» سبک زندگی » مهم ترین تاثیر نگهداری گیاهان برای سلامت ما چیست ؟
مهم ترین تاثیر نگهداری گیاهان برای سلامت ما چیست ؟
سبک زندگی - سلامت و پزشکی

مهم ترین تاثیر نگهداری گیاهان برای سلامت ما چیست ؟

بهمن 21, 1402 230354

بر کسی پوشیده نیست که  نگهداری گیاهان نقش های بسیار مهمی در حفظ سلامت روحی و جسمی بشر دارند.

در این مقاله قصد داریم با نگاهی جزئی تر به بررسی مهم ترین تاثیر گیاهان بر سلامت انسانها و معرفی انواع گیاهان اپارتمانی شادی اور و ضد استرس و همچنین تاثیرات شگرف این نعمت الهی در پویایی محیط کار بپردازیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

تاثیر گل و نگهداری گیاهان بر روحیه انسان

بشر از اغاز دوره افرینش در مواجهه با مشکلات رومزه خود نظیر بیماری های جسم و روح، به طبیعت پناه برده و در نهایت راهی جز استمداد از گیاهان نیافته است . اخیرا مطالعات زیادی راجع به تاثیر گیاهان بر سلامت انسانها انجام شده است و در نهایت نتایج بدست امده بسیار شگفت اور می باشد. در ذیل به مهم ترین دست اوردهای این مطالعات می پردازیم :

بخوانید  علائم سرماخوردگی کلیه چیست؟ 3 نشانه عفونت پهلو و شکم و کلیه

۱٫ ارتقا احساس شادی و مثبت اندیشی افراد و آرامش با گل و گیاه

مطالعات گوناگون این مطلب را به اثبات رسانیده است که افرادی که در محیط اطراف خود از گیاهان متنوع و یا گل های رنگارنگ استفاده می کنند نسبت به افراد دیگر دارای افکار مثبت ، ارامش و مهربانی بیشتری هستند لذا توصیه می شود حدالامکان یک گلدان کوچک یا یک شاخه گل زیبا را در معرض دید خود قرار دهید و از ارامشی که در معیت گیاهان بدست خواهید اورد نهایت لذت را ببرید .

۲٫بهبود روابط میان انسانها

می توان ادعا کرد که هیچ کسی وجود ندارد که از هدیه دادن و هدیه گرفتن گل خوشحال نشود گیاهان و به ویژه گل ها این قابلیت را دارند که سبب افزایش احساسات مثبت در فرد شده و در نتیجه روحیه فرد در جهت افزایش شادی و محبت تغییر خواهد کرد . از طرفی رنگ گلی که به شخص مقابل هدیه داده می شود نیز می تواند پیام های متعددی را برای وی همراه داشته باشد و در نتیجه به راحتی می تواند احساسات و هیجانات متعدد انسانها را به اشتراک بگذارد به طور مثال گل هایی با رنگ های تند نظیر گل قرمز نارنجی و .. احساساتی نظیر عشق وعلاقه بسیار زیاد و و شادابی و سرزندگی را به اشتراک می گذارد و یا گل هایی با رنگهای صورتی سفید ملیح و ملایم سبب انتقال احساساتی نظیر صمیمیت و ارامش می گردد . بنابراین گل بهترین هدیه برای بدست آوردن محبت کسانی که گل دوست دارند،می باشد.

بخوانید  چگونه سر صحبت را باز کنیم؟

۳٫ ارتقا اکسیژن رسانی

تحقیقات نشان داده است که افرادی که از گل و گیاه برای زینت بخشیدن محیط زندگی خود استفاده می کنند عمیق تر از سایر افراد تنفس می کنند؛ همچنین مشخص شده است که افراد مذکور دارای حملات عصبی و فشار خون پایین تری نسبت به دیگران هستند .

۴٫ بهبود حواس و مهارت های حرکتی

مطالعات نشان داده است که افرادی که جهت نگهداری از گیاهان به تکاپو و فعالیت های فیزیکی می پردازند مهارتهای حرکتی و همچنین حواس پنج گانه بویایی و لامسه و .. فعالتری نسبت به سایرین دارند .

