» ارتودنسی » ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف
ارتودنسی نامرئی
ارتودنسی - دندانپزشکی - مقالات

ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف

آذر 18, 1402 151174

برای از بین بردن اختلالات ناشی از دندان و فک از ارتودنسی استفاده می کنند. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که یکی از محبوب ترین متدهای آنارتودنسی نامرئی است که دلیل محبوبیت این روش غیر قابل مشاهده بودن دستگاه ارتودنسی است. در واقع زمانی که بیمار دهان خود را باز می کند هیچ گونه اثری از دستگاه ارتودنسی مشاهده نمی شود.

انجام ارتودنسی به روش نامرئی به چهار صورت انجام می گیرد:
۱٫ ارتودنسی نامرئی به روش لینگوال
۲٫ ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف
۳٫ ارتودنسی نامرئی با براکت های همرنگ دندان
۴٫ ارتودنسی نامرئی بدون سیم
در این مقاله سعی داریم ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف را مورد بررسی قرار دهیم.

|مقاله مرتبط : ارتودنسی به روش لینگوال

بخوانید  بهترین کلینیک دندانپزشکی در شیراز + معرفی خدمات تخصصی

پلاک های شفاف ارتودنسی نامرئی چگونه عمل می کنند؟

پلاک های شفاف یا اینویزیلاین که غیر قابل مشاهده هستند، به طور کامل و ومجزا بر روی دندان ها بالایی و پایینی قرار می گیرند، بعد از قرار گرفتن بر روی دندان ها موجب می شود تا به تدریج دندان ها شروع به حرکت کنند. به طور متوسط حدود ۲۰ تا ۲۲ ساعت در روز باید بر روی دندان های بیمار قرار داشته باشد و فقط در زمان رعایت اصول بهداشتی و خوردن غذا باید از دندان ها خارج شوند.
بعد از دو هفته الی سه هفته پلاک ها باید با پلاک های شفاف جدید تعویض شوند. تعویض پلاک ها توسط خود بیمار صورت می گیرد. دقت کنید که مراقبت از این پلاک ها بسیار مهم می باشد، باید آن ها را در جای خشک و جعبه مخصوصی که پزشک به شما می دهد نگهداری کنید زیرا با جمع شدن هر گونه باکتری و ذرات ریز بر روی پلاک ها موجب آلودگی و به خطر افتادن سلامت دندان و دهان شما می شود.
در واقع این سیستم با اعمال فشار لازم سبب می شود تا دندان ها در موقعیت مناسب خود قرار گیرند. در این سیستم علاوه بر نیروی اعمال شده بلکه زمان بندی اعمال نیرو به دندان ها را نیز تحت کنترل دارد.

بخوانید  هزینه ارتودنسی نامرئی

برای جلوگیری از عارضه برگشت ارتودنسی نامرئی چه باید کرد؟

نکته مهم و قابل توجه در حفظ نتیجه ارتودنسی نامرئی این است که شما بعد از پایان دوره فعال ارتودنسی باید از نگه دارنده یا ریتینر استفاده کنید در غیر اینصورت دندان ها به تدریج به موقعیت اولیه باز می گردند. پلاک نگهدارنده یا ریتینر به طور مخصوص برای هر بیمار سفارش داده می شود تا دچار برگشت ارتودنسی خود نشود و تمام وقت و هزینه ای که کرده است به هدر نرود.

ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف مناسب برای چه افرادی هستند؟

ارتودنسی نامرئی

برای استفاده از پلاک های شفاف ابتدا باید متخصص ارتودنسی شما را معاینه کند و بعد از بررسی لازم با توجه به میزان ناهنجاری موجود در دندان و فک شما، پزشک متخصص باید تشخیص دهد که آیا استفاده از پلاک های شفاف مناسب ناهنجاری شما می باشد یا خیر.
خیلی ها بر این باورند که ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف نمی تواند ناهنجاری های دیگر دندانی را برطرف سازد اما باید ذکر کرد که ۶ ناهنجاری دیگر از طریق ارتودنسی نامرئی برطرف می شود:
۱٫ کج بودن و به‌هم فشردگی و شلوغی دندان‌ها ( به دلیل کوچک بودن فک و نداشتن فضای کافی برای دندان ها )
۲٫ فاصله ‌دار بودن دندان‌ها (رشد غیر عادی و مستمر استخوان فک)
۳٫ کراس بایت (دندان های بالا رابطه مناسبی با دندان های پایین ندارد)
۴٫ اپن بایت (به دلیل جلو آمدن دندان های پیشین هر دو فک بالا و پایین، به هنگام بسته شدن دندان ها روی هم قرار نمی گیرند)
۵٫ دیپ بایت (پوشاندن دندان های بالا روی دندان های پایین)
۶٫ اورجت شدید (دندان های بالا جلوتر از دندان های پایین قرار دارد)

