» سبک زندگی » انواع طراحی سازه های پارچه ای
انواع طراحی سازه های پارچه ای
سبک زندگی

انواع طراحی سازه های پارچه ای

مرداد 11, 1402 100357

باتوجه به انواع معیارهای انتخاب می توان ساختارهای کششی را طبقه بندی کرد. یعنی باتوجه به معیار موردنظر، طبقه بندی ها با یکدیگر متفاوت هستند.

معمولا شکل سازه پارچه ای باتوجه به لبه ها و عناصر ثابت داخلی آن تعیین می شود. بنابراین این طبقه بندی را می توان براساس ظاهر سازه های چادری انجام داد. بطور دقیق، برطبق ظاهر پایه ها، قاب ها، ظاهر چادر و تیرک های مهارکننده می توان طراحی سازه های چادری را به شکل های مختلف انجام داد.

طراحی سازه های پارچه ای خیمه ای

طراحی سازه های چادری بصورتی انجام می شود که پایداری آنها با پشتیبانی در سطوح بالایی و کشش در سطوح پایینی تضمین شود. با این ساختارهای کشسان خیمه ای، بقیه کانتور آزاد می شود.

 ویژگی ها و نیازهای سازه های خیمه ای

از مهمترین نقاط ضعف در سقف کاذب پارچه ای خیمه ای این است که فشار و تنش زیادی به پایه ها انتقال می یابد. این فشار بدلیل ساختار این سازه ها است و پیش از دریافت بارهای خارجی ایجاد می شود. بنابراین، بنیاد سازه چادری تحت فشرده سازی و تنش شدید قرار می گیرد. مقدار فشار به اندازه ای است که تعادل به صفر می رسد.

بخوانید  نکات مهم نگهداری و افزایش طول عمر تخته وایت برد شیشه‌ای مغناطیسی

برای طراحی سازه های خیمه ای، به زیرساخت های پایه ای گران قیمت نیاز است. بارهای خارجی سبب افزایش این واکنش ها و فشارهای وارده به این زیرساخت ها می شوند. چنین ساختاری به لنگرهای قدرتمند و تابلوهای بزرگ نیازمند است. این کشش به پایه ها و کابل های پایه نیز وارد می شود. در چنین سایبان هایی مهم است که لبه ها با ابعاد مناسب انتخاب شوند.

طراحی سازه های چادری قاب دار

برای طراحی سازه های چادری قاب دار، تلاش های زیادی توسط طراحان جهان بطور مطلوب انجام شده است. چنین سازه هایی با نصب یک قاب فلزی بر روی پایه ها و اتصال پارچه کشسان به این قاب انجام می شود.

ویژگی های سازه های قاب دار

چنین ساختارهایی صرفا بارهای خارجی را به پی و بنیاد سازه انتقال می دهند. این سازه ها متمایل به سازگاری و متعادل شدن با ساختارهای سفت و سخت هستند. علاوه براین، از لحاظ ظاهری سادگی زیادی دارند. درصورت تمایل برای محدود ساختن سازه های یک فضا بصورت شبکه ای، نیازی نیست آنها بطور کامل در کانتور محدود شوند.

با مرتبط ساختن سازه های قاب دار با منحنی های فضایی تار عنکبوتی، طرح هایی بسیار زیبا ارائه می گردد. این گستردگی و وسعت، سبب اقتصادی شدن طراحی عملکرد در واحد سطح می شود. علاوه براین، می توان پایه ها را بسیار اقتصادی انتخاب نمود.

بخوانید  طرز تهیه ساندویچ مرغ ریش ریش

طراحی سازه های مخروطی

نوعی دیگری از طراحی سازه های چادری، سازه های مخروطی شکل هستند. سازه های کشسان مخروطی شکل، با اتصال به سازه های کششی، اضافی و سفت و سخت طراحی می شوند. چنین سازه های چادری به راحتی موارد قبلی نصب نمی شوند و صرفه اقتصادی کمتری دارند.

ویژگی های سازه های مخروطی

پایه های موردنیاز برای طراحی و نصب سازه های مخروطی، باید دارای لبه هایی قوی باشند. این لبه ها قیمت بالایی دارند. بدلیل وجود مشکلات زیاد، برخی افراد از ساخت این سازه ها منصرف می شوند. اما گاهی تنها راه حل برای ایجاد سایبان پارکینگ در مکان های بزرگ با ویژگی های هندسی خاص، نصب سازه های مخروطی است. بنابراین، در این موارد چاره ای نیست که این سازه گران قیمت طراحی و نصب شود

نویسنده  : مینا عبادی

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×