» اعصاب و روان » افسردگی چیست؟ علائم و راه درمان آن را بهتر بشناسیم
افسردگی چیست؟ علائم و راه درمان آن را بهتر بشناسیم
اعصاب و روان

افسردگی چیست؟ علائم و راه درمان آن را بهتر بشناسیم

تیر 29, 1402 110247

افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه و انگیزه می شود. این حالت را اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی نیز می نامند. در این مقاله می خواهیم ببینیم افسردگی چیست، چه علائمی دارد و چگونه باید با آن مقابله کرد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

افسردگی چیست؟

احساسات، افکار و رفتار افراد مبتلا به این عارضه، تحت تأثیر قرار می گیرد و ممکن است به همین دلیل، مشکلات روحی و جسمی مختلفی ایجاد شود. ممکن است در انجام فعالیت‌های عادی روزانه مشکل داشته باشند و گاهی اوقات به این نتیجه برسند که زندگی ارزش زیستن را ندارد.

افسردگی فقط احساس ضعف یا ضعف لحظه ای نیست. افسردگی مشکل چندان ساده ای نیست که بتوان آن را در یک لحظه حل کرد. افسردگی یک وضعیت پزشکی قابل درمان است که نیاز به درمان دارد. این روند درمانی در برخی موارد ممکن است طولانی شود. اکثر افراد مبتلا به افسردگی می توانند در نتیجه درمان مداوم با دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو بهبود پیدا کنند.

بخوانید  قرص الانزاپین ۵ برای چیست؟ هشدارها و عوارض و نحوه مصرف

افسردگی معمولاً در دهه ۲۰ یا ۳۰ سالگی شروع می شود، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.

دلایل ایجاد افسردگی چیست؟

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث افسردگی می شود. مانند بسیاری از اختلالات روانی، چندین عامل ممکن است دخیل باشند:

به نظر می رسد در مواردی افسردگی تحت تأثیر عوامل ارثی است. افسردگی در افرادی که خویشاوندان خونی آنها نیز به این بیماری مبتلا هستند شایع تر است. مطالعات برای شناسایی ژن هایی که ممکن است باعث افسردگی شوند ادامه دارد.

به نظر می رسد افراد مبتلا به افسردگی تغییرات فیزیکی در مغز خود دارند. اینکه چقدر این تغییرات قابل توجه هستند هنوز مشخص نیست، اما محققان معتقدند که آنها به تعیین دقیق علل افسردگی کمک می کنند.

تغییرات در تعادل هورمونی می تواند باعث افسردگی شود. تغییرات هورمونیبارداریو در هفته ها یا ماه های پس از تولد،در مشکلات تیروئید،در دوران یائسگییا در تعدادی از موقعیت های دیگر.

انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی طبیعی مغز هستند که احتمالاً در افسردگی نقش دارند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که تغییرات در عملکرد این انتقال دهنده های عصبی و نحوه تعامل آنها با مدارهای عصبی که در حفظ ثبات خلق و خوی نقش دارند، ممکن است نقش مهمی در درک و درمان افسردگی داشته باشند.

با این حال شایع ترین دلایل ایجاد افسردگی عبارتند از:

  • عزت نفس پایین و برخی ویژگی های شخصیتی مانند بیش از حد وابسته بودن، بیش از حد خودانتقادگر یا بیش از حد بدبین بودن.
  • رویدادهای آسیب زا یا استرس زا مانند سوء استفاده فیزیکی یا جنسی، مرگ یا از دست دادن، یک رابطه عاطفی دشوار یا مشکلات مالی
  • داشتن بستگان نزدیک با سابقه پزشکی اعتیاد به الکل، اختلال دوقطبی، افسردگی یا خودکشی هستند.
  • فشار محیط اطراف برای افراد لزبین، همجنس گرا، دوجنسه یا تراجنسیتی که حمایت کننده نیستند!
  • وجود سایر اختلالات سلامت روان مانند اختلال اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه
  • مصرف زیاد الکل، سیگار کشیدن یا مواد مخدر
  • بیماری های جدی یا مزمن، از جمله سرطان، سکته مغزی، بیماری قلبی
  • مشاهده شده است که استفاده از برخی داروها، مانند داروهای فشار خون بالا یا قرص های خواب، خطر ابتلا به افسردگی را در افراد افزایش می دهد.
  • بیماری قلبی، دیابت، اضافه وزن یا چاقی
  • اضطراب، اختلال هراس یا فوبیای اجتماعی
  • درگیری های خانوادگی، مشکلات روابط، و مشکلات کاری یا تحصیلی
  • منزوی بودن
بخوانید  اختلال بیش فعالی- نقص توجه (ADHD) در کودکان + علت و درمان

