» دندانپزشکی » ایمپلنت دندان و ام ار ای چه خطراتی دارد ؟
دندان
دندانپزشکی

ایمپلنت دندان و ام ار ای چه خطراتی دارد ؟

فروردین 11, 1403 140355

ایمپلنت دندان و ام آر آی ترکیبی سازگار هستند؟ آیا هر کسی که ایمپلنت دندانی دارد می تواند اسکن MRI انجام دهد؟ قبل از انجام این نوع معاینه، مهم است که از نوع ایمپلنت های دندانی موجود در دهان خود اطمینان حاصل کنیم تا با مشکلات احتمالی مواجه نشویم. در این مقاله می بینیم که چه ارتباطی بین رزونانس مغناطیسی و ایمپلنت دندان وجود دارد و بیمار باید چه کاری انجام دهد تا در آرامش کامل با معاینه روبرو شود.

ایمپلنت دندان و ام ار ای

ایمپلنت دندان و ام آر آی: چه خطراتی دارد؟

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و ایمپلنت دندان: آیا خطراتی وجود دارد؟ آیا در صورت داشتن ایمپلنت های دندانی امکان انجام ام آر آی وجود دارد؟ اگر قرار است MRI انجام دهید، مهم است که نه تنها با رادیولوژیست، بلکه با دندانپزشک خود نیز مشورت کنید تا بررسی کند که آیا مواد ایمپلنت دندان شما مغناطیسی است یا خیر. علاوه بر این، باید بررسی شود که آیا ناحیه ای که در آن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی انجام می شود از پروتز ثابت دور است یا نزدیک به آن است.

بخوانید  مسکن قوی برای درد دندان

ام آر آی چیست؟

در مورد بررسی موضوع ایمپلنت دندان و ام آر آی بهتر است با تعریفی کوتاه از این روش تشخیصی آشنا شویم. هنگامی که در مورد تشدید مغناطیسی صحبت می کنیم، به یک آزمایش تشخیصی اشاره می کنیم که بر اساس امواج رادیویی و میدان های مغناطیسی برای حذف یا تشخیص هرگونه آسیب شناسی عمل می کند. افرادی که پروتزهای فلزی دارند نمی توانند این آزمایش را انجام دهند، زیرا میدان های مغناطیسی قادر به حرکت و جذب اجسام فلزی هستند. به عنوان مثال، این مسئله دلیلی است برای اینکه کسانی که از ضربان ساز مصنوعی قلب استفاده می کنند نمی توانند اسکن MRI انجام دهند. چرا که این خطر وجود دارد که امواج ام آر آی دقیقاً به دلیل تأثیر اعمال شده توسط میدان مغناطیسی مسدود شوند. البته دانستن این نکته ضروری است که فناوری ها دائما در حال پیشرفت هستند و امروزه دستگاه های ضربان سازی وجود دارند که با MRI سازگار هستند.

ام ار ای چیست ؟

ام آر آی چه کاربردی دارد؟

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی به شما امکان می دهد که بدن انسان را در داخل تجسم کنید. بدن فقط در معرض میدان های مغناطیسی قرار می گیرد که خطرناک نیستند. به لطف این تست تشخیصی که هیچ عارضه ای ندارد، می توان از تصاویر سه بعدی دقیق از بافت های سخت و نرم بهره برد. از این فناوری در بسیاری از زمینه های پزشکی مانند قلب و عروق، ارتوپدی و انکولوژی استفاده می شود. برای انجام ام آر آی نیاز به دستگاه هایی وجود دارد که امکان ایجاد میدان های مغناطیسی را فراهم می کنند تا از طریق آن بتوان بدن انسان را مشاهده کرد.

بخوانید  بهترین کلینیک دندانپزشکی را چطور پیدا کنیم ؟

ایمپلنت دندان و ام آر آی: یکی از مواردی که باید به رادیولوژیست خود اطلاع دهید

موقعیت های مختلفی وجود دارند که باید قبل از انجام ام آر آی به رادیولوژیست اطلاع داده شوند. به عنوان مثال اگر اجسام فلزی در بدن وجود داشته باشد، مانند گیره های فرومغناطیسی یا شکاف های فلزی متحرک باید رادیولوژیست را قبل از انجام این روش تشخیصی از آنها مطلع کرد. همچنین اگر ایمپلنت دندانی دارید که قابل برداشتن نیست، باید به رادیولوژیست گزارش دهید. در چنین شرایطی، ترکیب ایمپلنت که می تواند تیتانیوم باشد یا نباشد، یا پروتز که می تواند از مواد مغناطیسی یا غیر مغناطیسی ساخته شود، موضوعیت ندارد. شاید برایتان جالب باشد که در صورت وجود خالکوبی های رنگی روی بدن نیز رادیولوژیست باید مطلع شود، زیرا ممکن است فلزات در جوهرها وجود داشته باشند. در هر صورت، قبل از انجام معاینه، تمام اجسام فلزی باید خارج شده و در رختکن قرار گیرند. این موضوع هم شامل جواهرات و لوازم جانبی و هم شامل پروتزهای متحرک دندانی می شود.

ایمپلنت های دندانی و ام آر آی: چگونه رفتار کنیم؟

تقریباً اغلب افرادی که پروتز دندان دارند، امکان انجام MRI را خواهند داشت. در واقع، تقریبا تمام ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم ساخته شده اند. این ماده ای است که خطر درگیری با دستگاه ام آر آی را ندارد زیرا غیر مغناطیسی است. با این حال، احتیاط شرط عقل است و بنابراین بهتر است هم از دندانپزشک خود بپرسید که آیا ایمپلنت های دندانی واقعاً دارای پیچ تیتانیوم هستند و هم به رادیولوژیست اطلاع دهید که پیچ های تیتانیوم در دهانتان وجود دارد. پروتزها به ندرت از مواد مغناطیسی ساخته می شوند. گاهی اوقات ممکن است اتفاق بیفتد که بیمار کششی در جهت دستگاه ام آر آی را احساس کند و یا احساس کمی گرما از پروتز داشته باشد. با این حال، حتی در صورت وجود یک نیروی جاذب جزئی یا افزایش جزئی دما، هیچ خطر سلامتی برای بیمار وجود ندارد.

بخوانید  بیرون زدن و شکستن استخوان هنگام کشیدن دندان و خطرات جدی آن

در صورتی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارید و می خواهید درباره قیمت انواع ایمپلنت دندان در تهران به همراه شرایط اقساط مطلع شوید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید.

تمام آنچه نیاز است در مورد ایمپلنت دندان و ام آر آی بدانید

در مورد موضوع ایمپلنت دندان و ام آر آی بهتر است بدانید که برخی از مدل های پروتز متحرک دندان مجهز به قلاب مغناطیسی هستند. اینها اغلب پروتزهای توتال هستند که برای افرادی که دندان ندارند، به اصطلاح بیماران بی دندان، طراحی شده اند. آهنرباهای کوچکی برای نگه داشتن آنها در جای خود وجود دارد. هنگام انجام MRI باید این الگوها را بردارید. درست است که اینها پروتزهای غیر معمولی هستند، اما برای اینکه خطری را متحمل نشوید، بهتر است که با دندانپزشک خود در این مورد مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : Dental Implants And MRI Procedures

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×