» سایر رسانه ها » همه چیز در مورد آزمایش‌های بارداری
همه چیز در مورد آزمایش‌های بارداری
سایر رسانه ها - سلامت و پزشکی

همه چیز در مورد آزمایش‌های بارداری

اسفند 17, 1402 150355

در منزل تست بدهیم یا آزمایشگاه؟ چرا و چگونه؟

تست بارداری راهی برای تعیین باردار بودن است. این تست به دنبال سنجش یک هورمون خاص در بدن است، هورمونی که تنها در طول دوران بارداری در بدن زنان ایجاد می‌شود. نام این هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) است. از همان ابتدای بارداری، بدن شروع به تغییراتی برای حمایت از رشد سلول‌هایی می‌کند که کودک شما از آن‌ها به وجود می‌آید. اتفاقی که سریع‌تر از همه چیز در بدن فرد باردار صورت می‌گیرد، تولید HCG است. این ماده شیمیایی فقط در بدن زنان باردار یافت می‌شود و زمانی که تخمک بارور شده در رحم (حدود ۱۰ روز پس از لقاح) لانه گزینی می‌کند، شروع به تجمع می‌کند. آزمایش حاملگی هم از نمونه خون و هم از نمونه ادرار برای بررسی سطح این هورمون در بدن استفاده می‌کند.

بخوانید  آموزش تصویری خواندن تاریخ انقضاء روی قرص ها و سایر داروها

انواع تست بارداری

دو نوع اصلی تست حامله گی وجود دارد: آزمایش ادرار و تست خون بارداری. در حقیقت، هورمون HCG در ادرار و نمونه خون فرد قابل اندازه گیری است. از آنجایی که این ماده شیمیایی نیاز به زمان دارد تا در بدن تجمع کند، گاهی انجام تست تشخیص بارداری در اوایل دوره آن می‌تواند به نتیجه بارداری منفی منجر شود. با گذشت هر روز و هر هفته از بارداری شما بدنتان HCG بیش‌تری تولید می‌کند. بنابراین با وجود مقادیر بیش‌تر این هورمون در بدن، احتمال تشخیص تست بارداری مثبت نیز بیش‌تر خواهد شد.

تست بارداری با آزمایش ادرار

آزمایش بارداری در منزل معمولا با یک کیت تست بارداری خانگی که بر مبنای نمونه ادرار است قابل انجام است. این کیت بدون نسخه و در قیمت‌های مختلف و معمولا ارزان توسط داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

تست بارداری با آزمایش خون

اما تست خون حاملگی آزمایشی است که باید در آزمایشگاه مورد بررسی دقیق قرار گرفته و بعد از چند روز نتیجه به شما داده خواهد شد. تست خون برای بارداری دقیق‌ترین و قابل اعتمادترین نوع آزمایشی است که می‌‌توانید انجام دهید.

بخوانید  پنجره آفتاب نمایندگی پنجره دوجداره هافمن در تهران و کرج

مزایای تست بارداری با آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون بارداری بسیار دقیق است زیرا سطوح HCG را گزارش می‌کند. سطح HCG در بدن فرد باردار در هفته های اول بارداری تقریبا هر دو روز یک بار دو برابر می‌شود. به این ترتیب اگر سطوح آن نشان‌دهنده چنین روند افزایشی نبوده یا برعکس بسیار افزایشی باشد، ممکن است مشکلی در بارداری فرد وجود داشته باشد. گاهی وجود مقادیر بالای HCG خبر می‌دهد که شما دوقلو باردار هستید.
همچنین پزشک با استفاده از آزمایش خون می‌تواند سطوح پروژسترون را در بدن شخص باردار بسنجد. پروژسترون هورمونی است که کمک زیادی به بدن در دوران بارداری می‌کند. تاثیر پروژسترون بر تست بارداری اغلب بسیار حائز اهمیت است به خصوص در مواردی که خطراتی مانند سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم وجود دارد. سطوح بالا یا اندک پروژسترون هر کدام نشانه وجود مشکلاتی جدی در روند بارداری خواهند بود.

