» ارتودنسی » آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟
آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟
ارتودنسی - زیبایی دندان ها

آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

بهمن 17, 1402 220333

یکی از موضوعاتی که احتمالا در هنگام تصمیم‌گیری برای ارتودنسی فرزندانتان به آن فکر کرده‌اید درد ارتودنسی کودکان ناشی از درمان ارتودنسی است. با اینکه احتمال درد وجود دارد، اما میزان این درد از کل نتیجه‌ی ارتودنسی پیشی نخواهد گرفت. عمل انجام ارتودنسی به خودی خود دردناک نیست، بنابراین این تصویر درد را از ذهن خود بیرون کنید!

درمان ارتودنسی گاهی اوقات می‌تواند باعث ناراحتی شود زیرا دندان‌ها به آرامی به سمت موقعیت صحیح هدایت می‌شوند. به نظر می‌رسد این مسئله یکی از بزرگترین نگرانی‌های افرادی است که در حال انجام درمان ارتودنسی هستند زیرا «آیا بریس‌ها دردناک هستند»، احتمالاً یکی از رایج ترین سوالاتی است که متخصص ارتودنسی از بیماران می‌شنود!

پاسخ این سوال مثبت است. بریس‌های دندانی کودک شما احتمالا باعث درد یا ناراحتی برای دندان‌های او می‌شوند. این مسئله به دلیل تغییرات جریان خون هنگام اعمال فشار به دندان‌ها و همچنین واکنش التهابی بدن است. میزان دردی که فرزند شما در طول درمان ارتودنسی تجربه می‌کند به سطح استرس، وضعیت عاطفی، سن و حتی جنسیت نیز بستگی دارد. به همین دلیل است که برخی افراد می‌گویند که بریس‌ها برای آنها چیز مهمی نبوده‌اند اما به نظر می‌رسد که برخی دیگر از افراد دوران سختی را سپری کرده‌اند.

بخوانید  0 تا 100 درمان لبخند لثه‌ای (Gummy Smile) با بوتاکس! {سریع و بدون جراحی}

پس از نصب بریس‌ها، افراد در چند روز اول احساس ناراحتی می‌کنند، زیرا دندان‌ها و دهان به چسبیدن بریس‌ها به دندان عادت نکرده‌اند. همچنین ممکن است تا چند روز پس از سفت شدن بریس‌ها، ناراحتی ایجاد شود.

با اینکه که تنظیم بریس‌ها می‌تواند موجب بروز درد شود، اما ما تکنیک‌های ضروری برای تسکین درد بریس‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم. اگر فرزندتان تحت درمان ارتودنسی قرار خواهد گرفت، این مقاله از وبلاگ ما را بخوانید و به آن اعتماد کنید، در دراز مدت به شما کمک خواهد کرد!

درک چگونگی خلاص شدن از درد بریس برای کودک به شما این امکان را می‌دهد که به کودک خود کمک کنید و در عین حال از ناراحتی بیش از حد او جلوگیری کنید.

آیا ارتودنسی آمپول دارد؟

هیچ آمپولی در ارتودنسی یا روش اینویزیلاین وجود ندارد. بستن بریس کاملا بدون درد است. براکت‌ها با چسب‌های مخصوص به دندان‌های شما چسبانده می‌شوند، سپس سیم کمانی را از داخل آن‌ها می‌گذرانند و با گره‌های رنگی در جای خود ثابت می‌شوند. فقط همین.

آیا برای ارتودنسی بی‌حسی لازم است؟

اگر بریس دارید، ناراحتی ناشی از حرکت دندان یا سیم کمانی که بیرون زده است را می‌توان با داروهای بدون نسخه برطرف کرد. حتی گذاشتن بریس‌ها نیز دردناک نیست. بنابراین خوشبختانه در عمل ارتودنسی نیازی به بی‌حسی نیست.

بخوانید  ایمپلنت All On 4 و تفاوت آن با ایمپلنت معمولی در چیست؟

درمان‌های خانگی برای درد ارتودنسی

از آنجا که واکنش هر فردی نسبت به درد ارتودنسی متفاوت است، باید از گزینه‌های تسکین درد موجود برای کودک خود آگاه باشید. توصیه می‌کنیم برای کنترل درد درمان ارتودنسی از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. تجربه نشان داده‌است که تیلنول و ایبوپروفن هر دو به کاهش ناراحتی ناشی از بریس‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر این، می‌توانید برای کاهش فشار وارد شده به دستگاه‌های ارتودنسی، غذاهای نرم به کودک خود بدهید و از موم دندان برای پوشاندن سیم‌ها یا براکت‌هایی که ممکن است باعث درد یا آسیب به بافت‌های نرم دهان شوند، استفاده کنید. در ادامه به بررسی بیشتر روش‌های تسکین درد ارتودنسی پرداخته‌ایم.

۱٫ داروهای ضددرد

بیایید ابتدا این گزینه را از سر راه برداریم. این روش احتمالا واضح ترین راه حل است. والدین برای کمک به کاهش درد در فک و لثه، به سراغ تیلنول یا ایبوپروفن می‌روند. با اینکه داروهای ضد درد می‌توانند کمک‌کننده باشند، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید به وسیله‌ی آن‌ها به کاهش درد کمک کنید.

۲٫ موم ارتودنسی

ممکن است دندانپزشک شما مقداری موم مخصوص به شما ارائه دهد که بعد از هر قرار ملاقات به تنظیم بیشتر دندان‌ها کمک می‌کند.

