» دندانپزشکی » آیا دندان‌های کج را می‌شود کامپوزیت کرد؟
آیا دندان‌های کج را می‌شود کامپوزیت کرد؟
دندانپزشکی - ناهنجاری های دندان

آیا دندان‌های کج را می‌شود کامپوزیت کرد؟

دی 23, 1402 100349

داشتن دندان‌هایی مرتب و منظم همراه با یک لبخند زیبا، همیشه یکی از دغدغه‌های بشر بوده است. همه ما می‌دانیم که زیبایی دندان در چهره نقش بسزایی دارد. دندان‌های زیبا نه تنها حس خوبی را به خودتان منتقل می‌کند، بلکه احساس زیبایی را در اطرافیان و مخاطبینتان به‌وجود می‌آورد. داشتن یک لبخند زیبا حق همه ماست و اعتماد به نفس ما را چندین برابر می‎کند. متاسفانه بدون داشتن دندان‌های مرتب، منظم، سالم و همسان چنین چیزی امکان پذیر نیست.

خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی، به خصوص در زمینه دندانپزشکی، این یک امر دور از انتظاری نیست. امروزه روش‌های زیادی برای رسیدن به دندان‌های منظم و برطرف کردن کجی دندان‌ پیش‎روی افراد قرار دارد، که کامپوزیت دندان یکی از بهترین روش‌ها در این میان است. البته این عمل مناسب هر کجی نیست! در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید.

بخوانید  راهنمای کامل انتخاب بهترین خمیر دندان مناسب دندان هایمان

کامپوزیت دندان چیست ؟

امروزه یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین روش‌هایی که در دنیای دندانپزشکی برای زیباسازی دندان و دهان مورد استفاده قرار می‎گیرد، کامپوزیت است. شاید برایتان سوال باشد که کامپوزیت چیست؟ مواد زمینه‌ای خمیری شکلی که از ماده ماتریکس رزینی ساخته شده و با امواج نوری با طول موج خاص برای ترمیم دندان‌های شکسته، آسیب دیده، پوسیده، برطرف کردن کجی دندان و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. کامپوزیت‌ها دوام بالایی دارند و آسیبی به دندان وارد نمی‌کنند.

آیا دندان‌های کج را می‌شود کامپوزیت کرد؟

استفاده از کامپوزیت برای درمان دندان‌های کج

شاید تا به اینجا کمی گیج شده باشید و با خود بپرسید که آیا این کار شدنی است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، این کار تنها در حالی که کجی دندان جزئی باشد مورد استفاده قرار میگیرد و باید در طول این مسیر از کامپوزیت همراه با ارتودنسی کوتاه مدت استفاده شود. اگر میزان کجی و یا به اصطلاح مال اکلوژن دندان زیاد باشد، بهترین روش ارتودنسی ثابت است.

لمینت هم برای برطرف کردن کجی دندان‌ها کاربر دارد، اما قیمت آن نسبت به کامپوزیت بالاتر است. همانطور که شاره کردیم، لمینت و کامپوزیت برای اصلاح انواع مال اکلوژن یا دندان کج نیست. از این روش فقط می‎توان برای کجی دندان‌های جلو کمک گرفت. در انجام این روش دندان‌های اصلی تراشیده می‌شود و حتما باید آن را با روکش و یا تاج جدید جاگذاری کرد.

بخوانید  تحصیل دندانپزشکی در روسیه

کدام دندان کج را می‌توان با کامپوزیت درمان کرد؟

اگر قصد انجام کامپوزیت را دارید، به شما توصیه می‎کنیم تا به موارد زیر توجه داشته باشید:

اگر میزان کج بودن دندان‌ها زیاد باشد، نمی‌توان از کامپوزیت استفاده کرد. در ابتدا باید حتما دندان‌های خود را ارتودنسی کنید.

برای انجام کامپوزیت، یک لایه از دندان شما تراشیده می‎شود و سپس کامپوزیت نصب می‌شود.

اگر در فک، دندانی در محل درست قرار نداشته باشد، نمی‎توان آن را کامپوزیت کرد. چنین کاری تنها در صورتی که تمامی دندان‌های فک لمینت شود، امکان‌پذیر است.

در صورتی که دندان در جای درست خود دچار انحراف و کجی شده باشد، با کامپوزیت می‌توان آن را اصلاح کرد.

مراقبت و طول عمر کامپوزیت

مدت زمان ماندگاری کامپوزیت به عوامل مختلفی بستگی دارد. مراقبت درست و اصولی بعد از انجام کامپوزیت نقش مهمی در طول عمر و ماندگاری آن دارد. اگر در نگهداری از آنها دقت کافی را داشته باشید، می‌توان گفت به طور تقریبی میزان ماندگاری آنها بین ۵ تا ۷ سال است. برای مراقبت از کامپوزیت بهتر است بعد از انجام این کار از نوشیدن نوشییدنی‌های رنگی به مدت یک روز خود داری کنید. دقت کنید از غذاهای سفت و سخت استفاده نکنید و بعد از هر وعده غذایی حتما مسواک بزنید.

بخوانید  7 نکته مهم برای کاهش مدت زمان ارتودنسی دندان

 

مزایای کامپوزیت کردن دندان کج

ویژگی‌‌های کامپوزیت کردن دندان‌هایی که دارای کجی کمی می‎باشند:

نیاز به بی‌حس ندارد.

در یک جلسه انجام می‌شود.

می‌توان آن را دقیقا هم‌رنگ دندان‌های دیگر درست کرد.

حفط ساختار دندان.

اگر دندان لب پر و یا بشکند، می‌شود آن را ترمیم کرد.

نسبت به روش‌های مشابه مقرون به‌صرفه تر است.

کاربردهای دیگر کامپوزیت

کامپوزیت فقط در ترمیم دندان کج کاربرد ندارد. از این روش می‌توان برای طیف گسترده‌ای از مشکلات دندان کمک گرفت.

پر کردن فضای بین دندان: یکی دیگر از مشکلات رایج، فاصله میان دندان‌هاست. با کامپوزیت کردن از شر فاصله بین دندان‌ها رها می‌شوید.

تغییر رنگ دندان: در برخی شرایط ممکن است دندان فرد تغییر رنگ دهد و یا لکه‌ای بر روی آنها ظاهر شود. با کامپوزیت می‌توان این مشکل را برطرف نمود.

دندان‌های آسیب دیده: هنگامی که دندان بر اثر فرسایش و دلایل مختلفی آسیب ببیند، که شکستگی و سایش از رایج‌‌ترین این علت‌هاست، کامپوزیت یکی از بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش برای برطرف کردن این مشکل است.

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته شده متوجه شدیم که کامپوریت علاوه بر رفع کجی دندان، برای انجام موارد دیگر نیز موثر است و قیمت مناسب‌تری دارد. پس با توجه به نیاز و هزینه‌ی مدنظرتان‌، می‌توانید یکی از روش‌ها را برای اصلاح دندان خود انتخاب کنید.

بخوانید  مراحل ارتودنسی هزینه و طول درمان مزایا و عوارض

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×