» زیبایی دندان ها » آیا جرم گیری دندان را خراب می‌کند؟
جرم گیری
زیبایی دندان ها

آیا جرم گیری دندان را خراب می‌کند؟

تیر 28, 1402 150350

آیا جرم گیری دندان را خراب می‌کند؟

خرابی دندان‌ها در اثر جرم گیری، یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد از جرم گیری اجتناب کنند. اما این در حالی است که اگر جرم گیری دندان به شیوه‌ای اصولی و توسط یک دندانپزشک متخصص انجام شود، مزایای زیادی برای فرد به همراه دارد. در ادامه این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا جرم گیری دندان را خراب می‌کند یا خیر؟

جرم دندان چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

درون دهان ما باکتری‌هایی وجود دارند که در حالت عادی مفید هستند. این باکتری‌ها از ذرات غذایی موجود روی دندان‌ها تغذیه می‌کنند و باعث تولید اسید در دهان می‌شوند. اسید ناشی از فعالیت باکتری‌ها می‌تواند لایه مینای دندان را تضعیف کرده و آن را تخریب کند. در افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود چنان اهمیتی نمی‌دهند، بقایای مواد غذایی بین دندان‌ها رسوب می‌کند. باکتری‌ها در محل این بقایای مواد غذایی تجمع کرده و از آن‌ها تغذیه می‌کنند.

بخوانید  دندان های لمینت شده، نیازمند مراقبت های ویژه

به مجموع باکتری‌ها و رسوب مواد غذایی روی دندان‌ها، جرم دندان گفته می‌شود. جرم دندان یک خطر فعال برای دندان‌های شما است و سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند. اگر همچنان بهداشت دهان و دندان خود را جدی نگیرید، جرم‌ها بیشتر و بیشتر می‌شوند. جرم‌های دندانی چندین ساله را نمی‌توان تنها با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان از بین برد. برای حذف این جرم‌ها باید از روش‌های درمانی مثل جرم گیری استفاده کنید.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان، یکی از روش‌های ترمیمی و درمانی در دندانپزشکی است که برای حذف باکتری‌ها و جرم‌های دندانی کاربرد دارد. به کمک جرم گیری می‌توان جرم‌های سفت و سخت روی دندان‌ها را به طور کامل حذف کرد. امروزه بسیاری از مردم برای حفظ سلامت دندان‌هایشان از این روش کمک می‌گیرند. بنابراین جرم گیری نه تنها برای دندان‌ها شما مضر نیست، بلکه به سالم ماندن‌ آن‌ها نیز کمک می‌کند.

جرم گیری دندان در کلینیک یا در خانه؟

چندین روش مختلف برای جرم گیری دندان خانگی وجود دارد، اما جرم گیری دندان خانگی قابل مقایسه با جرم گیری دندان در کلینیک دندانپزشکی نیست. در کلینیک‌های دندانپزشکی، جرم گیری دندان موثرتر بوده و دوام بیشتری هم دارد. همچنین باید بدانید که روش‌های جرم گیری دندان خانگی تنها برای جرم‌هایی که به تازگی ایجاد شده‌اند، موثر است. روش‌های خانگی جرم گیری روی جرم‌های چندین ساله، تاثیر آنچنانی ندارند. برای جلوگیری از عوارض درمان‌های خانگی، توصیه می‌کنیم جرم‌ گیری دندان‌های خود را در کلینیک‌های معتبر دندانپزشکی انجام دهید.

بخوانید  خمیردندان مخصوص کامپوزیت + معرفی برند های مطرح و مقایسه ی هر کدام

از بین بردن جرم پشت دندان در خانه

روش‌های جرم گیری دندان در خانه

اگر به تازگی جرم‌ روی دندان‌هایتان تشکیل شده است، می‌توانید با کمک روش‌های زیر تا حدودی آن را از بین ببرید:

  • ترکیب جوش شیرین و آب لیموی تازه
  • ترکیب جوش شیرین و سرکه
  • خمیر دندان و جوش شیرین
  • روغن نارگیل و جوش شیرین
  • استفاده از هیدروزن پروکساید
  • ترکیب هیدروژن پروکساید با جوش شیرین
  • استفاده از سرکه سیب

کلینیک دندانپزشکی دکتر نوشین نصیری، یکی از مجهزترین کلینیک‌های دندانپزشکی در سطح شهر تهران است. کلینیک دکتر نصیری، مجهز به جدیدترین فناوری‌های دندانپزشکی دیجیتال بوده و تمام خدمات دندانپزشکی به شیوه‌ای کاملا مدرن ارائه می‌شوند. از خدمات این مجموعه می‌توان به کامپوزیت دندان، ایمپلنت دندان و ایمپلنت دیجیتال اشاره کرد.

عکس بلیچینگ دندان

آیا جرم گیری دندان عوارض دارد؟

جرم گیری دندان مانند هر روش درمانی دیگر از جمله کامپوزیت دندان و بلیچینگ دندان، ممکن است چند عارضه به همراه داشته باشد. توجه کنید که عوارض ناشی از روش‌های درمانی در کنار مزایای بیشماری که دارند، قابل چشم‌پوشی است. بنابراین نباید به دلیل این عوارض نه چندان جدی، از انجام آن‌ها اجتناب کنید. روش‌های درمانی همگی به حفظ سلامت و زیبایی هر چه بیشتر دندان‌هایتان کمک می‌کنند.

