» ایمپلنت » انواع ایمپلنت دندان
ایمپلنت
ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان

بهمن 7, 1402 40363

ایمپلنت‌های دندانی پایه‌های کوچکی هستند که به استخوان فک شما متصل می‌شوند و مانند یک ریشه دندان طبیعی عمل می‌کنند. آن‌ها با یک اتصال دهنده یا اباتمنت به دندان‌های جایگزین جدید متصل می‌شوند. بیشتر ایمپلنت‌های دندانی از تیتانیوم ساخته شده‌اند.

انواع مختلفی از ایمپلنت‌های دندانی و روش‌های کاشت آن‌ها وجود دارد. دندانپزشک به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را با توجه به شرایط و نیازهای خود انتخاب کنید.

انواع رایج ایمپلنت‌های دندانی

رایج‌ترین انواع ایمپلنت‌های دندانی، ایمپلنت‌های اندوستال و ساب پریوستئال هستند. تفاوت اصلی آن‌ها با یکدیگر در نحوه اتصال‌شان به استخوان فک می‌باشد.

ایمپلنت‌های اندوستال

ایمپلنت‌های اندوستال رایج‌ترین نوع ایمپلنت‌های دندانی هستند. آن‌ها معمولا مانند پیچ‌های کوچک هستند و در استخوان فک قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌های اندوستال یک یا چند دندان جایگزین را نگه می‌دارند که به آن‌ها پروتزهای دندان نیز می‌گویند.

اگر در حال حاضر، دندان مصنوعی یا بریج دارید، دندانپزشک ممکن است ایمپلنت اندوستال را به شما توصیه کند.

ایمپلنت‌های ساب پریوستئال

این نوع ایمپلنت در زیر بافت لثه یا بالای استخوان فک قرار می‌گیرد. اگر نمی‌توانید از دندان‌های مصنوعی معمولی استفاده کنید، استخوان فک کافی برای نگه داشتن ایمپلنت اندوستال ندارید، یا نمی‌خواهید یک پروسه تقویت استخوان انجام دهید، ایمپلنت ساب پریوستئال برای شما مناسب است.

بخوانید  ایمپلنت آمریکایی لیزری، کاشت دندان فوری و دائمی

سایر انواع ایمپلنت‌های دندانی

دندانپزشک می‌تواند به شما در انتخاب ایمپلنت دندانی مناسب با توجه به شرایط و نیازهایتان کمک کند. سایر انواع ایمپلنت‌های دندانی عبارتند از:

مینی ایمپلنت دندان

مینی ایمپلنت دندان کوچک‌تر از ایمپلنت‌های دندانی سنتی است. قطر آن‌ها معمولا بین ۲ تا ۳٫۵ میلی‌متر است، در حالی که قطر ایمپلنت‌های دندانی سنتی بین ۳٫۵ تا ۶ میلی‌متر است. این ایمپلنت‌ها به علت داشتن اندازه کوچک‌تر، در مناطقی از استخوان فک که ممکن است تراک استخوام محدود بشد، امکان کاشت ایمپلنت را فراهم می‌کنند. اغلب وقات، مینی ایمپلنت‌های دندانی را می‌توان با حداقل پیوند استخوان یا بدون پیوند استخوان قرار داد که در مقایسه با ایمپلنت‌های معمولی در زمان، هزینه و روش‌های اضافی برای بیماران صرفه جویی می‌کند.

مینی ایمپلنت‌های دندانی مانند ایمپلنت‌های دندانی سنتی از تیتانیوم یا زیرکونیا ساخته می‌شوند. طراحی آن‌ها ساختار و عملکرد ریشه‌های طبیعی دندان را تقلید می‌کند و پایه‌ای پایدار برای وسایل دندانی مانند تاج دندان، بریج یا پروتز را فراهم می‌کنند.

ایمپلنت فوری یا یک روزه

ایمپلنت یک روزه که به عنوان ایمپلنت فوری نیز شناخته می‌شود، نوعی ایمپلنت دندانی است که در یک بار مراجعه به دندانپزشک قرار می‌گیرد. برخلاف ایمپلنت‌های سنتی که قبل از تکمیل ایمپلنت با روکش دندان نیاز به چندین ماه دوره بهبودی دارند، ایمپلنت‌های دندانی یک روزه به شما این امکان را می‌دهند که در همان روز مراجعه به مطب با یک یا چند دندان جدید مطب دندانپزشکی را ترک کنید.