دلایل ایجاد افسردگی چیست؟

چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم؟

هیچ راه مطمئن و تضمین شده ای برای پیشگیری از افسردگی وجود ندارد. با این حال، مهم است که با افزایش قدرت اراده و تاب آوری، برای کنترل استرس و تقویت عزت نفس گام برداریم. یکی از مهم ترین اقداماتی که باید برای جلوگیری از بدتر شدن افسردگی انجام داد، شروع درمان و مراجعه به یک مشاور یا روانشناس خبره، با مشاهده اولین علائم اختلال است.

علائم افسردگی چیست؟

افسردگی می تواند یک بار در طول زندگی فرد یا در برخی موارد چندین بار رخ دهد. در طول هر دوره افسردگی، علائم مختلفی وجود دارد. این علائم ممکن است هر روز در طول فرآیند عود کنند:

  • غمگینی، گریه بی دلیل، احساس پوچ بودن یا احساس ناامیدی
  • احساس بی ارزشی، گناه، سرزنش خود به خاطر شکست های گذشته
  • مشکل در فکر کردن، تمرکز کردن، تصمیم گیری و به خاطر سپردن چیزها
  • کندی در فکر کردن، صحبت کردن یا حرکت کردن
  • طغیان خشم، تحریک پذیری یا ناامیدی حتی در مورد کوچکترین مسائل
  • از دست دادن علاقه یا لذت در بیشتر یا تمام فعالیت های عادی، مانند سرگرمی ها، ورزش یا رابطه جنسی
  • کاهش اشتها و کاهش وزن یا افزایش هوس و افزایش وزن کنترل نشده
  • اضطراب، بی قراری
  • مشکلات فیزیکی غیر قابل توضیح، مانند کمردرد یا سردرد
  • افکار مکرر حول مرگ یا خودکشی یا اقدام به خودکشی
  • اختلالات خواب، از جمله بی خوابی یا خواب زیاد
  • خستگی و کمبود انرژی
بخوانید  چگونه آی کیو (IQ) خود را بالا ببریم؟ 12 راهکار عملی + بررسی نظرات دانشمندان

این علائم اغلب آنقدر شدید هستند که برای بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی مشکلات قابل توجهی در فعالیت های روزانه مانند کار، تحصیل، فعالیت های اجتماعی یا روابط با دیگران ایجاد می کنند. افراد ممکن است احساس ناراحتی یا ناامیدی کنند، اغلب بدون اینکه بدانند چرا!

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان چیست؟

در حالی که علائم و نشانه های افسردگی رایج در کودکان و نوجوانان مشابه بزرگسالان است، تعدادی تفاوت نیز وجود دارد:

علائم افسردگی در کودکان خردسال ممکن است شامل غمگینی، تحریک پذیری، تلاش برای همیشه با والدین بودن، اضطراب، درد بی دلیل، امتناع از رفتن به مدرسه یا ضعف باشد.

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان چیست؟

علائم افسردگی نوجوانان شامل غمگینی، تحریک پذیری، افکار منفی و احساس بی ارزشی، عصبانیت، عملکرد ضعیف در مدرسه، احساس سوء تفاهم، حساسیت مفرط، مصرف مواد مخدر یا الکل، پرخوری، خواب نامنظم، آسیب رساندن به خود، از دست دادن علاقه به فعالیت های عادی یا اجتناب از تعاملات اجتماعی است.

علائم افسردگی در دوران سالمندی چیست؟

افسردگی یک بخش طبیعی از پیری نیست و هرگز نباید آن را ساده گرفت. افسردگی در افراد مسن به ندرت تشخیص داده می شود، بنابراین درمان آن نسبتاً نادر است.