بخوانید  لمینت کنم یا کامپوزیت؟ کدوم رو انجام بدم؟

جرم گیری دندان به طور کلی عارضه خاصی به همراه ندارد. از جرم گیری دندان به عنوان یکی از امن‌ترین و بهترین روش درمانی دندانپزشکی یاد می‌شود. با این حال این روش ممکن است چند عارضه جزئی به همراه داشته باشد. این عوارض موقتی هستند و معمولا پس از گذشت چند روز از جرم گیری، خود به خود رفع می‌شوند.

متورم و ملتهب شدن لثه‌ها

تورم و التهاب لثه پس از جرم گیری دندان، معمولا برای افرادی رخ می‌دهد که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند. علاوه بر این اگر جرم گیری دندان را نزد یک دندانپزشک متخصص انجام ندهید، احتمال بروز این عارضه وجود دارد. تورم و التهاب لثه معمولا به دلیل نازک شدن پوست لثه‌ها اتفاق می‌افتد.

خونریزی لثه‌ها

از دیگر عوارض روش جرم گیری دندان، خونریزی لثه است. خونریزی لثه معمولا اتفاق نمی‌افتد و نیازی نیست نگران آن باشید. افرادی که لثه‌های حساسی دارند یا مبتلا به برخی بیماری‌ها هستند، بیشتر در معرض خونریزی لثه پس از جرم گیری دندان قرار دارند. خونریزی خفیف لثه‌ها بعد از جرم گیری دندان کاملا عادی است، اما اگر خونریزی شدید و مداوم بود باید حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بخوانید  همه چیز درباره قلم سفید کننده دندان + معرفی بهترین مارک

عفونت

عفونت عارضه بسیار نادر جرم گیری دندان است. معمولا عفونت در افرادی رخ می‌دهد که از لحاظ بهداشت دهان و دندان ضعیف هستند. همچنین عفونت پس از جرم گیری دندان ممکن است در افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، ایجاد شود.

آیا جرم گیری، دندان‌ها را لق می‌کند؟

یکی از باورهای نادرستی که راجع به جرم گیری دندان وجود دارد، لق شدن دندان بعد از جرم گیری است. برخی افراد تصور می‌کنند که حذف جرم‌ها از بین دندان‌ها، منجر به ایجاد فاصله بین دندان‌ها و لق شدن آن‌ها می‌شود. باید بگوییم که این باور کاملا نادرست است و جرم گیری دندان‌های شما را لق و سست نمی‌کند.

همان‌طور که گفتیم جرم‌های دندان محل فعالیت باکتری‌ها هستند. در جرم‌های دندانی، اسید زیادی از فعالیت باکتری‌ها تولید می‌شود. این اسید می‌تواند ساختار دندان را سست کرده و حتی باعث تحلیل رفتن استخوان فک شود. در چنین مواردی، احتمال لق شدن دندان قبل از جرم گیری وجود دارد. یعنی دندان شما پیش از انجام جرم گیری، سست بوده است. پس از حذف جرم‌ها، شما فضای خالی و لق بودن دندان را بیشتر حس می‌کنید.

بخوانید  آیا لمینت دندان ضرر دارد؟ معایب و عوارض لمینت دندان که نمی دانستید

کنترل درد و ناراحتی بعد از جرم گیری دندان

اگر فرد حساسی هستید، ممکن است بعد از جرم گیری مانند کامپوزیت دندان، کمی درد و ناراحتی حس کنید. درد و ناراحتی بعد از جرم گیری، بسیار جزئی بوده و موقتی است. با این حال می‌توانید از روش‌های زیر برای کنترل درد و ناراحتی بعد از جرم گیری دندان استفاده کنید:

  • تا دو روز بعد از جرم گیری، با ملایمت بیشتری مسواک بزنید.
  • برای مسواک زدن از مسواک نرم و خمیر دندان مخصوص استفاده کنید.
  • روز بعد از جرم گیری از نخ دندان استفاده نکنید. این کار موجب تحریک لثه‌ها و خونریزی می‌شود.
  • بعد از جرم گیری دندان مصرف سیگار و دخانیات را محدود کرده و یا حتی به صفر برسانید.
  • از خوردن مواد خیلی گرم یا خیلی سرد اجتناب کنید.
  • اگر دندانپزشکی برایتان دارو تجویز کرده، داروها را طبق نسخه بخورید.

آیا بعد از جرم گیری دندان، لثه زخم می‌شود؟

یکی از عوارض جرم گیری دندان، زخم لثه است. این عارضه تنها در افرادی ایجاد می‌شود که جرم گیری عمیق انجام می‌دهند. بعد از جرم گیری عمیق ممکن است زخم لثه و به دنبال آن خونریزی‌های خفیفی را تجربه کنید. توجه کنید که زخم و خونریزی لثه بعد از جرم گیری، عارضه خطرناکی نیست و تنها با کمی مراقبت می‌توان آن را کنترل کرد. اگر بعد از جرم گیری این عارضه را تجربه کردید، باید با ملاحظه‌تر مسواک بزنید. علاوه بر این در جرم گیری دندان خانگی، احتمال زخم و خونریزی لثه‌ها بیشتر است.

بخوانید  تصاویری از ارتودنسی دندان قبل و بعد که هرگز ندیده اید

سخن پایانی

در این مطلب راجع به جرم‌ گیری، مزایا و معایب آن صحبت کردیم. موفقیت تمام روش‌های درمانی و ترمیمی دندانپزشکی، تا حدود زیادی در گرو تجربه و تبحر دندانپزشک است. بنابراین اگر می‌خواهید از نتیجه ترمیم دندان‌های خود راضی باشید، باید در وهله اول به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی معتبر باشید.برای کسب اطلاعات بیشتر، رزرو نوبت و مشاوره درباره خدمات دندانپزشکی دکتر نصیری به سایت dr-nassiriclinic.com مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×