» سلامت استخوان ها » معجزه کمر درد با درمان های خانگی که نمی دانستید
معجزه کمر درد
سلامت استخوان ها - اعصاب ارتوپد

معجزه کمر درد با درمان های خانگی که نمی دانستید

آبان 17, 1402 140333

کمردرد، یکی از رایج ترین و شایع ترین درد هایی است که هر فرد تقریبا در یکی از مراحل زندگی خود به آن دچار شده و درد آن را چشیده است. این درد همانند سایر درد ها در بقیه اعضای بدن به دو دسته خفیف و شدید تقسیم بندی می شود؛ که در هر دو صورت آن باعث بروز اختلال در روند کار های روزمره فرد می شود. در ادامه این نوشتار به بررسی انواع کمر درد علل و علائم آن می پردازیم.

کمردرد به چند دسته تقسیم می شود؟

کمردرد بر اساس علت ایجاد درد و مدت پایداری آن، به دو دسته حاد (خفیف) و مزمن (شدید) تقسیم می‌شود:

کمر درد خفیف

وقتی کمردرد حاد است یعنی درد ناگهانی و یک دفعه رخ داده است. عواملی مانند فشار، ورزش سنگین، حرکت نادرست یا بلند کردن نادرست یک جسم می‌توانند باعث کمردرد حاد شوند. کمردرد حاد مدت زمان کمی را به خود اختصاص می دهد و معمولا بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. در این جا فرد نیاز به درمان یا داروی خاصی نیاز ندارد و تنها با رعایت توصیه‌های پزشک و مراقبت‌های لازم در این زمینه، بهبود می‌یابد.

بخوانید  خواص ویتامین D چیست و در چه چیزهایی وجود دارد؟

این نوع کمردرد ممکن است با دلایل مختلف دیگری نیز رخ دهد که اغلب به دلایلی چون افتادن از بلندی، رگ‌به‌رگ شدن عضلات کمر، کشیدگی یا گرفتگی به علت بلند کردن اشیای سنگین، چاقی بیش از حد و بارداری خانم‌ها اتفاق بیفتد. البته باید توجه داشت که در اکثر مواقع کمردرد خفیف است.

کمر درد مزمن

اگر درد در ناحیه کمر به مدت طولانی تری ادامه پیدا کند و باعث آزار و بروز اختلال در روند روزمرگی فرد شود؛‌می توان گفت کمردرد مزمن است. درد مزمن در هر ناحیه ای از بدن جدی و خطرناک است چون علائم آن به قدری شدید هستند که باعث تأثیر بر سلامت، تحرک و کیفیت زندگی به مدتی طولانی خواهند شد.

کمر درد مزمن و شدید می تواند به دو صورت ناگهانی و یا پس از ۶ هفته طول درمان کمردرد خفیف بروز پیدا کند. این نوع کمردرد در برخی موارد با دارو و مراقبت‌هایی لازم درمان می‌شود، اما گاهی اوقات نیز به درمان‌های جدی‌تری چون عمل جراحی نیاز دارد. کمردرد شدید به دلایلی چون دیسک‌های بین مهره‌ای، تومور، مشکلات عصبی و … اتفاق می‌افتد و تا مدت‌ها با انسان می‌ماند.

بخوانید  عوارض شیمی درمانی سرطان مغز استخوان چیست

علائم کمردرد چیست ؟

علائم کمردرد چیست ؟

کمردرد، علاوه بر درد در ناحیه کمر، با علائم و نشانه‌های دیگری نیز همراه است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • تب
  • کاهش وزن
  • درد در ناحیه کمر زمانی که حتی با استراحت کردن و دراز کشیدن نیز آرام نگیرد.
  • درد در ناحیه کمر تا مرحله ای که باعث بیدار شدن فرد از خواب شود.
  • درد در ناحیه پا زمانی که تا زیر زانو ادامه داشته باشد.
  • آسیب دیدگی ناحیه کمر زمانی که ضربه‌ای به آن وارد شود.
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • بی حسی در اطراف اندام‌های تناسلی، دور باسن و مقعد
  • دردی که از کمر تا باسن، پاها و ران‌ها کشیده می‌شود
  • شدت یافتن درد با بلند کردن اجسام و خم شدن
  • بدتر شدن درد در زمان استراحت، نشستن یا ایستادن