بخوانید  برای کاهش استرس در کودکان چه باید کرد ؟

افراد مسن ممکن است در درخواست کمک تردید کنند. علائم و نشانه‌های افسردگی در افراد مسن‌تر ممکن است متفاوت باشد یا کمتر از افراد جوان‌تر باشد. از جمله:

  • خستگی، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب، یا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی که به دلیل بیماری یا مصرف دارو نیست.
  • مشکلات حافظه یا تغییرات شخصیتی
  • افکار خودکشی یا احساس شدید میل به مرگ، به ویژه در مردان مسن
  • تلاش برای در خانه ماندن به جای معاشرت یا انجام کارهای جدید
  • احساس درد فیزیکی که دلیل پزشکی ندارد.

روش های تشخیصی افسردگی چیست؟

تشخیص افسردگی معمولا با معاینه فیزیکی شروع می شود. در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است سوالاتی در مورد سلامت فرد بپرسد. در برخی موارد، افسردگی ممکن است با یک مشکل سلامت جسمی زمینه ای مرتبط باشد.

در این صورت ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی مورد نیاز باشد. پزشک ممکن است یک آزمایش خون انجام دهد یا غده تیروئید را آزمایش کند تا مطمئن شود که به درستی کار می کند.

مرحله بعدی ارزیابی روانپزشکی است. متخصص سلامت روان سوالاتی می پرسد تا در مورد علائم، افکار، احساسات و الگوهای رفتاری خود بیاموزد. ممکن است از فرد خواسته شود که پرسشنامه ای را تکمیل کند تا به این سوالات کمک کند.

بخوانید  دیسک کمر عصبی چیست ؟

 

انواع افسردگی چیست؟

علائم ناشی از افسردگی اساسی برای هر فردی متفاوت است. متخصصان پزشکی به دنبال نشانگرها یا ویژگی های مختلفی هستند که نوع افسردگی فرد را روشن می کند. یک نشانگر یا ویژگی ممکن است نشان دهنده وجود نوع خاصی از افسردگی باشد:

  • پریشانی اضطرابی: بی قراری یا افسردگی غیرمعمول همراه با نگرانی در مورد رویدادهای احتمالی یا از دست دادن کنترل
  • ویژگی های غیر معمول: افسردگی همراه با سرخوشی موقت، افزایش اشتها، نیاز بیش از حد به خواب، حساسیت بیش از حد به طرد و احساس سنگینی در اندام ها.
  • صفات مختلط: عزت نفس بالا و شیدایی پرانرژی همزمان با افسردگی همراه با صحبت زیاد
  • کاتاتونیا: افسردگی با فعالیت حرکتی غیرقابل کنترل و حرکات بی هدف یا با وضعیت های ثابت و سفت.
  • ویژگی های مالیخولیایی: افسردگی همراه با سرد شدن در پاسخ به چیزی که زمانی شادی را به همراه داشت، افسردگی همراه با بدتر شدن خلق و خو، ضعف یا بی قراری پس از بیدار شدن در صبح زود.
  • ویژگی های فصلی: افسردگی ناشی از تغییرات فصلی و قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید.
  • شروع حوالی زایمان: افسردگی که در دوران بارداری یا در هفته ها یا ماه های پس از تولد، یعنی پس از زایمان رخ می دهد.
  • ویژگی های روان پریشی: افسردگی همراه با هذیان یا توهم نارسایی شخصی یا سایر موارد منفی
بخوانید  کلینیک مغز و اعصاب و معرفی بعضی از خدمات آن

تشخیص صحیح اینکه نوع افسردگی چیست، برای درمانِ مناسب مهم است.

درمان افسردگی

افسردگی چگونه درمان می شود؟

برای اکثر افراد مبتلا به افسردگی، داروها و روان درمانی موثر است. در مرحله اولیه، پزشک یا روانپزشک ممکن است داروهای مختلفی را برای تسکین علائم تجویز کند.

با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی ممکن است از روان درمانی با روانپزشک ، روانشناس یا سایر متخصصان سلامت روان بهره مند شوند.

در مورد افسردگی شدید، بستری شدن در بیمارستان یا شرکت در یک برنامه سرپایی تا بهبود علائم ممکن است ضروری باشد.

