» اخبار » اهمیت اخذ ایزو ۹۰۰۱ برای دندان پزشکی
اهمیت اخذ ایزو 9001 برای دندان پزشکی
اخبار

اهمیت اخذ ایزو ۹۰۰۱ برای دندان پزشکی

دی 17, 1402 110307

ایزو ۹۰۰۱ برای همه شرکت ها الزام نیست، اما اخذ فوری ایزو در مجموع اعتماد بیشتری را به مشتری یا مصرف کننده القا می کند. از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها فقط با کسب‌وکارهای معتبر کار می‌کنند، پس برای رقابتی ماندن و جذب کسب‌وکار جدید به گواهینامه نیاز دارید.

جهت آگاهی از شرایط اخذ ایزو ۹۰۰۱ برای دندانپزشکی ابتدا باید بدانیم که دندانپزشکی ها تا چه میزان به دنبال دریافت ایزو می باشند. در مجموع جامعه پزشکی کمتر به دنبال دریافت ایزو می باشد اما شما می‌توانید در این حوزه منحصربه‌فرد باشید.

اهمیت اخذ ایزو ۹۰۰۱ برای دندان پزشکی

اخذ ایزو هیچ الزام قانونی ندارد. اما صدور گواهینامه مزایای خاصی برای شرکت به همراه دارد. بسیاری از شرکت هایی که گواهینامه ندارند:

  • فرصت های تجاری بالقوه را از دست می دهند
  • با بیشترین کارایی خود عمل نمی کنند
  • ممکن است متحمل هزینه های غیرضروری تجاری شوند
  • از کارکردن با تمام پتانسیل کارکنان جلوگیری کنند
بخوانید  کاشت مو به روش سلولهای بنیادی ( مزایا معایب و شرایط)

پس با دریافت ایزو در هر حیطه می‌توانید از این مسائل اجتناب کنید یا آن‌ها را بهبود بخشید! در حالی که هیچ الزامی برای اخذ این گواهینامه ها وجود ندارد، اما جنبه های اصلی موفقیت یک شرکت هستند. دریافت گواهینامه می تواند پتانسیل موفقیت کسب و کار شما را تغییر دهد.

اهمیت اخذ ایزو 9001 برای دندان پزشکی

استانداردهای دندانپزشکی  ISO/TC 106

استانداردهای دندانپزشکی ISO/TC 106، ادامه کار فدراسیون جهانی دندانپزشکی FDI بود که ۹ سند استاندارد بین‌المللی دندانپزشکی بین سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۵۸ تولید کرده بود و این استانداردها به عهده TC 106 قرار گرفت. اکنون FDI به‌عنوان «عضو رابط TC 106» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

کمیته فنی ایزو ۱۰۶ در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. این دبیرخانه تا سال ۲۰۰۴، تحت‌نظر مؤسسه استاندارد بریتانیا بود. پس از آن به شورای استاندارد کانادا منتقل شد و توسط انجمن دندانپزشکی کانادا اداره می‌شد. پنجاهمین نشست سالانه TC 106 در سال ۲۰۱۴ در برلین آلمان برگزار شد.

اهمیت اخذ ایزو ۹۰۰۱

این استاندارد بین‌المللی، به عنوان پایه‌ای برای هر شرکت شناخته شده است تا سیستمی برای اطمینان از بهبود مستمر و رضایت مشتری ایجاد کند و به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها این گواهی را از تامین‌کنندگان خود می‌خواهند. گواهینامه ایزو  ۹۰۰۱ به مشتریان شما اطمینان می‌دهد که سازمان خود را بر اساس هفت اصل مدیریت کیفیت بنا کرده‌‍اید.

بخوانید  چندین مورد از فواید بی نظیر مراقبت از سالمند در منزل

در واقع ایزو  ۹۰۰۱آنقدر ضروری و تأثیرگذار است که وقتی گروه‌های صنعتی می‌خواهند استانداردهای خود را ایجاد کنند، از آن به عنوان مبنا استفاده می‌کنند.

