» دندانپزشکی » درمان دندان لق شده در بزرگسالان
درمان دندان لق شده در بزرگسالان
دندانپزشکی - مقالات

درمان دندان لق شده در بزرگسالان

بهمن 2, 1402 212312

لق شدن دندان تجربه ای است که برای همه افراد رخ خواهد داد. در زمان حرف زدن یا غذا خوردن و یا شاید در زمان مسواک کردن افراد متوجه لق شدن دندان خود شوند. اما درمان دندان لق شده چیست؟ سوالی که در لحظه به فکر افراد خطور می کند. پس به دنبال راه هایی درمان دندان لق شده خود هستند. ممکن است احساس لق شدن دندان در صبح بیشتر از سایر ساعات طول روز باشد و به همین دلیل بسیاری از افراد احساس لق شدن دندان های خود را جدی نگیرند. در واقع لق شدن دندان های نشانه ای از بروز مشکلاتی در دندان ها می باشد. درمان دندان لق شده شاید کاشت دندان یا ایمپلنت باشد. کاشت دندان طبیعی شاید هزینه ای موازی با کاشت دندان مصنوعی باشد اما بودن دندان های طبیعی و واقعی خود احساس بهتری برای فرد دارد. در ادامه این مقاله به تفصیل راجب این موضوع خواهیم پرداخت.

علت لق شدن دندان

دلایل مختلفی برای لق شدن دندان وجود دارد. برای درمان دندان لق شده باید ابتدا علت های بروز این مشکل را بررسی نمود. هر یک از دلایل زیر می توان دلیلی برای لق شدن دندان باشد.

بخوانید  دارک آفیس مدرس رسمی آموزش آنریل انجین در ایران

بیماری لثه؛ ممکن است فرد مشکلی در لثه دهان داشته باشد که لثه دچار تورم همراه با درد شود. ورم لثه ممکن است به عفونت لثه ختم شود. در این صورت استخوان دندان دچار عفونت شده و در نهایت به لق شدن دندان ختم می شود. لق شدن دندان واکنش بدن به دلیل از بین رفتن ساختار بافتی لثه می باشد. در این حالت ابتدا آسیب رسیدن به دندان از ریشه دندان شروع می شود و در صورتی که فرد این مشکل را نادیده بگیرد احتمال خراب شدن دندان وجود دارد. اما در حالتی که به موقع در پی درمان دندان لق شده باشد می توان استخوان را ترمیم و محکم کرد. از بین رفتن استخوان در صورت بیماری لثه به تدریج اتفاق می افتد و ممکن است به دندان های همجوار خود نیز سرایت کند. در نهایت تمامی دندان ها یا بیشتر آنها لق شده و خراب خواهند شد.

آبسه دندان؛ آبسه دندان حالتی است که با از ریشه دندان شروع شده و به تدریج استخوان دندان از بین خواهد رفت. این شرایط ممکن است به دندان های کناری نیز سرایت کند. در صورتی که استخوان دندان آسیب ببیند دندان لق می شود. در این حالت به تدریج دندان ها از بین خواهند رفت. اما چنانچه آبسه دندان درمان شود و مانع از پیشرفت آن شد به تدریج استخوان ترمیم خواهد شد. در این صورت دندان لق نخواهد شد.

بخوانید  آیا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟

وارد شدن ضربه به دندان؛ لق شدن دندان ممکن است در صورت ایجاد ضربه به دندان باشد. ممکن است در این حالت دندان از ریشه یا به طور کامل از استخوان لق شده باشد. دندانپزشک با تشخیص این موضوع روش درمانی مناسب را برای ترمیم دندان انتخاب خواهد کرد. دندانی که شکسته شده باشد و از ریشه آسیب دیده باشد نمی توان برای ترمیم آن کار مفیدی انجام داد. در این صورت ممکن است دندان را بکشند. اما دندانی که در استخوان لق شده باشد با اسپیلت دندان آن را درمان می کنند. به این صورت که دندان آسیب دیده تا زمان ترمیم و بهبودی و محکم شدن آن باید صبر کرد.

