» اخبار » آیا اشعه لیزر ضرر دارد؟
آیا اشعه لیزر ضرر دارد؟
اخبار

آیا اشعه لیزر ضرر دارد؟

آبان 29, 1402 110214

آیا اشعه لیزر ضرر دارد؟

یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های زنان، از بین بردن موهای زائد بدن است. موهای زائد با وجود اینکه معایب و عوارضی برای بدن ندارند، اما شیو آن‌ها مزایای بسیاری دارد. از نظر بهداشتی و پاکیزگی شیو موهای زائد بدن و از بین بردن آن‌ها اهمیت زیادی دارد.
امروزه تجهیزات پزشکی و روش‌های درمانی به قدری پیشرفت کرده‌اند که می‌توانید با کمترین عارضه، موهای زائد را از بین ببرید و پوستی شاداب و جوان داشته باشید. لیزر موهای زائد یکی از جدیدترین روش‌های درمانی است. این روش با وجود مزایای بسیار، دارای معایب کمی است.

آیا لیزر موهای زائد بدن برای سلامتی مضر است؟ آیا موجب نازا شدن زنان می‌شود؟ در ادامه این بلاگ با ما همراه باشید تا با لیزر موهای زائد بدن و معایب و خطرات آن اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دهیم.

آیا اشعه لیزر خطرناک است؟

برای پاسخ به این سوال که آیا لیزر برای سلامتی خطرناک است یا نه باید ابتدا با پروسه لیزر موهای زائد بدن آشنا شوید. با توجه به محتوای منتشر شده در وب‌سایت کلینیک صدف در رابطه با لیزر بدن: لیزر نوری از خود ساطع می‌کند که این نور توسط کیسه‌های لوله‌ای شکل درون پوست که مو را به وجود می‌آورند، جذب می‌شود. انرژی نور به گرما تبدیل می‌شود و به این کیسه‌ها یا همان فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند. این آسیب رشد موها را در آینده مهار کرده یا تا حد زیادی آن را به تاخیر می‌اندازد. در حال حاضر بسیاری از منابع پزشکی از لیزر موهای زائد به‌جای حذف دائمی موهای زائد با عنوان حذف طولانی‌مدت موهای زائد استفاده می‌کنند. چون ممکن است تمام فولیکول‌ها از بین نروند و بعد از چند ماه یا چند سال شاهد رشد مجدد بعضی از موهای خود باشید.

بخوانید  چندین مورد از فواید بی نظیر مراقبت از سالمند در منزل

آیا لیزر موهای بدن عوارض دارد؟

لیزر موهای زائد بدن همانند سایر روش‌های درمانی و زیبایی معایب و مزایای بسیاری دارد. معایب این روش درمانی به مراتب بسیار کمتر از مزایای آن است و همین امر باعث شده تا این روش درمانی انتخاب افراد بسیاری باشد.

قرمزی پوست
لیزر موهای زائد بدن فولیکول مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند و حرارت و گرما را به آن منتقل می‌کنند. از این رو پوست به این تغییر دما واکنش نشان می‌دهد و قرمز و ملتهب می‌شود. این التهابات و قرمزی برای مدت زمان کوتاهی روی پوست صورت خود را نشان می‌دهد و به عنوان عوارض کوتاه مدت این روش درمانی شناخته می‌شوند.

ایجاد زخم
در برخی موارد نواحی لیزر شده به صورت زخم و اسکار خود را نشان می‌دهند. زخم و اسکار ایجاد شده به عنوان عارضه لیزر موهای زائد شناخته نمی‌شود، بلکه نشان دهنده استفاده از دستگاه نامناسب و عدم مهارت اپراتور یا پزشک است.

آیا اشعه لیزر ضرر دارد؟
به عنوان مثال افرادی که پوست روشن و سفیدی دارند باید از لیزر الکساندریت، برای پوست‌های برنزه از لیزر دیود و برای پوست‌های تیره و از لیزر ان دی یاگ استفاده می‌کنند.
سوختگی لیزر موهای زائد بدن معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند. نوع اول که به صورت خفیف و جزئی است و چندان اهمیتی ندارد. نوع دوم و سوم آن به دلیل عدم مهارت متخصص و نوع دستگاه ایجاد می‌شود که ممکن است خفیف یا شدید باشد.

بخوانید  بهترین بازی های موبایل برای کسب درامد دلاری در ایران

سوختگی
عدم تجربه کافی در استفاده از دستگاه نامناسب، از مهم‌ترین عواملی است که فرد در حین لیزر دچار سوختگی می‌شود.

پوسته پوسته شدن پوست
به دلیل تابش اشعه لیزر روی سطح پوست، پوست بدن ممکن است دهیدراته شود. برای جلوگیری از شدت یافتن این عارضه بهتر است از مرطوب کننده و آبرسان‌های مناسب و سازگار با پوست خود استفاده کنید. حرارت اشعه لیزر می‌تواند روی خشکی پوست به شدت تاثیرگذار باشد.

پرمویی
در صورتی که متخصص به درستی از دستگاه لیزر استفاده نکند، ممکن است مراجعه کننده به پرمویی یا هایپرتریکوز دچار شود.
در این زمان اگر انرژی دستگاه لیزر کمتر از انرژی اپتیمم و ایده آل باشد، فولیکول‌ها کاملا تخریب نمی‌شوند. به همین دلیل فولیکول‌های مو برای ترمیم آسیب وارد شده، خود را تقویت می‌کنند. این امر می‌تواند موجب پرمویی فرد شود.

