» بیماریها » بهترین راه کارها و درمان ویتیلیگو در ایران و ترکیه چیست؟
درمان ویتیلیگو
بیماریها

بهترین راه کارها و درمان ویتیلیگو در ایران و ترکیه چیست؟

شهریور 15, 1402 160300

یکی از بیماری های پوستی که گریبان گیر برخی از افراد می باشد، بیماری ویتیلیگو یا پیسی است. البته گاهی هم به عنوان برص از آن یاد می شود. این بیماری بیشتر از آن که یک بیماری پوستی باشد، روح و روان شخص را درگیر می کند. اگر نگاهی به افرادی که دچار این بیماری هستند بیندازید، می بینید که اغلب این افراد در صورت خود یک رنگ پریدگی پوستی دارند. البته درمان ویتیلیگو و ویتیلیگو فقط مربوط به صورت نیست و الزاما در همه، به این شکل نیست که در صورت پدید بیاید.

این بیماری بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود و می تواند درمان پذیر هم باشد. در کشور ایران و ترکیه، روش های درمانی موفقی برای درمان ویتیلیگو پدید آمده است که اگر با آن ها آشنایی ندارید، در این مقاله به طور مفصل به آن ها می پردازیم و این بیماری را بیشتر به شما معرفی می کنیم.

بخوانید  اگر فتق عمل نشود چه می‌شود؟

ما در این مقاله به دنبال یافتن پاسخی برای پرسش های زیر هستیم. این پرسش ها شاید در گوشه ی ذهن شما هم باشند. به هر حال ما پاسخی روشن و واضح برای آن ها ارائه خواهیم داد.

برخی از پرسش های مطرح شده، شامل موارد زیر است:

۱٫ بهترین راه کارها و درمان ویتیلیگو در ایران و ترکیه چیست؟

۲٫ ویتیلیگو چیست؟

۳٫ آیا بیماری برص درمان قطعی دارد؟

۴٫ بهترین روش مبارزه با بیماری پیسی و ویتیلیگو، چیست؟

۵٫ تاثیر ایمی بدن در بهبود ویتیلیگو چه می باشد؟

۶٫ نحوه ی درمان ویتیلیگو در ایران و ترکیه، چگونه است و چه تفاوتی با هم دارند؟

بهترین راه کارها و درمان ویتیلیگو در ایران و ترکیه چیست؟

برص یا پیسی که نام لاتین آن، ویتیلیگو می باشد، بیماری پوستی است. در این بیماری، رنگ دانه های زیر پوست بنا به دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد، دیگر ترشح نمی شود. در نتیجه، پوست حالت رنگ پریدگی به خود می گیرد. شاید با دیدن کسی که بیماری پیسی دارد، فکر کنید که او در یک سانحه ی آتش سوزی، سوخته و بعد پوست او، به این رنگ در آمده است.

بخوانید  درمان خانگی بیماری پارونیشیا یا ورم کنار ناخن دست چیست ؟

باید بگوییم که بله، تقریبا این دو به یک شکل می باشند اما با این تفاوت که در بیماری ویتیلیگو، ممکن است این رنگ پریدگی بیشتر شود و گسترش پیدا کند. البته ممکن است کاملا هم برطرف شود.

در کشور ایران، راه های درمانی مختلفی برای این بیماری پیشنهاد می شود که برخی ممکن است موثر باشد، برخی بی تاثیر و یا برخی هم اوضاع را بدتر کند.

بهترین راه کارها و درمان ویتیلیگو در ایران و ترکیه چیست؟

برخی از پزشکان و مردم، دچار یک تفکر اشتباه در مورد این بیماری هستند. آن ها فکر می کنند که ویتیلیگو یک بیماری درمان ناپذیر است. اما در علم جدید پزشکی، درمان ویتیلیگو کاملا ممکن شده است و می توان تاثیر آن را در بدن، تا حد زیادی کاهش داد. برخی از آمپول های درمانی که به صورت دوره ای برای درمان ویتیلیگو تجویز می شود، می تواند در برخی از افراد، تا حدود زیادی، درمان کننده باشد. اما در همه ی افراد، این تاثیر، مشابه نیست.