 

درمان افسردگی با نگهداری گل و گیاه

مطالعات بسیار زیادی در زمینه تاثیر نگهداری از گل و گیاه و نحوه درمان بیماری افسردگی انجام شده است به طوری که نتایج این مطالعات برای دانشمندان بسیار جالب بوده است . مشخص شده که لمس و بو کردن گل و گیاهان سبب کاهش حجم زیادی از استرس فرد می گردد از طرفی موادی تحت عنوان فسیل های خارجی در خاک شناسایی شده است که نقش وسیعی در کنترل و کاهش استرس و افسردگی فرد دارد.

نحوه عملکرد این مواد یا فسیل های خارجی که به انها میکروب خاک هم گفته می شود به این شکل است که سبب ازاد شدن سیتوکین ها می شوند و در نتیجه سبب افزایش هورمون شادی ، سروتونین در مغز فرد مبتلا به افسردگی می شوند .

بخوانید  ایا لمینت ناخن در بارداری ضرر دارد ؟

در ذیل به معرفی برخی از گیاهانی که سبب کاهش افسردگی می شوند می پردازیم

• اسطوخودوس بهبود دهنده خواب و کاهنده استرس

این گیاه که عموما به صورت روغن از استفاده می شود و قابلیت کاهش ضربان قلب نامنظم و بالا و همچنین ارام کردن خواب نوزادان بی قرار را دارد از اسطوخودوس علاوه بر رایحه ی بسیار خوشبوی آن، در درمان افسردگی استفاده نیز می شود.

این گیاه از خانواده نعناع می باشد .

• رزماری و کاهش استرس

این گیاه نیز از خانواده نعناع بوده و عملکرد بسیار موثری در کاهش استرس و افسردگی دارد علاوه بر آن از این گیاه جهت افزایش حافظه استفاده می شود

 

• از گل داوودی غافل نشوید!

گل داوودی کاهنده استرس و تشویش و همچنین تصویه کننده عالی هواست.

دارای رنگ زیبا و فرح بخش بوده و دارای خواص دارویی بسیاری برای جسم انسان هاست از جمله ی این خواص می توان به کاربرد ان در درمان دیابت نوع۲ ، سرماخوردگی و فشار خون بالا و … نام برد.

از گل داودی دمنوشی تهیه می شود که جهت بهبود سیستم عصبی و کاهش اضطراب بسیار موثر است .

بخوانید  فروش نایلون عریض ، نایلون گلخانه ای و کشاورزی

گل داوودی کاهنده استرس

گیاهان اپارتمانی ضد استرس

جهت درمان اضطراب و استرس زندگی عصر حاضر روش های متفاوتی وجود دارد اما یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش ها استفاده از گیاهن اپارتمانی ضد استرس می باشد .

اگر محیط زندگی شما دارای نور معمولی می باشد در ذیل چند گیاه اپارتمانی ضد استرس خدمت شما معرفی می شود :

۱٫ الوئه ورا:

از الوئه ورا عموما جهت تصویه هوا استفاده می شود چرا که توانایی حذف مواد شیمیایی از هوای اطراف را دارد و بدین جهت نقش ویژه ای در کاهش استرس دارد .

الوئه ورا گیاهی مقاوم و جان سخت بوده و نگهداری اسانی دارد ؛ بعلاوه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی از آن، در جهت رفع بیماری های پوستی نظیر اگزما ودرمان زخم ها استفاده می شود .

الوئه ورا گیاهی مقاوم

۲٫ سانسوریا

فرمالدئید و تولوئن دو ماده سمی موجود در هوای الوده هستند که دارای تاثیرات به شدت منفی روی سطح انرژی ، خواب و اضطراب و استرس دارند.

سانسوریا دارای خواص بی نظیر در حذف و دفع این الاینده اها از هواست و بدین طریق به کاهش استرس فرد کمک زیادی خواهد کرد . علاوه بر ان نگهداری این گیاه بسیار اسان بوده و نیاز به اب زیادی ندارد .