جوش
یکی از وظایف موهای زائد بدن مراقبت از پوست بدن و جلوگیری از نفوذ آلودگی به لایه‌های زیرین پوست است. موها توانایی آن را دارند تا غدد سبابه و غدد چربی را تمیز و باز نگه دارند. جوش و آکنه بعد از لیزر موهای زائد بدن یک عارضه موقت و کوتاه مدت است.

بخوانید  دستگاه تسمه کش چیست؟

تغییر رنگ پوست
لیزر موهای زائد بدن می‌تواند موجب تغییر رنگ پوست شود. کسانی که رنگ پوست تیره‌ای دارند ممکن است رنگ پوستشان کمی روشن‌تر شود، در مقابل کسانی که رنگ پوست روشنی دارند هم ممکن است یک تا دو درجه رنگ پوستشان تیره شود.
در صورت تغییر رنگ پوست، این عارضه ۳ تا ۸ ماه بعد از اولین جلسه برطرف می‌شود.

عفونت
پوست بدن در ناحیه لیزر شده حساسیت بالایی دارد. از این رو در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، دچار عفونت میکروبی، ویروسی و باکتریایی خواهید شد. بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به عفونت جلدی، قبل از اولین جلسه لیزر موهای زائد بدنتان برای مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید.

آیا لیزر باعث سرطان می‌شود؟

افراد بسیاری هستند که هنوز هم تصور می‌کنند لیزر موهای زائد می‌تواند سرطان‌زا باشد. در حالی که اینگونه نیست و این یک باور اشتباه است. در واقع زمانی که افراد در معرض امواج نوری در محدوده UV قرار بگیرند، دچار سرطان خواهند شد. این محدوده امواج نوری، دارای طول موج‌های بسیار کوتاه با انرژی بالا است.

آیا اشعه لیزر ضرر دارد؟
لیزر همواره یکی از رایج‌ترین روش‌های از بین بردن موهای زائد بدن، جای جوش، کک و مک، جای آکنه‌های چرکی است. انرژی موجود در اشعه‌های لیزر به لایه‌های عمیق پوست وارد نمی‌شوند و سطحی هستند. از طرفی دستگاه‌های لیزر طوری طراحی شده‌اند که فقط می‌توانند فولیکول مو را تحت تاثیر قرار دهند و تمام انرژی خود را روی آن متمرکز کنند.
تخصص و مهارت پزشک هم در لیزر بدن تاثیرگذار است. نباید برای مدت طولانی اشعه لیزر را روی فولیکول مو قرار داد. پس با این دلایلی که عنوان کردیم اگر از دستگاه خوب استفاده کنید و به یک کلینیک مجهز و معتبر مراجعه کنید قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد.
افراط در هر امری می‌تواند مخرب و آسیب زننده باشد. در مورد لیزر هم اگر زیاده‌روی کنید و برای مدت زمان طولانی و بی‌وقفه از آن استفاده کنید قطعا آسیب‌هایی به بدن وارد می‌شود. اما باز هم این موضوع نمی‌تواند دلیلی برای سرطان‌زا بودن آن باشد.

بخوانید  بهترین دندانپزشک را چگونه انتخاب نماییم؟

آیا لیزر باعث ناباروری می‌شود؟

یکی دیگر از چالش‌هایی که برای زنان مطرح می‌شود، این موضوع است که آیا لیزر باعث ناباروری می‌شود؟ آیا لیزردرمانی می‌تواند موجب نازایی در زنان شود؟ پاسخ این سوال منفی است. پزشکان و متخصصان بسیاری بر این باورند که لیزر نمی‌تواند موجب نازایی و ناباروری در زنان شود. پیشرفت علم پزشکی در راستای سازگاری با بدن انسان بوده، از این رو نمی‌توان چنین پیشرفتی را در علم پزشکی آسیب زننده و مضر دانست.

متخصص پوست و دانشیار دانشکده پزشکی نیویورک، الیزابت هیل معتقد است که این روش درمانی به هیچ عنوان نمی‌تواند تخمدان را تحت تاثیر قرار دهد. لیزر در زمان حذف موهای زائد بدن یک رنگدانه در یک فولیکول مو را مورد هدف قرار می‌دهد. سپس روی آن رنگدانه طی جلسات لیزر درمانی کار می‌شود. لیزر کمتر از یک میلی‌متر به پوست بدن نفوذ می‌کند، از این رو نمی‌تواند به اندام‌های داخلی آسیب برساند.

جمع بندی

لیزر موهای زائد بدن یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که به دنبال بهترین روش از بین بردن موهای زائد خود هستند. این روش در مقایسه با سایر روش‌های مشابه، عوارض و معایب بسیار کمی دارد. از این رو باعث شده تا انتخاب افراد بسیاری باشد.
لیزر می‌تواند در کوتاه‌ترین مدت، موهای زائد بدن را از بین ببرد. البته این موضوع تنها به موهای زائد بدن محدود نمی‌شود، بلکه موجب از بین بردن کک و مک، جای جوش و آکنه، عارضه‌های پوستی و…. خواهد شد.
برای اینکه از لیزر موهای زائد بدنتان نتیجه معقولی بگیرید باید به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید.

بخوانید  اهمیت اخذ ایزو 9001 برای دندان پزشکی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×