» سلامت دستگاه گوارش » مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست ؟ راه های درمان همراه با عکس مدفوع سیاه رنگ
علت مدفوع سیاه
سلامت دستگاه گوارش - سلامت و پزشکی - مقالات

مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست ؟ راه های درمان همراه با عکس مدفوع سیاه رنگ

دی 18, 1402 300228

عکس مدفوع سیاه رنگ
عکس مدفوع سیاه رنگ

رنگ مدفوع انسان بر اساس شرایط مختلف دچار تغییراتی می شود که کاملا طبیعی می باشد. با این حال در بعضی از موارد مدفوع سیاه رنگ به خود می گیرد که باعث ایجاد نگرانی در افراد مختلف می شود. البته این مسئله خیلی هم حاد نیست و عوامل ساده ای نیز در ایجاد آن نقش دارند. با این حال در برخی موارد سیاه بودن مدفوع نشان دهنده یک عارضه خاص در داخل بدن است که باید به خوبی بررسی شود. در این مقاله سعی کردیم که بیشتر با این مورد آشنا شویم و آن را از جنبه های گوناگون مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

علت مدفوع سیاه رنگ چیست؟

دلایل زیادی برای مدفوع سیاه وجود دارد که هر کدام از آن ها در شرایط خاصی بروز می کنند. برای اینکه بهتر بتوانید علل این امر را تشخیص دهید، هر کدام از آنان را به صورت مفصل بیان خواهیم کرد.

مواد غذایی و مکمل ها

در اکثر مواقع مدفوع سیاه به دلیل خوراک شخص بوده و به صورت موقتی بروز می کند. برخی از غذاها و داروها رنگ مدفوع را سیاه می کنند که جای هیچ گونه نگرانی در این مورد خاص وجود ندارد. به طور مثال مکمل آهن نقش زیادی در این موضوع ایفا می کند و باعث سیاه شدن مدفوع می شود. کسانی که دچار فقر آهن هستند باید مکمل های آهن دار را مصرف کنند که در نتیجه این امر برای آنان به وجود می آید. برای اینکه بهتر مواد غذایی و داروهای سیاه کننده را بشناسید، بخشی از آن ها را به صورت لیست شده در ادامه می آوریم.

  • بیسموت
  • زغال اخته
  • مکمل های آهن دار
  • سرب
  • شیرین بیان تیره
بخوانید  برای درمان فوری آفتاب سوختگی صورت چی خوبه؟

اگر بعد از مصرف موارد بالا رنگ مدفوع شما تیره شد اصلا نگران نباشید. این تیرگی به دلیل این مواد است و پس از دفع همه چیز به شرایط عادی برمی گردد. اگر تیرگی مدفوع بعد از چند وقت و بدون مصرف موارد بالا ادامه یافت، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن را ریشه یابی نماید. تیرگی مدفوع در صورتی نگران کننده است که به صورت مداوم باشد و شخص همیشه با این موضوع خاص درگیری پیدا کند. در واقع رنگ نشان دهنده نوع فعالیت دستگاه گوارش است و سالم بودن آن را نشان می دهد.

وجود خون در مدفوع

علت سیاه بودن مدفوع می تواند بسیار متنوع باشد که وجود خون در مدفوع از مهم‌ترین آن ها می باشد. زمانی که سیستم گوارشی دچار آسیب باشد خونریزی داخلی اتفاق خواهد افتاد. خون با قرار گرفتن در کنار آنزیم های گوارشی مختلف تغییر رنگ داده و سیاه می شود. در نهایت خون با مدفوع مخلوط شده و آن را به شدت تیره می کند. اگر زخم در قسمت های انتهایی دستگاه گوارش وجود داشته باشد،‌ برخورد خون با آنزیم ها کمتر است. در نتیجه خون در مدفوع راحت‌تر دیده شده و تشخیص آن نیز آسان خواهد بود. وجود بعضی از بیماری ها باعث ایجاد زخم در دستگاه گوارش شده و در نتیجه مدفوع را سیاه خواهد کرد. بر این اساس می توان گفت که سیاه بودن مدفوع یک نشانه بیماری گوارشی است که باید آن را جدی بگیرید تا بتوانید مسئله اصلی را تشخیص دهید. بیماری های مختلفی در ایجاد رنگ سیاه نقش دارند که در ادامه به بررسی بعضی از آن ها خواهیم پرداخت.