برخی از پزشکان با تقویت سیستم ایمنی بیماران، می توانند تا حد زیادی این بیماری را سرکوب کنند. البته تجویز برخی از پمادها هم می تواند تاثیر در ظاهر بیماری داشته باشد. پمادها و کرم هایی که برای این بیماری تجویز می شود، می تواند نقش پوششی داشته باشد و به طور موقت روی رنگ پریدگی ها را بپوشاند تا دیده نشود.

بخوانید  پرستار در منزل چه وظایفی دارد؟

در ترکیه و سایر نقاط دیگر دنیا، با همین روش ها، به درمان ویتیلیگو می پردازند. البته میزان رضایت از نحوه ی درمان ویتیلیگو، چندان مورد قبول بیماران نیست. این نارضایتی می تواند از عدم شناخت کامل این بیماری و علل به وجود آمدن آن باشد.

اگر بدانیم که مشکل و مسئله چیست، تقریبا ۵۰ درصد راه را رفته ایم و می توانیم در درمان ویتیلیگو، موفق تر عمل کنیم. در ادامه به معرفی این بیماری و راه های درمان آن می پردازیم.

ویتیلیگو چیست؟

بیماری ویتیلیگو، یک بیماری پوستی خود ایمنی می باشد. بیماری های خود ایمنی زمانی پدید می آید که سلول های بدن، به خودشان حمله کنند. وقتی ایمنی بدن پایین بیاید، سلول هایی که در زیر پوست، وظیفه ی تولید رنگدانه ی پوستی دارند، از بین می روند و یا دچار تغییر و تحول می شوند و رنگدانه تولید نمی کنند.

استرس های شدید روحی و ناگهانی می تواند سیستم ایمنی بدن را در یک لحظه سرکوب کند. اکثر افرادی که خجالتی هستند و برای مسائل ساده، زیاد دچار نوسانات خلقی می شوند، می توانند در معرض این بیماری قرار بگیرند. این افراد می توانند در معرض خطر بیماری ام اس هم قرار بگیرند. بیماری ویتیلیگو یک بیماری خود ایمنی است.

بخوانید  بهترین پماد برای عفونت ناخن پا کدام است؟

در بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس، لک های سفید یا بی رنگ روی پوست پدیدار می شود. در شکل خفیف و ضعیف این بیماری، فرد در پیشانی یا گونه و یا روی دست و پاها، لکه های سفید یا بی رنگ مشاهده می کند. در شکل خیلی شدید، ممکن است این لک ها، نیمی از صورت را درگیر کنند.

اگر ویتیلیگو در نقاطی رخ دهد که قابل پوشیدن باشد، از نظر روحی، شخص را کمتر دچار بحران می کند. اما اگر روی صورت این اتفاق بیفتد، شخص از ظاهر شدن در اجتماع، خودداری کرده و روحیه ی وی دچار آسیب می شود.

ویتیلیگو

آیا بیماری برص یا ویتیلیگو درمان قطعی دارد؟

روش های درمانی بیماری برص یا درمان ویتیلیگو، به شکل های گوناگون در نقاط مختلف دنیا انجام می شود. در کشور ما و حتی کشورهای همسایه مانند ترکیه، روش های جدید و نوین برای درمان این بیماری به کار می رود. البته برخی پاسخ سریع و برخی هم همچنان بی پاسخ می مانند. ناگفته نماند که به کار بردن شیوه های درمانی، در افراد مختلف، پاسخ یکسان نمی دهد. زیرا این بیماری یک بیماری خود ایمنی است و درمان شدن آن، تا حد بسیار زیادی به شخص بستگی دارد.

بخوانید  درمان فوری گلودرد و سوزش گلو بعد از استفراغ مشروب

گاهی ممکن است روحیات و شخصیت یک نفر نسبت به شخص دیگر، در موقعیت بهتری قرار داشته باشد، پر واضح است که درمان ویتیلیگو روی این فرد، زودتر و بهتر جواب می دهند.