بررسی نرخ اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در پایان سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که با وجود رکود جهانی، تعداد شرکت‌هایی که استاندارد مدیریت کیفیت ایزو  ۹۰۰۱را اجرا کرده‌اند همچنان در سراسر جهان ثابت است.

اهمیت اخذ ایزو 9001 برای دندان پزشکی

نسخه فعلی ایزو  ۹۰۰۱

آخرین ورژن این استاندارد ISO 9001:2015 است. این استاندارد در اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شد و جایگزین نسخه قبلی ISO 9001:2008 شد. این بازنگری به روز شامل بسیاری از فرایندهای بازنگری قبلی استاندارد، با تمرکز بیشتر بر تفکر مبتنی بر ریسک و درک زمینه سازمان است. بندهای اصلی استاندارد بین بازنگری‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۰۸ متفاوت است.

چه کسی باید از ویرایش ISO 9001:2015 استفاده کند

ISO 9001:2015 برای هر سازمانی صرف نظر از اندازه یا صنعت اعمال می شود. بیش از یک میلیون سازمان از بیش از ۱۶۰ کشور، الزامات استاندارد ISO 9001 را برای سیستم های مدیریت کیفیت خود اعمال کرده اند. سازمان ها در هر نوع و اندازه ای دریافتند که استفاده از استاندارد ISO 9001 به آنها کمک می کند:

  • سازماندهی فرآیندها
  • بهبود کارایی فرآیندها
  • به طور مداوم بهبود یابد
بخوانید  سامانه اطلاعات مشاغل  118نوین بانک اطلاعات مشاغل رایگان | مشاغل دولتی و خصوصی

تمام سازمان هایی که از ISO 9001 استفاده می کنند تشویق می شوند تا در اسرع وقت به ISO 9001:2015 منتقل شوند. این نه تنها شامل سازمان‌هایی می‌شود که گواهینامه ISO 9001:2008 را دریافت کرده‌اند، بلکه شامل هر سازمانی می‌شود که در آموزش یا صدور گواهینامه دیگران شرکت دارند.

از ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸، سازمان هایی که در حال حاضر در ISO 9001:2008 ثبت شده اند، باید به استاندارد ۲۰۱۵ منتقل می شدند.

اهمیت اخذ ایزو 9001 برای دندان پزشکی

ISO 9001:2015 چه موضوعاتی را پوشش می دهد؟

ISO 9001 بر اساس متدولوژی برنامه ریزی انجام-بررسی-عمل است و رویکردی فرآیند محور برای مستندسازی و بررسی ساختار، مسئولیت ها و رویه های مورد نیاز برای دستیابی به مدیریت کیفیت موثر در یک سازمان ارائه می کند. بخش های خاصی از استاندارد حاوی اطلاعاتی در مورد بسیاری از موضوعات است، مانند:

  • الزامات یک QMS، از جمله اطلاعات مستند، برنامه ریزی و تعیین تعاملات فرآیند
  • مسئولیت های مدیریت
  • مدیریت منابع، از جمله منابع انسانی و محیط کار یک سازمان
  • تحقق محصول، شامل مراحل از طراحی تا تحویل

تغییرات ارائه شده در بازنگری ISO 9001 2015 برای اطمینان از تطبیق ISO 9001 با محیط های متغیری که سازمان ها در آن فعالیت می کنند، ادامه می یابد. برخی از به روز رسانی های کلیدی در ISO 9001:2015 عبارتند از:

  • معرفی اصطلاحات جدید
  • بازسازی بخشی از اطلاعات
  • تاکید بر تفکر مبتنی بر ریسک برای افزایش کاربرد رویکرد فرآیند
  • قابلیت اعمال بهبود یافته برای خدمات
  • افزایش الزامات رهبری
بخوانید  یادگیری ویولن سل چقدر طول میکشد؟

 

منبع

ایزوسیستم

Isosystem.org

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×