» دندانپزشکی » آیا سفید کردن دندان ها از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند؟
سفید کردن دندان ها
دندانپزشکی

آیا سفید کردن دندان ها از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند؟

شهریور 22, 1402 80345

لکه سفید روی دندان یا همان پوسیدگی در حقیقت نشان دهنده تخریب ساختار دندان ها است که می تواند مینای دندان و لایه داخلی عاج دندان را تحت تاثیر قرار دهد. دکتر لمنیت در تهران خاطر نشان می کند؛ علت پوسیدگی دندان این است که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند نان، حبوبات، شیر و انواع میوه ها بر روی مینای دندان باقی می ماند و به مینای دندان آسیب وارد می کند. برای اطلاعات بیشتر به سایت دندانپزشکا (dandanpezeshka.com) مراجعه کنید.

نقش لمینت و کامپوزیت در سفید کردن دندان ها

لمینت روکشی است که روی دندان ها می گذراند تا زیبایی از دست رفته دندان ها بازگردد. از مزایای لمینت دندان می توان به سفید و تمیزتر شدن دندان ها و اصلاح لبخند اشاره کرد. لمینت دندان یک تکنیک زیبایی در کلینیک است که برای اصلاح لبخند و پوشیده شدن زردی و لکه های دندان به کار می رود. افرادی که دارای دندان های زرد، لکه دار، شکستگی و لب پریدگی هستند لمینت می تواند گزینه خوبی باشد.

بخوانید  توصیه‌ای به دندانپزشکان برای نخریدن مواد دندانپزشکی تقلبی

کامپوزیت دندان ماده ای خمیری شکل از جنس رزین و هم رنگ دندان است که بر روی دندان فرم داده می شود و به کمک اشعه مخصوص سفت و سخت می شود. بررسی و تشخیص مناسب بودن و یا نبودن کامپوزیت برای رفع مشکلات دندان های شما نیاز به مراجعه به دکتر کامپوزیت در تهران یا دکتر کامپوزیت در کرج دارد. اما به طور کلی می توان گفت که کامپوزیت برای افراد دارای مشکلات سطحی دندانی گزینه بسیار مناسبی است که روند انجام آن به راحتی صورت می گیرد.

انواع مختلف پوسیدگی دندان

پوسیدگی ریشه: پوسیدگی های ریشه در روی سطح ریشه های دندان ها ایجاد می شود. اکثر پوسیدگی های ریشه در بین افراد مسن رخ می دهد. وقتی لثه ها تحلیل می روند، ریشه های دندان بیرون می آیند و در معرض آلودگی شدید قرار می گیرند. این افراد نسبت به پوسیدگی دندان بیشتر در معرض خطر هستند؛ زیرا دندان هایشان آن طور که باید دارای مینای دندانی محکم و محافظت کننده نیستند.

پوسیدگی های شیار ها و فرورفتگی روی سطح دندان: این پوسیدگی ها بیشتر در دندان های عقبی رخ می دهند و معمولا هنگامی ایجاد می شود که مراقبت از دندان هایمان را فراموش می کنیم و به خوبی رعایت نمی کنیم. این پوسیدگی ها بسیار شایع است زیرا ذرات غذا و پلاک های دندانی به راحتی می توانند در شیار های روی سطح دندان باقی بمانند و سبب پوسیدگی شوند.

بخوانید  آیا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟

پوسیدگی های روی سطح صاف دندان: پوسیدگی های روی سطح خارجی دندان ها رخ می دهد. در اکثر این موارد این پوسیدگی ها در قسمت داخلی دهان رخ می دهد. مانند پوسیدگی های روی سطح بالای دندان، این نوع پوسیدگی زمانی رخ می دهد که فرد به طور دقیق و با نظم خاصی دندان هایش را مسواک نزند. درمان این پوسیدگی ها برای دندانپزشکان راحت تر از انواع دیگر است.

آیا سفید کردن دندان ها از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند؟

پوسیدگی دندان چه علائمی دارد؟

در صورتی که فرد به پوسیدگی و بوی بد دهان خود توجه نکنند و به حال خود رها کنند دندان پوسیده ممکن است مشکلات شدید تری را به وجود آورد. یکی از علائمی که بسیار شایع است، لکه های سیاه و سفید است که روی دندان دیده می شود. درمان ریشه دندان شامل خارج کردن ریشه یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال و در نهایت پر کردن آن به منظور جلوگیری از نفوذ باکتری به این ناحیه و بازگشت باکتری ها به سیستم اعصاب دندان است. هدف از انجام این کار فراهم کردن امکان باقی ماندن دندان در دهان بدون وجود اعصاب زنده در آن است.

  • درد دندان: احساس درد دندان ممکن است نشانی از پوسیدگی دندان باشد پس اگر دردی در ناحیه دندان احساس کردید سریعا به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.
  • ایجاد مزه تلخ در دهان
  • ایجاد لکه های سیاه روی دندان
بخوانید  بایدها و نبایدهای جراحی دندان سال [1402]?

هزینه سفید کردن دندان

هزینه سفید کردن دندان بستگی به این دارد که با چه روشی انجام شود. همچنین محل و موقعیت جغرافیایی که عمل سفید کردن دندان در آن انجام می شود تاثیرگذار خواهد بود. برای صرفه جویی در هزینه سفید کردن دندان باید از مصرف مواد غذایی مانند چای و قهوه که باعث لکه شدن دندان ها می شود خودداری کنید. با این حال به دلیل رنگ پذیری بالایی که مینای دندان ها دارند مراقبت از آن حیاتی است. زمانی که مراقبت ها نمی تواند راه چاره ای برای جلوگیری از سفید شدن دندان ها باشد، راه های دیگری مانند کامپوزیت و لمینت وجود دارد که می تواند پوشانندگی خوبی برای دندان های زرد با پوسیدگی های سطحی باشند.

آیا سفید کردن دندان ها از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند؟

آیا سفید کردن دندان ها موجب پوسیدگی دندان ها می شود؟

برخی از افراد هستند که بیشتر از حد نیاز مراقبت های افراطی انجام می دهند، این کار نه تنها سبب سفید شدن دندان ها نمی شود بلکه باعث آسیب جدی به مینای دندان می شود. بنابراین باید در مراقبت از هر چیزی به میزان لازم اقدام کنیم. ما باید قدر نعمت های خوبی که خداوند در اختیار ما قرار داده بدانیم و با وسواس های فکری این عضو مهم بدن را از بین نبریم.

بخوانید  ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

کلام آخر

برای سفید کردن دندان هایتان با توجه به نوع تغییر رنگ می توانید از راه های مختلفی استفاده کنید. سفید کردن دندان به طور کلی می تواند دو روش تخصصی در کلینیک ها و به صورت سطحی و خانگی انجام شود. که به کامپوزیت و لیمنت در این مقاله اشاره شد. بسیار سپاس گزاریم که تا پایان مقاله همراه ما بودید. امیدواریم مطالبی که در اختیار شما قرار دادیم برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. برای اطلاعات بیشتر به سایت دندانپزشکا (dandanpezeshka.com) مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×