» سلامت دهان » بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان
آنتی بیوتیک برای درمان آفت دهان
سلامت دهان

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان

بهمن 22, 1402 281314

زخم و آفت دهان بیماری دردناکی است که ضایعات نکروتیک در مخاط زبان، دهان و لثه به بار می آورد. در حقیقت استفاده از بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان به صورت دهانشویه می باشد. بکار بردن آنتی بیوتیک سبب بهبود زخم و آفت دهان و زبان در زمان کوتاه تری می شود. نکته قابل توجه این است که این آفت ها واگیر نیستند و معمولا در مدت یک هفته خود به خود بهبود می یابند. همچنین کمتر از یک سانتیمتر قطر دارند و به صورت گروهی یا تکی ظاهر می شوند. اما نوع شدیدتر و نادر تری از این آفت دهان و زبان وجود دارد که ممکن از بیش از دو هفته دوره درمان آن طول کشد و جراحت نیز ایجاد می کند.

بخوانید  14 علت شوری دهان + راه های درمان خانگی، پزشکی و پیشگری

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان/ زبان و درمان آفت دهان با آموکسی سیلین

قبل از هر چیزی باید بیان شود مصرف حتی بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان بدون تجویز دکتر ممنون است و می تواند تاثیر بدی داشته باشد. یکی از آنتی بیوتیک های پر کاربرد که معمولا پزشک ها تجویز می کنند آموکسی سیلین است. این آنتی بیوتیک برای درمان آفت دهان کاربرد زیادی دارد. اگر به تزریق پنی سیلین حساسیت دارید بهتر است از این دارو استفاده نکنید. هر چند از عوارض این دارو می توان به کم ادراری، اسهال، تهوع و کم خونی اشاره کرد. اما این دارو یکی از داروهای پر مصرف در بهبود عفونت های باکتریال است که در ایران تجویز می شود. در واقع این دارو جزء دسته پنی سیلین ها می باشد که با از بین بردن باکتری ها می تواند به درمان عفونت ناشی از آن ها نیز بپردازد.

این آنتی بیوتیک، باید مطابق تجویز پزشک مصرف شود. همچنین دوره درمان را بدون توجه به علامت ها و احساس بهبودی، کامل کنید. چرا که امکان دارد هنوز باکتری به صورت کامل از بین نرفته باشد و سبب افزایش مقاومت باکتری می شود. قابل توجه است در ایران این دارو به صورت قرص جویدنی، قرص خوراکی، سوسپانسیون خوراکی و کپسول تولید می گردد. بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان از جمله شستشوی دهان با تتراسایکلین و دیفن هیدرامین بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان بستگی به نوع باکتری که تورم را به وجود آورده است، دارد. متداول ترین دارو و راهکار هایی که در جهت بهبود عفونت دهان و زبان تجویز می شود، تتراسایکلین و دیفن هیدرامین است.

بخوانید  برای زخم دهان و گلو چی خوبه ؟ درمان زخم گلو و دهان با 4 معجون خانگی

هر چند آفت های دهانی بعد از چند روز (معمولا کمتر از یک هفته) بهبود می یابد و احتیاجی به درمان ندارند. اما اگر این آفت در بخشی از دهان ایجاد شده باشد یا بسیار بزرگ باشد و خوردن غذا را مختل کند می توانید شربت دیفن هیدرامین را به همراه چند عدد کپسول تتراسایکلین ترکیب کنید. این محلول ترکیبی را بر روی آفت قرار دهید، اگر زخم در قسمت انتهایی دهان باشد می توانید معجون ساخته شده را به وسیله پنبه بر روی زخم و آفت دهان و زبان قرار دهید. این دهان شوی می تواند سبب بهبود زخم های پوستی و تسکین درد شود. اما اگر فرد باردار باشد و به تتراسایکلین حساسیت داشته باشد، یا اگر فرد مبتلا به زخم و آفت زبان و دهان زیر ۱۶ سال است، نباید از آنتی بیوتیک تتراسایکلین استفاده کند.

حائز اهمیت است این مایع دیفن هیدرامین بدون نسخه پزشک در دسترس است. همچنین سوسپانسیون به دلیل اثرات بی حسی که بر روی بافت زخم و آفت دهان و زبان دارد به عنوان یک دهان شویه استفاده می شود. شربت دیفن هیدرامین را می توان به تنهایی در دهان بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه در اطراف دهان بچرخانید و آن را تف کنید. دقت نمایید از قورت دادن آن محلول خودداری کنید.

بخوانید  فواید و مضرات آب نمک برای دندان چیست ؟

آفت دهان

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان و داروی درمان سریع آفت دهان

آفت های دهان زخم هایی هستند که در دهان و زبان ظاهر می شوند و بیشتر در داخل گونه ها دیده می شوند. این آفت ها می توانند در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن یا نوشیدن دردناک باشند. پزشکان بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان یا درمان های گیاهی برای رفع این آفت ها را پیشنهاد می کنند. هر چند تا به امروز دلیل بروز زخم و آفت دهان، گلو و حتی زبان مشخص نشده است. اما می توان موارد زیر را عامل بروز این زخم ها دانست:

· حساسیت

· عفونت

· هورمون ها

· اضطراب و استرس

· کمبود برخی از ویتامین ها

گاهی این آفت ها در دهان بی خطر هستند و خود به خود از بین می روند. اما اگر این زخم ها بیشتر از ۳ هفته باقی بمانند یا به صورت مکرر عود کنند حتما به پزشک مراجعه کنید. داروهایی که یک پزشک جهت درمان سریع آفت دهان تجویز می کند می توانیم به شرح زیر طبقه بندی کنیم:

بخوانید  فواید قرص سفیکسیم 400 برای دندان درد

داروهای موضعی

از پماد ها و ژل های موضعی در جهت کاهش التهاب، تسکین درد و پیشگیری از عفونت برای زخم و آفت دهان و زبان استفاده می شوند. این داروها به دو نوع اصلی تقسیم می گردد:

· داروهای ضد درد

از ژل هایی همچون ماده بی حس کننده مانند لیدوکائین و اورال بی، اورال ژل (بنزوکائین) برای تسکین ناراحتی و درد می توان استفاده کرد. این دارو ها مستقیما روی ناحیه زخم و آفت قرار می گیرند.

