» بهداشت و سلامت دندان » ۹ راهکارهای طلایی ترمیم مینای دندان که نمی دانستید
راهکارهای طلایی ترمیم مینای دندان
بهداشت و سلامت دندان - دندانپزشکی - زیبایی دندان ها

۹ راهکارهای طلایی ترمیم مینای دندان که نمی دانستید

اسفند 25, 1402 280337

مینای دندان یکی از سخت‌ترین اعضای بدن است. با نگاه به آناتومی دندان می توان متوجه شد که به قسمت رویی تاج دندان که آن را می پوشاند مینای دندان گفته می شود. این لایه بسیار سخت و محکم است. در اثر گذر زمان مینای دندان تحت تاثیر رژیم غذایی و نحوه محافظت از دندان‌ها تغییراتی می‌شود. برای مثال مصرف برخی از نوشیدنی‌ها اسیدی مانند نوشابه و آب مرکبات و مواد غذایی حاوی قند و نشاسته زیاد می‌توانند آسیب‌های جدی را به مینای دندان وارد کنند. علاوه بر این موارد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از عوامل اصلی تخریب مینای دندان است.

امروزه با پیشرفت علم و آگاهی در زمینه‌های مختلف به خصوص در حوزه راهکارهایی طلایی برای ترمیم مینای دندان و تقویت آن ارائه شده است. در ادامه این مقاله تمامی این راهکارها را به صورت کامل به شما معرفی می‌کنیم.

عوامل موثر در فرسایش مینای دندان

بسیاری از افراد مبتلا به عارضه فرسایش مینای دندان از مضرات بسیاری از مواد غذایی بی‌خبر هستند. از این رو چنین افرادی همواره به دنبال پیدا کردن پاسخ پرسش چه چیزی مینای دندان را از بین می‌برند هستند. در پاسخ به سوال این افراد باید گفت که موارد زیر از شایع‌ترین عوامل فرسایش دندان و مینای آن هستند:

  • مصرف بی‌رویه نوشیدنی‌های شیرین مانند آبمیوه‌ها
  • خشک بودن محیط دهان یا همان ترشح کم بزاق در دهان
  • داشتن رژیم غذایی سرشار از قند‌ها و نشاسته‌ها
  • مصرف برخی از دارو‌ها مانند آنتی هیستامین‌ها و آسپرین
  • قرص‌های ویتامین C
  • شراب
  • سرکه
  • نوشیدنی‌های انرژی زا
  • مرکبات
    مینای دندان
بخوانید  ایا لمینت به دندان اسیب میزند ؟

راهکارهای خانگی ترمیم مینای دندان

هزینه ترمیم مینای دندان با استفاده از روش‌های خانگی نسبت به سایر روش‌های بازسازی مینای دندان کمتر است. یکی از ویژگی‌های خاص و متمایز راهکار‌های خانگی ترمیم مینای دندان این است که فاقد عوارض جانبی هستند.افزون بر این موارد به کار بردن بسیاری از روش‌های خانگی از فرسایش مجدد مینای دندان جلوگیری می‌کند.

برای جلوگیری از ساییدگی مینای دندان‌ها بهتر است از مصرف مکرر مواد غذایی حاوی نشاسته و آب مرکبات مانند پرتقال، لیموترش و گریپ فروت خودداری کنید. به علاوه از شیرینی جات و مواد غذایی که قند بسیار زیادی دارند بهتر است به ندرت استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین برای شست و شوی دهان

برای خنثی کردن میزان اسید محیط دهان بهتر است از دهان شویه‌ و یا جوش شیرین استفاده شود. در واقع جوش شیرین به دلیل داشتن ترکیب بی‌کربنات سدیم دهان و دندان‌ها را به صورت کامل میکروب‌زدایی می‌کند. شست و شوی مرتب دهان با جوش شیرین و آب علاوه بر حفظ سلامت دندان موجب ترمیم مینای دندان می‌شود.

مصرف خمیر دندان برای ترمیم مینای دندان

یکی از رایج‌ترین روش‌های خانگی ترمیم مینای دندان استفاده از خمیر دندان مناسب است. خمیر دندان به دلیل داشتن فلوراید از پوسیدگی دندان و مینای آن جلوگیری کرده و حتی موجب ترمیم و بازسازی آن می‌شود. بهترین گزینه برای ترمیم مینای دندان استفاده از خمیر دندان‌های حاوی مواد معدنی هستند. این نوع خمیر دندان‌ها علاوه بر فلوراید حاوی مقادیر بسیار زیادی از فسفات، سدیم کلراید و کلسیم هستند.

بخوانید  همه چیز درباره درمان رشد فک

استفاده منظم و اصولی از مسواک

یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های بهداشت دهان و دندان استفاده مرتب از مسواک است. استفاده روزانه ۳ بار از مسواک علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان موجب بازسازی و ترمیم مینای دندان می‌شود. یکی از نکات حائز اهمیت درباره مسواک، استفاده از مسواکی با دندانه‌های نرم و منعطف است. در بسیاری از موارد از عوامل آسیب‌زای مینای دندان‌ها استفاده از مسواک‌هایی با دندانه‌های سفت و خشک است.