دلایل ایجاد کمردرد چیست؟

دلایل ایجاد کمردرد چیست؟

  • نشستن ناصحیح: اگر به صورت نادرست و اشتباهی بنشینید و این کار را به مدت طولانی و مداوم تکرار کنید، به مرور زمان دچار کمردرد خواهید شد. که این مسئله در نوع ایستادن نیز صدق می‌باشد.
  • بلند کردن اجسام سنگین : یکی از مواردی که معمولا به آن توجه نمی‌شود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به ناحیه وارد می‌کند، بلند کردن اجسام سنگین است. بلند کردن اجسام بسیار سنگین، نیاز به توانایی بالا دارد و باید به صورت اصولی انجام شود.
  • خوابیدن نادرست: وضعیت بدن در هنگام خواب بسیار مهم است. حالت و شکل نادرست بد خوابیدن باعث ایجاد فشار در ناحیه کمر شده و درد را به دنبال دارد.
  • سقوط از بلندی: از دیگر مواردی که درد کمر را به دنبال دارد، سقوط از پله، نردبام، چهارپایه و … است. سقوط از بلندی می‌تواند آسیب‌هایی را به استخوان‌ها و اندام حرکتی ناحیه کمر وارد کند.
  • حمل کوله‌پشتی سنگین: حمل طولانی‌مدت کوله‌پشتی سنگین، برای دانش آموزان و دانشجویان و حتی افراد ورزشکار و کوهنورد باعث بروز درد در ناحیه شانه، گردن، پشت و کمر می‌شود.
  • سیاتیک: بزرگ‌ترین عصب بدن است که از باسن شروع شده و پس از گذشتن از ران و ساق پا، به مچ می‌رسد. هرگونه اختلالی که در عصب سیاتیک ایجاد شود، مشکلاتی را در ناحیه کمر ایجاد خواهد کرد. در اغلب موارد، سیاتیک به علت پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر ایجاد می‌شود و این اتفاق اغلب در سنین بالا رخ می‌دهد.
  • تنگی کانال نخاعی : تنگی کانال نخاعی اختلالی است که در صورت افزایش سن رخ می‌دهد. افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، پس از مقداری راه رفتن یا ایستادن، در ناحیه باسن، ران و ساق پاهای خود احساس درد می‌کنند.
  • استرس و اضطراب: یکی از مواردی که در جامعه امروزی با آن مواجه هستیم استرس و اضطراب در روند و روتین زندگی امروزه است. افرادی که دارای مشاغل پراسترس هستند یا به دلایل دیگر دچار اختلالات روحی و روانی می‌شوند، در معرض کمردرد قرار دارند. در واقع، عصبی شدن باعث بروز اسپاسم عضلانی و درد در ناحیه کمر خواهد شد.
  • اضافه وزن: افرادی که چاق هستند نیز در خطر ابتلا به کمردرد قرار دارند.
بخوانید  کلسیم چیست و برای جذب کلسیم در بدن چه بخوریم ؟

درمان کمردرد

چه روش هایی برای درمان کمردرد توصیه می شود؟

در صورتی که فرد دچار کمردرد حاد و خفیف شده باشد می تواند با استفاده از روش های خانگی و ساده تر و انجام حرکات ورزشی سبک به درمان و بهبودی خود کمک کند؛‌اما اگر دچار کمردرد مزمن و شدید شده باید بهتر است به پزشک مراجعه کند. برخی از روش هایی که توصیه شده است در ادامه ذکر شده است:

  1. کمپرس‌های گرم یا سرد: یکی از پیشنهاداتی که در هنگام کمردرد با آن مواجه می‎شوید، استفاده از کمپرس‌های گرم یا سرد می‌باشد. کمپرس درد را کاهش می‌دهد و به حرکت بیمار کمک می‌کند.
  2. ماساژ: یکی از بهترین نوع درمان‌ها برای کاهش درد کمر، ماساژ است که اغلب به بیماران توصیه می‌شود.
  3. ورزش و انجام حرکات کششی: در اغلب موارد برای این‌که زودتر بهبود پیدا کنید، بهترین کار ورزش و انجام حرکات کششی است. پزشکان در این مواقع لیستی از حرکات ورزشی را در اختیار بیماران قرار می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند روزانه زمانی را به انجام این حرکات اختصاص دهند.
  4. فیزیوتراپی: درمان دیگری که قبل از تجویز دارو توصیه می‌گردد، فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی به تقویت عضلات، بهبود حرکت و انعطاف‌پذیری آن‌ها کمک کرده و با صحیح قرار دادن بدن در وضعیت‌های مختلف، باعث کاهش درد کمر می‌شود.
بخوانید  معرفی بهترین دکتر روماتولوژی در تهران

برای درمان کمردرد چه نوع تغذیه ای باید داشت؟

فردی که دچار کمردرد شده است بهتر از برنامه غذایی داشته باشد که دارای مقدار غنی از موارد ذیل باشد:

  • چربی‌های امگا ۳
  • انواع توت و غذاهای حاوی آنتی اکسیدان
  • لبنیات

غذاهایی که باید پرهیز شوند

در حالی که غذاهای خاصی به کاهش مشکلات کمردرد کمک می‌کنند، غذاهای دیگری وجود دارند که می‌توانند آن را تشدید کنند. از این رو، افرادی که از مشکلات کمر درد مزمن به طور مداوم رنج می‌برند، باید از چنین غذاهایی پرهیز کنند.

برخی از مواد غذایی رایج که برای کمر درد باید از آنها اجتناب شود عبارتند از:

  • ادویه جات
  • غذاهای چرب
  • غذاهای سرخ شده
  • غذاهای فراوری شده
  • غذاهای تند
  • شکر و شیرینی‌ها
  • کافئین

برای درمان کمردرد ماساژ دوای درد است!

معمولا انواع ماساژ با یك مكانیسم مشابه بر روی بدن تاثیر دارد. هنگامی که ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زائد از جمله اسیدلاكتیك می تواند باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلات شود. ماساژ بطور عام و ماساژ سوئدی به طور خاص، گردش خون و جریان لنفاوی را بهبود بخشیده ، مواد غذایی و اكسیژن تازه را به بافتهای مزبور می رساند و به خروج مواد سمی و بهبودی كمك می كند. برای تاثیر و اثربخشی بیشتر ماساژ بهتر است که با روغن های گرم ( روغن سیاه دانه. روغن کنجد. روغن خشخاش) بهتر است انجام شود.

بخوانید  پودر استخوان چیست و چه کاربردی دارد ؟

درمان کمردرد ماساژ

درمان کمر درد با روغن خشخاش

خشخاش ضد التهاب، شل کننده عضله و آرام بخش است و استرس ایجاد شده در عضلات را نیز از بین می‌برد. استفاده از آن برای ریلکس کردن و باز شدن عضلات به عنوان بهترین روغن برای کمر درد به شدت پیشنهاد می‌شود.

روغن سیاه دانه دیگر درمان طبیعی کمر درد

سیاه دانه نیز دارای ترکیبات قدرتمند و قوی تسکین دهندگی برای انواع درد کمر، گرفتگی عضلات و درد دیسک و غیره است. مهمترین فایده آن، از بین بردن تنش‌ها، شل و آرام ساختن عضلات کمر است و بدین واسطه به دردهای کمر و تسکین آن کمک می‌کند.

همانطور که متوجه شدید برای درمان درد در ناحیه کمر روش ها و موارد و راه حل های گوناگونی وجود دارد و فرد با توجه به میزان و شدت درد خود و طول دوره ای که در بستر بیماری است روش مورد نظر را انتخاب می کند اما نباید فراموش کرد که اصلی ترین و اساسی ترین شیوه مراجعه به پزشک متخصص است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×