معایب تست بارداری با آزمایش خون چیست؟

هزینه تست بارداری به روش نمونه خون بیشتر از روش تست حاملگی در منزل است که خود فرد با استفاده از یک کیت ادرار انجام می‌دهد. همچنین زمان لازم برای آماده شدن آزمایش خون طولانی‌تر است و ممکن است برای آماده شدن نتایج، به چند ساعت تا چند روز زمان نیاز داشته باشد.

بخوانید  تب و بدن درد بعد از کشیدن دندان عقل

چه زمانی تست بارداری را انجام دهیم؟

شاید سوال خیلی از بانوان این باشد که “کی تست بارداری بدم؟”. بسیاری نیز می‌پرسند “برای تست بارداری به کجا مراجعه کنیم؟” دلایل زیادی وجود دارد که شما نیاز به انجام تست بارداری خواهید داشت. شاید شما برای باردار شدن تلاش می‌کنید و امیدوار به گرفتن تست حاملگی مثبت هستید. ممکن است در کنترل بارداری خود مشکلاتی را تجربه کرده باشید یا اینکه در شرف انجام یک روش پزشکی خاص برای حل مشکل بارداری یا دارویی جدید برای بررسی تاثیر آن بر روند بارداری خود باشید. به هر حال اهمیتی ندارد که دلیل انجام تست بارداری شما چیست، هر زمان که احساس نیاز به انجام این تست کردید بهترین زمان برای اقدام است. به پزشک مراجعه کنید تا برایتان این آزمایش را تجویز کند. اگر می‌خواهید تست بارداری با خون را در منزل انجام دهید نیز می‌توانید با ثبت سفارش تست آنلاین بارداری، ما را از سفارش خود مطلع کنید تا پرسنل ما در اسرع وقت برای گرفتن نمونه خون به منزل یا محل کار شما مراجعه کرده و نمونه را به آزمایشگاه برای طی مراحل بعدی منتقل کنند. نتیجه را نیز می‌توانید به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور به مراکز درمانی دریافت کنید.
حال اگر می‌خواهید تست بارداری بدهید، یکی از راحت ترین روشها انجام آن در منزل است. برای انجام تست بارداری در منزل به اینجا مراجعه کنید.

بخوانید  علت پوکی استخوان و راههای جلوگیری از آن چیست ؟

اصلی‌ترین علائم بارداری چیست؟

همه چیز در مورد آزمایش‌های بارداری

برخی از علائم بارداری به ویژه در روزهای اول بارداری شامل موراد زیر است:
• عقب افتادن دوره عادت ماهیانه
• خستگی غیرطبیعی
• ادرار کردن بیش از حد نرمال
• حساس و متورم شدن سینه‌ها
• حالت تهوع
• استفراغ
و موارد دیگر.

آیا تست‌های بارداری خانگی که خود فرد انجام می‌دهد، دارای دقت بالایی هستند؟

جالب است که در آزمایش ادرار، یک تکه کوچک کاغذ موجود در کیت مخصوص، قابلیت تشخیص حاملگی شما را دارد. با خواندن دستورالعمل موجود در کیت به راحتی نحوه استفاده از آن را متوجه خواهید شد. به منظور آزمایش بارداری در منزل، قیمت تست بارداری ادرار با استفاده از این کیت‌ها کاملا ارزان بوده و در داروخانه‌ها وجود دارد. می‌توانید به راحتی آن‌ها را تهیه کنید و در صورت استفاده درست، نتیجه دقیقی خواهند داد.
چنانچه می‌خواهید نتیجه دقیق‌تری بگیرید، تست بارداری خون را انجام دهید. هرچند قیمت تست خون بارداری کمی بیشتر است، اما می‌توانید نتیجه خود را با جزییات بیشتری بگیرید و اطمینان بیشتری از صحت آن داشته باشید. با انجام تست این آزمایش نه تنها از وجود هورمون بارداری، بلکه از مقدار آن در بدن خود نیز مطلع می‌شوید. بسیاری از موارد مهم دیگر نیز با استفاده از تست خون بارداری مشخص می‌شود، که حاوی اطلاعات مفیدی برای پزشک درباره بارداری است.

