» ارتودنسی » بهداشت در ارتودنسی
بهداشت در ارتودنسی
ارتودنسی - دندانپزشکی - مقالات

بهداشت در ارتودنسی

دی 4, 1402 230174

برای بر طرف کردن ناهنجاری های دندانی یا فکی راه های متفاوتی وجود دارد. ارتودنسی یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین روش ها برای درمان انواع نامرتبی یا ناهنجاری های دندانی است که نتیجه ثمر بخشی برای بیماران دارد. با توجه به این که طول درمان ارتودنسی زمان زیادی دارد و میانگین بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می کشد تا دندان ها در وضعیت درست قرار بگیرند، رعایت بهداشت دهان و دندان در این بازه زمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی مشکلات جدی برای بیماران به وجود می آورد. بهداشت در ارتودنسی مستلزم رعایت کردن نکات بسیار مهمی است که نتیجه درمان را برای بیمار راحت تر و بدون خطر می کند.


مراجعات منظم به ارتودنتیست

از ضروری ترین نکات در درمان ارتودنسی مراجعه معین و منظم به ارتودنتیست است. این جلسات علاوه بر کنترل دستگاه ارتودنسی، دستگاه هر جلسه تنظیم و فعال می شوند تا روند درمان بهتر صورت گیرد.

بخوانید  کدهای خطای کولر گازی اینورتر گری و راهنمای کامل عیب یابی

رعایت بهداشت دهان و دندان در درمان ارتودنسی

اگر به دستگاه ارتونسی داخل دهان دقت کنید، متوجه خواهید شد که فاصله اندکی بین براکت ها و دندان ها وجود دارد. هرچند این فاصله بسیار کم است اما مکان مناسبی برای تجمع میکروب ها، موادغذایی و باکتری هاست که امکان پوسیدگی دندان را فراهم می کنند. ولی متاسفانه تمیز کردن این قسمت کار دشواری است.
مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی، استفاده از نخ دندان و دهان شویه از ملزومات رعایت کردن بهداشت در ارتودنسی است.

دهان شویه: با نصب براکت ها بر روی دندان شاهد التهاب لثه می شویم. برای کاهش التهاب لثه بهتر است در روز یک مرتبه از دهان شویه برای رعایت بهداشت دندان و دهان خود استفاده کنید. برای جلوگیری از ناراحتی های احتمالی در استفاده از بریس ها و عفونت ها استفاده از دهان شویه توصیه می شود. دقت داشته باشید برای تاثیر بیشتر دهان شویه بهتر است بعد از مسواک زدن از آن استفاده کنید و محلول پیراکسید هیدروژن را به اندازه دو قاشق چای خوری به مدت یک دقیقه در دهان نگهداری و بعد آن را از دهان خود خارج کنید.

بخوانید  7 نکته مهم برای کاهش مدت زمان ارتودنسی دندان

نخ دندان: برای تمیز کردن بیشتر باکتری های بین دندان استفاده از نخ دندان یکی از بهترین روش هایی است که باید حتما از آن استفاده کرد. کشیدن نخ دندان کمک زیادی به سلامت دندان ها می کند. برخی از بیماران بر این باور هستند که به علت وجود بریس ها بر روی دندان کشیدن نخ دندان به راحتی امکان پذیر نیست اما باید بدانید که با وجود بریس ها نیز می توان از نخ دندان استفاده کرد.
برای استفاده از نخ دندان در درمان ارتودنسی باید از نخ دندان مخصوصی استفاده شود. نخ دندان سوپر فلاس مناسب برای افرای است که از ارتودنسی استفاده می کنند.
سوپر فلاس دارای سه قسمت است; یک سر محکم، یک بخش پرزدار، و یک نخ دندان استاندارد. با استفاده از سر محکم به راحتی می توانید نخ دندان را بین براکت ها و دندان ها حرکت دهید.
در طی روز باید حداقل یک بار از نخ دندان استفاده شود تا هیچ گونه مواد غذایی یا میکروبی بین دندان ها باقی نماند.

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

مسواک زدن: در دوره درمانی ارتودنسی مسواک زدن از نکات مهم بهداشت در ارتودنسی است که نباید از آن غافل شد. نوع مسواک و خمیر دندان استفاده شده بسیار اهمیت دارد. باید از خمیر دندان هایی که قدرت پاک کنندگی بالایی دارند استفاده شود. برای نحوه آشنایی با مسواک زدن باید با ارتودنتیست خود مشورت کنید.

بهداشت در ارتودنسی-مسواک زدن

بهداشت بریس ها در ارتودنسی

از مشکلات مربوط به بریس ها می توان به تمیز نگهداشتن دندان ها اشاره کرد. به همین منظور غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی شکر هستند به بیماران توصیه نمی شود، زیرا مواد دارای شکر در فاصله بین بریس و دندان که به سختی تمیز می شوند، جای میگیرند. که در صورت بر طرف نکردن کامل آن ها پوسیدگی دندان را جلو می اندازند.
برای افرادی که عادت به جویدن آدامس دارند باید یاد آوری کنیم که استفاده از آدامس های بدون قند که با زایلیتول و سایر شیرین کننده های مصنوعی شیرین شده اند توصیه می شود، زیرا پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.
اما از فواید آدامس جویدن نیز نباید غافل شد. زمانی که فلوراید در آدامس گنجانده شود سبب تقویت مینای دندان می شود. برخی از متخصصین بر این باورند که جویدن آدامس باعث افزایش تولید بزاق شده که این کار موجب از بین رفتن باکتری های دهانی می شود.
اما در نظر داشته باشید که جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا و به مدت ۲۰ دقیقه توصیه می شود تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

بخوانید  راهنمای خرید فرز دندانپزشکی

منع برخی از مواد غذایی برای رعایت بهداشت در ارتودنسی

پس از ارتودنسی و قرار دادن براکت ها بهتر است از خوردن برخی مواد غذایی برای سلامت دستگاه ارتودنسی خود جلوگیری کنید :ته دیگ، بلال، هویج خام، شکلات های سفت و تافی، قهوه، زعفران، نوشیدنی های حاوی کربنات، چایی و نوشابه از جمله موادی است که باید از خوردن آن ها اجتناب کرد.

مواد غذایی مضر برای دندان در ارتودنسی

رعایت بهداشت در ارتودنسی باعث میشود تا شما طول درمان راحت تر و بدون عوارضی را تجربه کنید. برای اطلاعات بیشتر از رعایت بهداشت در ارتودنسی باید با پزشک متخصص ارتودنسی خود مشورت نمایید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×