیوتیک ها است.

سه روش کلی برای درمان کیست بارتولن

سه روش کلی برای درمان کیست بارتولن وجود دارد که این روش ها شامل گزینه های زیر می شوند:

  • حمام سیتز: اگر به مدت ۳ یا ۴ روز چند بار در روز داخل وان آب گرم بشینید، می توانید به درمان کیست کوچک آلوده کمک کنید در واقع حمام سیتز باعث پاره شدن و تخلیه کیست می شود.

درمان کیست بارتولن حمام سیتز

  • جراحی: برای تخلیه کیست بسیار بزرگ و آلوده از روش جراحی استفاده می شود.
بخوانید  علت افتادگی واژن چیست ؟ 10 علت افتادگی واژن و درمان آن چیست ؟

تخلیه کیست با استفاده از مسکن یا بیهوشی موضعی انجام می گردد. برای این عمل یک برش کوچک پزشک در کیست ایجاد می کند تا تخلیه آن انجام شود. سپس در برش یک لوله لاستیک کوچک ( کاتتر ) قرار می دهند در ناحیه واژن به مدت شش هفته کاتتر نگهداری می گردد تا برش باز و تخلیه کیست کامل انجام شود.

جراحی کیست بارتولن

  • آنتی بیوتیک ها: برای درمان کیست آلوده یا عفونت جنسی که به وسیله آزمایشات مشخص شده، پزشک برای درمان، آنتی بیوتیک تجویز می کند.
  • سیلیکا: بیماران زیادی با مصرف مکمل سیلیکا توانسته اند خود را درمان کنند این مکمل دارای روی، منگنز، ویتامین B6 و گیاه دم اسب است.

در بیش تر موارد توصیه می شود در روز ۱ تا ۲ کپسول مصرف گردد؛ البته باید با تجویز پزشک مصرف شود تا اثر جانبی در شما ایجاد نشود و دوز مناسب و طبیعی به شما داده شود.افرادی که از این روش درمانی استفاده می کنند، درد شدیدی را در مراحل اولیه حس می نمایند.به هر حال برای درمان کیست بارتولن یکی از روش های درمانی خوبی محسوب می شود.

  • پیاز پخته: پیاز پخته را می توانید به صورت موضعی روی محل کیست بگذارید یا این که به صورت خوراکی آن را مصرف نمایید.
بخوانید  سندرم پیش از قاعدگی یا دوره pms چیست و چه علایمی دارد؟ معرفی بهترین درمان های پی ام اس

درمان کیست بارتولن با عنبر نسا

برای درمان عفونت رحم، واژن، گوش و غیره ماچه الاغ، موچولاغ، عنبر نسا یا همان پشکل الاغ فوق العاده است برای درمان کیست بارتولن با عنبر نسا کافی است آن را داخل لگنی بریزید و بسوزانید تا دود حاصل از آن داخل واژن و محل کیست نفوذ پیدا کند.

تخلیه کیست بارتولن با سرنگ

برای تخلیه کیست بارتولن برش کوچکی روی کیست ایجاد می شود تا به خارج شدن مایع تجمع یافته داخل کیست کمک شود.

بعد از این که برش در محل کیست انجام شد در غده لوله کوچک پلاستیکی گذاشته می شود تا مانع از بسته شدن منفذ شود.برای این که مایع داخل غده بارتولن به طور کامل تخلیه شود تا ۶ هفته این لوله در کیست گذاشته می شود.

تخلیه کیست بارتولن با سرنگ به تخلیه مایع جمع شده داخل کیست کمک می کند.بعد از تخلیه مایع با الکل ۷۰ درصد پزشک کیست را پر می کند و الکل داخل کیست را بعد از ۵ دقیقه خارج می نماید.

تخلیه کیست بارتولن با سرنگ

تخلیه بارتولن روشی غیر جراحی بوده که در مطب پزشک و به صورت سرپایی انجام می شود.درمان با این روش درد دارد؛ ولی این مشکل را می توان با داروهای ضد درد برطرف کرد.با این روش درمانی ممکن است بعد از این که مایع درون کیست تخلیه شد، کیست دوباره عود کند و نیاز به درمان مجدد داشته باشد.

بخوانید  آیا رابطه از پشت باعث چاقی میشود ؟

بعد از تخلیه کیست بارتولن مراقبت های زیر باید انجام شود تا مانع از بدتر شدن کیست بارتولن نشود و به درمان آن کمک کند از اقدامات مراقبتی که بعد از تخلیه کیست بارتولن انجام می شود به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

  • بعد از تخلیه کیست بارتولن حتما باید به پزشک برای انجام معاینات مراجعه کنید.
  • داروهای تجویز شده باید سر وقت و به موقع مصرف گردد.
  • بعد از جراحی کیست بارتولن از داشتن رابطه جنسی به شدت اجتناب کنید.
  • از رفتن به سونا و شنا کردن خود داری کنید.
  • فعالیت های سنگین بدنی و ورزش های سنگین به هیچ عنوان انجام ندهید.
  • چون از داروهای بیهوشی در زمان جراحی استفاده می شود به مدت ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی از رانندگی کردن باید اجتناب کنید.

اگر بعد از درمان کیست بارتولن به صورت مداوم دوباره عود کرد از روش جراحی به نام عمل مارسوپیالیزیشن پزشکان استفاده می کنند.در این روش یک کیسه کوچک دور پوست بخیه می زنند تا تخلیه مایع کیست انجام شود.بدون نیاز به بستری شدن و به صورت سرپایی این نوع عمل جراحی انجام می شود که حدود نیم ساعت این جراحی طول می کشد.

بخوانید  متخصص زنان و زایمان و کارهایی که انجام می دهند؟

از بی حسی موضعی برای انجام یک جراحی کوچک استفاده می شود. یک روش درمان قطعی کیست بارتولن، برداشتن غده بارتولن است. کیست های که با روش های دیگر درمان نمی شوند و به طور مرتب عود می کنند را می توان با این روش درمان کرد.

طی یک جراحی یک ساعته در این روش می توان غده بارتولن را برداشت این روش جراحی تهاجمی است جراحان از بیهوشی عمومی برای انجام دادن این جراحی استفاده می کنند.بعد از جراحی بیمار به ۲ تا ۳ روز بستری شدن نیاز دارد.

قرص سفیکسیم برای کیست بارتولن

قرص سفیکسیم برای کیست بارتولن از روش های درمان آنتی بیوتیک است و می تواند عفونت که موجب ایجاد این نوع بیماری شده را از بین ببرد.

برای جلوگیری از کیست بارتولن هیچ راهی وجود ندارد برای پیشگیری از این بیماری باید از کاندوم استفاده شود و از رابطه های پر خطر جنسی خودداری گردد؛ همچنین رعایت نکات بهداشتی باید انجام شود تا از عفونت کیست بارتولن جلوگیری گردد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×