» ارتودنسی » کش قبل از ارتودنسی و کش ارتودنسی بین دندان
کش قبل از ارتودنسی و کش ارتودنسی بین دندان
ارتودنسی - دندانپزشکی

کش قبل از ارتودنسی و کش ارتودنسی بین دندان

دی 20, 1402 320222

قبل از شروع درمان ارتودنسی از کش های مخصوصی به نام کش جدا کننده جهت ایجاد فاصله بین دندان عقبی، استفاده می شود. در صورتی که از کش قبل از ارتودنسی استفاده نشود قرار دادن بند با درد و فشار زیادی همراه است و در برخی موارد غیر ممکن است. کش ارتودنسی در بازه یک هفته ای بین دندان ها قرار می گیرند. در مواردی که مشکل حاد باشد از سیم های برنجی جهت جدا نمودن دندان ها، به جای کش استفاده می شود.

کش بین دندان در ارتودنسی چیست ؟

کش بین دندان ارتودنسی بسته به حرکتی که برای رسیدن به تراز مناسب نیاز دارید، فک شما را به جلو یا عقب می کشند. دندان های بالایی و پایینی شما باید در یک راستا قرار گیرند و هنگام گاز گرفتن به راحتی روی هم قرار گیرند. کش بین دندان ارتودنسی روند حرکت / صاف کردن را تسریع می کنند و بخشی ضروری از درمان ارتودنسی هستند. اگر می‌خواهید به موقع (یا احتمالاً زودتر) از بریس‌های خود رها شوید،

بخوانید  کامپوزیت دندان چیست و اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم؟

کش بین دندان ارتودنسی خود را در مدت زمان مقرر استفاده کنید – نه بیشتر، نه کمتر. به طور معمول، کش بین دندان ارتودنسی باید حداقل ۱۰ تا ۱۲ ساعت استفاده شوند، اما برای برخی از بیماران، آنها باید ۲۴ ساعته استفاده شوند و فقط برای غذا خوردن و تمیز کردن/مراقبت از بریس‌ها و دندان‌ها برداشته شوند.

کش ارتودنسی

نحوه استفاده کش قبل از ارتودنسی

ارتودنتیست با استفاده از نخ دندان و مقداری فشار کش ارتودنسی را بین دندان قرار می دهد. زمانی که کش ارتودنسی به حالت اصلی خود برمیگردد، دندان ها از هم جدا می شود و فضای کافی برای مراحل بعدی ارتودنسی ایجاد می شود. زمانی که فاصله بین دندان ها بسیار کم باشد، کش ارتودنسی نمی تواند بین دندان قرار گیرد.

اقدامات پس از قرار گیری کش قبل از ارتودنسی

پس از قرارگیری کش قبل از ارتودنسی در بین دندان، بیمار نمی تواند از نخ دندان و مواد غذایی چسبناک استفاده نماید. در صورتی که کش به طور خود به خود از بین دندان خارج شود این معنی را به همراه دارد که فضای کافی بین دندان ایجاد شده است. زمانی که این اتفاق رخ داد بیمار بایستی پزشک متخصص ارتودنسی خود را در جریان قرار دهد.گاهی ممکن است بنا به صلاحدید پزشک ارتودنتیست کش مجدد بین دندان قرار بگیرد.

بخوانید  کانال دندان چیست؟

نخ دندان ارتودنسی

زمانی که این کش بین دندان های شما قرار دارد، حس کردن آن در چند روز اول طبیعی است. پس از ایجاد فضای کافی بین دندان ها توسط کش قبل از ارتودنسی، ارتودنتیست می تواند درمان ارتودنسی را با جایگذاری بند آغاز کند.

احساس بیمار در زمان قرار گیری کش قبل از ارتودنسی

بعد از قرار گیری کش قبل از ارتودنسی در بین دندان، بیمار احساس اینکه چیزی بین دندان هایش گیر کرده است را دارد. گاهی بعضی از بیماران در ناحیه قرارگیری کش دچار حساسیت دندان می شوند. این درد و حساسیت نشانه عملکرد صحیح جداکننده است. درد و ناراحتی بیمار تا چند روز ادامه خواهد داشت اما با کمک استفاده از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن قابل رفع است.

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

درد و ناراحتی حاصل از کش قبل از ارتودنسی

افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند واکنش های متفاوتی را هنگام استفاده از کش در قبل از ارتودنسی دارا هستند. در صورتی که فاصله خیلی کمی بین دندانهای بیمار باشد و یا اصلا بین دندان‌های او فاصله نباشد، استفاده از کش قبل از ارتودنسی باعث تحریک عصب های لثه و ایجاد درد مداوم می شود. ممکن است در بعضی از بیماران کش جدا کننده در لثه فرو رفته و خونریزی و تورم ایجاد نماید و بیشتر از براکت بیمار را اذیت کند.

بخوانید  آیا سفید کردن دندان ها از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند؟

استفاده از نوشیدنی‌های سرد و بستنی برای تقلیل درد توسط پزشک ارتودنست توصیه می شود اما تاثیر این کار کوتاه مدت است. برای کنترل درد در صورت لزوم می‌توانید مسکن بدون نسخه و یا تجویزی مصرف کنید. ممکن است کش قبل از ارتودنسی در ابتدا که بین دندان‌ها قرار داده می‌شود دردی ایجاد نکند و یا برعکس بلافاصله درد آن شروع شود.

این امر بستگی به موقعیت دندان‌ها دارد. در بعضی موارد کش قبل از ارتودنسی هنگام جویدن نیز درد ایجاد کرده و باعث می شود خوردن برخی غذاها به خصوص غذاهای سفت یا ترد دشوار شود. در برخی افراد احساسی مشابه لق شدن دندان‌ برای بیمار وجود دارد. برای قرار دادن حلقه کشی از ابزارهای ارتودنسی مخصوصی استفاده می شود که این موضوع وابسته به فضای دهان و شدت به هم فشردگی دندان‌ها دارد.

در صورتی که فک به شدت کمبود فضا داشته و دندانها به یکدیگر فشرده باشند ممکن است کش به علت حرکت تنگاتنگ و همراه با اصطکاک دندان‌ها، درد پیوسته و شدیدی ایجاد نماید. این درد مدتی پس از جایگذاری کش شروع شده و تا چند روز ادامه پیدا می‌کند.

بخوانید  اورجت چیست ؟ / درمان اورجت و دندان خرگوشی

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×