» زیبایی دندان ها » آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان میشود
آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان میشود
زیبایی دندان ها - بهداشت و سلامت دندان

آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان میشود

تیر 26, 1402 190372

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در اعتمادبه‌نفس افراد، دندان‌ها می‌باشد. لمینت یک راه‌حل ساده برای داشتن لبخندی زیباتر و همچنین اعتمادبه‌نفس بالاتری خواهد بود. در ادامه مقاله سعی داریم تا با ویژگی‌های کلی لمینت و رابطه آن با پوسیدگی آشنا شویم و بررسی کنیم آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان می­شود یا خیر. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

لمینت دندان چیست؟

به‌طورکلی لمینت‌ها شباهت زیادی به روکش دارند. لمینت یک ماده نازک و سفید رنگ است که بر روی سطح دندان قرار می‌گیرد و موجب می‌شود نواقص آن پوشانده شود. در مقایسه لمینت‌ها با روکش دندان می‌توان گفت که لمینت مواد نازک‌تری نسبت به روکش هستند که بر سطح دندان قرارگرفته و همچنین مینای دندان در عمل لمینت نسبت به روکش کمتر آسیب خواهد دید.

بخوانید  آیا لمینت دندان دائمی است؟

لمینت دندان اگر به‌درستی قرار نگیرد می‌تواند باعث ضعف در قسمت طبیعی دندان شود و این امر موجب ایجاد حفره یا گودی در بین دندان‌ها می‌شود که شانس ایجاد پوسیدگی و خرابی در دندان را بالا می‌برد.

 آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان میشود

نحوه انجام لمینت بر دندان

برای پاسخ به سؤال که آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان می‌شود یا خیر بهتر است با ساختار و روش انجام لمینت آشنا شویم. پوشش نازک لمینت به‌طور مستقیم بر روی مینای دندان قرار می‌گیرد و در هنگام متصل شدن این پوشش با مینای دندان مواد خاصی استفاده می‌شود که موجب شده هیچ‌گونه آسیبی به مینای دندان شما وارد نشود و همین امر یکی از مزیت‌های لمینت نیز به شمارمی آید. جنس لمینت نیز معمولاً شبیه به شیشه است که از دندان‌ها در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

تأثیر لمینت بر پوسیدگی دندان‌ها

همانطورکه گفتیم نحوه عمل لمینت بدین‌صورت است که به‌طور مستقیم بر روی دندان قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه فضای خالی را بین دندان‌ها ایجاد نمی‌کند. همین امر موجب شده تا معمولاً لمینت‌ها باعث پوسیدگی دندان‌ها نشود.

البته باید توجه داشت که این عمل باید به‌درستی و تحت نظر دکتر متخصص انجام شود. نکته دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که همان‌طور که گفتیم لمینت‌ها موجب پوسیدگی نخواهند شد ولی نباید در نظر گرفت که لمینت‌ها از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین لازم است که بهداشت دندان و دهان به‌طور مرتب رعایت شود تا دندان‌ها دچار پوسیدگی و خرابی جدید نشود.

بخوانید  آفاکسیم برای عفونت دندان

چه عاملی پس از لمینت موجب پوسیدگی دندان می‌شود؟

این سؤال برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید که چرا پس از لمینت نیز بیشتر دچار پوسیدگی دندان می‌شود؟ این فرض که در نظر بگیریم لمینت موجب پوسیدگی دندان می‌شود کاملاً غلط است. از مهم‌ترین عوامل پوسیدگی دندان این است که افراد پس از لمینت کردن به بهداشت دهان و دندان خود به‌طور کافی توجه نمی‌کنند و همین امر موجب شده تا دندان‌ها پس از مدتی آسیب ببینند.

همچنین ذرات غذا و شیرینیجاتی که دردهان شما قرار می‌گیرد پس از گذشت مدت‌زمانی موجب پوسیدگی دندان شما می‌شود و این امر ربطی به داشتن لمینت یا نداشتن آن ندارد. پس برای جلوگیری از پوسیدگی دندان اولین راه رعایت بهداشت فردی و دهان و دندان است.