تا همین چند سال پیش، پزشکان بر این عقیده استوار بودند که ویتیلیگو درمان قطعی نداشته و فقط می توان شدت آن را کنترل کرد. در طب سنتی، این عقیده کاملا برعکس بود. پزشکان سنتی هنوز هم بر این اصل اعتقاد دارند که ویتیلیگو را با تغییر مزاج، می توان درمان کرد.

ما قصد نداریم که بگوییم کدام طیف از پزشکان، حرف قطعی و درستی می زنند. روش های درمانی در طب پزشکی مدرن حاکی از آن است که برخی از آمپول های تزریقی برای این بیماری در نظر گرفته شده که پزشک با تجویز آن ها در پی کم کردن اثرات بیماری است. همچنین درمان با فتوتراپی و دستگاه های لیزر، از روش های درمانی بوده که در طب مدرن به کار گرفته شده تا بلکه این بیماری بهبود پیدا کند.

اما تا به امروز، ۹۰ درصد از این روش ها نتوانسته اند درمان قطعی برای لک و پیش باشند. البته استفاده از لیزر، می تواند کار را بدتر کند و شدت این بیماری را افزایش دهد.

بخوانید  اختلال پانیک چیست و موثرترین درمان و علائم حمله پانیک کدامند ؟

در طب سنتی، از روش هایی مانند تغییر و اصلاح مزاج برای درمان ویتیلیگو استفاده شده که تا حدودی توانسته موثر باشد. اما این روش هم در همه، نتایج یکسان نداده است. در برخی بی تاثیر بوده و در برخی تاثیر کمی داشته است.

استفاده از موادی مانند قارچ های گانودرما و سیر سیاه، توانسته تا حدودی سیستم ایمنی فرد را بهبود ببخشد و درمان ویتیلیگو را با خوشبینی مواجه کند. اما استفاده از این مواد، محدودیت دارد. برخی از افراد بدنشان نسبت به این مواد، مقاومت نشان داده و بعد از مدتی، روند بهبودی و درمان ویتیلیگو کاهش می یابد. البته در کودکان نیز نمی توان از این مواد استفاده کرد.

در کشور ترکیه هم از همین روش های درمانی استفاده شده و درمان این بیماری در برخی از موارد نتوانسته به صورت قطعی صورت بگیرد. در برخی هم جواب داده و کاملا درمان شده است.

بهترین روش مبارزه با بیماری پیسی و درمان ویتیلیگو

بهترین روش مبارزه با بیماری پیسی و درمان ویتیلیگو، چیست؟

در حال حاضر روش درمانی جدیدی توسط دانشمندان و پزشکان به ثبت رسیده است که توانسته بسیار موثرتر از روش های دیگر باشد . این روش برای اولین بار در ایران انجام شده است. در این روش، سلول های سالم پوست از بدن بیمار جدا شده و به شیوه ی پانسمان، روی زخم و جاهای دارای لک و پیس گذاشته می شود. بعد از مدتی این سلول ها جذب پوست شده و شروع به ایجاد پوست تازه می کنند. با این روش بسیاری از افراد درمان شده اند. حتی از کشورهایی مانند عراق، برای درمان به ایران و کشور ترکیه می آیند تا از این روش استفاده کرده و بیماری لک و پیس خود را درمان کنند.

بخوانید  سرطان پروستات چه علائمی دارد؟

برخی از داروهای خوراکی وجود دارند که می توانند در درمان لک و پیس انگشتان که به درمان مقاوم هستند، موثر باشند. این داروها در حال حاضر در کشور ترکیه وجود دارند و شاید پمادهای موضعی آن هم وارد بازار شوند. این داروها توسط پزشکان و متخصصان ساخته شده و بسیار موثر هستند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

Tofacitinib

rexolitinib

در درمان بیماری ویتیلیگو، از هر روش درمانی استفاده شود، فقط ۵۰ درصد مشکل حل می شود. ۵۰ درصد باقی مانده به خود فرد بستگی دارد. این بیماری یک بیماری خود ایمنی است که در اثر استرس و مشکلات روحی و روانی مانند، افسردگی، وسواس های فکری، ترس ها و دلهره های همیشگی و بی مورد، خود خوری، حسادت و برخی از عوامل روحی دیگر و همچنین تماس بیش از حد با مواد شیمیایی و شست و شو و مواد اکسیدان به وجود می آید. اگر این موارد برطرف شود و در حین برطرف کردن، از روش درمانی مناسبی مانند سلول درمانی و تقویت سیستم ایمنی، استفاده شود، این بیماری به راحتی درمان می شود.