· داروهای ضد التهاب

از داروهای استروئیدی همچون فلوسینونید یا تریامسینولون استوناید می توانید برای کاهش التهاب استفاده کنید. این دارو ها نیاز به نسخه پزشک دارند و باید مطابق تجویز پزشک مصرف شوند.

آنتی بیوتیک های موضعی

دندان پزشک یا پزشک آنتی بیوتیک برای درمان آفت زبان یا آنتی بیوتیک برای درمان آفت گلو را زمانی به بیمار تجویز میکند که احتمال وجود عفونت دهان توسط باکتری وجود داشته باشد. وجود تب، ترشحات چرکی، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست از علائم این عفونت ها می باشند.

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان و درمان خانگی آفت دهان

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان که توسط پزشک تجویز می شود یا درمان خانگی آفت دهان، راهکارهایی می باشند که فرد بیمار یکی را انتخاب می کند. هرچند این آفت ها برای بیمار بسیار دردناک و آزار دهنده هستند، اما معمولا در مدت دو یا یک هفته بهبود می یابند. در ادامه مطالب به ارائه درمان خانگی آفت دهان می پردازیم.

بخوانید  استفاده از قرص چرک خشک کن برای عفونت سینوس

· ریشه شیرین بیان

ابتدا یک قاچ از گیاه ریشه شیرین بیان را له کرده و داخل دو فنجان آب به مدت ۲ یا ۳ ساعت نگه دارید، حال محلول درمانی آماده است، می توانید با محلول دهان را شستشو دهید.

· شیر نارگیل با مخلوط کردن کمی عسل با یک قاشق غذا خوری شیر نارگیل پمادی حاصل می شود که می توانید محل آسیب دیده را ماساژ دهید.
· پراکسید هیدروژن به همراه نمک دریایی
۲ قاشق نمک دریایی و ۲ قاشق پتاسیم هیدروژن را داخل یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و در دهان قرقره نمایید.

· یخ

وقتی دچار زخم و آفت دهان می شوید، مکیدن یک قطعه کوچک یخ باعث التهاب زخم، کاهش سوزش و سبب تسکین زخم می شود. سردی یخ، گردش خون به زخم دهان را کاهش می دهد؛ در نتیجه تورم و درد آفت را کمتر می کند.

· مصرف روی یا مکمل زینک

کمبود روی در بدن سبب آفت دهان می شود. بنابراین مصرف مکمل روی در رفع این مشکل کمک می کند. حائز اهمیت است مصرف طولانی مدت روی باید تحت نظر پزشک باشد.

بخوانید  درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد

· دانه های گشنیز

به میزان یک قاشق غذا خوری دانه های گشنیز را به همراه یک فنجان آب بجوشانید، سپس آن را صاف نمایید بعد از خنک شدن، دهان خود را با آن شستشو دهید.

· جوش شیرین

مقداری آب را به همراه یک قاشق چای خوری جوش شیرین ترکیب کنید تا ماده خمیری شکل حاصل شود سپس روی ناحیه آفت بگذارید تا به طور کامل از بین رود.

بهترین قطره آفت دهان

بهترین قطره آفت دهان

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان یا بهترین قطره آفت دهان هر کدام می توانند به درمان بافت های محافظ دندان ها، درمان قرمزی، تورم و التهاب ناشی از افت کمک کنند. این مشکل معمولا از طریق استفاده از دارو ها، تغذیه نامناسب، تغییرات هورمونی، استرس، ژنتیک و …منجر به آفت گردند. قطره های گیاهی و شیمیایی متنوعی ساخته می شوند که می توانند در درمان زخم و آفت دهان، گلو و زبان بسیار موثر باشند. هرچند علت ایجاد آفت دهان به طور قطع مشخص نیست اما به دلیل بی خطر بودن قطره هایی گیاهی میزان مصرف آن زیاد است.

سخن آخر

بخوانید  8 خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید

وجود آفت دهان و زبان می تواند آشامیدن و خوردن را مختل کند.‌ در واقع علت دقیقی برای ایجاد آن وجود ندارد ولی سیستم ایمنی بدن در به وجود آمدن آن موثر است. تجویز بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان توسط پزشک می تواند دوره بهبود را تسریع نماید. در حالت کلی آفت، درمان خاصی ندارد و باید مدت دوره آن سپری شود تا درمان یابد. در نتیجه همه درمان هایی که برای بهبود آفت ارائه می شوند بیشتر با هدف کاهش سوزش، التهاب و درد هستند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 1

  1. آواتار محسن شجاع
    محسن شجاع

    دو نوع دارو گیاهی موثر برای افت یا کاندیداز قارچی و یا برفک دهان ازمایش و تجربه کرده ام که حتی بمحض استفاده دارو تاثیر گذار بوده ودر طول یکروز بسته به طول آلودگی بیمارافت را کاملا نابود میکنه و بیمار را از درد ناشی هنگام غذا خوردن نجات میدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×