» معرفی دارو و قرص » همه چیز درباره قرص لوپرامید
همه چیز درباره قرص لوپرامید
معرفی دارو و قرص

همه چیز درباره قرص لوپرامید

اردیبهشت 6, 1403 180349

قرص لوپرامید چیست؟

Loperamide یا قرص لوپرامید، نوع داروی ترکیبی است که بر پایه پیپریدین و برخی از مخدرهای ضد اسهال ساخته می شود. این دارو حرکات دستگاه گوارش را کند کرده و علائم اسهال را به طور چشمگیری کاهش می دهد. البته اسهال یک نوع ساز و کار نرمال بدن است که مواد سمی موجود در دستگاه گوارش را از بدن خارج می نماید و در اثر عواملی همچون عوارض غذایی، دارویی، عوامل ویروسی، میکروبی و استرس ایجاد می شود.

همه چیز درباره قرص لوپرامید

ناگفته نماند که حرکات سریع روده، علت اصلی اسهال است که جهت رفع آن بایستی عامل اصلی را برطرف کرد یا حرکات گوارشی را در سریع ترین حالت ممکن کاهش داد. حال کند نمودن حرکات گوارش بسیار خطرناک بوده و از دفع سموم خطرناک در بدن جلوگیری می کند.

سپس با حبس عامل اصلی ایجاد اسهال، دیگر مواد سمی به جای خروج از بدن، وارد جریان خون می شوند. در نتیجه در مرحله اول بایستی علت اسهال را تشخیص داد که به معاینه پزشک نیاز دارد و تجویز داروهای ضد آمیب، ضد ویروس و ضد باکتری بر عهده متخصص یا پزشک می باشد.

بخوانید  آیا مفنامیک اسید چرک را خشک می کند؟

قرص ضد اسهال لوپرامید در اسهال مسافرتی بیشتر کاربرد دارد و بایستی علت اسهال ویروسی یا میکروبی نباشد. از این نوع قرص نیز در کرامپ های روده تحریک پذیر و شکمی مصرف می شود. حال اگر در طول یک شبانه روز، اسهال رفع نشود باید به بیمارستان یا متخصص مراجعه کرد.

موارد مصرف قرص لوپرامید

قرص لوپرامید نوعی آنالوگ سنتتیک اپیوئید می باشد که کنترل تحرک روده را برعهده دارد و موجب کاهش ترشحات ناشی از روده می شود. این نوع قرص به صورت خوراکی برای درمان اسهال های مزمن و حاد به کار می رود و حجم دفعی در ایلئوستومی یا کلستومی را کاهش می دهد. حال دوز آغازین برای افراد بالغ حدود ۴mg هیدروکلراید لوپرامید می باشد که اگر از شل بودن مدفوع کاسته نشود با اضافه نمودن ۲mg به طور مدام و حداکثر تا ۱۶mg افزایش می یابد.

همچنین دوز مصرفی برای کودکان ۴ الی ۸ سال، ۱mg و در طول شبانه روز ۳ الی ۴ بار – کودکان ۹ الی ۱۲ سال،۲mg و در طول شبانه روز ۴ الی ۵ بار – کودکان ۲ الی ۵ سال، ۱mg و در طول شبانه روز ۳ بار می باشد؛ اما برای کودکان زیر ۲ سال داروی لوپرامید توصیه نمی شود.

بخوانید  آیا روتارین همان چهارتخمه است؟ همه چیز در مورد داروی روتارین

البته دوز مصرفی برای افراد بالغ ۴ الی ۸ میلی گرم است که نباید حداکثر از ۱۶mg تجاوز کند. ناگفته نماند که این دارو باید حداقل ۱۰ روز و با دوز ۱۶mg مصرف شود وگرنه عوارضی را به دنبال دارد. قرص لوپرامید به شکل اکسید لوپرامید یا پیش دارو تجویز می شود که تبدیل آن به لوپرامید با عبور از مسیرش گوارش رخ می دهد. اگر اسهال به شکل حاد باشد باید دوز مصرفی ۲ الی ۴ میلی گرم در طول شبانه روز باشد که در صورت تشدید اسهال، حداکثر دوز مصرفی به ۸mg برسد.

عوارض جانبی قرص لوپرامید

همه چیز درباره قرص لوپرامید

اکثر داروهای صنعتی و گیاهی عوارضی در بدن ایجاد می کنند که در اشخاص مختلف، متفاوت می باشند؛ زیرا عکس العمل بدن هر فرد با دیگری فرق می کند. حال عوارض قرص لوپرامید به شرح زیر است.

بثورات پوستی

خشکی دهان

ناراحتی و درد در اطراف شکم

تهوع، استفراغ، یبوست

خستگی، سرگیجه، خواب آلودگی

قبل از مصرف قرص لوپرامید باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مدفوع خونین، قیری یا سیاه رنگ

اسهال به علت عفونت باکتریایی

کولیت زخمی

بخوانید  ژل لیدوکائین چیست؟

تب بالا یا اسهال شدید

معده درد شدید بدون اسهال

رعایت نکات زیر بعد از مصرف قرص لوپرامید

در دوران بارداری مصرف این قرص باید با تجویز پزشک و احتیاط کامل مصرف شود.

اسهال مزمن با مصرف این دارو بعد از گذشت ۱۰ روز درمان می شود، حال اگر در مدت تعیین شده اسهالی بهبود نیابد باید ادامه درمان را قطع کرد.

اگر اسهال در فرد بیمار شدت گرفت باید وضعیت الکترولیت و آب او را کنترل نمود.

ترشح دارو در مواد غذایی همچون شیر قابل تشخیص نمی باشد و بایستی هنگام مصرف احتیاط زیاد را به خرج داد.

اگر مدفوع تغییر رنگ داد و خونی یا سیاه شد باید بیمار به پزشک مراجعه کند.

اگر بیمار در بازه زمانی ۴۸ ساعت بهبود نیافت یا تب او زیاد شد باید به بیمارستان مراجعه نماید.

دوز مصرفی دارو نباید بیشتر از حد مجاز باشد.

توصیه های پرستاری بعد از مصرف قرص لوپرامید

اگر بیمار از اختلال کبدی رنج می برد بایستی پرستار سمیت CNC او را کنترل نماید.

پرستار بیمار را مطلع سازد تا نمایان نشدن اثر دارو از برخی کارهای نیازمند دقت و رانندگی دوری کند.

بخوانید  بهترین زمان و نحوه مصرف قرص دمیترون چیست ؟ 15 عوارض قرص دمیترون بشناسید

پرستار به بیمار تذکر دهد که در صورت عدم بهبودی بعد از چند روز مصرف این دارو و یا بروز دردهایی در اطراف شکم و تب به متخصص خود مراجعه نماید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×