بخوانید  برای درمان فوری یبوست چه بخوریم؟

۳٫ سوسن صلح

نام دیگر این گیاه، ناسا لیلی می باشد.نگهداری از این گیاه نیز نقش بسیار موثری در تصویه هوا و حذف الاینده های مضری همچون مونوکسیدکربن و زایلن و بنزن دارد . این گیاه بسیار زیباست و طراوت خاصی به محیط منزل شما خواهد بخشید .

سوسن صلح

گیاهان اپارتمانی شادی اور

در ذیل به معرفی چند نمونه از این گیاهان می پردازیم:

۱٫ گیاه ساکولنت:

این گیاه جزو گیاه مقاوم بوده و نگهداری اسانی دارد تحقیقات متعدد از تاثیر مثبت ان بر روی کاهش اضطراب و افزایش شادی و تمرکز و ارتقا سطخ احساسات مثبت فرد حکایت می کنند

۲٫ گل قاشقی

پپرومیا یا گل قاشقی عملکرد فعالی در تصفیه هوای محیط زندگی شما دارد این گیاه قادر به حذف الاینده های موجود در هوای پیرامون نظیر دی اکسید کربن و گردوغبار های موجود می باشد

۳٫گل فیلودندرون، جاروبرقی هوا!

این گل نیز به خواص ضد اضطرابی و شادی اور معروف است و دقیقا همانند جاروبرقی قدرت زیادی در حذف الودگی های هوا دارد .

 

۴٫گل عشق

این گیاه بسیار زیبا بوده و دلیل مشهوریت ان شادی اور بودن ان است.

بخوانید  نیاز محصولات برقی

از دیگر خواص ان می توان به ضد التهاب بودن و ارتقا اشتها مسکن و کاهش استرس اشاره نمود

 

 

شما می توانید این گیاهان را برای منزل یا محیط کار خود تهیه کنید و تاثیر گیاه در محیط کار و نشاط و سرزندگی خود را نسبت به قبل مورد بررسی قرار دهید ۰

 

روانشناسی گل و گیاه

مطالعات مختلف تاثیرمثبت رنگ سبزرا در افزایش نور چشم و تقویت ان به اثبات رسانیده اند به همین دلیل علم روانشناسی گل و گیاه و سر زدن به طبیعت را یکی از روش های مهم کاهش استرس و تشویش و افزایش نشاط و امید و سرزندگی توصیه می کند.

نقش گیاهان در زندگی انسان از دیدگاه قران

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد گیاهان نقش های زیادی در حفظ سلامت جسمی و روحی تمام موجودات کره زمین بالاخص انسان ها دارند. ایات زیادی از قران کریم اهمیت گیاهان را به خوبی تبین می کنند مثلا در ایات ۱۳۷ الی ۱۴۷ سوره صافات به زندگی حضرت یونس اشاره می کند حضرت نوح زمانی که توسط ماهی بلیده شدند و در ساحل از شکم ماهی خارج گشتند ، بیمار و خسته بودند به همین جهت خداوند متعال گیاه کدو را در بالای سر ایشان می رویاند تا برای ایشان سایه ای ساخته شود و از مزاحمت مگس هایی که از نشستن بر روی برگهای کدو امتناع داشتند اسوده باشند؛ یا در سوره مریم ایات ۱۹ الی ۳۴ به داستان زندگانی حضرت مریم اشاره می شود که زمانی که حضرت عیسی به دنیا امدند ایشان تنها بودند به همین دلیل وحی امد درخت نخلی را که در بالای سر حضرت قرار دارد را تکان دهند و از خرمای این درخت میل کنند.

بخوانید  با این 10 روش کلسترول خوب (HDL) خود را همیشه بالا نگه دارید

امروزه مشخص شده که خرما مناسب ترین تغذیه برای خانم باردار می باشد از طرفی این ماده غذایی دارای اکسی توسین بوده و نقش موثری در افزایش انقباضات رحمی و زایمان راحت دارد و از طرفی سبب کاهش خونریزی رحمی می گردد .

بنابراین خداوند متعال در ایات متعددی از قران به طور غیر مستقیم و صریح به نقش های بسیار مهم گیاهان اشاره کرده است .

کلام اخر

در این مطلب به مهم ترین تاثیرات گیاهان بر سلامت جسمی و روحی انسان ها اشاره شد .

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×