بخوانید  دکتر خوب برای ایمپلنت دندان

فرآیند کاشت ایمپلنت فوری یک درمان ساده نیست و حتی در مطلوب‌ترین شرایط، یک روش پیشرفته است. در این روش پس از کشیدن دندان، بلافاصله ایمپلنت در حفره خالی دندان قرار داده می‌شود و سپس جایگزین موقت دندان به ایمپلنت متصل می‌شود.

ایمپلنت دندانی All-On-4

ایمپلنت‌های دندانی All-On-4 تنها از چهار ایمپلنت برای پشتیبانی از جایگزینی کامل برای دندان‌های از دست رفته استفاده می‌کند. دندانپزشک ایمپلنت‌ها را در مکان‌های استراتژیک دهان و استخوان فک قرار می‌دهد و پروتزها را به آن‌ها می‌چسباند. طراحی پروتز مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسد و به بیماران اجازه می‌دهد به راحتی غذا بخورند، صحبت کنند و لبخند بزنند.

سیستم ایمپلنت All-On-4 از ساختار استخوان موجود بیمار بهره می‌برد و قرار دادن ایمپلنت‌ها امکان پشتیبانی بهینه از دندان‌های مصنوعی را فراهم می‌کند. دندانپزشکان اغلب این نوع ایمپلنت را برای بیمارانی که تراکم استخوان فک محدودی دارند، توصیه می‌کنند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دندان‌های تحت حمایت ایمپلنت را بدون هیچ گونه عمل پیوند استخوان اضافی دریافت کنند.

ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک یک جایگزین دندان است که در استخوان زیگوماتیک قرار می‌گیرد. این استخوان در ناحیه گونه فک بالا قرار دارد. ایمپلنت‌های زیگوماتیک دارای عمر طولانی‌تر از ایمپلنت‌های دندانی سنتی هستند و بیمارانی را که از دست دادن استخوان شدید در استخوان گونه فک بالایی دارند، حمایت بیشتری می‌کنند.

بخوانید  آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟

ایمپلنت‌های زیگوماتیک برای چسباندن یک دندان مصنوعی مانند پل دندانی یا پروتز در فک بالا طراحی شده‌اند. ایمپلنت از طریق جراحی در استخوان زیگوماتیک قرار می‌گیرد که استخوانی قوی‌تر و متراکم‌تر از استخوان فک است و به آن اجازه می‌دهد وزن پروتز را تحمل کند.

ایمپلنت One-Piece

ایمپلنت One-Piece (ایمپلنت یکپارچه)، نوعی ایمپلنت دندانی است که در آن قسمت پایه و اباتمنت از یک واحد تشکیل شده است. این نوع ایمپلنت در ابتدا برای رفع مشکل ساختاری که در ایمپلنت Two-Piece (ایمپلنت غیریکپارچه) بود طراحی شد. ایمپلنت یکپارچه با از بین بردن ضعیف‌ترین نقطه ایمپلنت غیریکپارچه یعنی رابط اباتمنت، استحکام و پایداری پروتز را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ایمپلنت یکپارچه یک انتخاب موثر برای بیماران یا مکان‌های جراحی است که استخوان کافی برای حمایت از پروتز در آن‌ها وجود ندارد. علیرغم این مزایا، ایمپلنت‌های دندانی یکپارچه دارای معایبی هستند. آن‌ها به دلیل ساختار تک واحدی خود، انعطاف کمتری نسبت به ایمپلنت‌های غیریکپارچه دارند. این عدم انعطاف پذیری از تنظیمات دقیق‌تر پس از قرار دادن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، انواع مختلفی از ایمپلنت‌های دندانی وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. دندانپزشک به شما کمک خواهد کرد تا بهترین ایمپلنت دندانی را با توجه به شرایط و نیازهای خود دریافت کنید.

بخوانید  عوارض جانبی ایمپلنت دندان در دوران بارداری

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×