بخوانید  قرص رهاکین برای چه بیماری است و برای چی خوبه ؟ نکات ضروری مصرف

دلایل مدفوع سیاه

زخم معده یکی از دلایل مدفوع سیاه

یکی از مشکلاتی که می تواند باعث سیاه شدن مدفوع شد زخم معده است. زمانی که بخشی از مخاط معده دچار آسیب می شود، اسید به دیواره اصلی معده می رسد و زخم ایجاد می کند. پس از مدتی زخم ایجاد شده دچار عفونت شده و شخص را آزار می دهد. خونریزی داخلی در زخم معده بسیار محتمل است و یکی از نشانه های اصلی آن محسوب می گردد. ورود خون به معده و روده در نهایت باعث سیاه شدن مدفوع می شود. دلیل ایجاد زخم معده یک باکتری خاص است که مخاط معده را از بین می برد. در چنین شرایطی اکثر پزشکان آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند تا این باکتری در داخل معده از بین برود و مشکل به صورت ریشه ای حل شود. یکی دیگر از دلایل ایجاد زخم معده مصرف بیش از حد بعضی از مسکن ها می باشد. کسانی که عادت به مصرف ایبوپروفن و سایر مسکن ها دارند بیشتر در معرض زخم معده هستند. اگر رنگ مدفوع سیاه باشد و احساس سوزش در بالای شکم خود داشته باشد، می توان فهمید که دچار زخم معده شده است.

بخوانید  ارتودنسی ثابت چیست؟

ورم معده و رنگ مدفوع

یکی دیگر از مسائلی که می تواند علت مدفوع سیاه باشد ورم معده است. در پزشکی این مشکل به اصطلاح گاستریت نامیده می شود. در این بیماری لایه داخلی معده دچار التهاب می شود و عملکرد سالم خود را از دست می دهد. علت ایجاد گاستریت بیشتر مربوط به رفتارهای پرخطر و مضر انسان است. کارهایی نظیر مصرف بیش از حد الکل،‌ غذای تند و دخانیات می تواند این مسئله را برای شخص به وجود بیاورد. عفونت های باکتریایی و همچنین بعضی از داروها نیز می توانند در ایجاد گاستریت نقش مهمی داشته باشند. انجام بعضی از عمل های جراحی بر روی معده نیز یک عامل مهم در ایجاد ورم معده می باشد. کسی که به ورم معده دچار است به احتمال زیاد درگیر خونریزی نیز خواهد شد. در نهایت در این افراد نیز رنگ مدفوع به حالت تیره در می آید. برای درمان مدفوع سیاه باید در ابتدا عامل ایجاد آن شناسایی شود و سپس راهکاری مناسب با آن ارائه گردد.

واریس مری

قسمت انتهایی مری که در بالای معده قرار دارد،‌ مقدار زیادی از سیاهرگ ها را در خود جای داده است. چنانچه این رگ ها متورم شوند، خطر پاره شدن آن ها نیز بسیار زیاد خواهد بود. در صورتی که رگ ها پاره شوند، خونریزی آغاز می شود و این خون به صورت استفراغ یا مدفوع از بدن شخص خارج می گردد. اگر خون وارد روده شود بر اثر برخورد با آنزیم ها رنگ تیره پیدا می کند و در نتیجه مدفوع نیز سیاه خواهد شد. دلایل متفاوتی در ایجاد واریس مری نقش دارند که فشار خون زیاد و سیروز کبد نقش مهمی در این مورد دارند. با توجه به حساس بودن این بیماری باید در اولین فرصت ممکن برای درمان آن اقدامات لازم انجام شود.