کمبود ویتامین دی؛ کمبود ویتامین دی نیز باعث بروز مشکلات دندان از جمله لق شدن دندان می باشد. در این صورت که دندان به دلیل عدم استحکام کافی لق خواهد شد. برای درمان دندان لق شدن بایستی از روش مزبور یعنی کاشت دندان استفاده کرد. مصرف قرص ویتامین دی نیز از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد.

فشار بیش از حد سیم ارتودنسی؛ عمل ارتودنسی دندان به این صورت است که دندان را به جایگاه درست خود هدایت می کند و استخوان دندان را تحت فشار قرار داده تا اصلاح شود. اما در صورتی که فشار سیم های ارتودنسی بیش از حد باشد باعث لق شدن دندان ها خواهد شد و در این حالت ریشه دندان در معرض فشار قرار گرفته خواهند شد.

بخوانید  زیبایی دندان با کامپوزیت یا لمینت؟ کدام بهتر است؟

قرص برای لقی دندان

لق شدن دندان ممکن است موضوع نگران کننده این روز ها شما باشد. آیا برای درمان دندان لق شده قرصی یا دارویی وجود دارد؟ خب این سوال ممکن است به ذهن افرادی که دندان آنها به تازگی لق شده خطور کند. همانطور که در متن فوق گفته شد ممکن است لق شدن دندان ها به هر یک از دلایل فوق باشد. در صورت آبسه کردن دندان و یا در صورت عفونت دندان یا لثه باید قرص مناسب برای درمان عفونت استفاده کرد. عفونت دندان و لثه نیز ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که نیازمند مراجعه به پزشک است. ایجاد درد و بوی بد دهان، ورم و قرمزی لثه و حساس شدن دندان ها به گرمی و سردی و خونریزی لثه ها از علائم عفونت و چرک دندان می باشد.

قرص های آنتی بیوتیک و مصرف آن از سه تا ۷ روز تجویز خواهد شد. پنی سیلین، اریترومایسین، آمپی سیلین، کلیندامایسین، آموکسی سیلین و تیکار سیلین داروهایی برای درمان عفون دندان هستند. 

اگر دندان دائمی کودک لق شود چه باید کرد؟

دندان های کودکان در سن ۶ سالگی به بعد تا درآمد دندان های دائم لق شده و می افتند. پس درمان دندان لق شده در این حالت دست نزدن به دندان و منتظر افتادن دندان لق شده و درآمدن دندان جدید و دائم می باشد. دو دندان پیشین دهان و دندان های بالای آن و به تدریج سایر دندان ها لق خواهد شد. به این دندان های لق شده دندان های شیری گفته می شود. در زمان افتادن دندان لق شده ممکن است لثه ها خونریزی خفیفی داشته باشد و یا لثه های او متورم شود. تا زمان جدا شدن ریشه دندان باید صبر کرد در غیر این صورت ممکن است با کندن دندان با دست باعث ایجاد عفونت در دندان شوید. در صورتی که دندان های دائمی کودک لق شوند راه حل درمانی آن بستگی به تصمیم پزشک دارد. ممکن است دندان کودک احتیاج به تسطیح ریشه داشته باشد. استفاده از محافظ دندان و یا اسپلینت دندان یا کشیدن آن نیز راه حل های درمان دندان لق شده می باشند.

بخوانید  اندازه طبیعی پروستات نرمال و خطرناک اندازه پروستات چقدر است ؟

درمان لق شدن دندان دائمی کودک

چسباندن دندان لق

چسباندن دندان یکی از راه های درمان دندان لق شده می باشد. ممکن است نیازی به کشیدن دندان لق شده نباشد و درمان آن با چسباندن دندان باشد. تصمیم به عمل چسباندن دندان لق شده پس از ارزیابی کردن دقیق وضعیت دندان ها می باشد. همچنین علت لق شدن دندان را بررسی می کنند در صورت نیاز به رفع علت آن با آتل بندی دندان اقدام به چسباندن دوباره دندان می کنند. در حالتی که دندان لق شده باشد و رباط لثه ای آن را پشتیبانی نمی کند با استفاده از آتل آن را به دندان های سالم دیگر فیکس خواهد شد. به این صورت که یک میله فلزی به پشت دندان چسبانده و به دندان های سالم چسبانده می شود. همچنین برای انتقال فشار به دندان های عقبی نیز از نوار مخصوص چسباندن دندان استفاده می شود.