بخوانید  خدمات پزشک خانگی

تست‌ آنلاین حاملگی چیست؟

دقت کنید که استفاده از تست بی‌بی‌چک در منزل زمانی مفید است که حداقل ۱۰ روز از رابطه زوجین گذشته باشد. در این مدت اگر می‌خواهید از احتمال بارداری خود مطلع شوید با استفاده از انجام تست بارداری آنلاین می‌توانید تنها درصد احتمال بارداری خود را حدس بزنید اما نتیجه قطعی نمی‌دهد. تست آنلاین بارداری رایگان بر مبنای سوالاتی درباره شرایط شما در زمان رابطه تخمین می‌زند که احتمال بارداری چه حدودی است. اگر تست حاملگی آنلاین به شما بگوید که احتمال بارداری بالای ۷۵ درصد است می‌توانید به بارداری خود خوش‌بین باشید. نحوه کار با تست بارداری اینترنتی معمولا با استفاده از یک اپلیکیشن قابل نصب بر روی موبایل است که سوالات آن چند گزینه‌ای است. پس از پاسخ به تمامی سوالات، درصد احتمال بارداری به شما نمایش داده خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر در مورد تست بیبی چک به این مقاله مراجعه کنید.

چه زمانی باید آزمایش بارداری را انجام دهیم؟

اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، بهتر است یک آزمایش انجام داده و مطمئن شوید. در صورتی که باردار هستید، باید مراقبت‌های دوران بارداری را شروع کنید. تست بارداری در منزل می‌تواند در تشخیص زودهنگام، در حدود ۱۰ روز پس از رابطه مفید باشد. اگر آزمایش را زودتر انجام دهید، حتی در صورت باردار بودن نیز نتیجه آزمایش بارداری مثبت نخواهد شد. اگر آزمایش‌تان منفی شد و پس از آن نیز پریود نشدید، مجددا آزمایش دیگری انجام دهید یا با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

بخوانید  باد فتق چیست؟ آیا فتق خطرناک است ؟

دقت تست‌های بارداری هریک چقدر است؟

 

تست خون بارداری شاید زیاد باشد اما می‌تواند اطلاعات دقیقی را درباره بارداری شما به پزشک بدهد که بسیار ارزشمند است. این آزمایش ممکن است در شرایط خاص انجام شود، مثل زمانی که مشکلاتی در روند بارداری فرد وجود دارد. بررسی سطوح هورمون HCG حاوی اطلاعات مفیدی برای متخصص خواهد بود.
مواردی که قبل از انجام آزمایش بارداری باید انجام دهیم
به طور کلی در انجام آزمایش خون بارداری لازم نیست مانند سایر آزمایشات ناشتا باشید یا دستورالعمل خاصی را رعایت کنید. نمونه گیری زیاد طول نمی‌کشد و هر زمانی می‌توانید آن را انجام دهید. برای انجام آزمایش ادرار پیشنهاد می‌شود که آن را در ساعات اولیه صبح نسبت به انجام تست اقدام کنید. زیرا در این ساعات غلظت HCG در ادرار بیشتر است.

جواب آزمایش بارداری چند روزه آماده می شود؟

شاید می‌خواهید بدانید که “تست بارداری چند روزه نشان می‌دهد که فرد باردار است یا خیر”. تست ادرار چند ثانیه پس از انجام، نتیجه بارداری را به شما نشان می‌دهد. اما آماده شدن نتیجه آزمایش خون از چند ساعت تا چند روز ممکن است طول بکشد.

بخوانید  دستگاه تسمه کش دستی سامسونگ کره‌ای بخریم یا چینی؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×