داروهای افسردگی چیست؟

داروهای مورد استفاده در درمان افسردگی باید با کنترل پزشک تعیین شوند. در میان این داروها انواع بسیاری از داروهای ضد افسردگی وجود دارد. پزشک یا داروساز به فرد در مورد عوارض جانبی احتمالی این داروها اطلاع می دهد. گروه های دارویی که معمولا در درمان افسردگی استفاده می شوند عبارتند از:

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs): پزشکان معمولاً با تجویز SSRI شروع می کنند. این داروها بی خطرتر در نظر گرفته می شوند و عموماً عوارض جانبی آزاردهنده کمتری نسبت به انواع دیگر داروهای ضد افسردگی ایجاد می کنند.

درمان افسردگی

مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین

داروهای ضد افسردگی غیر معمول: این داروها به خوبی در هیچ یک از دسته بندی های ضد افسردگی دیگر قرار نمی گیرند.

بخوانید  اختلال پانیک چیست و موثرترین درمان و علائم حمله پانیک کدامند ؟

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای: این داروها می توانند بسیار مؤثر باشند، اما نسبت به انواع جدیدتر داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی جدی تری دارند. به همین دلیل، داروهای سه حلقه ای معمولاً بدون استفاده از SSRI تجویز نمی شوند.

مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs): از آنجایی که MAOI می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد، معمولاً می‌توان آن‌ها را در زمانی که سایر داروها مؤثر نیستند، تجویز کرد. استفاده از MAOI ها مستلزم یک رژیم غذایی سخت است زیرا می تواند باعث تداخلات خطرناک با غذاهایی مانند انواع خاصی از پنیر، ترشیجات و شراب و حتی مرگ شود.

سایر داروها: داروهای دیگری را می توان به یک داروی ضد افسردگی که برای تقویت اثرات ضد افسردگی استفاده می شود اضافه کرد. ممکن است لازم باشد دو داروی ضد افسردگی را با هم ترکیب کنید، داروهایی مانند تثبیت کننده های خلق و خو یا داروهای ضد روان پریشی اضافه کنید. داروهای ضد اضطراب و محرک نیز می توانند برای استفاده کوتاه مدت اضافه شوند.

ممکن است لازم باشد چندین دارو یا ترکیبی از داروها را قبل از یافتن یک درمان موثر برای افسردگی امتحان کنید. این نیاز به صبر دارد، زیرا برخی از داروها چندین هفته یا بیشتر طول می کشد تا اثر کامل خود را داشته باشند و عوارض جانبی عادت کردن بدن کاهش یابد.

بخوانید  4 روش علمی برای خوابیدن سریع و راحت

ویژگی های ارثی در تأثیر داروهای ضد افسردگی بر فرد نقش دارد. در برخی موارد، نتایج آزمایش ژنتیکی خون یا نمونه خوراکی، در صورت وجود، می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد چگونگی واکنش بدن به یک داروی ضد افسردگی خاص ارائه دهد.

داروهای ضد افسردگی را نباید بدون مشورت با پزشک قطع کرد. داروهای ضد افسردگی عموماً باعث اعتیاد نمی شوند، اما در برخی موارد می توانند به حالت وابستگی فیزیکی متفاوت با اعتیاد منجر شوند.

قطع ناگهانی درمان می تواند باعث بدتر شدن ناگهانی افسردگی شود. برای کاهش تدریجی و ایمن دوز باید با پزشک مشورت شود.

برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است برای جنین داخل شکم مادر یا نوزاد شیرخوار در افراد باردار، خطری ایجاد کنند. افرادی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند باید با پزشک خود صحبت کنند.

اکثر داروهای ضد افسردگی به طور کلی بی خطر هستند، اما در برخی موارد، افزایش افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی، در افراد مشاهده شده است، به ویژه در افراد زیر ۲۵ سال و نوجوانان، هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی، در چند هفته اول پس از شروع مصرف!

بنابراین، هرکسی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کند، باید از نظر بدتر شدن افسردگی یا رفتار غیرعادی، به ویژه هنگام شروع یک داروی جدید یا تغییر دوز، به دقت تحت نظر باشد. اما احتمال اینکه داروهای ضد افسردگی با بهبود خلق و خوی، خطر خودکشی را در دراز مدت کاهش دهند، بالاست.