آیا دندان لق شده درمان دارد؟

گاهی دندان لق شده درمان دارد و گاهی راهی به جز کشیدن دندان نیست. پس در صورتی که درمان دندان لق شده به موقع باشد امکان نجات دندان وجود دارد. البته در صورتی که دندان بر اثر حادثه ای لق شده باشد و از ریشه آسیب دیده باشد درمانی به جز کشیدن دندان وجود ندارد. راه های مختلفی برای درمان دندان لق شده وجود دارد که به تفصیل به هر یک از راه های درمان خواهیم پرداخت.

بخوانید  هزینه ارتودنسی لینگوال و مزایا و معایت و بهترین کاندید

درمان لقی دندان

درمان دندان لق شده به دلایلی دارای اهمیت بسیاری است. اعتماد به نفس و داشتن احساس های بهتر و داشتن لبخندی زیباتر دلیل اصلی برای درمان دندان های لق شده می باشد. همچنین خرابی و از دست رفتن دندان ها به تاخیر خواهد افتاد و از صرف هزینه های سرسام آور دندانپزشکی جلوگیری خواهد شد. غذا خوردن و صحبت کردن آسانتر از قبل خواهد بود. همچنین از بروز بیماری های عفونی و لثه ای پیشگیری خواهد شد.

راه های درمان دندان لق شده پاکسازی عمیق، پاکسازی ریشه، آتل بندی دندان ها، کشیدن دندان و استفاده از از بریچ و ایمپلنت و پیوند گرافت استخوانی می باشند.

سفت شدن دندان لق شده

سفت کردن دندان یکی از راه های درمان دندان لق شده می باشد. پیوند گرافت استخوانی راهی برای سفت شدن دندان لق شده می باشد. در صورتی که بستر دندان و قسمت عمق لثه سرشار از باکتری باشد با جرم گیری ساده و ریشه دندان نمی توان مشکل را حل کرد. در این صورت لازم است برای سفت شدن دندان لق شده لازم به عمل گرافت استخوانی است. به این صورت که از لق شدن و افتادن دندان جلوگیری خواهد شد. در این حالن لثه های اطراف دندان با کنار زدن پاکسازی می شود تا ریشه دندان عمقی و خوب تمیز و پاکسازی می شود. در همین زمان هر قسمت از فرورفته ریشه دندان مناسب برای رشد باکتری های مضر است پس با پر کردن آن مانع از رشد باکتری ها خواهد شد.

بخوانید  بهترین دندانپزشک را چگونه انتخاب نماییم؟

درمان خانگی لق شدن دندان بزرگسالان

بسیاری از افراد ممکن است برای درمان دندان لق شده خود به روش های خانگی روی بیاورند. روغن کشی یکی از راه حل های درمانی است. ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل دست نخورده و تمیز به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی دندان لق شده قرار خواهیم داد. این عمل باید قبل از مسواک زدن در سر صبح می باشد. سپس روغن را تف کرده و دهان را با آب گرم می شوییم. پس از دندان های خود را مسواک خواهیم کرد. البته استفاده از روغن کنجد و زیتون نیز مجاز است. البته شب ها قبل از خواب نیز می توان این کار را کرد.

استفاده از سیر یکی دیگر از روش های درمانی مناسب است. سیر را به ورقه های نازک برش داده و روی دندان آسیب دیده قرار می دهیم تا عفونت دندان کشیده شود. تکرار سه بار در روز موجب خشک شدن عفونت می شود.