بخوانید  آیا ارتودنسی دندان شامل بیمه تکمیلی میشود

این موم مانعی بین قسمت داخلی لب‌ها و گونه‌ها و براکت‌های بریس ایجاد می‌کند. این مانع به کودکان این امکان را می‌دهد که به لثه‌های خود دست نزنند و آن‌ها را تحریک نکنند.

مقداری از موم را از ظرف آن جدا کنید و با انگشت آن را به هم بکوبید تا یک قالب کوچک تشکیل شود. این قالب را مستقیماً روی هر قسمتی از دندان ها، بریس ها یا لثه ها که در آن قسمت‌ها احساس ناراحتی می‌کنند، قرار دهید.

از آنجایی که موم به مرور زمان تجزیه می‌شود، هنگام برگشت احساس درد، حتماً میزان بیشتری از آن را استفاده کنید.

۳٫ لثه‌ها را ماساژ دهید

با اینکه ممکن است کمی خنده‌دار به نظر برسد، اما از کودک خود بخواهید لثه‌های خود را ماساژ دهد. به کودک خود نشان دهید که چگونه از انگشتان خود برای مالش آرام اطراف لثه‌ی خود استفاده کند. این کار را می‌توان از داخل دهان (با انگشتان تمیز) یا روی دهان بسته انجام داد. برای نتایج بهتر، قبل از اینکه ماساژ لثه‌های متورم را تسکین دهد، با تکه‌ای یخ را بر روی لثه‌ها قرار داده و تکان دهید.

بخوانید  مزایا و معایب کامپوزیت دندان

۴٫ یک نوشیدنی یا خوراکی سرد بخورید

آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

درست مانند استفاده از یک تکه یخ در روش قبلی، خوردن نوشیدنی یا خوراکی یخ زده یا سرد می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

بله درست خواندید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به فرزندتان یک خوراکی (سالم) منجمد بدهید تا از آن لذت ببرد. غذاهای یخ زده مانند اسموتی، ماست و بستنی میوه‌های ارگانیک به شماره‌گذاری دندان‌ها و هر ناحیه از دهان که ممکن است باعث ایجاد احساس ناراحتی شود، کمک می‌کند. با اینکه این روش یک راه حل طولانی مدت نیست، کودک شما تسکین سریعی را تجربه خواهد کرد.

۵٫ دهان خود را با آب نمک بشویید

اگر فرزندتان به شما گفت که احساس درد می‌کند، یک لیوان را با آب گرم پر کنید و مقداری نمک در آن بریزید. از آنها بخواهید چندین بار دهان خود را با این آب شستشو دهند. نمک دارای خاصیت درمان طبیعی است که به بهبود زخم‌ها، بریدگی‌ها و زخم‌های داخل دهان و لثه کمک می‌کند. ممکن است این محلول برای کودک شما خوشایندترین مزه نباشد، اما اگر هر بار که کمی درد داشته باشد این کار را انجام دهد، متوجه تفاوت خواهد شد.

بخوانید  بهترین دکتر و متخصص ارتودنسی در تهران

۶٫ از خوردن غذاهای اسیدی خودداری کنید

غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی سطح بالایی از اسید هستند می‌توانند بافت حساس داخل دهان را بسوزانند و زخم‌های ایجاد شده را تشدید کنند. بهترین راه برای جلوگیری از این امر، حذف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی از رژیم غذایی کودکتان تا زمانی که زخم‌ها خوب شوند، است. برخی از مواردی که باید از خوردن آن اجتناب کنید عبارتند از گریپ فروت، آناناس، گوجه فرنگی، زغال اخته و هر چیزی که دارای طعم لیمویی باشد.

۷٫ دندان‌های خود را به درستی مسواک بزنید

دندان‌های خود را به درستی مسواک بزنید

برای کودک شما بسیار مهم است که هنگام استفاده از بریس، بهداشت دهان و دندان را بهتر انجام دهد. وقتی آنها بریس دارند، فقط مسواک زدن دندان‌هایشان کافی نیست. آنها باید یاد بگیرند که در صورتی که مایل هستند هیچ درد و ناراحتی احساس نکنند باید به طور منظم بریس‌های خود را مسواک بزنند.

ممکن است پلاک‌های دندانی روی لبهه‌ای ناهموار بریس‌ها ایجاد شوند و شرایط مختلف دندانی به دلیل پلاک ایجاد می شود. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی در دهان شود.

بنابراین، به کودک خود یادآوری کنید که دندان های خود را مسواک بزند، بریس های خود را مسواک بزند و به طور مرتب نخ دندان بکشد. انجام این سه کار به کودک شما این امکان را می‌دهد که کمترین احساس درد را در طول درمان بریس احساس کند.

بخوانید  چسباندن براکت ارتودنسی در خانه

درد ناشی از ارتودنسی همیشگی نیست

ما می‌توانیم به شما قول بدهیم که این درد تا ابد ادامه نخواهد داشت. دهان کودک شما یاد می‌گیرد که با بریس‌ها کار کند و لب‌ها و گونه‌های او به سفت کردن بریس‌ها عادت خواهند کرد. تا زمانی که این اتفاق نیفتاده، امیدواریم این ۷ نکته در مورد نحوه‌ی کنترل درد به خانواده‌ی شما کمک کند تا در مورد تغییر ایجاد شده توسط بریس‌ها خوشحال، مثبت و هیجان‌زده باقی بمانند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×