به هنگام مسواک زدن لازم است تا نکات زیر را رعایت کنید:

  • کشیدن مسواک روی دندان‌ها با زاویه ملایم ۴۵ درجه
  • انجام حرکات دایره‌ای کوچک و منظم در طول و عرض دندان‌ها
  • مسواک زدن به مدت حداقل دو دقیقه
  • مسواک زدن روی زبان جهت از بین بردن تمامی باکتری‌ها
  • مسواک زدن اصولی جهت ترمیم مینای دندان

مینا دندان

راهکارهای طب سنتی برای ترمیم مینای دندان

جویدن آدامس فاقد قند

از جمله شیوه‌های موثر ترمیم مینای دندان در طب سنتی جویدن مرتب آدامس فاقد قند است. جویدن این نوع آدامس باعث ترشح بیشتر بزاق در دهان می‌شود.

تولید بزاق در محیط دهان باعث می‌شود تا تمامی اسید‌های باقی‌مانده از مصرف بعضی از مواد غذایی از بین برود. همچنین ترشح بزاق تمامی اثرات مخرب و آسیب‌زای اسید‌ها را از بین برده و موجب ترمیم مینای دندان و حفاظت از آن‌ها می‌شود. برای اثربخشی هرچه بیشتر بهتر است بعد از مصرف غذا این نوع آدامس را به مدت ۲۰ دقیقه بجویید.

بخوانید  هزینه ایمپلنت دندان

مصرف چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن ساختار آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده بهترین داروی گیاهی برای میکروب‌زدایی محیط دهان است. این چای علاوه موجب بازسازی و ترمیم مینای دندان شده و بسیاری از بیماری‌های مربوط به لثه را درمان می‌کند. در صورتی که به چای سبز خود قند اضافه می‌کنید، باید بعد از مصرف مسواک بزنید.

ترمیم مینای دندان و پوسیدگی آن با داروی گیاهی شیرین بیان

شیرین بیان بهترین داروی گیاهی برای ترمیم مینای دندان است. عصاره موجود در این گیاه با پلاک‌ها و باکتری‌های موجود در دهان مبارزه کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. استفاده مداوم از این گیاه حتی بوی بد عفونت ناشی از پوسیدگی دندان را از بین می‌برد.

استفاده از روغن کنجد و نارگیل

روغن کنجد و روغن نارگیل بهترین روش ترمیم مینای دندان در طب سنتی است. استفاده مرتب از این ترکیب گیاهی موجب از بین رفتن پلاک‌ها و باکتری‌های موجود در محیط دهان و دندان می‌شود. به عبارتی ترکیب روغن نارگیل و کنجد مانند دهان شویه عمل کرده و خاصیت آنتی باکتریال دارد. برای ترمیم مینای دندان روزانه مقداری از این روغن را به مدت ۲۰ دقیقه روی دندان‌ها خود قرار دهید.

بخوانید  چطور لبخند هالیوودی داشته باشیم ؟

مصرف مواد غذایی موثر در ترمیم دندان

یکی از رایج‌ترین سوالات افرادی که دچار آسیب دیدگی مینای دندان شده‌اند این است که برای ترمیم مینای دندان چه بخوریم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از برخی محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و سایر مواد غذایی حاوی کلسیم و فسفر می‌تواند موجب ترمیم مینای دندان شده و از تحلیل رفتن آن جلوگیری کند.

این دسته از مواد غذایی با افزایش ترشح بزاق در دهان باعث می‌شوند تا سطح ph دهان به خوب تنظیم شود. این نوع مواد غذایی باکتری‌های موجود در دهان را از بین می‌برند.

یکی از سبزیجات پر فایده و موثر در بازسازی مینای دندان و تقویت کردن آن سبزی کرفس است. این سبزی موجب افزایش ترشح متعادل بزاق در دهان می‌شود. افزون بر این موارد رژیم غذایی زیر بهترین راهکار برای ترمیم مینای دندان جلو است:

  • مصرف دانه‌های کامل
  • مصرف میوه و سبزیجات
  • محصولات لبنی کم چرب
  • پروتئین‌های فاقد چربی‌های اشباع شده

نتیجه‌گیری

عوامل زیادی در فرسایش و پوسیدگی دندان و مینای آن تاثیرگذار هستند. از جمله این عوامل می‌توان به داشتن رژیم غذایی سرشار از قند و اسید، مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کافئین‌دار و مصرف دخانیات اشاره کرد.

بخوانید  تحصیل دندانپزشکی در روسیه

برای جلوگیری از پیشروی فرسایش مینای دندان لازم است تا تمامی موازین بهداشت دهان و دندان رعایت شود. استفاده از داروهای گیاهی مانند چای سبز، شیرین بیان و جوش شیرین در ترمیم مینای دندان و تقویت آن تاثیر بسیار زیادی دارند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×