مزیت‌های لمینت دندان

یکی از راه‌های سفید کردن و از بین بردن نقص‌های ظاهری، لمینت دندان می‌باشد. همچنین لمینت دندان موجب هموار شدن دندان‌های نامرتب و آسیب‌دیده نیز خواهد شد. در برخی از افراد فاصله بین دندان‌ها جلوه مناسبی را به نمایش نمی‌گذارد، به همین دلیل لمینت یک راه‌حل مناسب برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها می‌باشد.

بخوانید  بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران

رنگ لمینت‌ها باید تا حدودی طبیعی باشد تا با دیگر دندان‌های عقبی تطابق پیدا کند و جلوه بسیار زیبایی داشته باشد.

مزیت‌های لمینت دندان

چه افرادی نباید سراغ لمینت بروند؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم لمینت موجب پوسیدگی دندان نمی‌شود ولی اگر شما جزو افرادی هستید که دندان‌های پوسیده بسیاری دردهان خود دارید بهتر است که به سراغ لمینت نروید؛ زیرا این عمل موجب افزایش پوسیدگی و خرابی بیشتر دندان‌های شما می‌شود.

پس بهتر است ابتدا راه‌حلی برای دندان‌های پوسیده خود پیدا کنید و سپس به سراغ لمینت بروید. درواقع لمینت برای افرادی که مینای دندان‌هایشان سالم است بسیار مناسب خواهد بود.

همچنین افرادی که از داروهای ضد خشکی استفاده می‌کنند و یا سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند،پس از انجام عمل لمینت ممکن است دچار التهاب و عفونت لثه شوند که این عمل موجب شده تا لمینت موفقی نداشته باشند.

راه‌حل مناسب برای جلوگیری از پوسیده شدن دندان پس از انجام لمینت چیست؟

پس از انجام لمینت تنها راهکار مؤثری که برای جلوگیری از پوسیده شدن دندان باید انجام دهید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. برای این کار سعی کنید روزانه چندین مرتبه از مسواک استفاده کنید. استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه را نیز به هیچ عنوان فراموش نکنید.

بخوانید  سریع ترین روش سفید شدن دندان در خانه چیست ؟

همه این عمل‌ها را باید به‌آرامی و ملایمت انجام دهید تا لمینت دندان‌های شما دچار آسیب نشود. مراجعه به پزشک و چکاب ماهانه دندان‌ها را نیز در اولویت قرار دهید. انجام همه این کارها موجب می‌شود تا حتی با انجام لمینت، دندان‌ها دچار پوسیدگی نشود.

رعایت نکات زیر موجب می‌شود تا لمینت‌ها دچار آسیب نشوند

دوری از عادت‌های بد:

لمینت‌ها به دلیل حساسیت‌هایی که دارند گاهی در اثر عادت‌های بد دچار خرابی می‌شوند. پس بهتر است عادت‌های بدی همچون سیگار کشیدن، ناخن جویدن و یا جویدن اشیا سفت را ترک کنید. گاهی دندان‌پزشکان مجبور می‌شوند تا برای درمان برخی از مشکلات دهان لمینت‌ها را جدا کرده و به‌طور مجدد این عمل را انجام دهد.

مراقبت چند برابری در برابر لمینت ها:

روکش‌های حساسی که در دندان شما وجود دارد ممکن است در اثر دندان‌قروچه یا حتی ورزش‌های سنگین که امکان آسیب به دهان وجود دارد، دچار آسیب شود. با مراقبت زیاد دهان و دندان موجب می‌شود تا لمینت باعث پوسیدگی دندان نشود.

مصرف خوراکی‌های مضر همچون نوشابه را محدود کنید:

نوشابه دارای فسفریک اسید است و این ماده می‌تواند برای لمینت‌ها به‌شدت آسیب‌زا باشد. البته اینکه هرازگاهی از نوشابه استفاده کنند مشکلی ندارد ولی مصرف مداوم نوشابه به‌شدت آسیب‌زا است. اگر شما جزو افرادی هستید که به‌تازگی لمینت کردید بهتر است در هنگام نوشیدن نوشابه از نی استفاده کنید.

بخوانید  آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

نتیجه‌گیری

به دست آوردن لبخندی زیبا کار سختی نیست. شما با انجام لمینت می‌توانید رویای خود را محقق کنید. برخلاف تصور افراد به‌هیچ‌وجه لمینت باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود و با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان موجب افزایش عمر دیگر دندان‌ها نیز می‌شوید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×