» سلامت و پزشکی » برای درمان فوری یبوست چه بخوریم؟
برای درمان یبوست چه بخوریم
سلامت و پزشکی - مقالات

برای درمان فوری یبوست چه بخوریم؟

دی 17, 1402 340313

درمان فوری یبوست

امروزه بخش زیادی از مردم دچار مشکلات گوارشی متعددی هستند که هر کدام از آن ها در نوع خود آزاردهنده است. مصرف غذاهایی نظیر فست فود باعث آسیب دیدن سیستم گوارش انسان های معاصر شده و کل زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار داده است. داشتن برخی از عادت های غذایی نادرست می تواند عامل مهمی در ایجاد بیماری های گوارشی باشد. در حال حاضر یبوست به عنوان یک بیماری افراد زیادی را آزار می دهد. در این مقاله می خواهیم برای درمان فوری یبوست،‌ مواد غذایی مختلف را معرفی کنیم تا با مصرف آن به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

 

علت ایجاد یبوست چیست؟

دلایل زیادی برای ایجاد یبوست وجود دارد که هر کدام از آن ها این مشکل را تشدید می کنند. نداشتن رژیم غذایی مناسب بیشترین تاثیر را در بین عوامل مختلف دارد. خوردن غذاهای کم فیبر و شور یکی از دلایل بروز یبوست در فرد می باشد. برخی از اشخاص آب خیلی کمی استفاده می کنند و این مورد برای آن ها تبدیل به عادت شده است. هر انسان باید به طور متوسط ۶ تا ۸ لیوان آب در طول شبانه روز بنوشد تا بدن سیر طبیعی خود را طی کند. این در حالی است که بعضی از افراد فقط یک یا دو لیوان آب می خورند. اکثر این افراد از مشکل یبوست شکایت دارند و با آن درگیر هستند. فعالیت بدنی پایین هم در ایجاد این مشکل موثر است. کسانی که فعالیت فیزیکی کمی دارند در معرض یبوست قرار می گیرند. به همین علت ورزشکاران کمتر به این مسئله خاص دچار می شوند.

بخوانید  آیا جوش شیرین برای دندان مضر است؟

برخی از افراد عادت به دفع نامنظم و بدون برنامه مدفوع دارند که این موضوع نیز تشدید کننده یبوست خواهد بود. بهتر است که شخص یک برنامه برای سرویس بهداشتی داشته باشد و آن را بر اساس شرایط بدنی خود تنظیم نماید. افزایش سن هم تاثیر زیادی بر روی یبوست دارد و آن را تحریک می کند. اکثر افراد مسن به نوعی با یبوست دست و پنجه نرم می کنند و از آن شکایت دارند. خانم های باردار نیز به دلیل شرایط بدنی خاصی که دارند با یبوست روبرو خواهند شد. مادران باردار می توانند با کمک غذاهای شل کننده شکم مشکل یبوست خود را تا حد زیادی حل کنند. در حال حاضر درمان کار نکردن شکم شامل موارد بسیار زیادی می شود که در ادامه به بررسی راهکارهای مختلف آن خواهیم پرداخت.

برای روان شدن شکم چه چیزی بخوریم؟

برای درمان یبوست شدید و خفیف باید راهکارهای ارائه شده در این بخش را جدی بگیریم. بهترین روش درمان یبوست، مصرف خوراکی های تنظیم کننده است. برای اینکه بهتر این خوراکی ها را بشناسید آن ها را معرفی می کنیم.

بخوانید  ارتودنسی چیست

 

برای درمان فوری یبوست چه بخوریم

درمان فوری یبوست با لیمو

لیمو یک میوه عالی برای درمان یبوست شدید است و می تواند به سرعت مشکل شما را حل کند. برای اینکار در یک لیوان آب گرم آماده کنید و آب نصف لیمو را در داخل آن بریزید. برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید اندکی عسل و نمک را نیز اضافه کنید تا سریع تر درمان شوید. نکته مهم این است که باید معده خالی باشد تا تاثیر این ترکیب به صورت دقیق اعمال شود. خوردن یک یا دو لیوان از این محلول در طول شبانه روز می تواند برای شما راهگشا باشد. این کار را چند روز تکرار کنید تا نتیجه دلخواه شما حاصل گردد.

درمان یبوست با انجیر

میوه های روان کننده شکم برای کسانی که دچار یبوست هستند بسیار مناسب است. یکی از این موارد انجیر است که خاصیت فوق العاده ای برای درمان یبوست دارد. برای اینکار انجیر خشک باید در داخل آب قرار داده شود تا حالت خیسیده به خود بگیرد. برای تاثیر بهتر می توانید آن را با بادام نیز مصرف کنید. بادام هم در آب قرار داده می شود تا پوست آن نرم شود. در نهایت پوست بادام را جدا کنید و آن را با انجیر بکوبید. خمیر ساخته شده را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و در انتهای شب میل نمایید. این ترکیب معجزه آسا می تواند شما را از شر مشکل یبوست خلاص کند.

بخوانید  علائم دندان در آوردن نوزاد

روغن کرچک

این ماده گیاهی می تواند درمان مناسبی برای مشکل یبوست باشد. برای این کار باید دو قاشق چایخوری روغن کرچک به صورت ناشتا و با معده خالی مصرف شود. از آنجایی که این روغن طعم خاصی دارد می توانید آن را با آب میوه مخلوط کنید تا مزه بهتری داشته باشد. این ترکیب بعد از چند ساعت اثر می کند و شما می توانید نتایج ناشی از آن را ببینید. البته روغن کرچک را در حد نیاز مصرف کنید زیرا خوردن بیش از حد آن خاصیت سمی در آن ایجاد می کند. نکته دیگر این است که این متد فقط برای کوتاه مدت جواب می دهد و نباید برای طولانی مدت این روغن را مصرف نمایید.