تاثیر ایمی بدن در بهبود و درمان ویتیلیگو

سیستم ایمنی در بدن هر فرد، مهمترین سیستم در برابر ورود بیماری ها و خطرات احتمالی است. این سیستم ایمنی از پوست و خون گرفته تا اعصاب مرکزی و محیطی، همگی برای حفظ بدن در مقابل بیماری ها در تلاش هستند. اما گاهی سیستم ایمنی و سرکوب بدن، سلول های خودی را، به عنوان سلول های مهاجم و خطر، در نظر می گیرد و به آن ها حمله می کند. در این مواقع، بیماری هایی شکل می گیرند که به نام بیماری های خود ایمنی معروف هستند. مانند ms و بیماری ویتیلیگو.

بخوانید  آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

پایین بودن قدرت سیستم ایمنی از یک سو و داشتن استرس و اضطراب از سوی دیگر، می تواند باعث شود که سیستم ایمنی بیشتر سرکوب شود و بیماری های خود ایمنی پدید بیاید.

اگر در حین درمان ویتیلیگو، شخص بتواند با خوردن مواد مغذی و همچنین دوری از استرس و رفتارهای گذشته، ایمنی خود را بیشتر کند، به احتمال زیاد، این بیماری درمان قطعی می شود.

خوردن برخی از مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین ها هستند، می تواند در افزایش ایمنی بدن موثر باشد. همچنین خوردن

قارچ گانودرما
قارچ گانودرما

و سیر سیاه می تواند تا حدودی در تقویت سیستم ایمنی موثر باشد. استفاده از میوه و سبزی جات ویتامین دار می تواند در درمان ویتیلیگو از طریق افزایش ایمنی بدن، تاثیر زیادی داشته باشد.

 

نحوه ی درمان ویتیلیگو در ایران و ترکیه

درمان ویتیلیگو در ایران یا ترکیه، چندان فرق خاصی ندارد. زیرا در هر دو کشور، پیشرفت علم پزشکی در حدی است که می تواند پاسخگوی نیاز این بیماران باشد. همان طور که در بالا اشاره شد، روش سلول درمانی در ایران کشف شده و در حال حاضر توسط موسسه ی رویان، در حال انجام است. در کشور ترکیه نیز، داروهایی نظیر توفاسیتینب و رکسولیتینب توسط متخصصین ترکبه ساخته شده و به صورت خوراکی، برای بیماران لک و پیسی، تجویز می شود. تاثیر این روش ها و داروها، تا حد بسیار زیادی به اثبات رسیده و می توان نسبت به بهبودی کامل قطعی این بیماری، خیلی امیدوار بود.

بخوانید  کبد چرب چیست و برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم ؟
داروی درمان ویتیلیگو در ترکیه
داروی درمان ویتیلیگو در ترکیه

و کلام آخر

درمان ویتیلیگو، بر خلاف برخی از افراد، بسیار راحت است. فقط سخت ترین قسمت کار، تغییر سبک رفتاری و زندگی در فرد است. البته استفاده از روش های درمانی به صورت ترکیبی نیز می تواند موثر باشد. برای مثال، استفاده از داروهایی که در کشور ترکیه ساخته شده و موجود است و ممکن است در ایران هم وجود داشته باشند، به همراه استفاده از روش سلول درمانی و تقویت سیستم ایمنی و تغییر رفتار و خلق و خو، همه با هم می توانند درمان را بهتر انجام دهند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×