» سلامت استخوان ها » تکنیک های رایج فیزیوتراپی و مزایای آن
تکنیک های رایج فیزیوتراپی و مزایای آن
سلامت استخوان ها - تناسب اندام - سلامت و پزشکی

تکنیک های رایج فیزیوتراپی و مزایای آن

شهریور 21, 1402 130313

فیزیوتراپی چیست؟

درمان برای بازیابی، حفظ و استفاده حداکثری از تحرک، عملکرد و رفاه بیمار. اساساً، فیزیوتراپی برای بازگرداندن عملکرد و حرکت افراد در زمانی که دچار بیماری یا آسیب شده است یا معلولیت دارد، به خوبی عمل می کند. همچنین به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نیز کاربردهای زیادی دارد.

فیزیوتراپی فقط یک کاربرد ندارد بلکه شامل طیف وسیعی از تکنیک ها است و به عنوان یک درمان جامع در نظر گرفته می شود که مستقیماً بیمار را درگیر می کند و آنها را قادر می سازد تا خودشان برای رسیدن به اهداف درمانی که دارند، تلاش کنند.

علاوه بر این، فیزیوتراپی همیشه ناحیه خاصی را درمان نمی کند. همچنین می تواند رویکردی کاملاً شخصی داشته باشد. هدف فیزیوتراپی به حداکثر رساندن راحتی و کیفیت زندگی بیمار است.

در شهرهای مختلف ایران از جمله شیراز، تهران، اصفهان و … کلیه خدمات فیزیوتراپی در کلینیک های متعدد ارائه می شود. یکی از بهترین کلینیک فیزیوتراپی در شیراز ، کلینیک مهراز است که می توانید با مراجعه به آن نه تنها از خدمات درمانی فیزیوتراپی بلکه از خدمات ارتوپدی و طب فیزیکی و توانبخشی نیز بهره مند شوید.

بخوانید  فیزیوتراپی در منزل

تکنیک های درمانی در فیزیوتراپی

تکنیک های درمانی در فیزیوتراپی

حرکت و ورزش

فیزیوتراپیست ها معمولا حرکت و ورزش را برای کمک به بهبود تحرک و عملکرد شما توصیه می کنند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تمرینات طراحی شده برای بهبود حرکت و قدرت در یک قسمت خاص از بدن – این تمرینات معمولاً باید به طور منظم برای مدت زمان مشخصی تکرار شوند.

فعالیت‌هایی که شامل حرکت دادن کل بدن می‌شود، مانند پیاده‌روی یا شنا – اگر در حال بهبودی پس از عمل یا آسیبی هستید که بر تحرک شما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به شما کمک کند.

تمرینات انجام شده در آب گرم و کم عمق (آب درمانی) – آب می تواند به آرامش و حمایت از ماهیچه ها و مفاصل کمک کند و در عین حال مقاومت برای کمک به تقویت تدریجی شما ایجاد کند.

توصیه‌ها و تمرین‌هایی برای کمک به افزایش یا حفظ فعالیت بدنی – توصیه‌هایی در مورد اهمیت فعال ماندن و نحوه انجام این کار به روشی ایمن و مؤثر داده خواهد شد.

درمان دستی

ارائه وسایل کمکی حرکتی – مانند عصا یا عصا برای کمک به حرکت کردن

درمان دستی

درمان دستی تکنیکی است که در آن فیزیوتراپیست از دستان خود برای ماساژ، تحرک بافت های بدن استفاده می کند.

بخوانید  علت و دلیل اصلی لایه لایه شدن ناخن چیست ؟

فیزیوتراپی علاوه بر درمان دستی و فیزیکی شامل موارد زیر است:

یونتوفورزیس : در این روش از جریان الکتریکی برای انتقال برخی داروها مانند استروئیدهای موضعی برای کاهش التهاب استفاده می شود.

تحریک الکتریکی : دو نوع تحریک الکتریکی وجود دارد. تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست باعث کاهش درد شده و تحریک الکتریکی عصبی عضلانی منجر به تحریک واحدهای حرکتی عضلانی و بهبود درگیری عضلانی می شود.

گرما، گرمای مرطوب و سرما درمانی : این تکنیک ها برای درمان مشکلات مختلف مناسب هستند.

نور درمانی : این روش شامل استفاده از نورها و لیزرهای ویژه برای درمان برخی بیماری ‌های پزشکی است.

طب سوزنی : جایی که سوزن های ظریف در نقاط خاصی از بدن با هدف کاهش درد و بهبود بهبودی وارد می شود.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) – یک دستگاه کوچک با باتری برای رساندن جریان الکتریکی به ناحیه آسیب دیده با هدف تسکین درد استفاده می شود.

اولتراسوند تراپی – جایی که امواج صوتی با فرکانس بالا برای درمان آسیب‌های بافت عمیق با تحریک گردش خون و فعالیت سلولی با هدف کاهش درد و اسپاسم و همچنین تسریع بهبودی استفاده می‌شود.

بخوانید  معجون برای شکستگی استخوان و جوش خوردن سریع استخوان

فیزیوتراپی ارتوپدی یا عضلانی اسکلتی : این تخصص به ترمیم بدشکلی ها و درمان بیماری های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی پرداخته و شامل تکنیک هایی برای اصلاح عضلات، رباط ها، استخوان ها، مفاصل و تاندون هاست. هدف اصلی این نوع فیزیوتراپی کاهش درد، افزایش تحرک و اصلاح آسیب های اسکلتی است.

فیزیوتراپی قلبی ریوی : این نوع فیزیوتراپی بیمارانی که از اختلالات قلبی ریوی مانند ایست قلبی و بیماری مزمن انسدادی ریه رنج می برند را درمان می کند.

علاوه بر روش های فوق، تکنیک ها و دستگاه های پیشرفته دیگری برای درمان در فیزیوتراپی استفاده می شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×