بخوانید  تست های آزمایشگاهی مورد نیاز برای جراحی زیبایی دندان

مزایای استفاده از ارتودنسی با پلاک های شفاف

زیبایی ظاهری: پلاک های شفاف این امکان را برای بیمار فراهم می کند تا هنگام صحبت کردن هیچ گونه اثری از دستگاه ارتودنسی مشاهده نشود.
پنهان کردن فاصله بین دندان ها: پلاک های شفاف به دلیل اینکه روی دندان ها را به طور کامل پوشش می دهد، فاصله بین دندان ها هم پوشیده می شود و زیبایی به دندان های شما می بخشد.
قابلیت درآوردن: پلاک های شفاف را می توانید مواقع غذا خودن و مسواک زدن از دهان خود خارج کنید این کار موجب راحتی در رعایت کردن بهداشت دهان و دندان شده و نیز محدودیتی در خوردن غذاها برای شما ایجاد نمی کند.
استفاده از اسکن بجای قالب گیری: با گسترش تکنولوژی در زمینه ارتودنسی اسکن بدون قالب گیری در بیشتر دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرد. قالب گیری علاوه بر وقت گیر بودن موجب درد و رنج بیمار نیز می شد اما با استفاده از سیستم اسکن دیجیتال با سرعت و بدون درد تصویر سه بعدی دندان بیمار را تهیه می کند.

معایب ارتودنسی نامرئی پلاک های شفاف

عمر کوتاه پلاکت های شفاف: پلاک های ارتودنسی شفاف باید هر دو هفته یا سه هفته یک بار توسط بیمار تعویض شود.

بخوانید  باد فتق چیست؟ آیا فتق خطرناک است ؟

باید حتما در زمان غذا خوردن و نوشیدن مواد داغ از دهان خارج کنید: توجه کنید که پلاک ها از جنس رزین پلاستیکی ساخته شده اند در نتیجه به هنگام تماس با مواد داغ یا نوشیدنی های داغ احتمال تغییر شکل پلاک ها بسیار بالاست. و اگر به هنگام غذا خوردن باقی مانده غذا بین بریس ها گیر کند موجب رشد باکتری ها خواهند شد. بهتر است قبل از خوردن هر گونه مواد پلاک های نامرئی را از دهان خود خارج کنید.

طول درمان ارتودنسی

همه ی انواع ارتودنسی ها طول درمانی یکسان دارند البته نا گفته نماند که میزان این طول درمان، بسته به نوع استفاده از روش ارتودنسی نیست بلکه بسته به نوع میزان ناهنجاری فکی و دندانی شماست. اما به طور میانگین حدود ۲۴ ماه زمان لازم است تا درمان شما به طور کامل صورت گیرد. در طی مدت درمان هرچقدر همکاری بیمار با پزشک معالجش بهتر باشد نتیجه موثر تر و درمان سریع تر صورت می گیرد.

هزینه درمان ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف

با توجه به نوع ارتودنسی انجام شده هزینه ها، متفاوت هستند. این هزینه ها مطابق با نوع و جنس پلاک ها و براکت های استفاده شده است. زمانی که شما برای ارتودنسی مراجعه می کنید با قالب گیری از دندان هایتان پلاک ها و براکت های مناسب شما ساخته می شود که هزینه ساخت آن ها بر عهده بیمار است. در نتیجه هرچقدر هزینه ساخت براکت ها و پلاک های شما گران تر باشد مجبورید هزینه بیشتری را تقبل کنید. در این روش به دلیل پیچیدگی در ساخت ارتودنسی از هزینه بالایی برخوردار است.در اکثر موارد، متخصص ارتودنسی با توجه به تعرفه ارتودنسی و حق الزحمه خود هزینه های درمان را به صورت یک جا دریافت نمی کند و گاهی هم ممکن است به صورت اقساطی این هزینه ها را دریافت کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×