استفاده از ترکیب مساوی فلفل سیاه و زردچوبه و لثه دندان لق را به آرامی ماساژ خواهیم داد و پس از آن سعی شود سی دقیقه از خوردن و نوشیدن پرهیز کرد. این درمان باعث استحکام لثه ها خواهد شد.

بخوانید  معرفی بهترین قرص های درمان دندان درد عصبی

استفاده از روغن خردل و نمک به صورت یک قاشق چای خوری نمک و چند قطره روغن خردل و استفاده آن بر روی دندان آسیب دیده باعث استحکام لثه ها خواهد شد و دندان لق سفت خواهد شد.

ایا دندان لق را می توان روکش کرد؟

دندانی که دچار پوسیدگی شده باشد و یا نیاز به ترمیم داشته باشد و یا تاج دندان شکسته باشد و برای زیبایی دندان و یا دندان عصب کشی شده را می توان روکش کرد. پس روکش دندان درمانی تکمیلی برای درمان دندان لق شده می باشد و ابتدا علت لق شدن دندان ریشه یابی شده سپس از در صورت نیاز برای ظاهر بهتر دندان آسیب دیده اقدام به روکش دندان خواهند کرد.

آیا دندان لق شده را می توان درمان کرد

پاسخ به این سوال بله است. همانطور که گفته شد درمان دندان لق شده از راه های فوق الذکر امکان پذیر است. مگر در صورتی که استخوان و ریشه دندان همزمان آسیب دیده باشد و یا دندان شکسته باشد. درمان دندان لق شده در زمان آسیب استخوان دندان امکان پذیر است اما در صورت آسیب دیدگی ریشه دندان ممکن است درمان دندان لق شده امکان پذیر نباشد.

بخوانید  هزینه ی تحصیل در رشته ی دندان پزشکی در کشور کانادا 2022-بهیدو

علت لق شدن دندان در نوجوانان

لق شدن دندان در هر دوره ای امکان پذیر است و ممکن است کودک یا نوجوان نیز دچار حالت لق شدگی دندان شوند. نوجوانان به دلایل فوق الذکر و همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا وجود مشکلاتی در پلاک لثه و یا صدمه و شکستگی از علل اصلی برای لق شدن دندان های نوجوانان می باشند. راه های درمان نیز مطابق متن فوق یکی از راه های ذکر شده می باشد.

شل شدن دندان جلو

شل شدن دندان های جلو در کودکان ممکن است طبیعی باشد و دندان های شیری آنان لق شده باشد. ممکن است در بزرگسالان لق شدن دندان های جلو دلیلی بر وجود جرم زیاد در رویه دندان در قسمت داخلی دندان باشد. این جرم سیاه رنگ و ردیف جلو دندان به اخص دندان های زیر می پوساند. برای جلوگیری از لق شدن دندان باید دندان ها را جرم گیری کرد. نخ کشیدن دندان و مسواک زدن مرتب دندان ها مانع از بروز این مشکل خواهد شد.

علت افتادن دندان دائمی

ممکن است دندان های دائمی لق شده و در نهایت به دلیل اهمیت ندادن به این موضوع دندان های دائمی بیفتند. دندان های دائمی به دلایل فوق الذکر ممکن است بیفتد. پوکی استخوان و ضعیف شدن استخوان ها در سنین بالا و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سایر عوامل دیگر باعث ریزش دندان دائمی می شود. درمان این امر کاشت دندان یا ایمپلنت می باشد.

بخوانید  معرفی 5 فروشگاه آنلاین تجهیزات دندانپزشکی

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 2

  1. آواتار مرتضی غلامی
    مرتضی غلامی

    سلام من دندون جلوم لق شده و در جا بازی می‌کند چه چسبی بزنم من هلند زندگی می‌کنم ممنون

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      سلام حتما باید توسط دندانپزشک معاینه شوید و اگر لق شدن دندانتان بخاطر پوسیدگی دندان هست , ترمیم انجام شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×