روان درمانی

روان درمانی یک اصطلاح کلی برای ادامه درمان افسردگی از طریق صحبت با یک متخصص سلامت روان در مورد شرایط و مسائل مربوط به آن است. روان درمانی به عنوان گفتار درمانی نیز شناخته می شود.

بخوانید  سردرد شدید و ناگهانی در خواب و راه درمان

انواع مختلف روان درمانی می تواند برای افسردگی موثر باشد، مانند درمان شناختی رفتاری یا درمان بین فردی. از جمله مواردی که روان درمانی می تواند به آنها کمک کند عبارتند از:

  • ایجاد روابط مثبت، تجربیات و تعامل با دیگران
  • انطباق با یک بحران یا چالش
  • شناسایی و اصلاح رفتارهایی که افسردگی را تشدید می کند.
  • آموزش تعیین اهداف واقع بینانه
  • به دست آوردن احساس رضایت و کنترل زندگی
  • شناسایی باورها و رفتارهای منفی و جایگزینی آنها با باورهای سالم و مثبت
  • یافتن راه های بهتر برای حل و مقابله با مشکلات،
  • کمک به تسکین علائم افسردگی مانند ناامیدی و عصبانیت

درمان بیمارستانی افسردگی

برخی از موارد افسردگی شدید نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. این امر ممکن است در شرایطی ضروری باشد که فرد قادر به مراقبت صحیح از خود نیست و در خطر آسیب رساندن به خود یا شخص دیگری قرار دارد.

 

درمان روانپزشکی در بیمارستان می تواند به فرد کمک کند تا زمانی که خلق و خوی خود را بهبود بخشد، آرام و ایمن بماند. برنامه های درمانی جزئی بیمارستانی یا روزانه نیز ممکن است به برخی افراد کمک کند.

این برنامه ها مراقبت های سرپایی و مشاوره مورد نیاز برای کنترل علائم را ارائه می دهند.

داروهای جایگزین و روش های درمان خانگی افسردگی چیست؟

افسردگی معمولاً بیماری نیست که فرد بتواند به تنهایی آن را درمان کند. اما علاوه بر درمان حرفه ای، افراد می توانند این مراحل خودمراقبتی را انجام دهند و به خود کمک کنند:

  • به برنامه درمانی خود پایبند باشید: جلسات یا قرار ملاقات های روان درمانی را نباید نادیده گرفت. حتی اگر فرد احساس خوبی داشته باشد، نباید داروی خود را قطع کند. اگر مصرف دارو مختل شود، علائم افسردگی ممکن است عود کند و علائم ترک ظاهر شود. درمان زمان می برد.
  • یادگیری و کسب اطلاعات در مورد اینکه افسردگی چیست: منابع اطلاعاتی مناسب در مورد این بیماری می تواند فرد را توانمند کند و به او انگیزه دهد تا به برنامه درمانی شما پایبند بماند. همچنین به فرد توصیه می شود خانواده خود را به یادگیری در مورد افسردگی تشویق کند تا به آنها در درک وضعیت و حمایت از فرد کمک کند.
  • توجه به علائم هشدار دهنده: با پزشک یا درمانگر کار کنید تا بفهمید چه چیزی ممکن است باعث علائم افسردگی شما شود. باید برنامه ای تهیه شود تا در صورت تشدید علائم اجرا شود. در صورت هر گونه تغییر در علائم یا احساسات باید با پزشک یا درمانگر مشورت شود. برای رعایت علائم هشدار از افراد نزدیک کمک بخواهید.
  • اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر تفریحی: اگرچه به نظر می رسد الکل یا مواد مخدر علائم افسردگی را کاهش می دهند، اما اغلب علائم را در دراز مدت بدتر می کنند و درمان افسردگی را دشوارتر می کنند. برای کمک به مصرف الکل یا مواد با یک پزشک یا درمانگر صحبت کنید.
  • مراقبت از خود: رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و خواب منظم، پیاده روی، دویدن، شنا کردن، مراقبت از گل ها یا هر فعالیت دیگری که فرد از آن لذت می برد مفید خواهد بود. خوب خوابیدن هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی مهم است.
بخوانید  برای کاهش استرس در کودکان چه باید کرد ؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×