 

درمان یبوست با عسل

تقریبا همه شما با خواص معجزه آسا عسل آشنا هستید و از اهمیت آن خبر دارید. خوبشختانه این ماده غذایی ارزشمند بر روی یبوست نیز تاثیر فوق العاده ای دارد. برای این کار دو قاشق عسل را برای سه وعده در روز مصرف نمایید تا مشکل یبوست برطرف گردد. همچنین اگر یک قاشق عسل را با نصف قاشق سرکه سیب مخلوط کنید،‌ یک ترکیب عالی برای رفع یبوست شکل خواهد گرفت. زمان مصرف این محلول نیم ساعت قبل غذا خوردن است و مسیر گوارش را هموارتر می کند.

بخوانید  مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست ؟ راه های درمان همراه با عکس مدفوع سیاه رنگ

درمان یبوست با اسفناج

اسفناج جزو محصولاتی است که سرشار از فیبرهای مفید می باشد. همین مورد خواص فوق العاده ای به آن بخشیده و اهمیتش را بالا برده است. در واقع غذاهای اسفناجی جزو غذاهای شل کننده شکم محسوب می شوند. برای درمان یبوست می توانید اسفناج را به صورت خام یا پخته مصرف نمایید. در صورتی که این مشکل شما را خیلی اذیت می کند، آب اسفناج را تهیه کرده و روزانه دو بار استفاده کنید. در این حالت روند درمان سریعتر انجام می شود و مشکل شما حل خواهد شد.

تاثیر انگور بر یبوست

میوه انگور هم می تواند مشکل یبوست شما را حل نماید. برای اینکار می توانید نیم لیتر آب انگور تازه را به صورت روزانه مصرف نمایید تا مسئله شما حل شود. اگر در فصلی هستید که انگور تازه پیدا نمی شود می توانید از کشمش بهره ببرید. در این روش باید کشمش را در آب قرار دهید تا به خوبی خیسیده شود. زمانی که از خواب بیدار شدید چند عدد کشمش خیسیده را به صورت ناشتا میل کنید تا مسئله یبوست برطرف گردد.

بخوانید  چرا باید فقط خبر خوب بخوانیم؟ پیگیر خبر خوب و امیدبخش باشید

درمان سریع یبوست و نفخ با کیوی

تحقیقات نشان می دهد که کیوی سرشار از فیبر است که به همین علت می تواند برای درمان یبوست موثر باشد. در صورتی که به کیوی دسترسی دارید، این گزینه می تواند دوای درد شما باشد. نکته جالب این است که کیوی می تواند نفخ معده را نیز بهتر کند و تاثیرات مثبتی بر روی آن بگذارد. خیلی از افراد سوال می کنند که برای کار کردن معده چه بخوریم؟ مصرف کیوی یکی از مواردی است که می تواند کمک زیادی به کار کردن معده بکند.

مصرف پاپایا برای درمان یبوست

خوردن پاپایا می تواند به عنوان یکی از راه های درمان موثر به کار گرفته شود. در پاپایا بعضی از آنزیم ها مانند پاپائین وجود دارند که عمل هضم غذا را بسیار آسان می کنند. همچنین این محصول دارای مقدار فراوانی از فیبر است که به همین علت نقش ویژه ای در بهبود حرکات روده ای دارد. برای اینکه اثرگذاری این محصول بیشتر شود بهتر است که آن را درکنار سیب مصرف کنید. مطمئنا قرار گرفتن این دو مورد در کنار هم می تواند مشکلات شما را حل نماید.

بخوانید  قرص کلاژن بهتر است یا پودر کلاژن؟

تاثیر وعده های غذایی بر روی یبوست

داشتن یک برنامه غذایی منظم و حرفه ای می تواند مانع از ایجاد یبوست شود. اگر شما صبحانه مناسب برای یبوست را بشناسید،‌ به راحتی از شر این مسئله راحت می شوید. قرار دادن محصولاتی مانند عسل در وعده صبحانه می تواند یبوست را به صورت ریشه ای درمان کند. همچنین در صبحانه از چای یا آبمیوه به مقدار نیاز استفاده کنید تا بدن دچار کم آبی نشود. انتخاب ناهار مناسب برای یبوست نیز اهمیت خاصی دارد زیرا ناآگاهی در این مورد مشکلات را تشدید خواهد کرد. سعی کنید در وعده نهار از خورشت هایی که سبزی زیادی دارند استفاده نمایید. مواردی مانند خورشت اسفناج و انواع آش ها می تواند گزینه مناسبی برای نهار باشد. همچنین سبزی موجود در قرمه سبزی نیز فیبر زیادی وارد بدن می کند که برای درمان یبوست مناسب است. البته ناگفته نماند که لوبیا نفاخ است و حتما باید از ساعت ها قبل خیسانده شود تا مشکلی ایجاد نکند.

 

نتیجه گیری

امروزه درمان فوری یبوست سالمندان و کودکان در اولویت برنامه پزشکان قرار گرفته است. در واقع این دو گروه بیشتر از سایر افراد درگیر این مسئله هستند. خوشبختانه یبوست روش های درمانی فراوانی دارد که هر کس با توجه به شرایط خود آن را انتخاب می کند. اگر به روش های گفته شده در این مقاله عمل کنید،‌ ظرف مدت کوتاهی به زندگی عادی خود بازی خواهید گشت. اکثر خوراکی هایی که برای درمان این بیماری مفید هستند به همراه نحوه مصرف آن ها بیان شد. امیدواریم که با کمک گرفتن از این مطلب برای همیشه از این مسئله آزاردهنده رهایی یابید.

بخوانید  اورولوژی چیست؟ و دکتر اورولوژیست کیست؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×