بخوانید  کیست دندان

پارگی مالوری- ویس

در بین مری و معده یک غشای مخصوص وجود دارد که این دو محیط را از یکدیگر جدا می کند. در بعضی از موارد این غشا دچار آسیب می شود و خونریزی می کند. در چنین حالتی مشکل سیاه شدن مدفوع برای شخص به وجود می آید. خوشبختانه این مشکل برای افراد کمی اتفاق می افتد و فراگیر نیست. این مسئله بیشتر در زمان های سرفه و استفراغ به وجود می آید و اگر شدت سرفه و استفراغ زیاد باشد، احتمال ایجاد خونریزی بیشتر خواهد شد.

دلایل دیگر برای سیاه شدن مدفوع

انجام عمل های جراحی مربوط به روده ها نیز یک عامل مهم دیگر در سیاه شدن مدفوع است. بعضی از افراد نی توانند به صورت طبیعی مدفوع را دفع کنند که برای این اشخاص از عمل استومی استفاده می کنند. در این روش بخشی از روده بیرون از محفظه شکم قرار می گیرد و با کمک بخیه به شکم متصل می گردد. مواد دفعی بدن از این طریق خارج خواهند شد. کسانی که عمل استومی انجام داده اند، بخشی از عملکرد سیستم گوارش آن ها دچار نقص شده است. در نتیجه سیاه شدن مدفوع در این شرایط طبیعی به نظر می رسد. در صورتی که در طی عمل جراحی بخشی از روده بزرگ شخص برداشته شود، به آن عمل کولکتومی می گویند. در صورت وجود مشکلاتی مانند سرطان روده بزرگ عمل کولکتومی صورت می گیرد و بخشی از روده ها از بدن خارج می گردد. در افرادی که سابقه عمل کولکتومی دارند نیز می توان به وفور سیاه شدن مدفوع را مشاهده نمود.

بخوانید  اگر بدنسازی را رها کنیم چاق میشویم؟ عوارض ترک ورزش چیست ؟

بعضی از پزشکان با دیدن عکس مدفوع سیاه رنگ می توانند علل مختلف ایجاد آن را به خوبی تشخیص دهند. به صورت کلی سیاه بودن مدفوع برای کسانی که سابقه انواع عمل های دستگاه گوارش را داشته اند طبیعی و نرمال است. امروزه پزشکان داخلی با کمک گرفته از جدیدترین متدهای روز دنیا می توانند در طول مدت زمان کوتاهی ریشه اصلی این مشکل را پیدا کنند. در صورتی که ریشه مسئله شناخته شود،‌ طی مدت زمان کوتاهی درمان آغاز می شود و شخص به زندگی عادی خود بر می گردد. جدی گرفتن مراحل درمان و انجام به موقع کار ها سبب می شود تا شخص هر چه سریع تر به سلامتی دست پیدا کند.

عکس مدفوع سیاه رنگ
عکس مدفوع سیاه رنگ

کلام پایانی

معمولا اکثر افراد با دیدن مدفوع سیاه رنگ دچار استرس و نگرانی می شوند و فکر می کنند که به بیماری خاصی دچار هستند. در چنین شرایطی مدتی صبر کنید زیرا این تیرگی می تواند به دلیل نوع خوراک شما به وجود آمده باشد. اگر این مسئله همچنان ادامه داشت باید به دنبال دلیل ایجاد آن بروید. خوشبختانه امروزه تشخیص مشکل در کم ترین زمان امکانپذیر است و مراحل درمان به سرعت آغاز می شود. امیدواریم که با کمک گرفتن از مطالب این مقاله بتوانید ریشه این مشکل را پیدا کنید و برای حل آن اقدامات لازم را صورت دهید

بخوانید  بوتاکس معده و 4 عوارض + هزینه و شرایط کاندید افراد

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×